Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: bx jarrut
ViestiLähetetty: 22.04.2011 11:53 

Viestit: 2699
'kokemjne' jaksaa neuvoa. Toisessa ketjussa neuvottava vinoili ilmeisesti hänen mielestään liian tarkoista ohjeista. Näitä ohjeita kuitenkin lukee myös ns. ensikertalaiset ja siksi ne eivät koskaan ole liian yksityiskohtaisia.

Koska käytössäni on nosturi, teen jarrujen ilmauksen aina siten, että kaikki auton pyörät ovat kerralla ilmassa. Auton nosto siis helmojen alta. Vastaava tilanne, kun nostaa joko etu- tai takapään kerralla ylös ja laittaa pukit helman alle. Silloin pyörännapaa ei tarvitse erikseen tukea.

1. Löysää kaikki pyöränpultit. Siis vain sen verran, että pultit saa auki siitä eteenpäin pyörän ollessa ilmassa.
2. Nosta auto, tai etu-/takapää ylös.
3. Käynnistä moottori.
4. Vedä korkeudensäätövipu yläasentoon.
5. Irroita pyörät.
6. Laita joku painamaan jarrupoljinta.
Lumiharja taitaa olla juuri oikean pituinen penkin ja jarrupolkimen väliin.
7. Ilmaa jarrut, eli kuten koke tuossa neuvoo, päästä reilusti hydraulinestettä.
Jos nostat etu/takapään kerralla, niin välillä tietenkin on pyörien kiinnitystä ja irroitusta.
8. Kun kaikki jarrut on ilmattu, voit sammuttaa moottorin ja vapauttaa lumiharjan tehtävästään.
9. Kiinnitä pyörät.
10. Laske auto pyörilleen ja tiukkaa pyöränpultit.
11. Tarkista hydrauliöljyn määrä.
12. Korkeudensäätövipu ajoasentoon.

Muuta huomioitavaa.
- Hydrauliöljyn riittävyydestä säiliössä on huolehdittava. Se ei saa loppua kesken ilmauksen.
- Ja tietenkin se vanha öljy kerätään talteen. Se nyt on itsestään selvä asia! Olen litran muovipullosta tehnyt sen keräysastian. Sitä voi tarvittaessa tyhjentää isompaan astiaan. Korkkiin letkun mentävä reikä ja korkki hieman raolleen, jotta ilma pääsee poistumaan öljyn tieltä.
- Usein kuitenkin ne ilmausruuvit ovat tiukassa ja saattavat katketakin. Mitäs sitten? Täällä neuvoa siihen.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx jarrut
ViestiLähetetty: 22.04.2011 13:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Hienoja ohjeita.

Säätäisin vielä tuota korkkijuttua niin että poraisin kaksi reikää korkkiin - letkunmentävän ja vaikkapa 1 mm reiän. Näin voisi korkin laittaa kunnolla kiinni. Ei voisi käydä kuten kaltaiselleni tunarille eli korkki kiertyy letkun mukana käytön aikana auki ja sitten pullo kaatuu. :roll:



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx jarrut
ViestiLähetetty: 23.04.2011 12:01 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Kooma kirjoitti:
Joo ja vanhat akut voi haudata takapihalle.


Sinnehän mie olen haudannut jo vaikka kuinka monta akkua, poissa silmistä, poissa mielestä :D
Jäteöljyt kaadan lämmitys öljyn sekaan.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx jarrut
ViestiLähetetty: 23.04.2011 13:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Toivottavasti lasket leikkiä, minä ainakin laskin. Kansallispukuiset käy kiertelemässä ja keräilemässä vanhoja akkuja pois nurkista, eli kyllä niistä joku maksaa rahaa. Mitähän muita typeriä ympäristörikoksia sitä vielä keksisi suositella...

Kannattaisi kaataa ne jäteöljytkin maahan (varsinkin pohjavesialueella), maastahan se öljy on tullut. Saataisiin suomeen öljykenttiä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: