Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 15.05.2025 13:21 

Viestit: 34
Mikä mahtaa olla vikana, kun kyseinen kytkin-rele -yhdistelmä jättää vain vilkut palamaan eikä katko lainkaan? Tämä tapahtuu paketin ollessa kiinni autossa. Irrallisena lattialla, ylimääräisellä akulla ja polttimolla se kyllä lähti nakuttamaan jotenkuten.

Paketti on sisältä muutenkin niin säserän näköinen, että sen voisi korvata uudenaikaisella vilkkureleellä ja sopivalla katkaisijalla, jos sellainen jostain löytyisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 15.05.2025 16:03 

Viestit: 5136
Onkohan autossa vähemmän tai enemmän kuormaa, ainakin perinteinen vikaindikaattori oli jos kuorma väheni, niin vilkuntataajuus laskee? Paloiko kaikki vilkut autossa normi kirkkaudella (mutta jos vika on samanlainen molemmin puolin ja akku on kunnossa, niin vika voisi olla syöttöpuolella, eli sen voisi myös mitata ettei jännite kyykkää liittimessä)

Ehkä noita käytettynäkin löytää vielä, onko kannessa valmistaja (AXO?) ja numero, numero on kai mekaaninen sopivuus kiinnitysten ja peltien osalta. Jotain yleismallisia vilkkuviiksiä/kytkimiäkin on tarjolla ja ainakin perus yleismallin vilkkurele on sovitettavissa, jotkut elektroniset ei ainakaan muuttaisi vilkkumisnopeutta, vaikka kuorma vaihtelisi (tosin silloin ei huomaa lampun palamisia/katkoksia liittimissä, mutta kannattaa valita sellainen jossa on sopivat liitokse, useissa on vaatimus "+" ja "-" sekä lähtö, mutta on myös kaksinapaisia).
Vaikkapa IKH:lla oli hyvä valikoima erilaisia releitä, esimerkiksi:
https://www.ikh.fi/fi/vilkkurele-led-2- ... K80HjeJk2n

Onko kytkinpuolikin ihan entinen, jos edes sen saisi kunnostettua, niin joku yleismallin vilkkurele vain perään, muuten tulee helposti ongelmia löytää pakettiin sopiva kytkin ainakin järkevään hintaan ja siten että saa joko alkuperäisen tai näköisen viiksen. Onko ID:ssä automaattinen vilkun palautus ratin kääntämisestä, senkin sopivuudessa voi olla virittämistä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 16.05.2025 20:22 

Viestit: 5136
Vai onkohan tuossa jo ihan erilainen kytkin, linkissa AXO type 523 ja siinä ainakin luki early 1960s...
https://retrospecparts.com/shop/electri ... h-axo-523/


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 16.05.2025 22:22 

Viestit: 34
Ei ole automaattista palautusta.

Tuonne ratin koteloon sopisi vaikka mitä, kun vaan sovittaisi.Se kytkin releineen näyttää olevan valmis, koska kytkimen kautta polttimot ovat himmeät, mutta virran antaminen suoraan sen lähtöihin polttaa polttimoita kirkkaasti. Noita yleismallin releitä on tarjolla, mutta niissä mainitaan, että ovat led-valoille, mikä vissiin meinaa sitä, että hehkulamput eivät sovi. Kunnon vanhan ajan releen kaveriksi kun löytäisi sopivan kytkimen, niin tuon homman saisi kuntoon.

Irti purettujen / sotkettujen sähköjen kanssa on saanut tapella, mutta näköjään täytyy mennä 1960-luvulle, että niitä on edes toivoa saada kuntoon. Eli ei ole ylimääräisiä laitteita ja piirejä, liittimiin on helppo liittyä jne. Kyläsepät entisinä omistajina eivät myöskään ole "parannelleet" sähköjärjestelmää rosvoliittimillä, intuitioperusteisilla katkomisilla ja vasaralla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 17.05.2025 14:02 

Viestit: 5136
Kokeilitko antää virtaa myös paikoillaan ollessa kytkimen tulopuolelle, josko vika on jo ennen kytkintä tai johdoissa/liitoksissa, noissa on kuitenkin usein eri kärjet eri puolille ja vaatisi kaksi samanlaista vikaa (EHKÄ?) mutta kytkimen kärkiä voi usein myös entistää ja puhdistaa, jos on joku elektroniikkaa harrastava lähipiirissä/tiedossa, niin ehkä kannattaa kysellä.

Esimerksi tuo yllä linkittämäni IKH:n rele käy kyllä myös hehkulampuille, aina 8 A kuormaan asti, eikä normiautoissa ole yleensä kuin max 3x21 W ja usein vähemmänkin (eli reilu 5 A, eli kestää vielä peräkärrynkin valon), jos haluaa klassisen, niin tuollaisia oli joskus 60-70 luvulla, niissä oli ainakin aiemmin bimetallin ohjaama kärki ja bimetallin ympärillä kierretty vastuslankaa jonka läpi meni virta, kuorma lämmitti ja liian pieni kuorma (palanut lamppu) aiheutti automaattisesti nopean nakutuksen. En tiedä onko tuossa, koska tuo oli HEAVY Duty ja kestää ampeereita oli normi tarpeen, Muistaakseni yleensä lyhyempiä ja kaksinapaisiakin oli ja kuplassa samanlaisia myös 6 volttisena (tuossa kolmas napa merkkivalolle, toimiikohan ilmankin)
https://www.ikh.fi/fi/vilkkurele-yleism ... 12v-st0206

Kyllä niitä klassikoitakin vielä on saatavilla:
https://www.jussinmaki.net/autosahko/vi ... 1100-0555/

Traktoreiden vilkkukytkimet ovat usein tuollaisia kierrettäviä ilman palautusta, mutta niiden kahva on kylä yleensä ihan erilainen ja lyhyt, sitä kautta voi olla vaikeaa käyttää, vaikka kahvan vaihteisi mukavammin silmään osuvaan, jos liikerata on liian valtaisa, ja vaatii aika lailla askartelua että saa kivan käyttökahvan tai alkupeäisen siihen kiinni, esimerkiksi:
https://www.ikh.fi/fi/vilkun-katkaisin- ... i-st050019


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 20.05.2025 11:44 

Viestit: 34
olli__o kirjoitti:
Kokeilitko antää virtaa myös paikoillaan ollessa kytkimen tulopuolelle, josko vika on jo ennen kytkintä tai johdoissa/liitoksissa, noissa on kuitenkin usein eri kärjet eri puolille ja vaatisi kaksi samanlaista vikaa (EHKÄ?) mutta kytkimen kärkiä voi usein myös entistää ja puhdistaa, jos on joku elektroniikkaa harrastava lähipiirissä/tiedossa, niin ehkä kannattaa kysellä.

Esimerksi tuo yllä linkittämäni IKH:n rele käy kyllä myös hehkulampuille, aina 8 A kuormaan asti, eikä normiautoissa ole yleensä kuin max 3x21 W ja usein vähemmänkin (eli reilu 5 A, eli kestää vielä peräkärrynkin valon), jos haluaa klassisen, niin tuollaisia oli joskus 60-70 luvulla, niissä oli ainakin aiemmin bimetallin ohjaama kärki ja bimetallin ympärillä kierretty vastuslankaa jonka läpi meni virta, kuorma lämmitti ja liian pieni kuorma (palanut lamppu) aiheutti automaattisesti nopean nakutuksen. En tiedä onko tuossa, koska tuo oli HEAVY Duty ja kestää ampeereita oli normi tarpeen, Muistaakseni yleensä lyhyempiä ja kaksinapaisiakin oli ja kuplassa samanlaisia myös 6 volttisena (tuossa kolmas napa merkkivalolle, toimiikohan ilmankin)
https://www.ikh.fi/fi/vilkkurele-yleism ... 12v-st0206

Kyllä niitä klassikoitakin vielä on saatavilla:
https://www.jussinmaki.net/autosahko/vi ... 1100-0555/

Traktoreiden vilkkukytkimet ovat usein tuollaisia kierrettäviä ilman palautusta, mutta niiden kahva on kylä yleensä ihan erilainen ja lyhyt, sitä kautta voi olla vaikeaa käyttää, vaikka kahvan vaihteisi mukavammin silmään osuvaan, jos liikerata on liian valtaisa, ja vaatii aika lailla askartelua että saa kivan käyttökahvan tai alkupeäisen siihen kiinni, esimerkiksi:
https://www.ikh.fi/fi/vilkun-katkaisin- ... i-st050019

Kyllä ne johdot, maadoitukset ym. tulivat kuntoon, mutta vika on siinä Axon kytkimessä / releessä. Tuli siis laitettua tarvikekytkin ja -rele. Kamalan näköinen sen kytkimen sijoittelusta tulee, mutta onpahan jotain näyttää sitten joskus katsastuksessa. Vähän nopeasti se rele naksuu, johtuen kai pienestä kuormasta (2 x 5 W).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 20.05.2025 15:20 

Viestit: 5136
Tuonne AXOn kytkimenkin sisään voisi ehkä näppärä askarrella uudet sisuskalut, en tiedä miten nyt on toteutettu, mutta vaikka nokka/nokat joka painaa erillisiä mikrokytkimiä tms. tai erillinen kampi josta sopiva välitys vipukytkimelle ja sitten erillinen vilkkurele, erilaisten elektronisten/LEDeille tarkoitettujen ei pitäisi vaihtaa nopeutta, vaikka kuormaa olisi vähemmänkin. Onkohan 5 W oikea lamppukoko noihin, kuulostaa kovin vaatimattomalta, voisiko olla tarkoitettu 10W tai 21W polttimolle (Se takaylä on kyllä pieni kotelo), jos joku edellinen on vaikka huomannut ettei kytkin kestä kuormaa ja korjannut sitä laittamalla pienemmät polttimot?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 21.05.2025 11:54 

Viestit: 34
olli__o kirjoitti:
Tuonne AXOn kytkimenkin sisään voisi ehkä näppärä askarrella uudet sisuskalut, en tiedä miten nyt on toteutettu, mutta vaikka nokka/nokat joka painaa erillisiä mikrokytkimiä tms. tai erillinen kampi josta sopiva välitys vipukytkimelle ja sitten erillinen vilkkurele, erilaisten elektronisten/LEDeille tarkoitettujen ei pitäisi vaihtaa nopeutta, vaikka kuormaa olisi vähemmänkin. Onkohan 5 W oikea lamppukoko noihin, kuulostaa kovin vaatimattomalta, voisiko olla tarkoitettu 10W tai 21W polttimolle (Se takaylä on kyllä pieni kotelo), jos joku edellinen on vaikka huomannut ettei kytkin kestä kuormaa ja korjannut sitä laittamalla pienemmät polttimot?

Tuo oli hyvä idea. Vanhasta kytkimestä sai hyvin hyödynnettyä kytkimet, joten sain vain vanhan releen poistamalla ja uuden lisäämällä toimivat vilkut. Täytyy vielä koittaa tehokkaammilla polttimoilla, vaikka nämä 5 wattisetkin näyttävät melko kirkkailta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 1968 vilkkukytkin ja -rele -ongelma
ViestiLähetetty: 22.05.2025 14:57 

Viestit: 5136
Voi olla vaikeaa saada ihan varmaa tietoa minkäkokoinen lamppu kuuluisi olla ja tuotantojaksikin oli varsin pitkä eri mallivariaatioineen, mutta uudemmassa viirusilmässä ainakin uustuotantoetuvilkut oli mainittu 21 W ja jossain vanhemmassakin näkyi olleen (vahva ehkä ainakin kuvan perusteella, 5 W ja 10 W polttimoiden lasikupu on pienempi kuin 21 W), mutta vuosimallia ei tarkemmin kerrottu ja , ja kukapa sen tietää kuinka monta kertaa vaihdettu, takavilkusta ei löytynyt sopivia kuvia polttimoineen. Onko sinun uudemmalla keulalla vai pyöreillä lampuilla, onko jollain kokemuksia/muistikuvaa mitä polttimoita olette laittaneet/ottaneet pois?

Nappasitko kuvia AXOn kytkimen sisuksista?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: