Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM jäähdytysveden lämpökytkin
ViestiLähetetty: 08.06.2024 08:42 

Viestit: 460
Paikkakunta: Tuusula
Otin kesäsitikan käyttöön ja vaihdoin jäähdytysnesteen oikeaoppisesti. Kun käynnistin sen ja paisuntakorkin paikalla oli täyttötötterö jossa nestettä puoleen väliin. Moottorin lämpö alkoi nousta ja saavutti 100 astetta ja puhasri nestettä tötterösta pihalle. Siis puhallin ei lähtenyt käyntiin. Avasin edessä olevan vihreän releen ja kun sen painaa kiinni niin puhallin toimii. Kokeilin uudestaan ja taas tuli myrkkyä pihalle.
Auto on ilman ilmastointia jolloin paisuntasäiliö on jäähdyttimen päädyssä. Mittailin termostaattikotelon takana olevaa sinistä lämpökytkintä eikä sen johtoihin tullut kun 11v ja toinen johto menee minne lie, ei ainakaan vihreälle releelle. Ostin uuden lämpökytkimen ja sitten järki loppui. Siinä lukee 115 astetta. Miten vesi voi olla paineettomassa tilassa 115 astetta. Mikä tämä lämpökytkin on? Sen alapuolella on vihreä samanlainen anturi jossa on vaihtuva resistanssi eli näyttää veden lämpötilaa käsittääkseni.
Tämä museoauton tittelin saanut kuljin on vm 90/91 ja 2 litran koneella


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jäähdytysveden lämpökytkin
ViestiLähetetty: 08.06.2024 10:58 

Viestit: 5324
Paikkakunta: Lahti
Eihän se vesi siellä jäähdytysjärjestelmässä ole paineettomassa tilassa, paitsi tietysti korkki auki käytettäessä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jäähdytysveden lämpökytkin
ViestiLähetetty: 08.06.2024 11:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1198
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Avasitko ilmausnippoja ennenkuin käynnistit. Jäi varmaan ilmaa lohkoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jäähdytysveden lämpökytkin
ViestiLähetetty: 08.06.2024 12:31 

Viestit: 460
Paikkakunta: Tuusula
Mulla on ollut sitikoita 50 vuoden ajan ja vaihtanut nesteitä lukuisia kertoja. Kun taytetään uudet nesteet niin jäähdyttäjässä pitää olla joku töttörö kuten muovipullo jasta pohja poistettu että saa nesteet ylemmäs kuin täyttökorkki. Tätä ohjetta painotetaan kaikissa korjausoppaissa. Ilmausruuveja suljetaan kun nesteitä valuu ulos. Kun auto käymmistetään niin painetta ei voi syntyä ennekuin poistaa töttörön ja laittaa korkin kiinni. Näin olen ennen tehnyt.
Mutta uskoin kuin raamattua Haynesin kirjaa joka kertoo että bensakoneissa on lämpökytkin termarin takana. Se käyttää vihreää relettä joka laitta ropelin pyörimään.
Minulla on myös saksankielinen korjausopas vaikka en osaa yhtään saksaa. Siinä on piirros jäähdytinjärjestelmästä ja siinä puhaltimen releen käyttökytkin (lämpökytkin) on jäähdyttimen päädyn ilmauskotelon alalaidassa. Tässä on järkevämpiä numeroita: 95C-86C. Käynnistää 95 asteessa. Olen tuhrannut pari päivää ja yrittänyt selvittä johtoja jotka kulkee pirullisissa paikoissa ilman tulosta. Tästä lämpökytkinesta lähtee kaksi vihreää johtoa joista toinen menee vihreän releen käämille. Mikä se termarin takana olena lämpökytkin sitten oiken on. Sytyttääkö se vain varoituslamppua?
Vielä yksi asia kummastuttaa? Olen omin korvin kuullut että paikalla ollessa moottorin käydessä ehjässä sitikassa puhallin alkaa pyöriä ja jatkaa hetken pyörimista vaikka moottorin sammuttaa. Haynesin kuvassa virta tule virtalukon kautta.
Olen vanhoissa väsyneissä sitikoissa vaihtanut täyttökorkin jousen ohuemmaksi ettei paineita kasaannu hauraisiin letkuihin. Patongissakin on neuvottu poraamaan pieni teikä täyttökorkkiin josta ei ole mitään haittaa. Uskon tähän. Silti puhalin toimii tarvitaessa jos kaikki kunnossa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jäähdytysveden lämpökytkin
ViestiLähetetty: 09.06.2024 10:31 

Viestit: 1232
Ilmatasku paisarissa puuttuu? Renaulteissa mallia 19 ja 21 oli ainakin 1,7 -litran moottoreissa paisuntasäiliö jäähdyttäjän kyljessä. Yleinen vika sotki sitten koko hyvän ajatuksen ja aiheutti keittämistä: jäähdyttäjän ja paisarin väli halkesi vanhuuttaan tms. eikä paisuntasäiliötä käytännössä ollut. Nesteet pysyi sisällä vaihtelevasti, kaikki jäähdytysjärjestelmän ilma kertyi sinne-tänne sylinterikanteen ja lämmityslaitteeseen. Jos näin oli, moottorin jäähdytys ja kaikki puhaltimien ym. toiminnot oli ihan sekavat, nestettä virtasi tai ei, jäähdytys saattoi loppua randomisti, kun jokin kohta kannessa keitti lisää painetta, puhaltaen nesteet ulos milloin mistäkin.

Ehjää systeemiä ei voinut käyttää paisarin korkki auki sillä syylarin kyljessä olevan paisarin nestepinnan oikea korkeus on paljon sylinterikannen alapuolella. Luonnollisesti, korkki auki kaikki ilma järjestemässä alkoi laajeta moottorin käydessä työntäen nestettä paisuntasäiliöön ja sitä kautta pihalle.

Roplaaja kirjoittaa asiaa! Ilmasin kylmänä omat ehjät syylari+paisari -yhdistelmät puhaltamalla suulla raa'asti paisarin kaulalta, korkki pois, ilmausruuvi auki tulipellin luota. Lupasin miljoona kertaa tekeväni polkupyörän pumpusta ja sisäkumista rellunilmauskumihuulikeuhkot omieni tilalle. En kerennyt tehdä, pihaan alkoi ilmestyä ensin BX:iä sitten Xantioita, Xsaroja.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jäähdytysveden lämpökytkin
ViestiLähetetty: 11.06.2024 14:26 

Viestit: 460
Paikkakunta: Tuusula
No niin, Auto tuli kuntoon. Laitoin virran syylärin lämpökytkimelle akulta suoraan sulakken kautta. Alkuperäinen käyttöjännite vaelteli. Luultavasti hydraulistesäiliön alla olevet liittimet temppuilee kun autoa ei ole käytetty aikoihin. Eräs vanhoja autoja rassannut kaveri kertoi että normaalista tälläisessä tapauksessa vaihdetaan lämpökytkin jolloin alkaa toimia ja kun vaihtaa vanhan kytkimen takaisin niin toimii yhtä hyvin silläkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jäähdytysveden lämpökytkin
ViestiLähetetty: 11.06.2024 16:09 

Viestit: 1232
Roplaaja rulettaa!

(Varusteleka.fi)


Liitteet:
PPM.png
PPM.png [ 77.83 KiB | Katsottu 325 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: