yason kirjoitti:
Beksi-Eki kirjoitti:
Tätä samaa "tyhmää" kysymystä ihmettelin eräälle autopuolen inssille ääneen joskus. Hänen käsityksensä oli se, että taustalla on se, että järjestelmä on "avoin": jarrunestesäiliön korkki päästää kuitenkin joka jarrutuksella vähän ilmaa sisälle. Jos neste ei ole hygroskooppista, on mahdollista että jarrunesteeseen tiivistyy kosteuspisaroita. Jäätynyt pisara onkin sitten oikeassa paikassa tiivisteen surma. Ikävämpi juttu jos se tapahtuu jarrupääsylinterissä.
Mites esim. LHM, jarrut ja veden tiivistyminen?
Muistelen vanhaan hyvään aikaan oli aika yleistä että vaikka takarumpujarrut olivat perinteisellä jarrunesteellä niin ruosteessa ettei millään hoonaamisella saanut kunnolliseksi, eli kyllä nekin veden vaikutuksesta ruostuivat.
Pumpulliset LHM-jarrut eivät taida kärsiä ilmasta tai siitä tulevan veden mahdollisesta kiehumisesta ihan niin paljon, eli pumppu pumpaa lisää painetta järjestelmään (toki tulee jäätä ja se vaikuttaa paikasta riippuen paljonkin), mutta vesi on ainakin osasyy.
Ehkä osin on myös perinteestä ja siitä että totuttu järjestelmä toimii riittävän hyvin. Ehkä välillä luultiin että öljytyyppiset korvaavat perinteiset, ainakin silikoniöljyiset, kun valitsivat silikoniöljylle standardinumeroksi DOT 5 ja alaspäin yhteensopivalle aineelle DOT 5.1, eli DOT 3:lle suunniteltuun jarrujärjestelmään voi pääsääntoisesti laittaa uudempaa DOT 3, 4 ja 5.1... mutta ei DOT 5, se ei mene sekaisin (no tietty jos saa putsattua ihan täydellisesti niin silloin onnistuu vaihtamirj).
Käsittääkseni DOT 5 ei tullut kovin suosittua ja jotain ongelmiakin oli, ABS-pumput voivat aiheuttaa pikkukuplia ja muutenkin poljintuntuma on jo hieman puristuvampi, kumisempi ja ilmeisesti järjestelmän pitää olla suljetumpi sekä käytössä että korjauksissa ettei vettä kerry - muuten kai pitäisi olla parempi vaikka kylmissä maissa. Mutta toisaalta moottoripyörissä "suljetumpia järjestelmiä" on ollut jo vuosikymmeniä, niissä jarrunesteen päällä on kumihaitari ja huohotusilma liikkuu vain kumin yläpuolella (ehkä pääsyy on kuitenkin ettei jarrutuksissa ja kiihdytyksissä nesteet valu käsille)
Muissa öljyissä voisi kuvitella että liukkaus voisi olla myös haittatekijä, jos vuotaa jarrupalojen jarrutuspinnoille?