Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 09.12.2019 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7835
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Yleensä pidetään nyrkkisääntönä, että samalla numerokoodilla olevat BSM:t sopivat ristiin, esim BSM-B5, BSM-L04 jne.

Nyt osui silmiin eri valmistajien samannumeroiset BSM:t joissa on ulkoisesti selkeä ero. Sulakkeitakin on ihan eri määrä. Äkkiä katsottuna liittimet voisivat kuitenkin sopia kumpaankin. Onko kellään kokemusta BSM:n vaihdosta toisen valmistajan versioon?

Tässä esim BSM-L04-00 Siemens/VDO:n ja Delphin versioina.

Kuva
Kuva



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 19.01.2020 09:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7835
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ainakaan facelift-307, jossa alunperin L04 ei startannut R06:lla... Molemmat oli Delphejä...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 19.01.2020 19:06 

Viestit: 535
Tuossa C5 X7 puhallin jumpassa tuli todettua että toimii väärän numeroisellakin..
Eli orkkis tai paikallaan oli 9675877980 BSM-R02-00 xx/xx/xx ja paikalleen meni 9667044980 BSM-R02-00 xx/xx/xx
Eli kait toi Rxx on se määräävin? Ja oisko loppu osa päivämäärä tuossa koodissa? Jos viitannee päivämäärään niin eipä ollut originelli paikallaan kun oli pari vuotta uudempi kuin auto. Tolla pitemmällä numerosarjalla molemmat viittaa 2.0 hdi toureriin eli sillä ne sitten molemmat käy/toimii. Ja siis Delfin tekeleitä nuokin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 31.05.2025 12:28 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
Mulle tulee maanantaina Puolasta uusi bsm. Jossain ulkomaan foorumilla luki että akku täytyy irrottaa/kytkeä sääntöjen mukaan tuota vaihtaessa. Vai mahtoiko tarkoittaa bsi'tä? Siihen ei ollut vastausta. C4 vm2005


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 31.05.2025 12:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7835
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
mister kirjoitti:
Mulle tulee maanantaina Puolasta uusi bsm. Jossain ulkomaan foorumilla luki että akku täytyy irrottaa/kytkeä sääntöjen mukaan tuota vaihtaessa. Vai mahtoiko tarkoittaa bsi'tä? Siihen ei ollut vastausta. C4 vm2005

No siinä mielessä se akku kannattaa irrottaa, kun siitä tulee suoraan kaapeli BSMään niin et sitten sen irtonaisen kaapelin pään kanssa huitoessa ainakaan saa sitä vahingossa maihin :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 31.05.2025 13:11 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
juu tottakai akun piuhat ensin otan irti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 01.06.2025 23:10 

Viestit: 5136
Varmaan akun irroitusohje vain siksi että tuo akun irroitus/takaisinlaitto erilaisine odotuksineen koskee irrotettiin akku mistä syystä tahansa. Useimmiten ei tarpeen ja saattaa kestää hyvin vaikka katkaisee kytkee melkein lennosta, mutta toisaalta lyhyet "räpsyt", esimerkiksi kun akku on ihan loppu, tai huono kontakti plussa tai maadoituspuolella voi aiheuttaa startatessa hassuja ilmiöitä kun osa bokseista resetoituu ja osa ei. (((Muistelen että esimerkiksi jossain Xsarassa oli taipumusta että mittarin viisari saattoi pyörähtää väärään asentoon, eli oli pysäytystapin väärällä puolella jos tuli räpsy kesken kaiken, jotkut hurjimmat saivat sen ehkä takaisinkin räpsimällä kaapelikengän kanssa. Oma kokemus oli C5 V6 2001, jos sen akun kiinnittämisessä kiiruhti (omien kokeilujen mukaan merkittävin oli kun väänsi virrat päälle ekaa kertaa, ei kannattanut yrittää startata heti, silloin tuli kaikki kivat vikailmoitukset, immobiliser -, engine control unit failure... joku selitti sillä että väylä tai pikemminkin protokollat eivät olleet kovin vikasietoisia ja ECUt hukkasivat tiedon toisten ECUjen olemassaolosta???). Eikä auto käynnistynyt ellei irroittanut akkua uudestaan ja odottanut pidempään))) Mutta veikkaan että suurimmassa osassa malleja ei ole isommin ongelmia, mutta itse ainakin odottelen ensin muutaman minuutin että releet raksahtaa ennen kuin irroitan akun kengän, jossain malleissa oli ainakin selkeä noin 3 min että meni pienemmän virrankulutuksen tilaan esimerkiksi ovien avaamisen, tai C5:ssa oli myös varashälytin tutkilla eli myös nokkapellin avaamisen (kytkin joka valvoi sitä) jälkeen piti odotella sama aika) odottelen myös aina hetken rauhallisesti ennen kuin menee seuraavaan vaiheeseen, vaikka virtojen kytkemisen jälkeen on hyvä hetki laittaa kello aikaan ennen kuin starttaa?

Ei ole itsellä mitään suurta mallivariaatio kokemusta, mutta lienee että jotkut yksilöt ovat herkkiä tietylle tavalle/kohdalle ja "netin taikaohje" kattaa sitten kaikki mahdolliset (ja ehkä osin mahdottomatkin) variaatiot autojen herkkyyksistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSM:ien yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 01.06.2025 23:16 

Viestit: 730
Ykköskoppaisen C5 ja aikalaisten kanssa vähän tarkempaa odotella aikansa akun irroituksen jälkeen. Uudemmissa ei yleisesti niin justiinsa.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: