|
Kirjoittaja |
Viesti |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 29.05.2012 09:45 |
Viestit: 265
|
En vielä ehtinyt asentotunnistimen asentoa säätää, mutta eilen tein uuden havainnon nykimisestä...tai siihen johtavista syistä. Käytin tytärtä harrastusten parissa ja mennessä oli kuivaa ja poutaa ja nykyttely sitä normaalia mitä tähänkin asti. Tullessa sato vettä niin maan perusteellisesti ja enää ei voinut puhua nykyttelystä vaan nyki niin kovin että tuntu että paikat tippuu suusta.  Ja tätä tapahtu kaikissa nopeuksissa. Lähes koko yön satoi vettä ja aamulla töihin lähtiessä oli kyllä poutaa, mutta hyvin kosteaa. Nyki ihan jatkuvasti ja rajusti ja sekä kaupunki-, että maantienopeuksissa. Itse päättelisin että haiskahtaa siis sähköpuolen jutulta...liittyneekö juuri tuohon asentotunnistimeen vai voiko se aiheuttaa niin rajua nykimistä?
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 29.05.2012 13:45 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
läpilyöntejä korkeajännite puolella. vaihda häirikkö jakajaan + syttypiuhat ja jos vaihat tulpat niin ota variaatio jossa ei ole R merkintää. syttypiuhat voivat sitten olla minkä merkkisiä tahansa ( ei tarvii niitä bougicordeja ) kynttilät voivat olla myös vaikka pilipaliteemasta ostettuja kunhan ovat ehjiä ja kärkiväli oikea. se häirikkö on se joka pyörii hullun lailla siellä jakajan kannen alla ja siinäkin on vastus joka voi olla poikki. kumpi järjestelmä.? yleensä tuossa mallissa on bosch tekeleet ,mutta ducellier on myös mahdollinen . helpoiten erottaa jo jakajan kannen väristä. niissä on sitten pikkusen erilaisia häiriöitä.
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 29.05.2012 16:11 |
Viestit: 265
|
kokemjne kirjoitti: läpilyöntejä korkeajännite puolella. vaihda häirikkö jakajaan + syttypiuhat ja jos vaihat tulpat niin ota variaatio jossa ei ole R merkintää. syttypiuhat voivat sitten olla minkä merkkisiä tahansa ( ei tarvii niitä bougicordeja ) kynttilät voivat olla myös vaikka pilipaliteemasta ostettuja kunhan ovat ehjiä ja kärkiväli oikea. se häirikkö on se joka pyörii hullun lailla siellä jakajan kannen alla ja siinäkin on vastus joka voi olla poikki. kumpi järjestelmä.? yleensä tuossa mallissa on bosch tekeleet ,mutta ducellier on myös mahdollinen . helpoiten erottaa jo jakajan kannen väristä. niissä on sitten pikkusen erilaisia häiriöitä. Bosch tuossa on ja korkeajännitepuolen osista vaihdettu jo aiemmin virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, puola + sytkämoduli. Silloin kun noita vaihtelin, olin melko varma että vika jää noihin....mutta eipä vaan jäänyt. 
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 29.05.2012 18:42 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
alkaa olla jo mysteerium. pitäs koeajaa niin sais jonkilaisen kuvan/tuntemuksen noista nykimisistä.
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 29.05.2012 19:44 |
Viestit: 265
|
kokemjne kirjoitti: alkaa olla jo mysteerium. pitäs koeajaa niin sais jonkilaisen kuvan/tuntemuksen noista nykimisistä. Olin viime viikolla Riihimäellä ja meinasin alun perin lähteä reissuun beksillä kun meinasin että siinä 'naapurissa' kun ilmeisesti olet, niin ois käyty sumpilla ja oisit voinu ottaa tyypit. Mutta en uskaltanu beksillä lähteä kun se näin käyttäytyy.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 29.05.2012 20:32 |
Viestit: 265
|
Säädin kaasuläppäanturia, uusin koneen ja rungon välisen maapiuhan, uusin muiden maapiuhojen liittimiä ja putsailin kontaktipintoja mutta eipä ollut noillakaan vaikutusta. Voisikohan vika olla itse ecussa tai sitten ilmamäärämittarissa? Voiko niitä testata jollain kotikonstein?
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
ihmekiitäjä 4
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 30.05.2012 23:33 |
Viestit: 115
|
bigbro kirjoitti: Säädin kaasuläppäanturia, uusin koneen ja rungon välisen maapiuhan, uusin muiden maapiuhojen liittimiä ja putsailin kontaktipintoja mutta eipä ollut noillakaan vaikutusta. Voisikohan vika olla itse ecussa tai sitten ilmamäärämittarissa? Voiko niitä testata jollain kotikonstein? Aiemmin kyselin Jasulta paljonko on lisäilmaluistin aukko kun kone on normaalilämpöinen. Tällä voisi kotikonstein testata ko. luistin toiminnan. Eli kun kone kylmä luisti auki ja kun kone normaalilämpöinen niin luisti on kiinni mutta luistin läpi pääsee tietty määrä lisäilmaa...voisiko reiän halkaisija olla esim 2.5mm? = lisäilamaluistin ohitus putkella jossa 2.5mm suutin?
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 31.05.2012 22:48 |
Viestit: 1128
|
Minulla on jemmassa ruoholeikkurin kaasari, jossa on aika pieni läppä. On pitänyt siitä viritellä manuaalinen lisäilmaluisti, mutta se on jäänyt muiden hommien alle.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 02.06.2012 13:01 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
ihmekiitäjä 4 kirjoitti: bigbro kirjoitti: Säädin kaasuläppäanturia, uusin koneen ja rungon välisen maapiuhan, uusin muiden maapiuhojen liittimiä ja putsailin kontaktipintoja mutta eipä ollut noillakaan vaikutusta. Aiemmin kyselin Jasulta paljonko on lisäilmaluistin aukko kun kone on normaalilämpöinen. Tällä voisi kotikonstein testata ko. luistin toiminnan. Eli kun kone kylmä luisti auki ja kun kone normaalilämpöinen niin luisti on kiinni mutta luistin läpi pääsee tietty määrä lisäilmaa...voisiko reiän halkaisija olla esim 2.5mm? = lisäilamaluistin ohitus putkella jossa 2.5mm suutin? Muistikuva on että tuo lisäilmaluisti sulkeutuu täysin kuumana ollessaan..? Voin toki olla väärässäkin, mutta voin yrittää muistaa testata tuollaisen irrallaan olevan... Tuon lisäilmaluistin tehtävänä kun on antaa ilmaa kaasuläpän ohi moottorin ollessa kylmä, niin eihän tällaista toimintoa käyntilämpöisen moottorin kanssa tarvita? Ja sitten, Ihmekiitäjä kun alkaa ihmettelemään sitä hallussaan olevaa 16-valve Bx:n ratkaisua, niin se on aivan erilainen näihin 8-venttiilisiin verrattuna. 16-valve:n tapauksessa kyseessä on yksi versio tyhjäkäyntimoottorista, ei askelmoottori kuten uudemmissa autoissa. bigbro kirjoitti: Voisikohan vika olla itse ecussa tai sitten ilmamäärämittarissa? Voiko niitä testata jollain kotikonstein? ECU:n ollessa viallinen, moottori joko käy huonosti tai ei ollenkaan. Sellainenkin on vastaan tullut mistä oli palanut bensapumpun ohjaus, muuten toimi täysin. Edelleen vikapaikaksi tarjoilisin ilmamäärämittaria, ja sen kulunutta liukua jonka heikentynyt kontakti aiheuttaa vastaavaa häiriötä ECU:lle kuin esimerkiksi vanhan radion äänenvoimakkuusnappulasta tulevaa rätinää. Antaa siis todellisuudesta poikkeavaa sähköistä tietoa, tasakaasulla ajaessa pitäisi mittarilta tulevan jännitteen pysyä aloillaan (esim 2,1 volttia) mutta tuollainen "rätisevä" mittari antaa välillä mitä tahansa nollan ja viiden voltin väliltä. Ja silloin kun jännitetieto äkillisesti nousee, ECU antaa kiihdytysrikastusta (vrt. kaasuttimen kiihdytyspumppu), ja jännitteen laskiessa voi myös laihentaa seosta (en tiedä tekeekö Jetronic näin)...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 03.06.2012 21:33 |
Viestit: 265
|
jasu kirjoitti: Edelleen vikapaikaksi tarjoilisin ilmamäärämittaria, ja sen kulunutta liukua jonka heikentynyt kontakti aiheuttaa vastaavaa häiriötä ECU:lle kuin esimerkiksi vanhan radion äänenvoimakkuusnappulasta tulevaa rätinää. Antaa siis todellisuudesta poikkeavaa sähköistä tietoa, tasakaasulla ajaessa pitäisi mittarilta tulevan jännitteen pysyä aloillaan (esim 2,1 volttia) mutta tuollainen "rätisevä" mittari antaa välillä mitä tahansa nollan ja viiden voltin väliltä. Ja silloin kun jännitetieto äkillisesti nousee, ECU antaa kiihdytysrikastusta (vrt. kaasuttimen kiihdytyspumppu), ja jännitteen laskiessa voi myös laihentaa seosta (en tiedä tekeekö Jetronic näin)... Ilmamäärämittari saattaa olla potentiaalinen ehdokas. Sitä epäilivät pajallakin kun auton käytin siellä pari viikkoa sitten. No, beksi menee huomenna pajalle uudestaan, katsotaan löytävätkö syypään nykimiseen...ainakin toivon sitä kovasti. Ja jos vika on ilmamäärämittarissa, niin sanoivat että ovat ennenkin beksien ilmamäärämittareille jotain tehneet (säätäneet?), joten toivon mukaan sieltä löytyy apu myös oman beksini vaivaan.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 03.06.2012 21:42 |
Viestit: 3655
|
^ Mun beksissä auttoi ilmamäärämitarin vaihto vastaavaan nykimisongelmaan. Entinen oli mittari jolle "oli tehty jotain". Näitä mittareita ei uutena enää saa mistään, mutta uskon että käytetty saattaa hyvinkin löytyä. Toivottavasti beksisi pääsee vihdoin nykimisestä eroon. Beksit alkaa olla vaikeita ylläpidettäviä. Ainakin rättäriin ja käsittääkseni myös D-malleihin ja Traction Avanteihin (pahoittelut epätäsmällisestä ilmaisusta) saa helpommin osia kuin näihin.
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 06.06.2012 16:12 |
Viestit: 265
|
Sain beksin takaisin pajalta, olivat säätäneet ilmamäärämittaria ja kehuivat että nyt käy auto nätimmin eikä koeajolenkillä havaittu nykimistä. Kun sitten itse lähdin ajamaan niin ihan samalla tavalla käyttäytyy kuin tähänkin asti - ja jos tuota nykimistä ei asentaja (tai kuka nyt autoa olikaan testannut) huomannut niin ihmettelenpä vaan. Ja pitäisi olla vielä sitikka specialisti, niinpä niin. Valohoitoa pari tuntia ja rahat pois. Harmittaa ja kiukuttaa  jasu kirjoitti: Onhan tuota ilmamäärämittaria veikattu aika vahvaksi vikapaikaksi jo ekalla sivulla. Siellä on myös vinkkiä ko. vian poistamiseen, kuvan kanssa...  Varmaan olisin tuota itse muuten kokeillut, mutta en uskaltanut lähteä ropaamaan kun ei ole mitään havaintoa miten sitä liukua taivutella ja mihin päin...ja kun kuulemma sen jälkeen pitää myös seoksia säätää ja niiden mittaamiseen ei itsellä ole laitteita.
Viimeksi muokannut bigbro päivämäärä 06.06.2012 16:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 06.06.2012 16:18 |
Viestit: 265
|
jasu kirjoitti: ^Ne on ajanu testilenkillä reilummalla kaasulla, eikä se oire tule silloin esiin...  Kyllä se sillonkin nykii ja sillon se nykäsy vasta tuntuukin...tosin reilulla kaasulla ei niin usein nyi kun pintakaasulla.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 06.06.2012 20:29 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Haiskahtaisi heikolta sytytysjännitteeltä/systeemissä sähkövuotoa. Missä kunnossa tulppien ja puolan johdot, alipainesäätimen toiminta. Usein sytkäjohto, vastusjohto on tulpanhatusta vialla. Onhan tulpanjohto liittimineen tarpeeksi ulkona hatussa ottaakseen kiinni tulppaan. Tyypillinen tulpanjohtojen vastus muutama kOhm, pituudesta riippuen.
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 07.06.2012 07:49 |
Viestit: 265
|
ealab kirjoitti: Haiskahtaisi heikolta sytytysjännitteeltä/systeemissä sähkövuotoa. Missä kunnossa tulppien ja puolan johdot, alipainesäätimen toiminta. Usein sytkäjohto, vastusjohto on tulpanhatusta vialla. Onhan tulpanjohto liittimineen tarpeeksi ulkona hatussa ottaakseen kiinni tulppaan. Tyypillinen tulpanjohtojen vastus muutama kOhm, pituudesta riippuen. Tulppien ja puolan johdot vaihdettu jo alkutaipaleella vikaa selvittäessä. Pitänee vaihtaa vanhat vielä tilalle ja kokeilla muuttuuko miksikään, koska ehjät nekin ilmeisesti ovat kun ei uusien vaihto aikanaan muuttanut tilannetta. Miten tuo alipainesäädin testataan? Tosin kun käytin beksin siellä pajalla niin asentaja sanoi että alipainesäädin toimii. Itse alan uskoa että vika on sähköpuolella, johdoissa tai liittimissä...eli varmaan v-mäisin vika mitä voi olla. Etsi sieltä johtohässäkästä sitten se viallinen/vialliset 
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 08.06.2012 17:40 |
Viestit: 265
|
Tänään oli pitkästä aikaa lämmin päivä, iltapäivällä mittari kohosi yli 20 asteen. Töitten jälkeen lähdin beksillä liikenteeseen. Kylmänä nyki normaalisti mutta moottorin lämmettyä yllätyin positiivisesti kun nykimistä ilmeni hyvin harvakseltaan. Omasta mielestäni tämä tukee teoriaa siitä että vika on sähköjohdoissa, koska viileämpänä ja kosteampana päivänä, eritoten sateisina päivinä nykii eniten. Mitä mieltä olette teoriastani arvon patonkilaiset?
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 08.06.2012 19:28 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Jos tähän on tulpat ja johdot laitettu, niin minkälaiset on laitettu?
Meillä oli eräs 106 pösöö, johonka oli laitettu konehuoneen ilmettä piristämään siniset "tuuninki" tulpanjohdot jotkat sekoitti käynnin.. löivät läpi.
Eli ainakin kannattaa tarkastaa minkä laatuiset ne on
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 08.06.2012 21:09 |
Viestit: 265
|
Jeth kirjoitti: Jos tähän on tulpat ja johdot laitettu, niin minkälaiset on laitettu?
Meillä oli eräs 106 pösöö, johonka oli laitettu konehuoneen ilmettä piristämään siniset "tuuninki" tulpanjohdot jotkat sekoitti käynnin.. löivät läpi.
Eli ainakin kannattaa tarkastaa minkä laatuiset ne on Tulpat on NGK ja tulpanjohdot Motonetista, laadusta en tiedä.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 08.06.2012 21:45 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Pimeällä kannattaa katsella ja hypistellä tulpanpiuhoja. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 08.06.2012 22:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
bigbro kirjoitti: tulpanjohdot Motonetista Nuohan nyt ainakin kannattaa vaihtaa kunnollisiin. 1.8 8v Xantiastakin oli helppo korjata pätkiminen ja nykiminen pois vaihtamalla AD:n tulpanjohdot Bougicordeihin... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 09.06.2012 07:13 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tulpanjohtoja rasittaa mm. tulppien suurentunut kärkiväli, kuluneet kärjet, huonot, varsinkin väsähtäneet liitokset johtojen päissä, vastusjohdot ovat "hyviä" tässä. Varsinkin tulpanpuoleisessa päässä, mikä käy kuumana jne. Vastusjohdin palaa poikki, siinä on sitten muutakin kärkiväliä, kuin tulpassa. Myös johtovaipan hankautumat. Jos tulpanjohdot risteävät toistensakin kanssa, olisi hyvä laittaa kohtaan, johdon päälle muovispiraalia suojaksi.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 09.06.2012 09:35 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
Jeth kirjoitti: Jos tähän on tulpat ja johdot laitettu, niin minkälaiset on laitettu?
Meillä oli eräs 106 pösöö, johonka oli laitettu konehuoneen ilmettä piristämään siniset "tuuninki" tulpanjohdot jotkat sekoitti käynnin.. löivät läpi.
Eli ainakin kannattaa tarkastaa minkä laatuiset ne on Aikoinaan erehdyin laittamaan yhteen Lucaksen tulpanjohdot, puolen tunnin ajon jälkeen ryytyi täysin ja toimi taas hetken seisottuaan, ihmettelin vaivaa pitkään kunnes kerran avasin pimeällä konepellin.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX 19 GTi nykii Lähetetty: 09.06.2012 17:33 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuollaiset ilmiöt johtuvat vain ketjutetuista vastuksista .....viimesin vastusriesa löytyy tulpista ,ellei ole ostaessaan varmistanut saaneensa tulpat joissa ei ole resistoria. samalla niputetut syttypiuhat ovat varma läpilyöntien kohde erityisesti kostealla kelillä. kyllä pitäisi riittää pelkkien syttypiuhojen vastukset eliminoimaan mahdollisia häiriöitä. jos on jakallinen syttylaite niin jo häiriköstä löytyy vastus, sitten piuhoista ja lopuksi vielä kynttilöista . niin läpilyönti valmius on varma. itellä ei ole mitään ongelmia ,koska olen rapsinut ylimääräiset vastukset ketjusta pois.
|
|
|
|
 |
|
|