|
Kirjoittaja |
Viesti |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 23.06.2025 10:38 |
Viestit: 16
|
Varaajapallon vaihdon jälkeen ei enää inahdakaan startti. Äkkiseltään tuntuisi muut sähköt toimivan. Aikamoinen äherrys oli saada se pallo ulos ja uusi sisään. Olisiko siellä joku liitin voinut irrota vaikkakin näyttäisi ettei mene piuhoja pallon lähistöllä? Virtalukkoa epäilen itse. Kerran aiemmin oli sama oire, mutta lähti itekseen toimimaan. Startille menevässä ohuemmasta johdossa pysyy jännitteet nollissa avainta kääntäessä. Ilmeisesti startin rele on siinä akun vieressä josta ohut johto startilla lähtee? Tämä rele ei myöskään naksahta avainta käännettäessä. Onko tässä mallissa starttaus systeemissä mukana mitään muuta kuin virtalukko, sulake, rele ja startti+solenoidi paketti?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 23.06.2025 11:49 |
Viestit: 5063
|
Tuossa ei liene enää sellaista akun plus-napaan kiinnitettyä startin relettä, siinä oli pohjassa "nappi" josta sai startattua konehuoneestakin. Käämin keskellä on "ankkuri" joka normaalisti liikkuu kelan magneettikentän voimalla, mutta sitä voi myös painaa peukalolla, startti pyörii vaikkei olisi virta-avaintakaan paikalla, mutta ei tietysti käynnisty silloin.
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 23.06.2025 12:15 |
Viestit: 16
|
Ei ole nappia. Normaalin näköinen punainen nelinapainen rele plussassa kiinni josta lähtee myös piuha startille. Tämä rele ei naksahda avainta kääntäessä
Liitteet: |

20250623_120638.jpg [ 115.54 KiB | Katsottu 1775 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 23.06.2025 17:06 |
Viestit: 5063
|
Yleensä releissä lukee nastoissa mitä ne on tai sitten jopa kuva, aika usein voi olla vaikka 85 ja 86 käämille, voisi tutkia tuleeko toiseen maa ja toiseen pitäisi sitten varmaan tulla virtalukolta plussa, jos releessä on diodi sisällä vaikka käämin rinnalla, on väliä kumpi on kumpi. Kytkimen nastat voisi olla 88(tai 30) ja 87, niistä toinen mennee strarttiin ja toinen tulee akun plus navasta.
jos akkuplussa tulee toiseen kytkimen nastaan kun virrat on päällä ja toiseen käämin nastaan tulee maa, voisi jollain hyppylangalla (+sulake tms tai vaikka sopiva valokynä, jos teho riittää releen vetoon) kokeilla käämin oletettuun plussaan, jos silloin starttaa on rele ja startti ehjiä ja signaali puuttunee virtalukon suunnasta.
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 23.06.2025 17:54 |
Viestit: 16
|
Starttilukolta tulee nastaan 86 johto jossa releessä kiinni ollessa koko ajan 12v, mutta jos irrota johdon releestä 12v tulee ainoastaan kääntäessä avainta startti asentoon (irtiollessa ilmeisesti toimii kuten pitäisi eli virtalukko ehkei ole ongelma. Ehdin jo purkaa virtalukonkin ja näytti ihan siistiltä). 30/51 nasta menee startille ja siinä jännite 0v koko ajan riippumatta virta-avaimen asennosta. Nastoihin 85 ja 87 tulee piuhat suoraan akun + navasta. Voisiko tohon startille menevään johtoon syöttää akulta suoraan plussa navasta virtaa releen ohi nähdäkseen pyöriikö startti?
Liitteet: |

20250623_172516.jpg [ 44.88 KiB | Katsottu 1730 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 23.06.2025 18:22 |
Viestit: 16
|
Kävin aiemmin päivällä jo kaupasta uuden releenkin hakemassa ja kytkin kuten kuvan punainen relekin oli aiemmin jonkun toimesta kytketty, eikä mitään vaikutusta. No nyt olli__o opastuksen jälkeen kytkin uuden releen niin että nastaan 30 akun + napa, nastaan 85 maa, nastaan 86 ohjaus virtalukolta ja 87 startille ja kuinka ollakaan startti heräsi eloon. Auto vähän hörähti, olisi varmastikin lähtenyt käyntiin, mutta en uskaltanut käynnistää. Herää siis uusi kysymys: miksi joku oli kytkenyt releen aivan toisin aiemmin ja pitäisikö nyt olla huolissaan jostain? Oman järjen mukaan mikäli startti ei jää päälle kun virta-avaimen päästää startti asennosta eikä startille menevässä johdossa enää kulje virta kaikki olisi kunnossa eikä mitään pitäisi rikkoutua. Hmmm?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 23.06.2025 22:19 |
Viestit: 5063
|
Hmm, tuo ei ainakaan voi vetää mitenkään tai toimia jos käämin toiseen päähän kytketään sulakkeelta akun plussa ja toiselle puolelle virtalukon starttiasennon ohjaama katkeava plussa? Ainakin ymmärsin kuvauksesta jotenkin niin?
Tuli Mieleen, josko kaikki tuohon liittyvät akkupiuhat ovat olleet irtopiuhoja ja vaikka johtimien värityskin on ollut vähän miten sattunut olemaan miljoonalaatikossa, niin jos käämin (toinen "akkujohto") onkin ollut tai pitänyt olla miinusnapaan, se käämistä lähtevä, mutta ei virtalukolle menevä? Ja joku toinen on vaihtanut akkua tai irroitellut napoja ja laittanut vain sen väärään napaan se tekisi tuollaisen kuvatunlaisen väärän kytkennän. Oliko vaikka varaajapalloremontissa akku irti ja navatkin purettuna, toinen johto ei ainakaan näytä yltävän minnekään muualle, mutta onko toinen pidempi. Hyvä tapa olisi laittaa plussasta lähteviin johtoihin sulake väliin, tuossa näkyy niitä kolmekin, voi säästää palovahingoilta, helposti ohuet johdot kihnuttavat johonkin reunaan eristeen rikki. Voi olla tietysti joku muukin johtomuutos tullut ja se estää toiminnan, kai starttiasennon kytkin virtalukossa voisi olla ollut johdotettu joskus myös maa/miinus puolelle, mutta vaatisi ehkä isompia askarteluja, niin ei niin todennäköinen muutos. Onko tuo akun plus-napa, josta lähtee kolme mustaa johtoa ja yksi sininen, niihin kaikkiin pikkujohtoihin voisi laittaa sulakkeet?
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 24.06.2025 03:41 |
Viestit: 16
|
On joo plussa napa josta johdot lähtevät. Varaajapalloa vaihtaessa en koskenut sähköihin ollenkaan. Akun plussalta siis tuli suoraan releelle ohi sulakkeiden yksi johto joka oli haroitettu releellä hyppylangalla releen toiseen liittimeen kuten kuvassa näkyy. Maata ei releelle tullut ollenkaan ellei sitten vanha rele ottanut maata tuosta metallisesta kiinnikkeestä jolla oli pultattu runkoon kiinni. Uudessa releessä oli kiinnike muovia ja vedin siihen maan uudella johdolla. Mystiseltä tuntuu miten on toiminut tähän asti.
Liitteet: |

20250623_172547.jpg [ 57.73 KiB | Katsottu 1647 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 24.06.2025 03:55 |
Viestit: 16
|
Eli näin oli rele kytketty aiemmin.
Liitteet: |

20250623_172547.jpg [ 95.29 KiB | Katsottu 1646 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 24.06.2025 07:52 |
Viestit: 5063
|
Jeps spekulaatio ei ole mahdollinen tuolla kytkennällä. Ainoa mahdollisuus minusta toimimiselle vanhalla kytkennällä on ollut että virtalukolta on tullut ennen maata startatessa, mutta mikä sen olisi yhtäkkiä muuttanut maasta plussaksi?
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 24.06.2025 08:41 |
Viestit: 16
|
Mittaristo vielä auki niin täytyy vielä vähän mittailla ja tuumia. Ovat ilmeisesti ne kaksi irtojohtoa jotka virtalukolta tulevat jotka liittyvät tähän kytkentään? Mielestäni niissä oli jotain outoa kun ensin asiaa tutkin, mutta outous saattaa selittyä aiemmalla relekytkennällä. Minkä kokoista sulaketta plussalla lähteviin johtoihin kannattaisi laittaa?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 24.06.2025 14:14 |
Viestit: 5063
|
Ei osaa kyllä sanoa, startin solenoidi ottaa hetkellisesti aika ison virran, aika isoa 30 A voisi kokeilla? (tosin virtasykäys on hyvin lyhyt, ehkä 20 A voisi myös riittää tai niillämain?) , mutta sulakkeen pitäisi olla tietysti niin pieni että johdon pinta-ala riittää polttamaan sulakkeen jos se sattuu oikosulkeutumaan maihin. Mitenköhän tuota voisi haarukoida ilman mittaria, kokeilee mikä on suurin sulake joka palaa normaalitoiminnassa ja laittaa tuplasti suuremman tai joskus kerroin voi olla isompikin? Käämin puolelle releessä olisi riittänyt vaikka 5 A, johtokin on aika ohutta, mutta se syöttö voinee jakautua virtalukossa moneen suuntaankin, jolloin täytyisi kestää nekin virrat. Mutta ei kai tuossa mallissa ole kauhean suuria kuluttajia, sisätilan puhallin lienee isoin ja sytytys ehkä seuraava, ellei ole takalasin lämppäriä tai jotain muuta sähkövarustetta.
Noi muut johdot vähän sen mukaan mitä niissä on perässä, johdon pituuskin vaikuttaa jotain, jos on kovin pitkä ohut johto ja oikkari toisessa päässä, voi johdon vastus olla niin suuri ettei kulje kovin paljoa virtaa, eikä sulake siten pala vaan johto/liitos/....
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 24.06.2025 19:20 |
Viestit: 16
|
No niin, kauaa ei tarvinnut ilota toimivasta startista. Tänään taas mykkänä uudella kytkennällä. Lopulta kokeilin vielä laittaa johdot niin kuin ne olivat alunperin ja kas kummaa nyt toimikin tämä kytkentä ja auto starttasi. Sen verran ehdin mittailla että virtalukolta tuleekin maa releelle. Mystistä touhua, olisikohan se joku kosketus vika kuitenkin jossain. Tällä hetkellä epäilys akun plussalta releelle menevät piuhat. Niihin olisi saattanut osuakin palloja vaihtaessa. No tutkimukset jatkuu...
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 25.06.2025 00:24 |
Viestit: 5063
|
 ja mää kun kuvittelín että plussan vaihtuminen maaksi ja toisinpäin ilman että muuttaa johdotuksia kuulostaisi hyvin epätodennäköiseltä vaihtoehdolta, onneksi tuo meni releen käämille eikä suoraan solenoidille... Vielä vakavampaa voisi olla jos auto päättää startata ilman että avainta kääntää tai painaa... Voi olla yhdistelmä vikaa ja villejä abiko-kytkentöjä? Löytyyköhän tuohon jotain sopivaa johtokaaviota, koitin hakea Citroen D Super wiring diagram, mutta oli aika erilaisia ja osin vaikeatulkintaisia ilman selitteitä, mutta minusta ainakin jossain versiossa virtalukkoon tuli kolme plussaa ja ei yhtään maata ja kolme erillistä kytkintä? Mutta starttinapilla (vaihdekepin alla?) tulikin maa ja siinä se meni akunnapa-releeseen sen kytkimen kautta. Millainen virtalukko ja starttaus tuossa mallissa on? Joku D Superman osaisi ehkä tulkita paremmin mikä kytkis osuisi tai mistä löytyisi malliin osuvaa tietoa? löytyyköhän tuolta yhtään relevanttia dokumenttia: http://www.citroen-ds-id.com/index.html ... nuals.htmlVäliaikaisvirityksenä tarvikeliikkeestä joku iso punainen tuning nappi "engine start" ja valitsee sille kumman vaan kytkentätavan, mutta sulakkeita lisäisin silti irtojohtoihin... starttikokeiluissa kytkisin turhia pois ja kokeilisin antaa releen käämille sopivasti jännitteet vaikka irtokytkimellä ja tarkistaa että myös muut paikat saavat oikeat jännitteet, erityisesti sytytys, siinä näkyisi olevan selkeä normaali kytkentä kuvassa, yksi virtalukon kytkimistä kytkee plussan puolan toiseen napaan (mutta siihen selkeys kuvassa päättyikin, näyttää kuin katkojan kärjet olisi korkeajännitepuolella...)
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 26.06.2025 10:01 |
Viestit: 16
|
Isot kiitokset vaivannäöstä. Koitin itsekin kykentäkaavioita tulkita. Hankalia olivat enkä nyt äkkiä ainakaan löytänyt sitä sopivaa. Virtalukko on ihan vain avaimella toimiva ilman nappia. 8 piuhaa tulee virtalukolta joista nuo kaksi irtopiuhaa ovat ne jotka releen ohjauksen kanssa tekemisissä. Eilen tuntui taas toimivan koko päivän normaalisti ja sain loputkin pallot vaihdettua. Huomenna pitäisi käydä katsastuksessa niin ei arvaa korjailla ennen sitä mitään.
Liitteet: |

20250625_124438.jpg [ 116.66 KiB | Katsottu 1240 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 27.06.2025 08:50 |
Viestit: 257
|
Ohan alkuperäiseen huoltotoimenpiteeseen liittyen: otitko varaajapallon pois ja uuden sisään alakautta vai paineenvaraajan irti koneen kyljestä ja vaihdoit sitten? Oman kokemukseni mukaan varaajan irroitus on jopa helpompi tapa.
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
jukkahukka
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 28.06.2025 12:54 |
Viestit: 16
|
Pelkkä pallo irti ja yläkautta taiteillen pois. Tämän videon tyyliin https://youtu.be/xw7dfCbt0Hc?si=fgugxJvcgDzYJoAt nyt kun oli katsastuksessa autonosturilla niin näytti että ehkä vähän vuotaisi lhm varaajapallon kohdilta. Täytynee kiristää vähän lisää.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: D-super vm.-70 ei starttaa Lähetetty: 28.06.2025 17:41 |
Viestit: 5063
|
jukkahukka kirjoitti: Isot kiitokset vaivannäöstä. Koitin itsekin kykentäkaavioita tulkita. Hankalia olivat enkä nyt äkkiä ainakaan löytänyt sitä sopivaa. Virtalukko on ihan vain avaimella toimiva ilman nappia. 8 piuhaa tulee virtalukolta joista nuo kaksi irtopiuhaa ovat ne jotka releen ohjauksen kanssa tekemisissä. Eilen tuntui taas toimivan koko päivän normaalisti ja sain loputkin pallot vaihdettua. Huomenna pitäisi käydä katsastuksessa niin ei arvaa korjailla ennen sitä mitään. Noita kahta irtopiuhaa voisi sitten mittailla, jos olettaa että toinen on tulo ja toinen lähtee releen käämille (simppeli testi ensin irroittaa yhden kerrallaan, jos on tulo ja lähtö niin kumman vaan irroittaminen pitäis lopettaa starttaus), niin epämääräisen käytöksen saisi vaikka jos tuo tulo ei tule suoraan akusta vaan jos se olisi esimerkiksi 6 V, niin se voisi vetää jopa samaan aikaan sekä plussaa että miinusta vasten, mutta se vaatisi jotain sopivaa vastusta joukkoon molempiin suuntiin ei pelkkä huono liitos riitä. Eli mittailisin irtotulojohdon jännitettä eri tilanteissa. Samoin mittailisin että lähtö menee suoraan releen käämille eikä siellä ole mitään ylimäätäistä välissä, myös kytkimen toiminnan tarkistaisin, eli sulkee vain navat keskenään eikä välillä jostain toisesta tulonavasta tulevaa plussaa? Voiko sitten satunnaisesti plus-johdosta tulla maata ilman että sulake palaa (tai toisinpäin) - ainakin vanhassa moottoripyörässä se onnistui hyvin, johtosarja oli kiinnitetty huonosti ja välillä yksi johto hinkkasi takahaarukan/linkun osiin ja kaksi sylinteriä putosi pelistä pois - ikinä ei sulake palanut ja johtosarja liikkui jo satulasta noustessa sen verran että kosketus hävisi, muutenkin vika esiintyi vain muutaman kerran (1-2) kesässä, oli aika vaikea löytää... Ainakin polttoaineen ruiskutuksella varustetuissa malleissa (onko ne aina DS:iä vai oliko D Supereita ruiskulla) on tapahtunut muutos starttipiirin ohjauksessa, ehkä joskus -71, uudemmissa syöttää plussaa ja vanhemmissa miinusta, sekä niissä on sellainen rele akun navassa kiinni, eli molempiakin on ollut käytössä. Esimerkkejä kytkentäkaavioista: https://wlsccc.wordpress.com/wp-content ... chable.pdfTuolla oli myös kuva DS IE-mallista että ennen -71 oli starttireleen syöttö jänniteregulaattorin lamppunastasta, ilmeisesti saatiin aikaiseksi ettei voi käynnistää kun kone käy jo, eli antaa maata kun kone ei käy ja plussaa kun kone käy, kai sekin voisi temppuilla, mutta temppuilu ehkä näkyisi latauksen merkkilampussa, liitekuva?
Liitteet: |

Screenshot 2025-06-28 17.36.43.png [ 20.24 KiB | Katsottu 560 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
|