|
Kirjoittaja |
Viesti |
SamiT
|
Viestin otsikko: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 08.06.2019 21:59 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Piti tuossa pikaiseen ottaa takajarrusatula irti C5:sta, 2001 vuoden mallista kyse siis. Pultit juuttuneet aivan täysin satulan sisällä olevalta osalta, eivät inahtaneetkaan kun pulttipyssyllä niitä jyskytin aukipäin. Onko muita keinoja kuin julma voiman käyttö ja hajaovien osien uusinta? Alumiini ja teräs ne yhteen sopii.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 08.06.2019 22:13 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Lämpöä voimaa ja voimasanoja.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 08.06.2019 22:23 |
Viestit: 2147
|
Koita saada pultin kohdalla olevista pienistä reijistä irroitusöljyä menemään sisälle. Tosi raju pulttipyssy, jolla koittaa ajan kanssa nitkuttaa edes takas pulttia pikkuisen liikkumaan. Koita takaata sormella liikkuuko pultti sieltä, jos ei, niin katkeaa. Mitä enemmän annat lämpöä, sitä varmemmin tiivisteet palaa. Voimalla katkaiset pultit, jolloin ongelmat huudettu. Satulan takana oletettavasti niin paljon hapettumaa, että vääntää sitä useita millejä, jolloin pultti puree koko matkalta satulaan.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 02:37 |
Viestit: 368
|
Ne pultinreiät on täynnä liimaa ja ne pienet reiät on juuri sitä liimausta varten. Lämpöä vaan niin liima pehmenee.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 06:14 |
Viestit: 2147
|
Siellä pultissa ei pitäisi olla liimaa, kuin kierre osalla, joka pultin päässä. Liimaa on silloin, jos edellinen asentaja on lukenut Haynesia, jossa kehoitetaan pistämään niistä reijistä satulat täyteen ruuvilukitetta.  Se valkoinen jauhe, mitä sieltä tulee runsaasti, on sitä hapettumaa ja jos vaikka pulttia vääntää voimavarrella, niin todennäköisesti katkeaa. Hyvin iskevällä pulttipyssyllä edestakaisin nitkuttamalla ja kun saa pultin kiertymään vartti kierroksen, niin on jo toivoa saada ehjänä auki.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 07:14 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Tuota liimauskorjausopasta itsekin katselin ja ohjetta ihmettelin. Täytyy koittaa rasvailla ja nakutella pulttikoneella pikkuhiljaa kun seuraavan kerran on pyörät pois alta. Nyt meinasin laittaa uudet jarrulevyt kun katsastussetä oli sitä mieltä että vasen levy liian ruosteinen mutta tyytdyin hiomaan levyt puhtaiksi rusteesta virsikirjalaikalla. Jos ei kelpaa katsastajalle niin pitää sitten alkaa kiireemmin satuloita irroitella, jarrut antoivat kylläkin oikein hyvät arvot testauksessa mutta se ruosteinen ulkonäkö levyssä kuulemma ei käy.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 07:27 |
Viestit: 2147
|
Ota palat pois välistä ja jos laikka tarpeeksi kulunut, niin voi mahtua tulemaan pois satulan välistä, jolloin helpompi saada ruosteet putsattua ja samalla näet onko palat kuluneet aivan vinoksi.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 11:17 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kuumailmapuhaltimella lämpöä satulaan, siinä ei lämpö riitä paistamaan tiivisteitä mutta riittää pehmentämään liiman. Ja vääntöä riittävällä jatkovarrella, tasainen vääntö on sitkeän liiman kanssa parempi kuin pulttipyssy, ja pultti kun liimassa lähtee liikkeelle niin tasaisesti vääntäen pyörii ja pyöriminen helpottuu koko ajan...
Ja jos pultti katkeaa, niin uudet merkkiliikkeen tiskilläkään eivät olleet kalliit, toki kiloruuvikaupan tuotteisiin verrattuna huikean hintaisia mutta sattuu ainakin kovuus, kierteet ja mitat kerrasta oikein...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 13:54 |
Viestit: 2147
|
Eilen ottanut yhden ja toissapäivänä yhden takasatulan irti, jotka oli jo silmämääräisesti kiinnityksestään muutamia millejä lipallaan. Satulan takana oli 4-5mm hapettumaa laattana, joka vääntää satulaa voimalla pultteja vasten koko matkalta. Olin näköjään taas hölmö, kun luulin sen siellä ahdistavan, vaan liimahan se olikin.
Se pultti sitten katkeaa sitten täältä ulkopäästä ja se satula on sitten edelleen niin väännöksissä, tai "liimassa", että satulaa ei saa irti, kuin lekalla hakkaamalla.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 21:58 |
Viestit: 292
|
ostetaan uudet pultit 4kpl ,,,.4kpl jatkomuttereita .... puhdista avattavan pultin pääkirkkaaksi ja hitsaa siihen kiinni jatko mutteri reilulla virralla hitsatessa tuo liima pehmenee nyt lämpimänä auki nitkuta ees taas aukeaa tai katkeaa
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 22:01 |
Viestit: 573 Paikkakunta: Loimaa
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 22:09 |
Viestit: 2147
|
Nyt herää jo kysymys, kuinka se liima siellä saa aikaan sen, että lopulta 15" alupeltivanne ei enää pyöri, kun satula vääntynyt niin paljon, tai syö monen millin uran vanteeseen? Toiseksi laittaako kaikki patonkilaiset sinne pulttiin kasatessaa ruuvilukitetta, kuten Haynes ehdottaa ja jos ei ole laittanut, niin monestako olette todenneet niiden pulttien pudonneen? Mikä ollut yleisin syy, että niitä satuloita on edes irroiteltu?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
ovi
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 09.06.2019 22:59 |
Viestit: 297
|
Nyt herää jo kysymys, että kenellä on satula vinossa ja mistä syystä?
Antaa pillistä kuumaa sinne kynkän puolelle ruuvin kierteen kohdalle, niin eiköhän se aukea. Satulan lämmittäminen on vähän siinä ja tässä, kun alumiini laajenee 3x terästä enemmän, niin siinä on vaara, että pultti menee vain tiukemmalle. Jos satulan ja pultin välissä on liimaa, niin siihen lämpö auttaa, mutta eipä ollut omassa kotturassa liimaa muualla, kuin kierteessä ja ulkonäön perusteella satulat olivat alkuperäiset. Toki, onhan ne joku saattanut tietysti aukaista ennen minua. Muutamaan kertaan piti ottaa pultteja eestaas, kun alkoi tuntua, että pultti alkaa mennä solmuun, mutta lopen hellitti.
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 10.06.2019 01:31 |
Viestit: 368
|
Tuo liima ei ole mistään Haynesin ohjeista, vaan Citroenin omista ohjeista. Se satulan vääntyminen ei liity mitenkään tuohon liimaan vaan se johtuu teräksen ja alumiinin liitoskohtaan syntyvästä alumiinioksidista (alumiinioksidi on alumiinin "ruostumista"). Alumiinioksidin syntymisen estoon löytyy Citroenin ohjeista omat aineet (muistaakseni jotain CRC:n silikonipohjaista tiivistettä).
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 10.06.2019 06:50 |
Viestit: 2147
|
Lähestytään tätä ongelmaa vielä aloittajan kannalta. Kumpaa patonkilaiset pitää todennäköisempänä, sitä että pultit hiukan tiukassa, kun satulanpultin kierteisiin on laitettu ruuvilukitetta, vai satulat ovat niin paljon jo vääntyneet, että pultti puree koko matkalta satulaan älyttömällä vääntövoimalla. Itse kallistun jälkimmäiseen, kun noita jonkusen nähnyt ja avannutkin. Jos siellä vaan on lukitetta ja vielä laitettu koko pultin matkalle ja Citroen olisi tarjoittanut ne pienet reiät, jotta lukitetta saadaan pultin koko matkalle, mitä edelleen epäilen. Sellaisiinkin olen törmännyt, missä satulat suorassa ja pultit saanut koko kivuttomasti pois ja jos ei, niin sitten ollut vehkeissä vikaa. Entä jos aloittalalla onkin satulat jo todella vinossa, niin ensimmäiset ohjeet oli, että pistää vaan tarpeeksi voimaa, kyllä ne aukeaa ja lämpöä vielä lisäksi, jotta varmistetaan sen alumiinisen satulan varmasti laajenevan sen pultin ympärille. Sitten otetaan kunnon vääntövarsi, jotta saadaan tasaista vääntöä pultille ja sillä konstilla se pultti alkaakin kiertyä, ehkä jopa vartti kierroksen, eikä siksi, koska aukeamassa, vaan kiertymässä katki. Pulttipyssy oli todettu huonoksi, koska sen vääntö tulee iskemällä.  Ei kuitenkaan hätää, niitä pulttejahan saa tiskiltä suht edullisesti, mutta se satula on edelleen paikallaan, eikä hievahdakkaan. Tässä kohtaa kannattaakin jo kaivaa rälläkkä esille ja halkaista jarrusatula kohdasta, mistä se muutenkin halkeaa. Nyt voi jo saada satulan ulomman osan irroitettua pienellä takomisella, mutta taaempi on edelleen kiinni kunnolla. Lopulta kuitenkaan -01 mallisen C5:n takajarru remppaan ei ole kulunut kuin auton hinta. Vaivaanhan onkin jo paneuduttu tehtaalla II korisen myötä hyvin Citroenmäiseen tapaan, kasvatetaan vannekokoa tuumalla ja luovutaan alupelti vanteista, jotka ohuemmat ja voila mahtuu pyörä pyörimään, jarruista niin viis!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 10.06.2019 08:13 |
Viestit: 974
|
Olen irrottanut satulat 11 vuotta tehtaan liimaukssen jäljiltä ja kyllä ne todella tiukassa olivat vaikka vinossa ei yhtään. Piti käyttää liimauspuristinta jolla satulan sai pysymään paikoillaan siinä lyhyessä vaiheessa kun oli vain yhdellä ruuvilla kiinni.
Viimeksi muokannut IJN päivämäärä 10.06.2019 08:21, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 10.06.2019 08:15 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Sattumaa tai ei. Ainoan kerran kun olen saanut pultit ehjinä irti, irrotin ne pulttipyssyllä. Lähtivät todella helposti. Nykyisin tallissa sarja pultteja valmiina Pahimmillaan olen irroitellut pultin pätkiä satuloista työstökeskuksella poraamalla. Tällöin eivät liikkuneen edes kaasukuuman ja öljykylpyjen jälkeen. Näppä homma, levyjen vaihdossa ei mennyt viikkoakaan Tervan kanssa olen laittanut kasaan. 
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 10.06.2019 09:41 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Mää ku oisin veikannu että ne pultit on hapettunu satulaan kiinni eikä liimattu.
Edit: samaahan betaromeo jo tuolla aiemminkin meinas.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 10.06.2019 10:57 |
Viestit: 974
|
Mustis kirjoitti: Mää ku oisin veikannu että ne pultit on hapettunu satulaan kiinni eikä liimattu. Alunperin ne on liimattu satulan reikiin. Kukaan järkihenkilö ei niitä liimaa uudestaan eli jos on jo kerran auki olleet niin sitten ovat hapettuneet. Liimattuja pultteja on vaikea saada kokonaan ulos satulasta jotta reiän saisi putsattua, oikotie on avata sen verran että satula irtoaa ja laittaa takaisin kiinni niine hyvineen, jolloin rei'issä on muutaman vuoden päästä sekä liimanjämiä että hapettumaa. Näin tein itse ja seuraavassa levyjen vaihdossa on varauduttava uusimaan myös satulat jos joutuu vanhat paloittelemaan...
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 10.06.2019 16:40 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Ei taida satulat kovasti olla vinossa, alupellit pyörii kuin tyhjää eikä silmällä näytä vinoilta, mutta kovasti ovat kiinni. Noita kantaan hitsailuja on tullut työkonepuolella tehtyä enemmänkin ja sitä taidan tässäkin kokeilla, mutta nyt tuli leima kuntoon putsatuilla levyillä joten saa vähän peliaikaa ja liuotusöljylle työrauhan. Oli muuten jarrut tasapainoisemmat ja tehokkaammat vasen levy ruosteisena, palat sopivat varmaan paremmin yhteen ruosteen kuin sileänpuhtaan levyn pinnan kanssa.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
pökkelö
|
Viestin otsikko: Re: C5 I takajarrusatulan pulttien irroitusongelma Lähetetty: 29.12.2023 13:11 |
Viestit: 182
|
Ensimäisen kerran C5 I (2004) sai katsastuksessa hylätyn. Takajarrun levy kuskin puolelta ruosteinen. Olen niitä välillä putsaillut, mutta syksyllä jäi. Etujarrut kuluneisuuden alarajalla 2,5 mm, ja ne menee vaihtoon. Jarrut toimi dynamometrillä erinomaisesti. Arvot hyvät, ja ero edessä 4% ja takana 16.
Eteen uusin levyt/ palat. Onko mitään järkeä koettaa vain putsata takajarru levyä ruosteesta, kun toimivat muuten hyvin?
|
|
|
|
 |
|
|