Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C4P 2007 EW10A ja BMP6. Bensan haju ohjaamossa.
ViestiLähetetty: 05.09.2025 13:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Bensan hajua tulee ohjaamoon pienillä kierroksilla konetta rasitettaessa. Esim pitkässä ylämäessä kuutosvaihteella kun kierrokset on reilusti alle 2000 rpm. Tai kun reilusti alle 2000 kierroksen alkaa kiihdyttää niin ettei laatikko vaihda pienemmälle. Keväällä tätä tapahtui harvoin, vain yhdessä tietyssä ylämäessä mitä kavuttiin ylös kutosvaihteella 70 km/h. Sitten kun vaihtaa manuaalille ja pitää kierrokset yli 2000 rpm, ei käryä ole tullut ohjaamoon.
Miltä kuulostaa? Olisiko kanisterin electrovanne, vai joku polttoainepuolen tiiviste vai kenties joku muu?



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P 2007 EW10A ja BMP6. Bensan haju ohjaamossa.
ViestiLähetetty: 06.09.2025 17:01 

Viestit: 5124
Jotenkin luulisi ettei bensahöyryjen kierrätysventtiili ei vaikuttaisi, se on kai hiilikanisterin ja imusarjan välissä ja ja oli auki tai kiinni, niin se ei päästä ulospäin höyryjä, toki sen ohjaukseen kierrokset vaikuttavat ja jos kierrokset kovin alhaiset voisi ehkä jättää kokonaan avautumatta, en kyllä uskoisi vauhdissa ja kuormalla? Näkisköhän tuon venttiilin tiedot OBD:n kautta livedatasta, perinteiset nakuttivat kiinni-auki monta kertaa sekunnissa ja aukioloastetta säädettiin sillä kuinka kauan kerrallaan auki vs. kiinni, kai letkut voisi vyotaa mutta miksi vain yhdellä vaihteella ylämäessä - ellei ole joku halkeama ja tärinäyhdistelmä. Kai rasitus ja kierrokset voisivat jotenkin vaikuttaa myös bensaputkien tiiveyteen jos moottori alkaa täristä enemmän, mutta letkuliitoksista on hankala nähdä pieniä vuotoja? Noissa kanistereissa on yleensä poisto jossain lokasuojan alaosassa, eikä se kai yleensä haise, mutta kai voisi olla jotain vikojakin, jossain Citikassa imaisi kanisteriin kaasujen sijaan bensaa jos yritti tankata liian täyteen, eli kannatti lopettaa tankkaus ekaan pistoolin naksautukseen...

Tai sitten voisi yrittää jotenkin muuten monitoroida onko höyrynkierrätysventtiilin toiminnassa eroja eri vaihteilla, joko sähköisesti tai audion kautta, itsellä on yhdet joutilaat Bluetooth kuulokkeet jotka eivät sovi minun korviin, sen mikrofonin kun teippaa/muuten kiinnittää epäiltyyn kohteeseen ja äänittää kokeilunäytteen (itse käytän läppäriä ja Audacityä) joskus myös ihan perinteinen johdollinen mikrofoni/kuuloke on helppo virittää vaikka ikkunasta, mutta konetilassa johto vaatii enemmän kiinnityksiä. Jos itse äänittää yksin ja pitkiä pätkiä kannattaa laittaa merkkiääniä mukaan että löytää kohdan(autossa joku sopiva töötti/tuulilasinpyyhkijät tms.) tai sitten muistaa ajankohdat äänityksen alusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P 2007 EW10A ja BMP6. Bensan haju ohjaamossa.
ViestiLähetetty: 06.09.2025 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
olli__o kirjoitti:
Jotenkin luulisi ettei bensahöyryjen kierrätysventtiili ei vaikuttaisi, se on kai hiilikanisterin ja imusarjan välissä ja ja oli auki tai kiinni, niin se ei päästä ulospäin höyryjä...

Näin minäkin olen pähkäillyt. Nettivideoita katsellessa kävi ilmi, että joissakin kanistereissa on itsessäänkin magneettiventtiili ja raitisimaventtiili. Varmaankin yksisuuntainen kanisteriin päin. Mutta tuossa ei pitäisi sellaisia olla. Vain tulo- ja lähtöletkut ja muuten umpinaisen näköinen pönttö. Sain sen juuri näkyviin, ja vielä pitää keksiä miten sen saa ehjänä irti.
Yksi mieleen tuleva vaihtoehto on vuotava suuttimen tiiviste. Mutta silloin luulisi bensan hajua tulevan jatkuvasti. Ellei sitten tuossa nosteta bensanpaineita kovalla kuormalla. Se selittäisi miksi hajua pöllähtää vain tietyissä tilanteissa. Koetin tiirailla suuttimia ja niiden ympäristöä näkyisikö mitään merkkiä vuodosta. En ole aivan varma, mutta kolmossuuttimen ympärillä saattaa olla hieman puhtaampaa ja vähemmän pölyä kuin muissa. Täytyy hommata tiivistesarja ennen kun lähtee irrottamaan suuttimia.
EDIT:
Ei se olekaan umpinainen pönttö. Siinä on alaspäin reikä, josta ilma kulkee sisään ja ulos vapaasti. Luulen, että siinä kuuluisi olla yksisuuntaventtiili. Täytyy tutkia lisää.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P 2007 EW10A ja BMP6. Bensan haju ohjaamossa.
ViestiLähetetty: 06.09.2025 18:50 

Viestit: 5124
Meinasin juuri kirjoittaa että on siinä alaspäinkin reikä, sen ideana on kun auto seisoo, imusarjan venttiili on kiinni, mutta esimerkiksi bensatankin paineet vaihtelevat huomattavasti jos esimerkiksi auto on ulkona ja päivällä auringossa on +20 C ja yöllä nollissa, bensatankki huohottaa tuon kanisterin läpi ulospäin (eli ei yksisuuntaisventtiiliä) ja bensahöyryt jäävät pääosin hiilipanokseen, sieltä ne sitten päästetään/puretaan imusarjaan kun autolla ajellaan (no pikkasen niitä palaa tankkiinkin kun ilmaa menee kylmällä tankin suuntaan, samoin kun imusarjaan imetään solenoidin ollessa auki).

Sekään tuskin haisee ajossa, jos epäilyttää laita siihen väliaikaisesti vaikka letku jonka johtaa esimerkiksi auton sivuitse jonnekin taakse tms.? (kai periaatteessa olisi mahdollista että höyryjä pääsisi jotain kautta imuilman kaukaloon lokasuojasta, mutta epäilen kyllä että miksi vain yhdessä tilanteessä?)

Joskus pieniä bensavuotoja saa haarukoitua laittamalla epäiltyyn kohteeseen vaikka talouspaperia ympärille, ajon jälkeen irroittaa ja haistelee, usein kannattaa laittaa vaikka heti pakastepusseihin ja pussi kiinni ja viedä vaikka sisälle/johonkin hajuttomaan tilaan ja tekee vertailun kullekin pussille (ainakin ittsellä tuntuu että ei ole herkin aisti ja se turtuu nopeasti heikkoihin tuoksuihin ja peräkkäin on helpompi vertailla uudestaan jos kaikki tuoksuu hieman). Tietysti kohteessa kannattaa ensin miettiä paloherkkyys ennen kuin papereita laittaa ja miten kiinnittää...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P 2007 EW10A ja BMP6. Bensan haju ohjaamossa.
ViestiLähetetty: 11.09.2025 21:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Taisi homma selvitä.
Vaihdoin pihalla seisovasta P307:sta kanisterin, ja yhden päivän ajelujen perustella bensan käryä ei enää tule. Pösön kanisteri näyttää olevan muuten sama, mutta siinä magneettiventtiili on kiinni kanisterissa. Vaihdoin venttiilin tilalle C4P:n letkuyhteen ja laitoin paikalleen.
Lokasuojan sisältä on suora reitti ilmanottokaukaloon. Testasin sen strobovalon avulla. Otin pienen videonpätkän testistä: https://photos.app.goo.gl/a4cJLdSULx1tDfCdA
Strobovalo näkyi myös pikkuikkunasta, mutta lasin ja tiivistelistan välistä. Sisälle hytiin sitä kautta ei höyryillä ole pääsyä.
Alkuperäisen kanisterin päätykappaleen saumassa näytti olevan pieni rako. Olisikohan tuossa käynyt niin, että päädyn ultraäänihitsaus on pettänyt ja päädyn sauma on alkanut vuotaa. Ehdin jo pistää pöntön kiinni pösöön. Muuten olisi voinut vesiastian ja ilman kanssa tutkia vuotaako sauma.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron