Ilmatasku paisarissa puuttuu? Renaulteissa mallia 19 ja 21 oli ainakin 1,7 -litran moottoreissa paisuntasäiliö jäähdyttäjän kyljessä. Yleinen vika sotki sitten koko hyvän ajatuksen ja aiheutti keittämistä: jäähdyttäjän ja paisarin väli halkesi vanhuuttaan tms. eikä paisuntasäiliötä käytännössä ollut. Nesteet pysyi sisällä vaihtelevasti, kaikki jäähdytysjärjestelmän ilma kertyi sinne-tänne sylinterikanteen ja lämmityslaitteeseen. Jos näin oli, moottorin jäähdytys ja kaikki puhaltimien ym. toiminnot oli ihan sekavat, nestettä virtasi tai ei, jäähdytys saattoi loppua randomisti, kun jokin kohta kannessa keitti lisää painetta, puhaltaen nesteet ulos milloin mistäkin.
Ehjää systeemiä ei voinut käyttää paisarin korkki auki sillä syylarin kyljessä olevan paisarin nestepinnan oikea korkeus on paljon sylinterikannen alapuolella. Luonnollisesti, korkki auki kaikki ilma järjestemässä alkoi laajeta moottorin käydessä työntäen nestettä paisuntasäiliöön ja sitä kautta pihalle.
Roplaaja kirjoittaa asiaa! Ilmasin kylmänä omat ehjät syylari+paisari -yhdistelmät puhaltamalla suulla raa'asti paisarin kaulalta, korkki pois, ilmausruuvi auki tulipellin luota. Lupasin miljoona kertaa tekeväni polkupyörän pumpusta ja sisäkumista rellunilmauskumihuulikeuhkot omieni tilalle. En kerennyt tehdä, pihaan alkoi ilmestyä ensin BX:iä sitten Xantioita, Xsaroja.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|