Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 08.10.2010 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 20
Paikkakunta: Seinäjoki
On suunnitelmissa estää ruosteen raiskaamisen estäminen, ja tuli mieleen voiko tuonne Xantian alustaan ruiskutella öljyä huoletta. Siellä takasäätimen paikkeilla on semmoinen kalvotyyppinen sydeemi. Onko siitä vahinkoa jos tämä saa öljypeitteen. Ajatuksena on että sais kaikki putket ja liitokset vähän voitelua, jos joskus täytyy saada irtikin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 08.10.2010 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Juu ja ei... öljyäminen on lähes turhaa jos käyttää ihan moottori- tai peräöljyä... Mutta, jos käytät moottoripyöriin suunniteltua ketjuöljyä niin hyvin menee.

Testasin jo 3 vuotta sitten erään kulkuneuvon vararengaskoteloon prätkäketjuöljyä ja se oli huima kokeilu. Kotelon yläreunat punoitti 3 v sitten. Ruuttasin öölit ja 1,5 vuotta myöhemmin kun tarkastelin niin öljyt oli edelleen siellä ja ruoste ei ollut edennyt. Prätkäketjuöljy on karseeta liimaa, moottoriöljy ja peräöljy ei ole liimaa ja se peseentyy ja haihtuukin pois, eli ei toimi. Siis osta mistä tahansa Moponetistä tai pilipaliteemasta 400 ml pullo tuota öljyliimaa ja nauti. Ponneaine on vielä siitä kiva että se suorastaan assisteeraa öljyn kulun kapillaarisesti kapeisiin saumoihin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 08.10.2010 23:38 

Viestit: 5861
Paikkakunta: Lahti
Ei se öljy oikein käyttöautossa pysy, kesäauton pohjaan meinasin kyllä ruiskutella vanhat lehmät ;)



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 07:35 

Viestit: 17
sotki kotelonsuojaainetta ja öljyä 1/1 niin pysyy monta vuotta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 07:37 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Kyllä se on sillai,että öljyt on öljyjä ja ruosteestoaineet on suosteestoaineita,en ymmärrä miksi näitä sotketaan keskenään.. :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 08:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tapsa 550 kirjoitti:
Kyllä se on sillai,että öljyt on öljyjä ja ruosteestoaineet on suosteestoaineita,en ymmärrä miksi näitä sotketaan keskenään.. :o
Kyllä näin on. Öljyt voi laittaa sinne moottoriin ja vaihteistoon ja ruosteenestoaineet pohjaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 08:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Uusiin, ruosteettomiin autoihin suunnitellut alusta-aineet tuppaavat vaan olemaan pysyvyyden parantamiseksi sen verran jäykkiä, että vanhemmassa ja jo pientä pintaruostetta sisältävässä pinnassa toimivat pikemmin ruosteen kuin pellin suojaajina. Sitä kai noilla öljyvirityksillä yleensä tavoitellaan: parempaa tunkeutuvuutta käsittelyn kestävyyden kustannuksella.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 08:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
rmattila kirjoitti:
Uusiin, ruosteettomiin autoihin suunnitellut alusta-aineet tuppaavat vaan olemaan pysyvyyden parantamiseksi sen verran jäykkiä, että vanhemmassa ja jo pientä pintaruostetta sisältävässä pinnassa toimivat pikemmin ruosteen kuin pellin suojaajina. Sitä kai noilla öljyvirityksillä yleensä tavoitellaan: parempaa tunkeutuvuutta käsittelyn kestävyyden kustannuksella.
Olikohan se Dinitrolin vai Tectylin alustamassapurkki, missä lukee selvästi, että tuollaiseen vanhaan/huonoon pintaan laitetaan ensin ML ja sitten alustamassa. Ja kyllä se ML on aika hyvin tunkeutuvaa tavaraa...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 09:11 

Viestit: 12
Paikkakunta: Oulu
laakeri kirjoitti:
Tapsa 550 kirjoitti:
Kyllä se on sillai,että öljyt on öljyjä ja ruosteestoaineet on suosteestoaineita,en ymmärrä miksi näitä sotketaan keskenään.. :o
Kyllä näin on. Öljyt voi laittaa sinne moottoriin ja vaihteistoon ja ruosteenestoaineet pohjaan.

En sen suuremmin sotkeudu keskusteluun ruosteenestoaine vs öljyt, mutta totean vain että "englantilaisen harrasteauton" runkopalkit olivat kolmesta kohtaa vielä alkuperäisessä maalissa: moottorin, vaihteiston ja perän kohdalta.

Ja jos englantilainen auto ei vuoda öljyä, niin silloin siinä ei ole öljyä. Kaikkien kolmen ruoste-suojaajan ympäristössä oli mukava öljyisen pölyn muodostama massa.

Olisivatko ko. kohdat olleet vieläkin paremmassa kunnossa jos ne olisi suojattu oikeilla aineilla tuon jatkuvan öljytihkun sijasta - en tiedä. Ainakin loppuosa runkopalkeista olisi varmaankin ollut. :|

Tuossa tapauksessa tuo öljyn huuhtoutuminen pois ei ollut ongelma kun korvaavaa ainetta tihkui kokoajan tilalle. Huonommin suunnitelluissa eli paremmin tiivistetyissä :) autoissa voi tilanne olla toisin - en ole kokeillut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 11:08 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Kyllä ohut eli kotelosuojaaine tunkeutuu paksunkin ruostekerroksen läpi terveeseen metalliin jos vaan tavaraa on riittävästi,voi olla ettei kerta ruiskutus riitä jos on paksummasti ruostetta.
Kyllä öljykäsittelykin on parempi kun ei mitään,mutta sitä vaan on uusittava ahkeraan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Beksin pohjaa laittaessa tuli todettua, että siellä on tehtaan jäljiltä aika hyvä kiveniskusuojaus. Jotain kumimassaa sinne on ruiskittu koko pinnalle ja sen päälle musta suojamassa. Ne kohdat joista se oli pettänyt laitoin osaan uutta peltiä ja loput hioin puhtaaksi, maalasin happopohjamaalilla, sen päälle hammerite pintamaaliksi, sitten kotelosuoja-aine ja päälle vielä tiikerimassa. Hitsisaumojen päälle vedin uretaanimassaa tiivisteeksi Hieman hifistelyn makua, mutta toivottavasti kestää. Hiaceen aikoinaan ruiskuttelin paineilmaruiskulla pohjaan tiikerimassan, öljyn ja dieselin sekoitusta, aika hyvin sekin näytti toimivan, ainakin niissä paikoissa jotka eivät olleet suorassa kivisuihkussa. Öljy pitää massan notkeana pinnan alla, mutta massa on kuiva pinnastaan.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Itse olen käyttänyt avohammasratasöljyä, johon on sekoitettu alustamassaa ja moottoriöljyä, hitsipaikkojen ja ympäristön suojaamiseen.
Avohammasratasöljy on pysyvyydeltään aivan toista luokkaa kuin tavallinen moottoriöljy. Käsistäkään se ei lähde pois ihan helpolla, ja hiuksista sen saa pois vain parturi ;)

Avoöljyä olen ostanut 10l kanisterin joskus 90-luvulla ja kerran löysin sitä spray-purkissa ....jostakin, en muista mistä.

Cikatin mainitsemaa ketjuöljyä olen myös ruiskuttanut hydeputkien yms liitoksiin aina kun auton alle kurkistan.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 13:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o elähä hopötä tapsa . kyllä öljyäminen pysäyttää ruosteen paremmin. jos saat sen estoaineen pysymään kuumana niin sekin hoitaa homman . paras tapa päästä eroon ruosteesta ( myyntivehkeessä ) on massata se kunnolla ja kehua kuinka hyvin vehjettä on suojattu. ölyä ja taas öljyä. se pysäyttää ruosteen kun tunkeutuu pienistäkin rakosista ja ryömii pitkin pintoja. jälki tosin on sottasta .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 15:26 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Minä olen saanut hydeputket pysymään ruosteettomina kun olen sotannut sekä öljyä että spray vaseliinia mutta kyllä se on sitten myös sottasia. Jos alustaan tekee saman niin ei tee mieli mennä alle mitään rassaamaan.
Täällä on arvosteltu pellavaöljyn käyttöä. Minulla on siitä hyviä kokemuksia. Sillä olen saanyt ruosteen pysäytettyä Etujousien ylätuennan peltilevyistä, niistä lätkistä joilla jousitolppa on kiinitetty koriin. Sama kumipäällysteinen ruostehaavi sekä XM että ZX ym muissa sitikka-pösoissä.
Samoin sain pellavaöljyllä hyvän vuosia kestävän suojan vararengas kotelon peltiin joka oli jo joistakin kohdista puhki.
Pellavaöljy vaan valuu aina melkein kokonaan pois ja kalvo jää olemattomaksi ellei sitä tee montaa kertaa peräkkäin kun vähän kuivunut (hapettunut).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 17:26 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
kokemjne kirjoitti:
:o elähä hopötä tapsa . kyllä öljyäminen pysäyttää ruosteen paremmin. jos saat sen estoaineen pysymään kuumana niin sekin hoitaa homman . paras tapa päästä eroon ruosteesta ( myyntivehkeessä ) on massata se kunnolla ja kehua kuinka hyvin vehjettä on suojattu. ölyä ja taas öljyä. se pysäyttää ruosteen kun tunkeutuu pienistäkin rakosista ja ryömii pitkin pintoja. jälki tosin on sottasta .


Myyntivehkeitä en suojaile. :lol:
Kerro nyt mitä ja miten tuon pito Xantian töhräilen,kelit loppuu ulkona täytys tehdä,tänään voitelen itseni huomenna vois Xantian,jäteöljyä, massaa ,dieseliä on.. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 17:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
eskere kirjoitti:
....jostakin, en muista mistä.
Olikohan joko Tools tai Etra mahdollisesti noiden myyjä? http://www.vp-service.fi/aerot/avohammaspyorarasva.pdf


Viimeksi muokannut laakeri päivämäärä 09.10.2010 17:41, muokattu yhteensä 1 kerran


VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 17:31 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
laakeri kirjoitti:
eskere kirjoitti:
....jostakin, en muista mistä.
Olikohan joko Tools tai Etra mahdollisesti noiden myyjä?http://www.vp-service.fi/aerot/avohammaspyorarasva.pdf

Eihän tuossa esitteessä autoista mainita mitään miksi.. :o autoharrastajiltahan saa eurot helposti jos mainostaa. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Lainaa:
eskere kirjoitti:
....jostakin, en muista mistä.
laakeri: Olikohan joko Tools tai Etra mahdollisesti noiden myyjä?http://www.vp-service.fi/aerot/avohammaspyorarasva.pdf


Just tota, tuotteen mainostekstit ovat täyttä asiaa tällä kertaa :)

Usko Tapsa vain, tuo on parempaa kuin jäteöljy-massa-dieseliyhdistelmä :lol: joka sekin on tyhjää parempi.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 09.10.2010 17:49 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Maanantaina rasvaa etsimään.. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 10.10.2010 13:10 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Miun museo ramsu on öljytty ruokaöljyllä, rypsi sellaisella, en minä vaan edellinen omistaja. puhdas ja ehjä on pohja.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 10.10.2010 14:54 

Viestit: 45
Ite on tullut appiukon neuvosta kokeiltua kotelosuoja-aineen ja teräketjuöljyn (ei biohajoava) sekoitusta 1/1.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 10.10.2010 14:59 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mites aito puuterva näihin muihin aineisiin sekoitettuna. Terva + penetraatio-/suojaöljy- ketjuöljy....Tervan sinälläänkään ei pitäisi olla huono aine. Biohajoava ketjuöljy ei kuulemma ole kovin erinomaista ketjuvoiteluun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 10.10.2010 15:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 20
Paikkakunta: Seinäjoki
Noo niin...näkemyksiä on monia, niinkuin aina, tästä RUOSTEENsuojauksesta. Minulla on selkeää faktaa siitä että öljy kuin öljy on parempi kun ei mitään. Ja toiseksi ostin 2000 vm. Suzuki kotteron 2:s autoksi alkuvuodesta. Se oli "pakasta vedetty" yksilö, niin ulkoa kuin sisältäkin.

Kesäpyöriä siinä ruuvatessa, tunkin kohdalta repsotti hiukan massanreuna irti alustasta. No nyppäsin siitä kiinni, ja kas kun sitä alkoi irrota yhä pidemmälle. Ja massan mukana tuli peltiäkin. Lopuksi lykkäsin taltalla irtoavan massan ( VIRHEETTÖMÄLTÄ näyttäneestä yhtenäisestä massamatosta ) pois, ja sitä lähti n. metrin verran viiden sentin leveydeltä molemmin puolin jalkatilojen sivusta. Hitsasin selvät reiät umpeen, mutta pehmoista harsoa jäi vielä melkoisen paljon. Varmaan insinööri puhkoo sitten talvella. Meni mielenkiinto, kun piti olla "hoidettu yksilö".

Eli kyllä kunnon massa täytyy laittaa lähes uuden veroiseen peltiin, ei muualle!! Mutta tuo avohammasratasöljy kyllä saattaa olla hyvä.

Sitten kysymys oli vielä, onko Xantian hyde systeemissä sellaista paikkaa alustassa, josta öljy ym. ei tykkää???? Eli se kalvo juttu takana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 10.10.2010 18:55 

Viestit: 5861
Paikkakunta: Lahti
ranskis kirjoitti:
Sitten kysymys oli vielä, onko Xantian hyde systeemissä sellaista paikkaa alustassa, josta öljy ym. ei tykkää???? Eli se kalvo juttu takana.


Eikös se ole valmiiksi öljyssä toiselta puolelta ;)

Kesäautoja on edelleen aikomus vähän öljytä, kait se öljykin pohjassa pysyy kun vehkeet seisoo ladossa :?



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Alustan öljyämisestä
ViestiLähetetty: 10.10.2010 21:36 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Paksu massakerros on vanhastaan tunnettu pellin surma. 60-luvulla jo varoiteltiin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: