Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 28.01.2013 01:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Tässä Xsaran turbossa on todennäköisesti jääkokkare irronnut huohottimesta ja tullut turbon siiville taittaen niitä ja siten saanut turbon epätasapainoon. Turbo oli vielä aivan toimintakuntoinen, ainoastaan voimistunut ääni kertoi, että jotain oli turbossa vialla. Ennenpitkään olisi tästäkin laakerit pettäneet jos asiaan ei ajoissa puututtu.
Työkaverilla Xsarassa turboja meni kolme kpl 140tkm ajon aikana ja siksi hän siirtyi Toyota-kuskiksi Sitikkakokeilun jälkeen.
Kuva



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 28.01.2013 18:25 

Viestit: 109
Paikkakunta: 04300/15800
Cikatti kirjoitti:
Mikään öljy ei kestä sammutusta jos turbo on punahehkussa. Joka ikinen öljy karstoittuu sinne laakeriin. Mutta, Suomessa turbo hajoaa talvella jään takia. Otas nyt tarkkaan selvää kun saat vehkeen korjausksesta että mikä OLI syy?

Kaikki moottoriöljyt tasan palaa turboon jos käyttö on täysin holtitonta. Jopa ihan oikeat turbiinöljyt palavat kuumiin pintoihin jo 300 asteessa ja ne eivät oikeasit ole edes öljyjä vaan suunniteltu ihan helvetillisiin olosuhteisiin.

Mutta, olis kiva että tässäkin viassa tultas kaapista ulos ja todettas että ahtimen impelleri on täysin mutkalla ja säpäleinä. Varsin kun ongelman kuvaus on että "laukes motarilla" niin jostain, esim huohottimen tuottama jää irtosi ja niin tuli kuolema ahtimen siiville.

Pistän kyllä sit viestiä et mikä mahdollisesti rikkoi turbon. Jospa se tieto auttaa jotakuta ettei tule samaa vahinkoa kuin mulle. Täytyyhän se syy selvittää ettei mene tuleva turpiini samalla lailla.Melkoinen hinta haitari tuntuu olevan kunnostetuilla turboilla mitä olen netin sivuilta löytänyt. Olisko kellään suositeltavaa kyseisestä asiata?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 28.01.2013 18:33 

Viestit: 330
huonoa tuuria tai omaakin vikaa, jos saa kolme turboa rikki yhdessä autossa? Kollegalla meni takuuaikana D4D hiluxista -08 mallista
turbo, jäät läpi. Soitti tien päältä auton myyneeseen liikkeeseen, että mitä tehdään, laitatteko hinurin vai ajanko, että kohta hajoaa turbo..sanoivat että aja vaan huoltoon..turbo leipoi matkalla ja kamala savu tuli putkesta ja veto puuttui :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 28.01.2013 18:47 

Viestit: 109
Paikkakunta: 04300/15800
Nickroen kirjoitti:
huonoa tuuria tai omaakin vikaa, jos saa kolme turboa rikki yhdessä autossa? Kollegalla meni takuuaikana D4D hiluxista -08 mallista
turbo, jäät läpi. Soitti tien päältä auton myyneeseen liikkeeseen, että mitä tehdään, laitatteko hinurin vai ajanko, että kohta hajoaa turbo..sanoivat että aja vaan huoltoon..turbo leipoi matkalla ja kamala savu tuli putkesta ja veto puuttui :)
Niin kävi mulla kans ensin lähti veto mutta kävi kuitenkin eikä mikää varoitus valo vielä palanut. Ja savutti ihan pirusti mutta en pimeässä nähnyt savun väriä oikein kunnolla. Taskulampun valossa näytti vaalealta ja ei ainakaan haissut sillai että olis öljyä polttanut. Hetken päästä syttyi sitten jo valo armeija kojetauluun. Ja siihen jäi kun pistin virrat veke.Kuuntelin viime hetket käynti ääntä niin ei sieltä kyllä mitään erikoisempaa kuulunut. Mutta kyllä harmitti. Kovasti harmitti. Pimeässä ja kylmässä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 29.01.2013 00:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Turboissa olis ihan oikeasti viisasta vetää huohotinilma pois talveksi sieltä imupuolelta. Veden määrä meinaan on valtava sieltä huohottimesta.
Ma veikkaan että näissä monissa turboissa joissa homma laukeaa jään takia on käynyt niin että huohottimen syöttö on kamalan kaukana siitä turbon imuaukosta ja vesi ehtii jopa jäätyä siellä torven mutkissa. Itselläni on ollut vain CX turboja ja niissä on huohotussyöttö hyvin liki turbon imuaukkoa joten vetenä menee sisään... tosin, isompi vesimäärä tekee sekin impellirin lapaan mutkan ja sitä kutsutaan soft FODiksi. Vesipisara kun osuu 130 000 rpm pyörivään impellerin siipeen niin syntyy juuri tuota kuvaa jota Eskere esittää, jää nimittäin yleensä repii siiven ja vesipisara vääntää siiven. Näitä on tullut nähtyä ilmailupuolen auxliary power uniteissa joissa on impelleti "pieniä" eli niinkuin luokkaa 100 mm halkaisijaltaan. Vesi vääntää lavat, jää repii.

Ja se kuuluisa "elikkäs" kohta... turbo-koneissa on HYVIN tärkeää suojata öljypohja ja keula viimalta sillä veden määrä kumuloituu öljyn joukossa kummasti pakkasilla ja lopulta se vesi höngitään sinne imupuolle.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 02.02.2013 14:12 

Viestit: 109
Paikkakunta: 04300/15800
Cikatti kirjoitti:
Mikään öljy ei kestä sammutusta jos turbo on punahehkussa. Joka ikinen öljy karstoittuu sinne laakeriin. Mutta, Suomessa turbo hajoaa talvella jään takia. Otas nyt tarkkaan selvää kun saat vehkeen korjausksesta että mikä OLI syy?

Kaikki moottoriöljyt tasan palaa turboon jos käyttö on täysin holtitonta. Jopa ihan oikeat turbiinöljyt palavat kuumiin pintoihin jo 300 asteessa ja ne eivät oikeasit ole edes öljyjä vaan suunniteltu ihan helvetillisiin olosuhteisiin.

Mutta, olis kiva että tässäkin viassa tultas kaapista ulos ja todettas että ahtimen impelleri on täysin mutkalla ja säpäleinä. Varsin kun ongelman kuvaus on että "laukes motarilla" niin jostain, esim huohottimen tuottama jää irtosi ja niin tuli kuolema ahtimen siiville.

Hyvää lauantai päivää patonki väelle. Soitto korjaamolle tuotti vastauksen että kone kuulemma täysin entinen. Ei pystynyt enempää kertoo kun hän ei ollut tekemässä dignoosia mutta samalla hengen vedolla suositteli vaihto moottorin hommaamista. Käyn hakee auton koti konnuille ens viikolla ja täytyy silloin kysellä tarkemmin asiasta. Nyt kysyisin asiaa tietäviltä millä numerolla lähden etsii vaihto moottoria? Koneen tyyppinumerolla vai millä? Entinen kone oli 2.0 hdi 94 heppanen niin tällä lohkolla on myös muissa malleissa? ja myös fiiatilla ja pösöllä. Nyt ajatuksen poikanen olis et eiks myös tämä 110 hv malli pitäis mennä heittämällä paikalleen? Osaisko joku valistaa että mitä mun pitää tarkalleen tietää vaihto pannua etsiessä? Kyllä pannuja löytyy ainakin varaosahaun kautta ihan kivasti mutta niissä hiukan eri numeroita kuin omassa. Nyt tuli puuhastelua loppu talveksi ja pitäis joku halpiskin jostain löytää että pystyy liikkuu. Yhä harmittaa...kovasti harmittaa mutta hyvää viikonloppua patonkilaisille:-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 02.02.2013 17:36 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Eiköhän xsaran 90hp kone lie päällisin puolisin samanlaine,apulaite eroja ja ilmanpuodatin letkut,putket...ja olisiko nokka-akselissa eroa jolla saatu nuo 4hp enempi....tuossa olisi täydellinen kone 400 eurolla itse purkaen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 02.02.2013 21:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Oletan että myös sähköissä on eroja,xsarassa on osaväylät ja tuon ikäisessä jumpyssä täysin.

Tutkisin vielä tarkemmin konepuolta. tuossa pihassa on pösö 406 hdi remontissa. Oireet viittasivat konepuolelle,huohotti,kävi huonosti yms,todellisuudessa turbo oli vaan antautunut ja lieveilmiönä tuli sitten kone-ongelmat



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 00:21 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Sähköt voi aina siirrellä komponenttien mukana,tietenkin -99 mallisen hdi koneesta taida paljoa muuta erikoisempaa olla kuin uudemmassakaan anturitiedoista tai suihkujen ohjauksista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 01:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" kone kuulemma täysin entinen"

Voi viulu! Osanottoni! Se siis oli hörpännyt selkeesti vettä enemmän koska diesel todella muuttuu entisöitäväksi veden nielleenä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 08:41 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Harmittavia juttuja. Peruskoneethan on samoja, 90 heppasen kun ottaa mistä vaan niin kyllähän noista koneista saa yhdistettyä toimivan. Kannattaa kyllä varmistella kaikki osat tarkkaan, noita koneita kun on ihan eri asennoissakin konehuoneissa, eli öljypohja ja öljyputki ja monta muutakin. Mutta ne kaikki saat siitä rikkinäisestä koneesta, mikäli se oikeasti on rikki...

Niin joo nuo tuo jään muodostuminen ennen turboa olisi kyllä ihan poistettavissa jos siellä imukanavistossa olisi se läppä mikä kääntäisi imuilman ottamisen pakosarjalle kylmässä kelissä. Joojoo, tehoahan katoisi mutta ei se ilma kuitenkaan talvella olisi paljon kuumempaa kuin kesälläkään.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 09:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä minäkin varmistelisin vielä sen koneen todellisen kunnon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 11:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
kokemjne kirjoitti:
kyllä minäkin varmistelisin vielä sen koneen todellisen kunnon.


Sitä juuri kirjoittelinkin,turbon poistuminen keskuudesta aiheuttaa mielenkiintoisia ilmiöitä koneen toimintaan joita voisi tulkita konerikoksi.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 12:46 

Viestit: 109
Paikkakunta: 04300/15800
black_van kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
kyllä minäkin varmistelisin vielä sen koneen todellisen kunnon.


Sitä juuri kirjoittelinkin,turbon poistuminen keskuudesta aiheuttaa mielenkiintoisia ilmiöitä koneen toimintaan joita voisi tulkita konerikoksi.

Aamujen aamua patonkilaisille:-). Joo en nyt ihan niele heti sitä että pannu täysin entinen,pitää vaan saada kärry ensin kotikonnuille et pääsee tarkistaa asioita. Jos joudun koneen vaihtaa niin itsellä vähän epätietoa siitä miten moottorin ohjaus jne toimii jos laitan vaikka hiukan tehokkaamman koneen entisen tilalle eli 110 hv 2.0 hdi:n. Pitää jostain saada tietoa että onko siinä jotenkin suurempi jäähdytin ja öljyn lauhdutin. Lohkon luulisin olevan aivan samanlainen kuin entinen. No, ens viikolla tiedän asiasta enemmän kokonaisuudessaan. Se tieto kyllä helpottais jos joku pystyy jostain katsoo missä malleissa on sama pannu kuin entisessä eli jumpy 2.0 hdi 94 hv vm 2004. Joko samantehoinen tai se em 110hv malli. Ja mukaan lukien myös pösön ja fiiatin mallit kun ne käsittääkseni kulkee samalla voiman lähteellä. Nyt moottorin tyyppi mikä on kiinni autossa on DW10BTEDW4 ja tehtaan koodi RHX. Mitähän muuten tarkoittaa tuo B kirjain tossa 10 jälkeen? Kun on myös 10 A tyyppejä. Ja tuo W 4 on myös hämärän peitossa. Harmittaa...kovasti harmittaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 16:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
Mulle jäi hieman epäselväksi, mikä sen koneen tuhosi.
Hajottiko turbo koneen, vai oliko turbossa vikaa laisinkaan?



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 17:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siksipä tarkempi tutkailu olisi halvin vaihtoehto. ite en lähtis koneen vaihtoon pelkästään jonkun korjaamon komentin perusteella, ellei se korjaamo pysty tarkemmin kertomaan ,että mikä siinä on heidän mukaansa korjaamatonta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 21:21 

Viestit: 5124
Samaa mieltä kannattaa kysellä/selvittää mikä/miten siinä meni, koska kohtuu vähän ajettu kone on kuitenkin kyseessä ainakin kansihommat voi olla kannattavia.

Sitten vähän veikkauksia:
DW10BTED4 voisi olla eri ruiskunohjauksilla (valmistaja?? eri ruiskut?? muutakin eroa varmaan on) kuin DW10ATED4 ja DW10CTED4
4 tarkoittaa 16 V kantta ja W taas tarkoittaa hmm? (Wiritysaste :) )

ja toinen mikä ainakin konttoria kiinnostaa, jos huomaavat ihmetellä on päästöluokka: Dieseleillä tuli Euro 3 noin vuonna 2003 joten voisi olla: ATED on Euro 2 ja BTED ja CTED Euro 3

Mutta tämä enemmänkin spekulointia, kuin tietoa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Korjaamon vaihto ja uusi tutkinta mikä tuossa todellisuudessa on vikana. 190tkm ajettu kone kuiteskin niin kannattaa tutkia onko siinä todellisuudessa mikä vika,kone vai turbo. Uskallan väittää ettei kovin helpolla löydy tilalle vähäkilometristä konetta



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 21:37 

Viestit: 5124
oops - mahtoikohan tuo W4:n nelonen tarkoittaakaan kantta, kun hevosia ei ole tuon enempää - voi ollakin ihan joku muu nelonen... eli kone taitaakin olla 8 venttiilinen DW10BTED...?

Google kertoi että on ATEDissa eri suuttimet kuin BTEDissä (mutta BTEDissäkin on ainakin kolmea erilaista...)
http://www.osasuora.fi/product_catalog.php?c=3250

toi viimeinen taitaisi olla se (ellei senkin jälkeen ole tullut)
ORGA/RP numero 9065 valmistuspäivä 1.syysk.2001 jälkeen

(Merkki: Citroen
Malli: Jumpy 2.0 HDi 70
Moottori: RHX (DW10BTED) Org.Nr. 9065->
Tilavuus: 2.0 l
Teho: 70 KW
Vuosimalli: 10.1999 ->
Suuttimen numero: 0445110076 Bosch
Vaihtoehtoiset numerot: 0986435077)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 21:47 

Viestit: 109
Paikkakunta: 04300/15800
black_van kirjoitti:
Korjaamon vaihto ja uusi tutkinta mikä tuossa todellisuudessa on vikana. 190tkm ajettu kone kuiteskin niin kannattaa tutkia onko siinä todellisuudessa mikä vika,kone vai turbo. Uskallan väittää ettei kovin helpolla löydy tilalle vähäkilometristä konetta

Yhden pannun löysin missä sanottiin et 129 tkm ajettu mut mistäpä sitä tietää mitkä todelliset kilometrit. En todella niele sitä tältä istuimelta et kone ihan entinen... Mutta on tässä vähän mietittävä kaikkia vaihto ehtoja... Ajatus olis kuitenkin moottori saada tavalla tai toisella tohon vanhaan koppaan kun ei lompakko salli uudenmpaakaan anna
ostaa. Tuli jo katseltua tossa syksylla 08 jumpya mut ne suunnitelmat nyt kariutu ku entinen täl hetkel ajokelvoton...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 03.02.2013 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Onkos Xsarassa tai Xantiassa tuo 2.0 HDI samaa lohkoa?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 04.02.2013 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Cikatti kirjoitti:
Onkos Xsarassa tai Xantiassa tuo 2.0 HDI samaa lohkoa?


jep



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 04.02.2013 07:27 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
jos sattuisi olemaan vain kannessa vikaa niin itselle maksoi tuollaisen 8 V picasso hdin kansityö 280,- sisältäen uudet venttiilit+ohjurin kumit,sekä tasohionta,siihen päälle tiivisteet 30,- +yläpään t-sarja 35,- + töitä sitten sepän mukaan....jos nyt vain sattuisi olemaan pelkkä kansivaurio kuten esmes itsellä,siihen myös kampiakselin hihnapyörää yms....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 18.04.2015 22:40 

Viestit: 109
Paikkakunta: 04300/15800
Tervehdys pitkästä aikaa. Oli Jumpysta vain Ahdin hajonnut ja nyt käydä tikittää. Katsastukseen menossa. Mut toss mitä nyt ajellut niin tullut sellainen turbo potku n. 3000 kierroksen kohdalla mitä ei ennen ollut. Mistähän johtuu. Ja ku nesteitä vaihdettu niin tuntuu ilmavaivoja olevan jäähdytys nesteen kanssa. No katsotaan ku pääsee kunnolla ajaa. Tässä välillä vaan sattu kaikkea harmillista. Pakoputken taka osa katalylisaattoreineen varastettiin auton sisältä ja muutakin harmia oli. Nyt toivon että voin kohta olla jälleen tyytyväinen ja onnellinen Citroen Jumpyn omistaja ja nauttia autostani. Iloista kevättä kaikille t. Esko


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se turbosta....#%#¥#
ViestiLähetetty: 19.04.2015 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
koppiesko kirjoitti:
Tervehdys pitkästä aikaa. Oli Jumpysta vain Ahdin hajonnut ja nyt käydä tikittää. Katsastukseen menossa. Mut toss mitä nyt ajellut niin tullut sellainen turbo potku n. 3000 kierroksen kohdalla mitä ei ennen ollut. Mistähän johtuu. Ja ku nesteitä vaihdettu niin tuntuu ilmavaivoja olevan jäähdytys nesteen kanssa. No katsotaan ku pääsee kunnolla ajaa. Tässä välillä vaan sattu kaikkea harmillista. Pakoputken taka osa katalylisaattoreineen varastettiin auton sisältä ja muutakin harmia oli. Nyt toivon että voin kohta olla jälleen tyytyväinen ja onnellinen Citroen Jumpyn omistaja ja nauttia autostani. Iloista kevättä kaikille t. Esko
Mikä kone?
Jos se on se surullisen kuuluisa 1,6 HDi, niin pian menee turbo uusiksi, jos voitelukanavia ole puhdistettu.
Mulla Scudosta oli koko sihti tukkeessa, vaikka käytössä oli laatuöljyt 15 tuhannen vaihtovälillä.

Mitä tulee tuohon turbon potkuun, niin se tulee aika tarkkaan 2500 kierroksen kohdalla. Samalla koneen ääni terävöityy. Olettaisin sen johtuvan ohjelmallisesta syystä. Paikallaan ollessa kierrokset rajataan juurikin 2500 kierrokseen. Liikkeellä ollessa tulee potku tuon rajan ylittyessä. Sellainen ilmiö oli sekä vanhassa, että uudessa turbossa.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: