Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 13.05.2024 08:07 

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Katsastaja ei hyväksynyt: Kaasunestejousitus, vuotaa vaimentimen alapäästä etupään molemmin puolin. C5 III 2,2 HDi 2011 180 000 ajettu.

Eli kai sitten tolpat vaihtoon. Olen koittanut netistä etsiä, mutta ei vaan ole tarjontaa. Jousisylilnteri lienee oikea käsite. Mitähän tuo on englanniksi, voisi maailmaltakin katsella. Hintavia ovat. Sitrosellakin 490/kpl. :-( Autovaraosiin laitoin jo kyselyn. Mistäs vielä?



C5 Break HDi204 A vm 2011
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 13.05.2024 08:24 

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Homma ratkesi. Auto-Artikkelin hyllyssä molemmat. Tilasin niin ei tarvi enempää pähkäillä. 399/kpl.



C5 Break HDi204 A vm 2011
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 13.05.2024 08:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ensi kerralla sitten varmuudeksi vähän pesua ennen leimaa ettei vaan yli-innokas katsuri ala nillittämään pikku hikoilusta :P



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 13.05.2024 10:17 

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Tuon kun olis tajunnut. No, rikkihän se olivat eivätkä siitä itellään ehjäänny. 13 vuotta ne kestivät joten uusilla sitten huoletta ajan auton loppuiän. Nyt niitä vielä saa, sanoi Auto-Artikkelin tyyppi. Vaikeaa kuulemma jo on.



C5 Break HDi204 A vm 2011
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 15.05.2024 06:23 

Viestit: 680
Itse ostin aikanaan varalle ehjät jousitolpat ja hammastangon, mutta eihän noita yleensä tarvitse kun on jo valmiina varastossa :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 15.05.2024 07:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Viime viikolla vaihdoin vuotamaan alkaneen tilalle yhden ehjän käytetyn joka oli nurkissa pyörinyt. Purin sen vuotavan. On kyllä aika erilainen entisiin verrattuna. Siinä oli tiiviste pullahtanu ja vuodon alku ajoittuu erääseen kovaan yhteenotto on erään routatöyssyn kanssa. Samassa (todennäköisesti) irtosi takapään pitkitäistukien etupään silmukat puslistaan..
Toi sylkkyhän ei sisällä mitään ohivuotokanavaa paluuletkuineen kuten vanhemmat. Sylinterissä ei ole erillistä mäntää, vaan paksu varsi (25 mm) toimii mäntänä, jolloin kitka on saatu pienemmäksi. Putki siis ylöspäin ja varsi alas. Putken sisäpinnalla ei väliä, on noin 50 mm. Varren päässä on "ohjurimäntä' joka on muovinen reijitetty pötikkä. Sen tehtävä on pitää varsi suorassa, mutta öljy menee edestakas läpi. Ohjurimännän ja sylinterin turvan välissä on uloslyöntitoppari ja kierrejousi ja siksikin se ohjausmäntä tarpeen. Turvassa sisältäpäin lukien liukulaakeriholkki, O-renkaalla vartta vasten puristettu muovinen tiivisterengas, sekä uloimpana pyyhkijärengas. Liukulaakeriholkki jotain teflonpintaista itsevoitelevaa pronssia. Tiivisterengas aika vastaava kuin aktivasulkyissä, jotain teflonpronssia ilmeisesti. Pyyhkijä tavallisen näköinen. Ihan perus hydeosia. Eli tuonkin voi rakentaa uusiksi, mutta sylinterin kuori (alapää ) suljettu muokkaamalla eli taivutettu sisäänpäin. Purkaa voi vaan leikkaamalla se reuna pois..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 15.05.2024 17:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 16
Paikkakunta: Helsinki
On kyllä lievästi sanottuna häiritsevä ajatus, jos ei omaan 8 vuotta vanhaan 93tkm ajettuun autoon saa kohta enää kriittisiä varaosia. Kai se jousitolppakaupoille on kohta itekin lähettävä, ajatus kun on alun perin ollu ajella tällä vielä ainakin 10 vuotta.



Ex AX11RE -88, ZX 1.4i Monaco -97, C5 SX 2.0i Berline man. -04. Nyk. C5 III BlueHDI 180 Exclusive Sedan aut. -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 15.05.2024 18:34 

Viestit: 700
Wesa kirjoitti:
Viime viikolla vaihdoin vuotamaan alkaneen tilalle yhden ehjän käytetyn joka oli nurkissa pyörinyt. Purin sen vuotavan. On kyllä aika erilainen entisiin verrattuna. Siinä oli tiiviste pullahtanu ja vuodon alku ajoittuu erääseen kovaan yhteenotto on erään routatöyssyn kanssa. Samassa (todennäköisesti) irtosi takapään pitkitäistukien etupään silmukat puslistaan..
Toi sylkkyhän ei sisällä mitään ohivuotokanavaa paluuletkuineen kuten vanhemmat. Sylinterissä ei ole erillistä mäntää, vaan paksu varsi (25 mm) toimii mäntänä, jolloin kitka on saatu pienemmäksi. Putki siis ylöspäin ja varsi alas. Putken sisäpinnalla ei väliä, on noin 50 mm. Varren päässä on "ohjurimäntä' joka on muovinen reijitetty pötikkä. Sen tehtävä on pitää varsi suorassa, mutta öljy menee edestakas läpi. Ohjurimännän ja sylinterin turvan välissä on uloslyöntitoppari ja kierrejousi ja siksikin se ohjausmäntä tarpeen. Turvassa sisältäpäin lukien liukulaakeriholkki, O-renkaalla vartta vasten puristettu muovinen tiivisterengas, sekä uloimpana pyyhkijärengas. Liukulaakeriholkki jotain teflonpintaista itsevoitelevaa pronssia. Tiivisterengas aika vastaava kuin aktivasulkyissä, jotain teflonpronssia ilmeisesti. Pyyhkijä tavallisen näköinen. Ihan perus hydeosia. Eli tuonkin voi rakentaa uusiksi, mutta sylinterin kuori (alapää ) suljettu muokkaamalla eli taivutettu sisäänpäin. Purkaa voi vaan leikkaamalla se reuna pois..

Youtubessa löytyy ainakin videoita aiheesta. Jossain videossa saattoi olla linkki tiivistesarjaankin.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: JOusisylinterit
ViestiLähetetty: 15.05.2024 19:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Niinpä näkyi. Oma oli paljon parempikuntoinen sisältä ja ihan identtsesti se ulkotiiviste pullahtanut kuin videolla. Mutta tän kunnostuksen voi unohtaa kun avasin sen vähemmän sivistyneesti..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: