|
Kirjoittaja |
Viesti |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 23.09.2017 14:56 |
Viestit: 106
|
Teräsjousinen kolmoskopan viitonen vuodelta -11 näyttää kuluttavan oikeaa takarengasta ulkoreunasta. Auraa siis? Mistähän tuota vikaa voisi etsiä? Mikä näissä väljistyy takapään tuennassa? Voiko pyörän laakerin vaihto olla syyllinen?
Rakenne näyttää olevan tyystin toinen kuin aiemmassa mallissa. Mikään ei nyt kolise kun vaihdoin taakse vakaajan tangot uusiin ja samalla jarrut tuli putsattua ja palat uusittua. Auton ohjautuvuudessa ei ole moitetta. Rattiakselilta vuotaneen hammastangon uusimisen jälkeen auto kävi kesällä suuntauksessa, jossa pantiin raidetangon päistä etupää säätöihin. Takapäätä en osannut tuolloin edes epäillä mistään.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 23.09.2017 17:18 |
Viestit: 208
|
Aina säädetään ensin taka-akselin kulmat, jos ne ovet säädettävissä ja sen jälkeen etupää. X7 ssa olen hiukan pienentänyt takapään aurausta, mutta etupää on syytä laittaa ohjearvoonsa. Takapäässä ei yleensä ole muuta vikaa, kuin koiranluut ja jumittavat auraussäätötangot... 
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 23.09.2017 21:19 |
Viestit: 527
|
Saamaa vikaa ollu rapiat 100tkm.. Kulmat säädetty jonkun kerran ja taakse vaihdettu kaikki tangot ja puslat jonka jälkeen säädetty.. Ja edelleen taka renkaat kuluu tupla vauhtia etusiin verrattuna ja oikea taka ulkoreunasta toista reilusti enemmän.. Ennen puslien ja tankojen vaihtoa oli levoton ajaa varsinkin talvella kun tarjosi itsekseen pieneen liippiiin oikealle kokoajan.. Autolla ajettu nyt rapiat 200tkm ja mistään puslasta tai tangosta ei vaihtaessa mitään hälyttävää löytynyt..
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 24.09.2017 10:10 |
Viestit: 208
|
Jos kulmat on olleet pielessä aiemmin samojen renkaiden kanssa, niin uusi säätö ei välttämättä pelasta enää niitä renkaita. Mutta jos renkaat on hankittu säädön jälkeen, silloin on säätö tehty väärin...muita vaihtoehtoja jää jäljelle enää renkaan runkovika, joita on enimmäkseen halpisrenkaissa, joskus jo uutenakin.
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 24.09.2017 12:55 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Saatta olla kulmat muuttuneet esim. osumisesta johonkin, ilman, että tulee väljyyttä. Ihmettelin omassa samaa takarenkaan kulumista -> säätö -> haritusta n. 1.5mm kun pitää olla aurausta Korjattiin ja tuli kuin eri auto. Nyt sitten kesällä rupesi etupäästä kuulumaan kolahdus aina silloin tällöin ja katsastuksessa käskin tsekata kaikki mahdolliset...etupäästä kun paineet oli laskettu, niin löytyi vika: molemmat alatukivarren etummaiset puslat aivan loppu - vaihtoon ja taas on kuin uusi auto  = kannattaa tsekata. Vaihtokin oli helppo. Kilometrejä on kylläkin jo kohta 400tkm... Edit: Ja puslavikaa ei olisi löytynyt ilman paineiden laskemista!
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 24.09.2017 14:35 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Kyllä noissa on väljiä puslia takapäässä, eteenpäin sojottava varsi pitää tutkia tarkkaan ja sitten se ylempi poikittainen, varsinkin sen sisäpää. Jälkimmäinen varsinkin hukkaa väljyytensä kun nostaa ylös ja jos siellä on väljää niin nuljuu urissa ja jäisellä tiellä on koko ajan perä irti. Maahantuojalta ei saanut kuin koko tukivartta mutta tilasin hmkauto.ee puslat. Silloin ei saanut miltään suomalaiselta tukkurilta, tilanne voi olla jo muuttunut. Kuinka paljon vtsbx:n kaikki tangot taakse oikein maksoi? Nuo kun on kappaleeltakin jo arvokkaita.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 01.10.2017 01:02 |
Viestit: 527
|
Jankos kirjoitti: Kyllä noissa on väljiä puslia takapäässä, eteenpäin sojottava varsi pitää tutkia tarkkaan ja sitten se ylempi poikittainen, varsinkin sen sisäpää. Jälkimmäinen varsinkin hukkaa väljyytensä kun nostaa ylös ja jos siellä on väljää niin nuljuu urissa ja jäisellä tiellä on koko ajan perä irti. Maahantuojalta ei saanut kuin koko tukivartta mutta tilasin hmkauto.ee puslat. Silloin ei saanut miltään suomalaiselta tukkurilta, tilanne voi olla jo muuttunut. Kuinka paljon vtsbx:n kaikki tangot taakse oikein maksoi? Nuo kun on kappaleeltakin jo arvokkaita. Joo varmaan sun vinkistä jossain säikeessä tilasin puslat ja tangot tuolta hmk autosta.. Oisko ollu 400 nurkilla kaikki.. Kotomaasta ois ollu 400 per puoli ja oisko niin että yläkolmio varren ulompaa ei ees täältä ois saanu edes marmorilta. Eli siis kaikki puslat vaihdettu ja molemmat poikittais tangot. Vaihdon jälkeen siis kulmat säädetty ja ajoltaan parempi mutta edelleen syö rengasta. Ja renkaat myös vaihdettu rempan jälkeen. Sen rengasta syövä oikea takanurkka on poikkesi kulmiltaan " hieman " mutta oli korjaamon mielestä ok... Ainut jäljelle jäävä osa on se ylempi kolmio tukivarsi.. Ne meinasin seuraavaksi koittaa.. Ja kesä renkaita mennyt nyt uusia yhteensä 6kpl ja 8 kpl mukana tulleita tai muualta kulkeutuneita.. Ja yksi pari talvirenkaita..
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 01.10.2017 08:37 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Missä kunnossa on apurunko, tukivarsien autonpuoleiset kiinnityskohdat. Jokin alustassa voisi "elää"?
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 01.10.2017 09:41 |
Viestit: 527
|
ealab kirjoitti: Missä kunnossa on apurunko, tukivarsien autonpuoleiset kiinnityskohdat. Jokin alustassa voisi "elää"? Joo ennen puslien vaihtoa lopulta tuntui kuin joku olisi irti. Apurunko silmämääräisesti ok samoin ylemmät tukivarret Apurungon kiinnitys koriin tietysti vielä yksi vaihtoehto ja nekin puslat on saatavilla kohtuu hintaan mutta työläät vaihtaa.. Tai ainakin joutuisi tekemään repullisen työkaluja siihen. Ja siis tuohon renkaan "pystykallistuksen" poikkeamaan ei enää kait voi olla muuta syytä kuin ylempi tukivarsi mutkalla tai olka akseli johon tuo tukivarsi kiinnittyy. Ja purkaessa ainakin oli ne autonpuoleiset pultit tiukasti reijissään ja koottu uusilla pulteilla tehtaan ohjeilla ja mitoilla.
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 01.10.2017 17:33 |
Viestit: 106
|
Aloin sitten tutkia tuota takaosastoa tarkemmin. Kyllähän tuolta löytyy aurauksen säätötanko, vaikka paikallinen merkkiliike (!) muuta väittikin. Säädin omatoimisesti ihan summassa aurausta pois. Sitten alkuviikosta kävin Point S-rengasliikkeessä nelipyörämittauksessa. Siellä olin itse vieressä katsomassa hommaa, ja huomattiin, että vielä omatoimisäädöstäni huolimatta oli jäänyt liikaa aurausta. Se säädettiin pois ja etupäässä oli myös liikaa aurausta. Etupää laitettiin ohjearvoihin ja ratti suoristettiin samalla.
Ainakin auton ajettavuus muuttui selvästi paremmaksi. Suuntavakavuus on nyt hyvä ja jostain syystä ohjaus keveni myös.
Huomattiin samalla, että oikealla takana on juuri havaittavaa alkavaa väljyyttä eli sitä pääsee varmaankin keväällä sitten remontoimaan.
Niin, eihän tuo tietenkään enää pelasta kulunutta rengasta, mutta eipä tuo ero onneksi vielä ollut kuin millin luokkaa joten ei tuo rengas vielä lopussa ole. Eturenkaita liiallinen auraus ei jostain syystä ollut kuluttanut epänormaalisti.
Useaan kertaan tämän asian kanssa painiessa olen huomannut, että on täysin tuurista kiinni, saako huoltofirma pyöriä säädettyä vai ei. Sama oli II-korisen kanssa.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 20.11.2017 23:07 |
Viestit: 527
|
Tilanne päivitys : Kesäkuun alussa taakse 5mm pinnalla olevat continentalit.. 6500km sitten kankailla takarenkaat ja oikea taka pahemmin. Nyt talvirenkaat alle ja kesärenkaissa pintaa tuon 6500km jälkeen 6,2-6,5mm paitsi oikean takarenkaan ulkoreunalla 4,7-5mm.. Mitä seuraavaksi? Ajaa nykyiset loppuun jonka jälkeen auto paaliin ?
|
|
|
|
 |
sepkar
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 09:18 |
Viestit: 108
|
Huomenta kaikille tasapuolisesti.Kokemusta yli 30:stä VW Transportter T4 joissa sama ominaisuus. Oikea takarengas kului aaltomaisesti ja alkoi ääntää. Maahantuoja selvitteli tehtaalta asti ominaisuutta. Samoin Turun VW huolto yritti säätää kulmia joita ei periaatteesa voinut säätää ilman rautakankea. Ominaisuudella haetaan jotain ominaisuutta jolla auto kulkee suoraan vaikka tie on kalteva oikealle (näin minulle vastattiin).Laitoin oikealle taakse puolipitoisen renkaan, enkä uutta ja tällä mentiin eteenpäin, Autot olivat samanlaisessa käytössä enimmäkseen maantieajossa,joten kuljettajalla ei ollut vaikutusta renkaan kulumiseen. 5 miljoonaa kilometriä muuten mainiot VW:t kulkivat näillä opeilla ja renkaita vaihdellen. C5 voi olla jotain muuta kun on laakereita ym takapäässä. Tippa Renussa oli 4 cm pidempi akseliväli oikealla puolella,joten ominaisuuksia haetaan kaikilla konsteilla 
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 09:49 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Jossain siellä vtsbx:n puslissa on väljää.
Oletko päässyt testaamaan sellasella vääntelijällä millä katsastuksessa testataan etupyörät? Isäukon femmasta tuli kyllä erinomainen ajoltaan kun väljät lähti pois ja kulmat on kohdallaan. Monessa paikkaa kulmia ei vaan saatu kohdalleen (oli riittävän hyin jne.). Mutta Julkunen sääti ja sen jälkeen ei moitteen sijaa.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 19:39 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
sepkar kirjoitti: Tippa Renussa oli 4 cm pidempi akseliväli oikealla puolella,joten ominaisuuksia haetaan kaikilla konsteilla  Tipassa, joka on ollut muuten minun toiseksi paras auto ikinä, akselivälin ero johtuu (johtui  ) taka-akselirakenteesta. Rakenteella ei saada raidevälejä molemmilla puolilla samoiksi 
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 20:18 |
Viestit: 1114
|
XM Break kirjoitti: sepkar kirjoitti: Tippa Renussa oli 4 cm pidempi akseliväli oikealla puolella,joten ominaisuuksia haetaan kaikilla konsteilla  Tipassa, joka on ollut muuten minun toiseksi paras auto ikinä, akselivälin ero johtuu (johtui  ) taka-akselirakenteesta. Rakenteella ei saada raidevälejä molemmilla puolilla samoiksi  Tietämätön kysyy, puhutaanko nyt akseli- vai raidevälistä?
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 21:16 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 21:35 |
Viestit: 527
|
Jankos kirjoitti: Jossain siellä vtsbx:n puslissa on väljää.
Oletko päässyt testaamaan sellasella vääntelijällä millä katsastuksessa testataan etupyörät? Isäukon femmasta tuli kyllä erinomainen ajoltaan kun väljät lähti pois ja kulmat on kohdallaan. Monessa paikkaa kulmia ei vaan saatu kohdalleen (oli riittävän hyin jne.). Mutta Julkunen sääti ja sen jälkeen ei moitteen sijaa. Joo kun vaan löytäs missä.. Itellä oikein aikaa tai hinkua tutkia.. merkkiliike tätä on tutkinu ja säätänyt mutta ei tunnu korjaantuvan. Ja eilen kävi leimalla ja ei löytynyt huomautettavaa.. Ite en siinä välissä kerinnyt takapäätä tutkimaan. Missäs päin tuo julkkunen on? Seinäjoella tänään kävin ja meinasin jo automecaan viedä kun ei meinaa suolaamattomalla tiellä pysyä.. (citroen C5 x7 ehkä huonoin ikinä valmistettu auto??)
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 23:07 |
Viestit: 527
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: ^Olisit tullut käymään  Vakaa aikomus oli huomenna aamulla tulla mutta karkasin jo tänään seuraavalle työmaalle. Parin kolmen viikon säteellä ehkä seuraava kerta..
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 21.11.2017 23:29 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
sitikkaporo kirjoitti: XM Break kirjoitti: sepkar kirjoitti: Tippa Renussa oli 4 cm pidempi akseliväli oikealla puolella,joten ominaisuuksia haetaan kaikilla konsteilla  Tipassa, joka on ollut muuten minun toiseksi paras auto ikinä, akselivälin ero johtuu (johtui  ) taka-akselirakenteesta. Rakenteella ei saada raidevälejä molemmilla puolilla samoiksi  Tietämätön kysyy, puhutaanko nyt akseli- vai raidevälistä? Löytyyhän näitä "oman" merkinkin piiristä. Ainakin HY Camionnettessa takana on poikittaiset vääntösauvajouset, josta syystä akseliväli on eri mittainen eri puolilla 
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 09.12.2017 10:49 |
Viestit: 527
|
Säädettäväähän sieltä löytyi kun vei asiansa osaavaan aiheesta kiinnostuneeseen korjaamoon.. Nyt pitäisi raaskia ostaa uutta talvirengasta piloille kuluneiden tilalle. Mitähän tuohon laittaa? Nyt alla umpiruosteisilla 16" pelleillä pirellin zerot ja hyvältä nekin alkuun vaikutti.. Kitkattomatkin voisi olla vaihtoehto.. Suosituksia otetaan vastaan ja 16-17 alu vanteita renkailla tai ilman saa tarjota..
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 10.12.2017 01:45 |
Viestit: 106
|
Kolmesti on nyt takapyörien kulmia säädetty, ja vieläkin tuntuu, jotta ei ole ihan kohdallaan. Kotikadulla on kaivon kansia syvissä montuissa. Noiden yli kun ajaa, niin takapää jotenkin nuljahtaa sivulle. Pelkään, jotta väljyyttä on jossain kohtaa takapäätä.
Mitä renkaisiin tulee, kuten ylläoleva kyselee, niin alan jo ihmetellä Misukoiden kestävyyttä. Paistoleima alla olevissa nastallisissa Michelineissä (225 60 16) on -10 vuodelta ja edessä pintaa on yhä 6-7 milliä ja takana 5 mm auton mittarin näyttäessä 164 tkm. Renkaat ovat yhä pitävät ja hiljaiset. Samaten lähipiirissä (Astra, C4) on hyviä kokemuksia nastattomista Misukoista. Joten valintani olisi tällä hetkellä todennäköisesti nastaton Michelin, vaikka ovatkin aika hintavia merkkirenkaiden tapaan.
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 15.12.2017 21:50 |
Viestit: 497
|
vtsbx kirjoitti: C5 X7 tourer ehkä huonoin ikinä tehty auto tai ainakin citroen.. C5 X7 berline ehkä paras ikinä tehty auto tai ainakin citoren heti 2cv:n jälkeen.. Käytin kymmenettä vuotta ja kohta 300 tuhatta ajamani hydejousitetun C5 III:n tänään nelipyöräsuuntauksessa. Kaikissa kulmissa löytyi vähän säädettävää. Ja tulos todella yllätti. Ohjauksen jonkinlainen kulmikkuus hävisi. Samoin katosi outo yliohjautuvuus vasemmalle käännettäessä. Varmaankin vuosien saatossa pikkuhiljaa ripustuksessa tapahtuneita muutoksia ei auton päivittäisessä käytössä helposti tule havainneeksi tai ne vain noteeraa ominaisuudeksi.
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 15.12.2017 23:43 |
Viestit: 527
|
Ehkä voisi loiventaa muotoon jotta huonoin C5 jota on valmistettu.. Auto parani ajolleen huomattavasti Loimaalla suoritetun säädön jälkeen.. Eli voin vahvasti suositella kyseistä korjaamoa. Nyt eri asteisissa mukamas huonoissa keleissä ajeltuani on jo melkein yhtä hyvä kuin edellisen sarjan berline... Toki alla nyt keturalleen kuluneet nastat ja takana pöörivät vielä väärin päin joten lopullinen tuomio tulee kun saa uudet alle. Nyt kulmat siis säädetty kaiketi enemmän kokemuksella kuin tehtaan ohjeilla.
|
|
|
|
 |
AlpoKieppi
|
Viestin otsikko: Re: C5 III takapyörien kulmat Lähetetty: 28.04.2018 15:51 |
Viestit: 106
|
Nyt pantiin uudet puslat pitkittäisiin tukivarsiin ja kolmiotukivarteen sisä- ja ulkopuolelle. Asentaja totesi vanhojen puslien olleen loppuun ajetut ja varsin väljät. Mitään oireitahan tuo ei antanut vinon ratin ja kuluvien renkaiden lisäksi.
Nyt jää nähtäväksi, rauhoittuuko epätasainen renkaiden kuluminen, vaikka tarkoitus onkin ajaa - kaikista varoituksista huolimatta - nypityt nastarenkaat loppuun. Auto kun itse oli viallisten puslien takia jo nyppinyt oikean takarenkaan nastattomaksi...
Tuli vaan mieleen, että saattaa olla aika monessa enempi ajetussa kolmoskopan viitosessa puslien antautumisen myötä pyörän kulmat vinksallaan. Tässäkin oli ostohetkellä ratti vinossa, jonka olisi kyllä pitänyt hälytyskelloa minulla soittaa.
Ja samaa vaivaa taitaa olla ykkös- ja kakkoskorisessa tukivarren laakerin pettäessä. Ehkä siinä yhdystukiakselissa on sittenkin omat etunsa, kun näyttää sellainen olevan osassa 508 Pösöjä...
ë-C4 Shine -22 3008 Puretech 130 Active mt6 -18
|
|
|
|
 |
|
|