|
Kirjoittaja |
Viesti |
idefix
|
Viestin otsikko: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 06.01.2013 21:28 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Hydraulipumpulta tehostajalle menevä putki, se rauta kuminen . Joka on melko hintava härveli, kysynkin nyt onko joku palstalainen korjannut kyseistä putkea esin yhdistämällä kahdesta yhtä. Siis katkaisee sen kumiletkun ja liittää siihen ehjän tehostimelle menevän pätkän. Mullahan alokoi vuotamaan sieltä kumiosan päästä se putki eikä sattunut olemaan varastoissa ilmastoidun putki hässäkkää, mutta ei ilmastoitu mallin putkia jotka ovat muuten samoja mutta hydraulipumpun päässä on ero. Tekis tällai kahdesta yhden käypäsen  Riittäisköhän ihan tavallinen putken pala väliin ja klemmarit liitokseen, vai pitäisköhän teettää oikein kunnon liitos hydrauli alan liikkeessä jossa prässäisi jatkopalan. Paljonkohan tollaisen liitoksen pitäisi kestää painetta, vois hyvinkin kestää jos kiristää klemmarit kunnolla tiukkaan. Onko kukaan harrastellut asiaa? en ihan heti osta uutta joka esim sitrosella näyttäis huitelevan 291 € Toinen vaihtoehto on ,että joltain löytyy erittäin edullinen ja ehjä ilmastoinnilliseen xantiaan. Toisaalta, eihän sen letku hässäkän tarvii nyt kulkea tismalleen samaa rataa kuin se vanha, joka ilmastoinnillisessa mallissa on hivenen pidempi kuin ei ilmastoitu, hydraulipumput kun ovat eripaikoissa. Antakaapa palautetta te armoitetut viisaat.
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 06.01.2013 21:32 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
Olen virittänyt,xm vanhasta putkesta,joka menee jako venttiilistä palloon,ja siihen väli liitin. Toisiin sopii suoraam tehostajaan,toisiin ei,toisiin väli palikka,joka on ohjaus venttiilissä. Eli rakentelua se vaatii,mut onnistuu,kun on palikoita.
jarmojuhani.cederlund@gmail.com Loimaa
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 07.01.2013 08:14 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
idefix kirjoitti: Paljonkohan tollaisen liitoksen pitäisi kestää painetta, vois hyvinkin kestää jos kiristää klemmarit kunnolla tiukkaan. Kyllä minä lähtisin siitä oletuksesta, että siellä voi olla sama kuin jousituksessakin, onkos se nyt 175 baria maksimissaan? Toista sataa se on kuitenkin ihan "tavallisessakin" hydraulisessa ohjaustehostimessa. Olisiko siihen lähtöpäähän mahdollista vaihtaa oikeaa liitintä? Vai onko putken paksuudessakin eroa?
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 07.01.2013 12:10 |
Viestit: 295
|
Voi ja voi tehdä monella tapaa. Minun Xantiasta hajosi kyseinen mielestäni hyvin kallis putki-letku systeemi. Uuden saaminen noin 2 viikkoa. Vain Veholta. Konsti kaksi käyttöön. Uusi putki-letku esim. Auto-Artikkelista. Puretaan vahasta pumpulta tuleva putki, on yleensä aina kunnossa. Puretaan VAROVASTI uudesta vastaava putki ja lähdetään hydrauliikkafirmaan, osaavaan. Sieltä hankitaan vastaavat kiinnitys tarpeet. Pyöräytetään sorvissa puristusosan reikä sopivaksi. Ja prässätään vanha putki uuteen gummiletkuun. Sitten paikoilleen asentamaan iloisin mielin. No kaikki maksaa. Veholta putki-letku olisi ollut odotuksineen n. 440e nyt jäi kokonaiskustannukset alle 300e asennuksineen ja tarvikkeineen...
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 07.01.2013 12:35 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Putki alkoi vuotaa heti sen kumiletkun ja putken liitoksesta lokasuojan alla ja oli jo niin mätä ettei kestänyt yhtään liikutella. Koska kyseessä on kuitenkin noinkin kallis härdelli, niin nopeasti ajatellen olisi helppo ottaa hyllystä ei ilmastoidun ehjä, mutta koska putki jää niinkin paljon vajaaksi hydraulipumpun päästä olisi helpolla ja edullisesti noin viikonloppuna ja koti konstein fixattu. Putket ja juntturit molemmissa saman kokoisia, toinen vaihtoehto nyt näin arkipäivänä on mennä ja teettää sopivilla junttureilla noin 15 cm jatkopala hydraulipumpun päähän. Käsittääkseni sellainen ei ole lain vastaistakaan, toisin kuin esim jarruputkia ei vissiin saisi jatkella. Se tässä nyt on positiivista, että nyt on hyvä samalla kertaa vaihtaa se lievästi tihkuttava ohjausvaihde.
|
|
|
|
 |
Slow Man
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 12:09 |
Viestit: 88
|
Tulipa sitten liityttyä (vastentahtoisesti tosin) tämän otsikonmukaisen ongelman omaavien Citroenistien joukkoon  Auton alle alkoi ilmestyä lätäkköä ja sen sijannista osasin arvella täältä lukemaani perustuen mahdollista vuotopaikkaa. Sehän se oli, ohjaustehostimelle menevä putki ja juuri niin kuin oppikirjan mukaan: Pidikkeen vulkanointi irronnut, putki vuotaa heti kumiosan liitoksen jälkeen. Onko Xantian tarina nyt lopussa, koska tällaiselle kädettömälle ei tunnu löytyvän tapaa jolla kyseisen putki-letku-putki-systeemin saisi korjattua ja varaosat ovat kiven alla jos niitä edes saa. Nyt kaipaisin apua tyyliin "For dummies" koska, jos joku ei ole sitä vielä huomannut, niin en näistä lukemistani, aihetta käsittelevistä ketjuista ole löytänyt selkeää loppuratkaisua tälle vialle. (Tai no se yksi tietysti, mikä muistuttaa erään Kymenlaaksossa sijaitsevan paikkakunnan nimeä  )
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 13:34 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Lopullista viisautta asiaan en ole minäkään löytänyt. Aion kuitenkin ihan testimielessä rakentaa kupariputkesta kokonaan uuden putkihärdellin, se ei voi maksaa montaa euroa juotoksineen. Jos se alkuperäinen paksu kumiosa on jonkinlainen paineen laajennus ? niin yhtä paksua kuparia löytyy ja gummiletkua voidaan laittaa esim taivutus vastuksien minimoiseksi sopivaan kohtaan. Formuloista tuttu lausahdus "apinakin osaa ajaa lujaa jos on ferrari alla" pätee tässäkin, citikkamies osaa juottaa kupariputkea jos on tarvis. P-S Palstan insinöörit voivat vapaasti kommentoida teoriaani.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 17:12 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Se paksu letku putken välissä on eräänlainen paineakku, se tasoittaa mäntäpumpulta tulevat "paineiskut" (antakaa anteeksi termistö, en tiedä mistä puhun  ). Suoralla putkella tuntuu melkoinen jyrinä ja jurina ratissa kierroksista riippuen, ja voisin kuvitella, ettei se pitemmän päälle tee hyvää millekään tai kellekään. Joskin, jos hätä on, niin suoralla putkella pääsee kuitenkin jatkamaan matkaa. Nimim. "on kokeiltu"
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 17:14 |
Viestit: 1128
|
Tuo voisi onnistua tekemällä/teettämällä selainen mutikka, jonka voi prässätä hydrauliletkun päähän ja jossa on sitikan hydrauliputkelle sopiva reikä. Voisi hydrauliikkaliikkeessä prässäyttää sopivan mittaisen kumiletkun ja käyttää sopivan mittaisia normaaleja hydrauliputkia homman viimeistelyyn. Noita putkiakin on vähän joka hydevehkeessä ja kaikki erilaisia.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 17:34 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
No minähän en ole insinööri, mutta kupariputkea saa kyllä halkaisialtaan yhtä paksua kuin tuo alkuperäinen kumiletkukin. Alkupää tehdään 7 mm kupariputkesta ja sitten samalle kohtaa jossa nykyinen kumiletku on, niin laitetaan esim 25 mm kupariputki, ja loppupätkä taas 7 mm kupariputkea, niin eikö se aja saman vaimennuksen ? vai onko nyt niin että vain kumiletku vaimentaa iskumännän tärinät. Johonkin väliin laitetaan tuo kumiletkupätkä tasoittamaan moottorin heilahduksista aiheutuva liike. Joka autotallistahan löytyy vehkeet juntturien liitoksien tekoon, eikös vain, Bil teman satsi taitaa maksaa vajaat parikymppiä ja ruuvipenkki on se työväline jossa sitä putkeä pidetään paikoillaan. Tää on ihan pakko testata, voin sitte myydä patentin ja halpoja hydrauliikkaputkia citikoihin.
EBAY Sivulta kattelin esim c 5:n vastaavaa putkea hintaan alle 40 € sais siitäkin ainakin sen gummiosan ja vanttiruuvi junttureitahan kaupoista löytyy. Mun tutun tutun tuttu on putkimiäs, niin pyydän sen juottamaan ne putket (ei minua) ja katsotaan pelittääkö.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 20:18 |
Viestit: 1128
|
Varmasti tarvitsee kumiletkua väliin, ei vaimenna muuten.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 21:32 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
avbx kirjoitti: Varmasti tarvitsee kumiletkua väliin, ei vaimenna muuten. Tähän vaadin kyllä täsmennystä, ja perustelut kumin puolesta.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 21:41 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
idefix kirjoitti: avbx kirjoitti: Varmasti tarvitsee kumiletkua väliin, ei vaimenna muuten. Tähän vaadin kyllä täsmennystä, ja perustelut kumin puolesta. Hydrauliikan perusteet, osa 1. Kuten Tulsku tuolla ylempänä mainitsi, kumiletku vaimentaa pumpulta tulevia pulsseja. Pumpun melu tulee auton koriin. Ilmiön kuulee esim Benoitin Xantiassa, jossa letku on ilmeisesti liian jäykkää. Kumi on myös jousto-osa moottorin ja korin välillä. Metalliputki pitää kiertää vähintään pitkäksi spiraaliksi, kuten esim BX:n taka-akselilla
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 21.04.2013 23:25 |
Viestit: 5124
|
Tuolla ainakin kokeiluista juttua: viewtopic.php?f=9&t=1941Lainaukset sieltä ketjusta: Yksi yritys: Lainaa: Tästä ketjusta uhkaa muodostua yksinpuhelu...  No mutta siis, teetätin eilen varaosaliikkeessä tavallisen viisimillisen jarruputken, jonka istutin paikalleen illalla. Periaatteessa ajaa asiansa, mutta käytännössä sitten... Jossain 1800-1900 kierroksen hujakoilla kuuluu eräänlainen jurina sisälle, pelästyin tätä aluksi, että kumpi pettää kohta, tehostin vai pumppu, mutta tarkemmin ajateltuna kyseessä taitaa vain olla joku resonanssi, ehkä tuo putki ottaa jostain kohtaa koriin kiinni? Pitääpi tänään tutkia asiaa tarkemmin. Samoin pienenä miinuspuolena voisi todeta rattia jyrkästi käännettäessä pienen pykällyksen tunnun, eli se letkunpätkä välissä on selkeästi ollut jonkinlainen paineakku. Ja toisen viritys saman idean pohjalta: Lainaa: Itse itseäni siteeraten... Vaihdoin siis tekemäni spiraaliputken tilalle sellaisen tavallisen jarruletkun, jossa oli sopivasti 10x1mm naaraskierre kummassakin päässä. Oliskohan ollut alunperin Audiin tarkoitettu.
Eipä tuo viritys kokonaan resonointia poistanut niin kuin vähän epäilinkin. Tokihan se pehmentää pahinta terävyyttä, mutta parintuhannen kierroksen tienoilla tulee tehostimesta läpi edelleen selvä murahdus, joka kuitenkin vaimenee kierrosten lisääntyessä. Näillä nyt mennään toistaiseksi, katsotaan josko vastaan vielä tulisi parempaa vaimenninmateriaalia. ... Entäs jos kovan putken väliin virittäisi paineenvaraajapalluran, millaisia paineita sillä puolella mahtaa olla...
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 00:25 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vai että varaajapallo väliin. Kannattaa jättää kokeilematta  Tosiasia on että tuo kumiletkun pätkä pitää olla.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 08:33 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Cikatti kirjoitti: Vai että varaajapallo väliin. Kannattaa jättää kokeilematta  Tosiasia on että tuo kumiletkun pätkä pitää olla. Varaavaa palloa en aio kokeilla, mutta mun maailman kuvaani ei mahdu millään, että ois pakko olla kumia tuo sanotaanko nyt sitten "paineakku" Jokainen näkee että xantiassa menee esim jarruille, siis jarrupaineen säätimelle sellainen spiraaliksi kieputettu putki joka siaitsee yhtä kuraisessa paikassa kuin tuo tehostajalle menevä putki. Mikähän on tuon kieputtelun tarkoitus ? Pistää lhm niin sekaisin että varmaan jarrut toimii, vai onkohan sekin joku varaava akku. Nyt tarvitaan jo insinööritason koulutus selvittämään, miksi pitäisi olla kumia. Sen ymmärrän, jopa minäkin että kumi joustaa metallia enemmän. Toisaalta ei tuossa kyseisessä putkessa nyt ihan hirvittävät paineet liiku. Uskon että alkuperäinen tarkoitus tuolle kumihässäkälle on enemmänkin jokin ohjauksen säätöön/ tuntumaan ja mukavuuteen liittyvä seikka. Eihän nyt sentään kaikissa muissakaan autoissa moista viritelmää ole ja samanlailla niissäkin renkaat kääntyvät.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 09:00 |
Viestit: 2699
|
idefix kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Vai että varaajapallo väliin. Kannattaa jättää kokeilematta  Tosiasia on että tuo kumiletkun pätkä pitää olla. Jokainen näkee että xantiassa menee esim jarruille, siis jarrupaineen säätimelle sellainen spiraaliksi kieputettu putki joka siaitsee yhtä kuraisessa paikassa kuin tuo tehostajalle menevä putki. Mikähän on tuon kieputtelun tarkoitus ? Pistää lhm niin sekaisin että varmaan jarrut toimii, vai onkohan sekin joku varaava akku. Nyt tarvitaan jo insinööritason koulutus selvittämään, miksi pitäisi olla kumia. Sen ymmärrän, jopa minäkin että kumi joustaa metallia enemmän. Toisaalta ei tuossa kyseisessä putkessa nyt ihan hirvittävät paineet liiku. Mikäs tässä nyt niin vaikeaa voi olla? Katsos sellaista kieputettua putkea, sen kiinnityskohtia. Kiepin toinen pää on kiinni esim. moottorissa, joka lepää kumityynyjen varassa. Siis liikkuu enemmän ja vähemmän. Toinen pää taas putkesta on kiinni korissa kiinni olevassa laitteessa. Samoin takajarruille menevät putket. Niissähän toinen pää on kiinni jousen varassa heiluvassa takatukivarressa ja siitä jatkuu jarrusylinterille. Toinen pää taas kiinni auton runko/korirakenteessa kiinteästi. Jotta putki kestäisi pidempään kuin suuruksesta puolipäivään, jonkin paikan siinä pitää joustaa. Kieppi mahdollistaa sen. Ei sen asian ymmärtäminen mitään insinööritason koulutusta tarvitse. Onhan nuo asiat jo ennenkin tässäkin viestiketjussa selitetty. Samoin hydraulijärjestelmässä oleva paine. Sadan ja kahdensadan (100-200bar) välillä se on. Ei siellä mitkään viritelmät toimi. Mutta kunhan kokeilet.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 09:39 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Jos olisin hienonokkainen, voisin jopa ottaa vittuiluna tuon ranun kirjoituksen. Mun visiossanihan nimen omaan mainitsen johonkin kohtaan tulevan kumisen jousto osan. Mutta sitä ei ranukaan kerro/ perustele miksi olisi oltava kumia tuo ns paineen laajennusosa. Lisäksi kaverini joka ammatikseen hitsailee esim ydinvoimala työömaalla putkia ei taida oikein hyvällä kuulostella kun nimittelet työtään "viritelmiksi" Jos työn laatu kelpaa atomivoimalaan, niin kaippa sitten yhteen xantiaankin. En ole perään kuuluttanutkaan ihan ydinfyysikkoa, vaan ihan kelvolliset perusteet miksi ei voisi tuota kumia korvata vaikkapa ohuemman putken väliin sioitettavalla paksummalla välikappaleella. Eikä tuollainen 100-200 bar ole kovin kaksine paine, taitas jopa minun taitoni riittää moiseen juotokseen.
Kunhan kokeilen, kun ei muutakaan elämässäni ole.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 10:18 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Teräksinen laajennuskaan ei tarjoa sitä vaimennusominaisuutta mitä kumi tekee. Neste kun ei juurikaan tiivisty edes kovassa paineessa niinkuin kaasu tekee. Kumiosuuksia käytetään muualla myös tärinän ja äänen kulkeutumisen estämiseksi, ehkä täälläkin? Ehkä hydepumpun toiminta muuten tuntuisi esim ratissa. Arvauksia 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 10:20 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
idefix kirjoitti: Eihän nyt sentään kaikissa muissakaan autoissa moista viritelmää ole ja samanlailla niissäkin renkaat kääntyvät. Kaikissa ohjaustehostimellisissa autoissa pumpulta ohjausvaihteelle menee jossain kohtaa kumiletku moottorin ja korin välissä. Kyse on sekä jousto-osasta, että paineiskujen tasauksesta. Se vaikuttaa nimenomaan auton sisälle kuuluviin ääniin, eli mukavuuteen. Juuri sen painejouston puutteen takia jarruletku samassa kohtaa ei juurikaan vaimenna ääntä. Samasta syystä hydraulisen kytkimen pää-ja työsylinterien välissä on pätkä kumiletkua. Ja ilmastoinnin kompressorissakin on kumiletkut, vaikka metalli olisi tiiviimpää. Usko pois ja ihan vapaasti saat kokeilla jäykällä putkella, ellet usko. Putken poikkipinta-alan äkillinen muutos 7-25mm ja takaisin pienempään saattaa pikemminkin lisätä melua pyörteilyn, virtausnopeuden muutosten ja jopa mahdollisen kavitaation takia. Ääntä ja paineiskuja se ei vaimenna. Kavitaatio voi myös kuluttaa sen kupariputken puhki nopeastikin ja ne putkesta irronneet kuparihiukkaset ovat sitten siellä hydraulinesteen seassa lopulta myös jousituksen kierrossa. Ohjaustehostimessa ei taideta kuitenkaan varsinaisen hydraulijärjestelmän paineissa liikkua, kun pumpulta tarvitaan moninkertainen tuottokin jousitukseen verrattuna. Taitaa jäädä paineet alle 100 bar? ja eikös pumppukin ole siipipumppu, eikä mäntäpumppu. Jo ekassa viestissä kyselet "armoitetuilta viisailta" niin miksi vastaukset eivät kelpaa, kun hydrauliikasta ehkä jotain tietävät insinöörit sitten vastaavat ja kertovat, että idea ei välttämättä olekaan hyvä tai sovikaan maailmankuvaasi?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 11:13 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Niin, polkupyöräkin on keksitty jo kerran, aion silti kehittää ihan vaan piruuttani uuden korvaavan systeemin citroenin älyttömän kalliiseen ratkaisuun Vaikka tulis minkälaine kavitaatio vastaan, niin isken päätä seinään. Enpä usko, että siitä putkesta nyt ihan hirveästi irtoaa hiukkasia ( muuten kuin teoriassa ) kaipa ne putket sitten muutenkin hiukkastelee ja tukkii järjestelmiä. Sitä paitsi, lhm vaihdetaan joka vuosi, se on sitte ihan sama jos siellä seassa pyörii muutama metallihiukkanen. Lhm säilössähän on suodatin, kait silläkin nyt joku funktio täytyy olla. Ainakin hydrauliöljynvaihdon yhteydessä kyseinen suodatin kehoiteaan huolella puhdistamaan. Taitaa tuota "kavitaatiota" syntyä ihan ilman minun viritelmiänikin  Ja se mahdollinen ääni, sen haluan kuulla millainen se tulee olemaan, onko se havaittavissa ihan ihmiskorvalla, vai tarvitaanko siihenkin joku medi heli kyber super laaseri.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 11:17 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Lisäksi kaverini joka ammatikseen hitsailee esim ydinvoimala työömaalla putkia ei taida oikein hyvällä kuulostella kun nimittelet työtään "viritelmiksi" Jos työn laatu kelpaa atomivoimalaan, niin kaippa sitten yhteen xantiaankin. Mie en nyt ihan heti muista, että missä kohdassa Loviisaa tai Olkiluotoa tuollaisella mukavasti paineiskuja tekevällä pumpulla pumpataan liikkuvasta osasta kiinteään osaan LHM:ää samalla paineella ja virtausmäärällä kuin Xantiassa. Mutta kiinnostusta olisi toki - joten viitsitkös nyt kerrata asian meille tyhmille?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 11:21 |
Viestit: 2699
|
idefix kirjoitti: Jos olisin hienonokkainen, voisin jopa ottaa vittuiluna tuon ranun kirjoituksen. Miten niin? Mikä siinä on vittuilua? idefix kirjoitti: ...xantiassa menee esim jarruille, siis jarrupaineen säätimelle sellainen spiraaliksi kieputettu putki joka siaitsee yhtä kuraisessa paikassa kuin tuo tehostajalle menevä putki. Mikähän on tuon kieputtelun tarkoitus ? Pistää lhm niin sekaisin että varmaan jarrut toimii, vai onkohan sekin joku varaava akku... Vastauksessani kerroin tuon "kieputetun putken" tarkoitusta. idefix kirjoitti: ...mainitsen johonkin kohtaan tulevan kumisen jousto osan. Mutta sitä ei ranukaan kerro/ perustele miksi olisi oltava kumia tuo ns paineen laajennusosa... Sehän on tässä viestiketjussa jo useamman taholta kerrottu.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ohjaustehostimen putki Lähetetty: 22.04.2013 11:57 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
idefix kirjoitti: Varaavaa palloa en aio kokeilla, mutta mun maailman kuvaani ei mahdu millään, että ois pakko olla kumia tuo sanotaanko nyt sitten "paineakku" ...eli varaajapallossakin typpi ja kumikalvo ovat turhia ja ne voisi korvata pelkällä terässäiliöllä?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|