Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä
ViestiLähetetty: 04.05.2014 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Erittäin kiinnostavaa tietoa. Mutta ei prossulla taida 512KB rammia olla -tarkoittanet että 64kb kartat luetaan rammiin? Siinä tapauksessa se on sitä helpompaa, pikku lisäkoodinpätkä C167:kaan joka sallii karttojen muutoksen ajon aikana. Ei tartte flashiakaan sitten sulatella irti.

Miten tieto välitettäisiin? No perhana, ihan tuosta OBD-portin kautta vaan, onhan sinne k-linjalla yhteys käytön aikana.

Toisaalta voi olla mahdollista pakottaa ecu lukemaan ajon aikana kartat uudestaan eepromilta muistiin, tuskin prosessorin käyttösuhde on 100% koko ajan. Tällöin se eeprom-emulaattori jo riittäisikin pitkälle.

Tämä kaikki on osittain turhauttavaa, koska melko varmasti Boschin miehillä on aikanaan ollut käytössä juuri tällaiset reaaliaikatyökalut. Se saattaa tarkoittaa, että protokollat ovat jo olemassa, ne pitää vain löytää.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä
ViestiLähetetty: 04.05.2014 22:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Huikeeta, mutta tuo alla olevat siis ei ole Activan V6 ECUun tehty? Eli tää on Pökötin koneeseen, eikös? Mietin vaan kun ei sen Activan moteur-valo palanut missään vaiheessa.

ds-jekkeri kirjoitti:
Ja ecun kansiläppä kiinni, ecu autoon kiinni, ja virrat päälle. Moottorin valo syttyy oikein...

Jos auto lähtee starttaamalla käyntiin, se tarkoittaa että tuon .bin-filen checksumit on laskettu oikein. Jos checksummeissa on vikaa, auto ei käynnistä, startti pyörittää vaan tyhjää.

Startataan...

ja...jiujiujiujiujiuj.....

Pröööööm!

Lähti käyntiin, pyhä banaani soikoon!

100 kilometrin koeajo paljastaa, että moottorin vikavalo ei syty enää. Joten lippu on todellakin nyt pois päältä. Keskikatalysaattorit voi heittää vaikka kuikkaan. Ja autohan täyttää edelleen kaikki saastemääräykset ja lain kirjaimen, menee läpi katsastuksesta, ja päästöarvot ovat täysin kunnossa (koska tässä on takakatitkin...) ja vikakoodeja 0.

Mission accomplished! Olipas siinä urakka.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä
ViestiLähetetty: 04.05.2014 22:33 

Viestit: 944
Paikkakunta: Vihti
100% mutua:

Voisin kuvitella että boschilla on erikseen ns development ecuja joissa on debuggaus ja reaaliaikaiset säädöt ihan natiivina, noilla sitten autovalmistaja voisi helposti tehdä kartat ns tuotanto ecuihin/autoihin. Tai noin minä ainakin asian olisin hoitanut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä
ViestiLähetetty: 05.05.2014 02:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Se on täysin mahdollista. Mutta toisaalta ei ole mahdotonta, että kustannus- ja yhteensopivuussyistä viimeiset loppusäädöt, mittaukset esim.kulumistestien aikana jne ja testaukset on tehty tuotantoecun kaltaisilla ecuilla, ja silloin olisi loogista että siellä olisi jonkinlaista debug-interface myös - joka on mahdollisesti disabloitu sitten tuotantoecuihin.

Näissä ecuissahan on jo käynninaikainen kaksisuuntainen kommunikaatio k-linjaa pitkin, niin että kyllä sinne saisi ujutettua lisää toimintoja varmasti. Ajattelen sellaista osoite/arvo -interfacea jolla voisi kaikessa rauhassa kirjoitella karttoja (muistipaikkoja) uudelleen moottorin ollessa käynnissä. Nuo kartathan ovat muistissa niin pieniä, että kirjoituksen nopeuskaan ei tule reaaliaikaisen testauksen esteeksi.

Sitten tietysti tarvitaan pc:n päähän softapätkä, joka osaa sitä erikoisprotokollaa käyttäen kirjoitella karttoja reaaliajassa.

Jonkinlainen erikoisen kova motivaatio siihen tarvittaisiin, että tuollaista systeemiä rupeaisi rakentelemaan.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Moottorin ECUn bench flashaus - ohjeet tässä
ViestiLähetetty: 06.05.2014 15:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Englantilaista 205gtidrivers foorumia lukiessa tuli vastaan monta juttua vastaavasta toiminnasta. On näköjään yleistä käyttää alkuperäisiä ecuja? Niissä vain sitten muutellaan tarpeen mukaan, juurikin tuommosilla flac etc tiedostoilla, ohjelmallista toimintaa. Niitä näköjään myös jaetaan ja pyydetään jaettavaksi, siis näitä muutettuna tiedostoja :)
Yleensä turbotukseen liittyen
Eli sieltäkin voi löytyä jotain tiedon murusia, itsellä ei ajatus(vielä) kulje näiden asioiden kanssa :D


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: