|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Xantian etupää Lähetetty: 18.11.2010 21:35 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
On alkanut laskea, hitaasti, seisahduksissa, myös yläasennosta. Käynnistettäessä näyttäisi ensin nousevan varsin ylös, sitten tasaantuu. LHM:t ok.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 18.11.2010 22:57 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Ekana kannattaa tarkistaa tolppien ohivuodon määrä niistä paluuletkuista jotka menee tolpasta lokariin.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 08:37 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tämä tuli mieleen. Outoa vain, että molemmat puolet ja vasta toistasataatuhattakm ajettu. vai olisiko puolet yhteydessä toisiinsa, vrt. yhtyneet astiat. Xantian tolppia ei liene tarvitse voidella, kuten BX:n tolppia.
|
|
|
|
 |
Lammy
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 11:59 |
Viestit: 142
|
XM teki aikaisemmin samaa mutta nyt cleanerit sisällä ja seisoo ryhdikkäästi sammuksissa  useita tunteja. Ajoa vain muutamia satoja km.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 13:06 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Minulla tekee samaa. On huuhdeltu ja on avattu ja putsattu vajoamisenestoventtiili. Enää taitaa jäädä vain ohivuoto? No, enempi tutkiminen saa joka tapauksessa jäädä lämpimille keleille, kun ei tuo nyt varsinaisesti haittaa, kun vaan muistaa, ettei pysäköi keulaa kanttikiven päälle...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 19:15 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Mulla on ylimääräsena Xantian uusi etujousitolppa (ei activa). Vaihdetaan päikseen BX:n vastaavaan.. 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 19:34 |
|
ealab kirjoitti: Xantian tolppia ei liene tarvitse voidella, kuten BX:n tolppia.  Mitä tolppia? Mitä mun pitää voidella? Mistä löytyy? Pystyykö tekee omassa pihassa? Osaanko? Entä jos en voitele? Ja mahd. ohjeet ihan rautalangasta, kiitos...
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 20:27 |
Viestit: 1128
|
Etujousitolpista on puhe. Siellä yläpäässä on pienen kolikon kokoiset reiät kokoiset reiät joista voi ruiskaista hieman löhmiä tolpan varteen. Voitelee sen kohdan, missä varsi menee sylinterin sisään. Jos ei narise eikä jäpitä ylösnostaessa, ei sinne mitään tarvitse pakosta laittaa. Toinen voitelukonsti (mikä itseltä on vielä kokeilematta) on irroittaa huohotus/paluuletkut jotka tulee tolpan alapäästä korin puolelta putkista, laittaa niiden jatkoksi lisää letkua , ne löhmiä täyteen ja muutaman kerran jumppaa ylös/alas. Siten saa voitelun myös tolpan sisään estämään myös männän alapään korroosiota. Jos tolppa ei vuoda läpi öljyä, niin sinne kertyy kosteutta ruostuttamaan paikkoja.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 21:27 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
avbx kirjoitti: Etujousitolpista on puhe. Siellä yläpäässä on pienen kolikon kokoiset reiät kokoiset reiät joista voi ruiskaista hieman löhmiä tolpan varteen. Menee oikein näppärästi motonetistä ostetulla tippakannulla, jonka on itse sitten täyttänyt LHM:llä. Pakollinen varuste jokaiselle BX:n omistajalle 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 21:51 |
|
avbx kirjoitti: Etujousitolpista on puhe. Siellä yläpäässä on pienen kolikon kokoiset reiät kokoiset reiät joista voi ruiskaista hieman löhmiä tolpan varteen. Voitelee sen kohdan, missä varsi menee sylinterin sisään. Jos ei narise eikä jäpitä ylösnostaessa, ei sinne mitään tarvitse pakosta laittaa. Toinen voitelukonsti (mikä itseltä on vielä kokeilematta) on irroittaa huohotus/paluuletkut jotka tulee tolpan alapäästä korin puolelta putkista, laittaa niiden jatkoksi lisää letkua , ne löhmiä täyteen ja muutaman kerran jumppaa ylös/alas. Siten saa voitelun myös tolpan sisään estämään myös männän alapään korroosiota. Jos tolppa ei vuoda läpi öljyä, niin sinne kertyy kosteutta ruostuttamaan paikkoja.  pitää ensin hakea esille Haynes ja tekniikan sanakirja, että selvii etujousitolpat, mitä ja missä ne on, sitte yritetään hakea tolpan varret... ne joille asia on itsestään selvä, eivät osaa ajatella täysin taukin ummikon kannalta... huh, miksiköhän jälleen kerran tunnen itseni täysin idiootiksi, alkaa olla liiankin tuttu tunne. Jos joku haluaa nyt nauraa pilkallisesti senku vaan. Nyt alkaa konkretisoitua vanha sääntö "osta vain alan harrastajalta".  Pelkkä kirjoista opittu teoria ei ikinä vastaa käytänössä opittua. Voi hitto, opinkohan mä koskaan?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 19.11.2010 22:08 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 nooo. älä nyt suotta vielä narua eti vaan mee sen ZX/BX:n etupyörän viereen ( aluksi seisomaan ) ja sitten omaan tahtiin kyykistyt sillä paikalla ja kattelet sen etupyörän yläosan yläpuolelle lokasuojan sisään ja katso : näet pystysuuntaisen tolpan ja kulkimesta riippuen myös sellaisen kierteellisen osan ( ZX/xsara/ax sun muut kovajousiset) tai sitten sellaisen haitarikumin ( BX/xantia/xm ) nuo lisukkeet ovat sen TOLPAN osia. vielä helpompaa on kun meet kulkimen alle kun se on nosturilla ja sano virittelijälle ,että näytäppäs nyt mulle se jousitolppa ( etutolppa ) 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 20.11.2010 09:11 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Lisää määritelmiä omin sanoin: Nämähän ovat Mc Pherson-jousitussysteemejä. Alatukivarsi, pyörän naparakenne, joustintuki on sitten jousi-, tai iskunvaimennussylinteri. Hydejousisissa jousi/hydrauli-sylinteri (tolppa), jossa iskunvaimennus on jousipallossa. Sylinterin yläpäärakenne on myös kääntölaakeri alapallonivelen parina. Ps. Miks ei jousisylinteriä voisi hyvin käyttää muuhunkin tarkoitukseen?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 20.11.2010 09:42 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Lisää määritelmiä omin sanoin: Nämähän ovat Mc Pherson-jousitussysteemejä. Alatukivarsi, pyörän naparakenne, joustintuki on sitten jousi-, tai iskunvaimennussylinteri. Ja toki noita kaikkia yhdistävänä olkakappale.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Xantian etupää Lähetetty: 21.11.2010 22:04 |
|
kokemjne kirjoitti: :D nooo. älä nyt suotta vielä narua eti vaan mee sen ZX/BX:n etupyörän viereen ( aluksi seisomaan ) ja sitten omaan tahtiin kyykistyt sillä paikalla ja kattelet sen etupyörän yläosan yläpuolelle lokasuojan sisään ja katso : näet pystysuuntaisen tolpan ja kulkimesta riippuen myös sellaisen kierteellisen osan ( ZX/xsara/ax sun muut kovajousiset) No mutta sellaista olen mulkoillutkin, en vaan ole tiennyt nimeä sille  Olen kyllä iloinen joka ainoasta pienestäkin tiedonjyvästä 
|
|
|
|
 |
|
|