Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nokka-akselin ym. kuluminen ja uudet öljyt??
ViestiLähetetty: 26.03.2012 07:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
No mutta, sanokaapas nyt sitten esimerkkinä sellaisia öljyjä, jotka ovat hyviä vanhoihin moottoreihin. :) Kevään aikana pitäisi vaihtaa CX:n (2.0 Douvrin) ja Sätkän (0.6 Citroen) öljyt, jotenka nyt voisi laittaa kerralla oikeanlaiset sisälle. Ja jossain vaiheessa kesää litrainen Geesukin tarvitsee öljyä...

Viime syksynä ehdin jo tuota Valvolinen Maxlifea yhden kannun ostaa, mutta se on vielä korkkaamaton. Sen verran tuli viime kesältä kokemuksia, että Teboilin Gold S (API SL/CF, ACEA A3/B4, "erinomainen valinta myös vanhempiin moottoreihin") ei pysy Sätkän moottorin sisällä, varmaan joku stefa tiputtelee...

Vai onko hyvä vaihtoehto sitten esim. tuo Maxlife ja ZDDP-lisäaineistus? Vai olisiko esim. Yaccon VX100 15W40 (ACEA A3/B3, API SL/CF) -mineraaliöljy asiansa välttävää? Toki Yaccolta löytyisi myös Legendeä (15W50, API SF/CC), jossa mainostetaan noita suojakalvo-ominaisuuksia, mutta hinta vain pompsahtaa kaksinkertaiseksi VX100:aan verrattuna. Toki, eihän se ole kuin kertainvestointi aina vuodessa, mutta nuuka mies kun on, niin... :mrgreen:

Ja lisätään nyt vielä disclaimerina, että öljyn ei tarvitse olla jonkun tietyn merkkistä, kysyin vain, että mikä olisi hyvä. ;)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nokka-akselin ym. kuluminen ja uudet öljyt??
ViestiLähetetty: 26.03.2012 07:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
zX-files kirjoitti:
Itse asiassa jo API-SJ laski pakollisena ZDDP-määrää, ja sillä ei ole juuri mitään tekemistä longlifen kanssa. API-luokitusta voi yksinkertaistettuna pitää laatu- ja moderniusluokituksena, kun taas ACEA kertoo enemmän siitä, millaiseen käyttöön öljy on tarkoitettu. Esim nuo A1/B1 ovat pienikitkaisia polttoaineensäästö-öljyjä, eikä API ota kantaa tuohon puoleen lainkaan. Valtaosa A1/B1 ja A5/B5 öljyistä on 5W-30 eikä 0W-jotain. Ja PSA'n kohdalla on menty A3/B3/B4 öljyillä ajallisesti hämmästyttävän pitkälle. B4 on dieselin vaatimaton longlife, erotuksena perinteiseen B3'seen.
Jotta asia olisi mahdollisimman sekava vanhemman kaluston suhteen, ei vanha API silti automaattisesti tarkoita suurta ZDDP-määrää, vaan vain mahdollistaa sen. Kysyessäni eräältä valmistajalta heidän valikoimansa suurimmalla ZDDP-pitoisuudella olevaa öljyä, tuli vastaukseksi API-SL osasynteettinen eikä odottamani SF- ja SG-mineraaliöljyt.
Olet oikeassa. Luokitusviidakko on melkoisen sekava, API ja ACEA eivät ole suoraan vertailukelpoisia ja väliin tuntuu jopa siltä, että öljyvalmistajat taida itsekään tietää öljyjen sopivuudesta vanhempiin autoihin tai eivät ainakaan ole kiinnostuneita siitä. Ehkäpä sopivuus romutusikäisiin (>10v) autoihin ei ole enää tuotekehiityksen ykkösprioriteetti...

Sitten, kun mukaan vedetään vielä valmistajakohtaiset luokitukset, niin koossa on samanlainen sekametelisoppa, kuin jo nyt jäähdytysnesteiden kanssa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nokka-akselin ym. kuluminen ja uudet öljyt??
ViestiLähetetty: 26.03.2012 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
itse meinasin kokeilla red linen 5w-40:stä laittaa koneisiin, tosin "varastossa" olevat öljyt käytän pois, ja lisätä niihin ZDDP:tä, jota tulee samassa kuormassa tuon red linen 5w-40 kanssa.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nokka-akselin ym. kuluminen ja uudet öljyt??
ViestiLähetetty: 26.03.2012 10:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Vähän nyt kuulopuheita ja omaa tutkimustulosta: Biltemassa myytävä 20W-50-mineraaliöljy on mitä ilmeisemmin Statoilin tuote, jossa on ZDDP:tä < 2,5% (2,5 % on suositeltu seossuhde noilla lisäaineillakin).

Valvolinen MaxLife sisältää ZDDP:tä 1-1,5%, joskin valmistaja antaa maininnan "MaxLife is not intended for antique cars." Mikä sitten on antiikkinen auto...

Red Linen öljyt saattavat olla ihan hyviä, mutta kun ei niitä täältä syrjäkyliltä saa. Tai no, Motonetissä on suppea valikoima, mutta 10W-40-öljyssä ZDDP-pitoisuus on "vain" 0,6-1,2%.

Voipi olla, että kulkuni suuntaa Biltemaan jossain vaiheessa tutkimaan tuon Classic-öljyn speksejä ja taskussa Statoilin vastaavan tuotteen tiedot. ;)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nokka-akselin ym. kuluminen ja uudet öljyt??
ViestiLähetetty: 26.03.2012 12:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
juu, itselle tulee noi red linet enklannista, kun siellä on senverran edullisempaa, sekä parempi valikoima, sattui vielä löytymään netin syövereistä 15% alennuskoodikin erääseen nettikauppaan, jonka sai hyödynnettyä :lol: 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nokka-akselin ym. kuluminen ja uudet öljyt??
ViestiLähetetty: 26.03.2012 17:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
svc kirjoitti:
... väliin tuntuu jopa siltä, että öljyvalmistajat taida itsekään tietää öljyjen sopivuudesta vanhempiin autoihin tai eivät ainakaan ole kiinnostuneita siitä. Ehkäpä sopivuus romutusikäisiin (>10v) autoihin ei ole enää tuotekehiityksen ykkösprioriteetti...


Siinäpä se. Marginaalituotteita, etenkin kun otetaan huomioon vaikkapa koko Eurooppa markkina-alueena. Ja kuten Maxlife asian esittää: 100 000 km on paljon ajettu.

cxtb2: muistit kai maksaa öljysuoja- ja öljyjätemaksut noista? Jep, öljyistä pitää EU-alueen sisäpuolellakin maksaa tuontimaksuja. Plus täytyy olla suomenkielinen käyttöturvatiedote ja tuotetietous pakkauksessa. Ei ihme, että ns harmaatuonti kannattaa.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nokka-akselin ym. kuluminen ja uudet öljyt??
ViestiLähetetty: 26.03.2012 19:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
zX-files: tietty 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: