Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 18.11.2010 21:35 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
On alkanut laskea, hitaasti, seisahduksissa, myös yläasennosta. Käynnistettäessä näyttäisi ensin nousevan varsin ylös, sitten tasaantuu. LHM:t ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 18.11.2010 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Ekana kannattaa tarkistaa tolppien ohivuodon määrä niistä paluuletkuista jotka menee tolpasta lokariin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 08:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tämä tuli mieleen. Outoa vain, että molemmat puolet ja vasta toistasataatuhattakm ajettu. vai olisiko puolet yhteydessä toisiinsa, vrt. yhtyneet astiat.
Xantian tolppia ei liene tarvitse voidella, kuten BX:n tolppia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 11:59 

Viestit: 142
XM teki aikaisemmin samaa mutta nyt cleanerit sisällä ja seisoo ryhdikkäästi sammuksissa ;) useita tunteja. Ajoa vain muutamia satoja km.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 13:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Minulla tekee samaa. On huuhdeltu ja on avattu ja putsattu vajoamisenestoventtiili. Enää taitaa jäädä vain ohivuoto? No, enempi tutkiminen saa joka tapauksessa jäädä lämpimille keleille, kun ei tuo nyt varsinaisesti haittaa, kun vaan muistaa, ettei pysäköi keulaa kanttikiven päälle...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 19:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mulla on ylimääräsena Xantian uusi etujousitolppa (ei activa). Vaihdetaan päikseen BX:n vastaavaan.. ;)



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 19:34 
ealab kirjoitti:

Xantian tolppia ei liene tarvitse voidella, kuten BX:n tolppia.

:?: Mitä tolppia? Mitä mun pitää voidella? Mistä löytyy? Pystyykö tekee omassa pihassa? Osaanko? Entä jos en voitele? Ja mahd. ohjeet ihan rautalangasta, kiitos...


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Etujousitolpista on puhe. Siellä yläpäässä on pienen kolikon kokoiset reiät kokoiset reiät joista voi ruiskaista hieman löhmiä tolpan varteen. Voitelee sen kohdan, missä varsi menee sylinterin sisään. Jos ei narise eikä jäpitä ylösnostaessa, ei sinne mitään tarvitse pakosta laittaa. Toinen voitelukonsti (mikä itseltä on vielä kokeilematta) on irroittaa huohotus/paluuletkut jotka tulee tolpan alapäästä korin puolelta putkista, laittaa niiden jatkoksi lisää letkua , ne löhmiä täyteen ja muutaman kerran jumppaa ylös/alas. Siten saa voitelun myös tolpan sisään estämään myös männän alapään korroosiota. Jos tolppa ei vuoda läpi öljyä, niin sinne kertyy kosteutta ruostuttamaan paikkoja.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Etujousitolpista on puhe. Siellä yläpäässä on pienen kolikon kokoiset reiät kokoiset reiät joista voi ruiskaista hieman löhmiä tolpan varteen.
Menee oikein näppärästi motonetistä ostetulla tippakannulla, jonka on itse sitten täyttänyt LHM:llä. Pakollinen varuste jokaiselle BX:n omistajalle 8-)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 21:51 
avbx kirjoitti:
Etujousitolpista on puhe. Siellä yläpäässä on pienen kolikon kokoiset reiät kokoiset reiät joista voi ruiskaista hieman löhmiä tolpan varteen. Voitelee sen kohdan, missä varsi menee sylinterin sisään. Jos ei narise eikä jäpitä ylösnostaessa, ei sinne mitään tarvitse pakosta laittaa. Toinen voitelukonsti (mikä itseltä on vielä kokeilematta) on irroittaa huohotus/paluuletkut jotka tulee tolpan alapäästä korin puolelta putkista, laittaa niiden jatkoksi lisää letkua , ne löhmiä täyteen ja muutaman kerran jumppaa ylös/alas. Siten saa voitelun myös tolpan sisään estämään myös männän alapään korroosiota. Jos tolppa ei vuoda läpi öljyä, niin sinne kertyy kosteutta ruostuttamaan paikkoja.

:?: pitää ensin hakea esille Haynes ja tekniikan sanakirja, että selvii etujousitolpat, mitä ja missä ne on, sitte yritetään hakea tolpan varret... ne joille asia on itsestään selvä, eivät osaa ajatella täysin taukin ummikon kannalta... huh, miksiköhän jälleen kerran tunnen itseni täysin idiootiksi, alkaa olla liiankin tuttu tunne. Jos joku haluaa nyt nauraa pilkallisesti senku vaan. Nyt alkaa konkretisoitua vanha sääntö "osta vain alan harrastajalta". :shock: Pelkkä kirjoista opittu teoria ei ikinä vastaa käytänössä opittua. Voi hitto, opinkohan mä koskaan?


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 19.11.2010 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:D nooo. älä nyt suotta vielä narua eti vaan mee sen ZX/BX:n etupyörän viereen ( aluksi seisomaan ) ja sitten omaan tahtiin kyykistyt sillä paikalla ja kattelet sen etupyörän yläosan yläpuolelle lokasuojan sisään ja katso : näet pystysuuntaisen tolpan ja kulkimesta riippuen myös sellaisen kierteellisen osan ( ZX/xsara/ax sun muut kovajousiset) tai sitten sellaisen haitarikumin ( BX/xantia/xm )
nuo lisukkeet ovat sen TOLPAN osia. vielä helpompaa on kun meet kulkimen alle kun se on nosturilla ja sano virittelijälle ,että näytäppäs nyt mulle se jousitolppa ( etutolppa ) :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 20.11.2010 09:11 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Lisää määritelmiä omin sanoin: Nämähän ovat Mc Pherson-jousitussysteemejä. Alatukivarsi, pyörän naparakenne, joustintuki on sitten jousi-, tai iskunvaimennussylinteri. Hydejousisissa jousi/hydrauli-sylinteri (tolppa), jossa iskunvaimennus on jousipallossa. Sylinterin yläpäärakenne on myös kääntölaakeri alapallonivelen parina.
Ps. Miks ei jousisylinteriä voisi hyvin käyttää muuhunkin tarkoitukseen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 20.11.2010 09:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Lisää määritelmiä omin sanoin: Nämähän ovat Mc Pherson-jousitussysteemejä. Alatukivarsi, pyörän naparakenne, joustintuki on sitten jousi-, tai iskunvaimennussylinteri.
Ja toki noita kaikkia yhdistävänä olkakappale.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etupää
ViestiLähetetty: 21.11.2010 22:04 
kokemjne kirjoitti:
:D nooo. älä nyt suotta vielä narua eti vaan mee sen ZX/BX:n etupyörän viereen ( aluksi seisomaan ) ja sitten omaan tahtiin kyykistyt sillä paikalla ja kattelet sen etupyörän yläosan yläpuolelle lokasuojan sisään ja katso : näet pystysuuntaisen tolpan ja kulkimesta riippuen myös sellaisen kierteellisen osan ( ZX/xsara/ax sun muut kovajousiset)

No mutta sellaista olen mulkoillutkin, en vaan ole tiennyt nimeä sille :lol: Olen kyllä iloinen joka ainoasta pienestäkin tiedonjyvästä :D


   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: