ealab kirjoitti:
Laakerivikahan voi olla sellainen, että vierintäradan pinta on vain rikkoutunut*, vaikka laakeri muuten olisi "kunnossa". Tällaisen selvää kulumista, välystä saanee odottaa kauan. *Joskus löytynyt pieniä reikiä, koloja juuri kuulajaon mukaisesti, samanaikaisesti ulko- ja sisäkoolista. Kun niissä sama kuulajako. Olisiko hyvä, että olisi eri jako/kuulakoko kooleissa. Ei ainakaan mitään mekaaniseen resonanssiin viittaavaa olisi. Tähän syynä ehkä turhan tiukka asennusvälys, laakeri on liian tiukka. Huomaa BX/Xantian takanavassa, kun on joskus pitänyt jättää ohjeiden mukainen kiristys tekemättä. Meni pyöriminen sen verran raskaaksi. ( Riskinä se, että sisäkooli alkaisi liikkua/elää akselilla tehden siihen välystä).Tyypillisesti oikea säätö olisi: välys pois ja ehkä vain vähän lisää. Fillareissa ei sitäkään, koska polkeminen tulisi raskaammaksi. Näistä olen vaihdellut laakereita, melko uusistakin pyöristä, juuri tolkuttoman asennustiukkuuden vuoksi.
Luulisi tuonkin stetoskoopilla kuuluvan, jos ammattimies kuuntelee. Kunhan pääsen pois Leviltä, niin täytyy ottaa taas Vehoon ja Auto-Boniin yhteyttä.