Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus
ViestiLähetetty: 25.11.2016 16:20 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kuinka todennäköisesti ohjaustehostimen kallis letku ottaa siipeensä, kun venttiilin ottaa irti? Että saako millä todennäköisyydellä varautua letkun uusimiseen?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus
ViestiLähetetty: 25.11.2016 16:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Jos tarkoitat ohjaustehostimen putkea, jossa on pätkä kumiletkua niin se ei kyllä ole kallis putki, mikäli on patonkia seurannut. Toki orkkisvaraosana on kallis, mutta kun sen pystyy tekemään vaikkapa Motonetin kuparinikkeliputkesta kädenkäänteessä. Toinen vaihtoehto on vierailla hydrauliliikkeessä ja teettää se kumiletku uuden putken kera.

Irtiottaminen on kuullemma kinkkinen, mutta sunnuntaina olen tämänkin osalta viisaampi.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ohjausventtiilin korjaus
ViestiLähetetty: 28.11.2016 12:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Vaihtotyö suoritettu hoviasentajan toimesta onnistuneesti (Kiitos!) ja toistaiseksi näyttää jopa korjattu kampe pitävän mehut sisällään.

Niihin ohjekuviin; muutama detaljikuva puuttuu, mutta yritän kompensoida sanoin:

Lähtötilanne:
Kuva
Tiivistesarjan sisältö LHM-nesteessä kyllästymässä ja sopeutumassa tulevaan elämäänsä.

Kuva
Tässä lähdin heti metsään, tätä seekerirengasta ei tarvitse poistaa, ellei vaihda laakeria. Matopyörää irtiottaessa älä ota tätä rengasta pois!

Kuva
Ja tähän suuntaan se purkuu. Iskemällä ei kannata turata, sillä matopyörästä saa lohkastua palan tai tyssättyä sen, kun tarpeeksi paukuttaa. Siispä omakohtaisen kokemuksen mukaan sanoisin, että tämä lähtee esimerkiksi viilapenkissä sopivin hylsyin yms. puristellen.

Kuva
Tältä se näyttää sisältä, hyvinkin tuttu näky BX-miehille.

Kuva
Yläpään rasvakupin alta löytyy seekerirengas, joka pitää tuon stefan paikoillaan. Rasvakuppi lähtee ehjänä, kun pukkaa sille vauhtia alapäästä ylöspäin juuri sen kokoisella hylsyllä, että se ei mahdu stefasta läpi, mutta työntää kuitenkin kuppia ylöspäin.

Purkamisen jälkeen tutkailin sylinterin kunnon ja pyöräytin teräsharjalaikalla kikaleen ruosteista puhtaaksi. Niskaan vähän sinkkimaalia.
Matopyörän akselin tukilaakerin kunnon tutkailin näppituntumalla, pesin huolella ja sötsäsin uudet rasvat sisään.

Kuva
Tässä uusi yläpään stefa paikoillaan, sen saa helposti, kun käyttää vanhaa stefaa lyöntiaseen välikappaleena tai puristelee viilapenkissä sopivalla hylsyllä. Pesästä ympyröitu ura on vanhan teflonin jättämä jälki ja nämä on syytä hoonata pois, mikäli se tuntuu yhtään paljaaseen sormeen. Tässä ei tuntunut, joten en vaivautunut.

Kuva
Tässä kohtaa korostuu se, kuinka ehjänä tuon rasvakupin saa kikkailtua ulos purkaessa. Toki ennen palautusta sitä voi varovasti takoa ja oikoa, mutta mitä vähemmin kolhuin niin sen parempi.

Kuva
Kuten jo aiemmin totesin, tuo alapään stefa kannattaa pujotella akselille, eikä laittaa pesään. Stefa ennen teflonrenkaiden vaihtoa, koska asennettaessa venähtävien teflonrenkaiden yli on myöskin ikävä kulkea stefan kanssa. Tästä ketjusta löytyvän vinkin perusteella ei liene yhtään hullumpi idea puristaa sopivilla letkukiristimillä uudet teflonrenkaat vetäytymään vuorokaudeksi. Omassani sain varovasti nitkuttelemalla teflonrenkaat pesään ongelmitta.

Teflonrenkaiden pujahdettua sisään matopyörän voi puristaa stefoineen viilapenkissä paikoilleen. Ts. laakeri puristuu pesän pohjaan asti niin pitkälle kuin se nyt meneekään.

Kuva
Asennusta vaille valmis. Kasaamisen jälkeen laitoin vielä LHM:ää sisään kastelemaan stefoja yms. pariksi päivää ennen asennusta.

Putket olivat kovassa ja se on se hankalahko osa tuon vaihtamisessa. Uusien putkien varaaminen tuolle seudulle ei ole typerä varotoimenpide.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: