Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet
ViestiLähetetty: 26.01.2024 14:17 

Viestit: 1242
Jarrunestejuttua AMSoil- firman sivulta kääntäjäohjelmalla:

Kiehumispiste erotetaan kuiviin ja märkiin kiehumispisteisiin Kuiva kiehumispiste määritetään käyttämällä tuoretta nestettä suoraan uudesta astiasta. Nesteen märkä kiehumispiste määritetään käyttämällä nestettä, joka on saastunut 3,7% vedellä, joten se on aina alhaisempi kuin kuiva kiehumispiste. Miksi testien ylläpitäjät saastuttaisivat hyvän nesteen? Koska se heijastaa sitä, mitä tapahtuu todellisessa maailmassa.

Jarruneste on hygroskooppista, mikä tarkoittaa, että se imee vettä (paitsi silikonipohjainen DOT 5 -jarruneste). Esimerkiksi DOT 3 -neste voi imeä jopa 2% vettä vuodessa. Kosteus voi päästä järjestelmään, kun poistat säiliön korkin nesteen lisäämiseksi, kuluneiden tiivisteiden läpi ja jopa itse kumijarrulinjojen läpi. Siten nesteen märkä kiehumispiste on luku, joka kuvaa tarkemmin, mitä ajoneuvossasi todella tapahtuu.

Koska jarruneste voi vanheta, on tärkeää, että vaihdat sen säännöllisesti. Muuten jarruistasi ei tule vain kumipallomaisia ja vaarallisia, vaan kosteus syövyttää hitaasti metalliosia. Hyvä nyrkkisääntö on vaihtaa jarruneste joka toinen vuosi henkilöautoissa ja vähintään joka vuosi kilpa-ajoneuvoissa. AAA (Murikan Autoliitto) sanoo, että 88% autoilijoista unohtaa jarrujen huollon, joten et ole yksin, jos et ole vaihtanut jarrunestettä vähään aikaan, kuten ajoneuvon ostamisen jälkeen.


Liitteet:
jarrunesteet DOT.png
jarrunesteet DOT.png [ 18.2 KiB | Katsottu 1234 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet
ViestiLähetetty: 26.01.2024 15:59 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Beksi-Eki kirjoitti:
Tätä samaa "tyhmää" kysymystä ihmettelin eräälle autopuolen inssille ääneen joskus. Hänen käsityksensä oli se, että taustalla on se, että järjestelmä on "avoin": jarrunestesäiliön korkki päästää kuitenkin joka jarrutuksella vähän ilmaa sisälle. Jos neste ei ole hygroskooppista, on mahdollista että jarrunesteeseen tiivistyy kosteuspisaroita. Jäätynyt pisara onkin sitten oikeassa paikassa tiivisteen surma. Ikävämpi juttu jos se tapahtuu jarrupääsylinterissä.


Mites esim. LHM, jarrut ja veden tiivistyminen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet
ViestiLähetetty: 26.01.2024 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2586
Paikkakunta: Päijät-Häme
yason kirjoitti:
Mites esim. LHM, jarrut ja veden tiivistyminen?

LHM tuleekin vaihtaa kahden vuoden välein (kuten toki normaali jarrunestekin). LHM-järjestelmässä vesi jää säiliön pohjalle; Parissa BX:n säiliössä ollut mikroskooppinen pistesyöpymä pohjassa josta öljyä valui ulos, tyhjennyksen ja tarkan etsinnän jälkeen pohjasta löytyi kyllä korroosiojälki.
Tuon hygroskooppisuuden puutteen vuoksihan mm. 2CV:n jarrut toimii oikein hyvin jos ne on LHM-versiot, itsellä ei ole kovin hyviä kokemuksia DOT-nesteistä ajoneuvossa joka seisoo lähes puolet vuodesta.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet
ViestiLähetetty: 26.01.2024 19:59 

Viestit: 4994
yason kirjoitti:
Beksi-Eki kirjoitti:
Tätä samaa "tyhmää" kysymystä ihmettelin eräälle autopuolen inssille ääneen joskus. Hänen käsityksensä oli se, että taustalla on se, että järjestelmä on "avoin": jarrunestesäiliön korkki päästää kuitenkin joka jarrutuksella vähän ilmaa sisälle. Jos neste ei ole hygroskooppista, on mahdollista että jarrunesteeseen tiivistyy kosteuspisaroita. Jäätynyt pisara onkin sitten oikeassa paikassa tiivisteen surma. Ikävämpi juttu jos se tapahtuu jarrupääsylinterissä.


Mites esim. LHM, jarrut ja veden tiivistyminen?

Muistelen vanhaan hyvään aikaan oli aika yleistä että vaikka takarumpujarrut olivat perinteisellä jarrunesteellä niin ruosteessa ettei millään hoonaamisella saanut kunnolliseksi, eli kyllä nekin veden vaikutuksesta ruostuivat.

Pumpulliset LHM-jarrut eivät taida kärsiä ilmasta tai siitä tulevan veden mahdollisesta kiehumisesta ihan niin paljon, eli pumppu pumpaa lisää painetta järjestelmään (toki tulee jäätä ja se vaikuttaa paikasta riippuen paljonkin), mutta vesi on ainakin osasyy.

Ehkä osin on myös perinteestä ja siitä että totuttu järjestelmä toimii riittävän hyvin. Ehkä välillä luultiin että öljytyyppiset korvaavat perinteiset, ainakin silikoniöljyiset, kun valitsivat silikoniöljylle standardinumeroksi DOT 5 ja alaspäin yhteensopivalle aineelle DOT 5.1, eli DOT 3:lle suunniteltuun jarrujärjestelmään voi pääsääntoisesti laittaa uudempaa DOT 3, 4 ja 5.1... mutta ei DOT 5, se ei mene sekaisin (no tietty jos saa putsattua ihan täydellisesti niin silloin onnistuu vaihtamirj).

Käsittääkseni DOT 5 ei tullut kovin suosittua ja jotain ongelmiakin oli, ABS-pumput voivat aiheuttaa pikkukuplia ja muutenkin poljintuntuma on jo hieman puristuvampi, kumisempi ja ilmeisesti järjestelmän pitää olla suljetumpi sekä käytössä että korjauksissa ettei vettä kerry - muuten kai pitäisi olla parempi vaikka kylmissä maissa. Mutta toisaalta moottoripyörissä "suljetumpia järjestelmiä" on ollut jo vuosikymmeniä, niissä jarrunesteen päällä on kumihaitari ja huohotusilma liikkuu vain kumin yläpuolella (ehkä pääsyy on kuitenkin ettei jarrutuksissa ja kiihdytyksissä nesteet valu käsille)

Muissa öljyissä voisi kuvitella että liukkaus voisi olla myös haittatekijä, jos vuotaa jarrupalojen jarrutuspinnoille?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: RFN-moottorin vesipumpun putken o-rengastiivisteet
ViestiLähetetty: 02.02.2024 11:20 

Viestit: 149
Tiedoksi vielä että monessa paikkassa halvimman, espanjalaisen Metalcauchon valmistamassa jäähdytysnesteputkessa tulee mukana vain vesipumpun pään o-rengas. Termarikotelon pään urissa ei ole o-renkaita. Kyseessä ei ole ilmeisestikään vahinko koska eri aikaan ostetuissa putkissa asia on samoin.

Jos haluatte päästä helpolla, ostakaa se vähän kalliimpi jossa on nuo kaikki o-renkaat mukana.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: