|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 20.03.2016 17:21 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
Olen samaa mieltä jasun kanssa. Jousituksessa on 80-100 Bar staattinen paine, ja nopeissa joustoissa jopa kaksinkertainen paine. Jos tiivisteet kestävät 200 Bar ylipaineen, miksi ne toiseen suuntaan vuotaisivat joka tapauksesssa alle 1 Bar paine-erolla? Ja mikä sen alipaineen ylipäätään voisi aiheuttaa? Jos ajaa hyppyristä, jossa auto lentää ilmaan, mikä estäisi pyörää tottelemasta samoja fysiikan lakeja?
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 02.05.2016 12:13 |
Viestit: 169
|
Päivitystä tähän. Autoon kytkettiin leksia ja ajettiin n. kilometrin mittainen koelenkki. En nyt tiedä, tulkitsinko näyttöjä oikein mutta minusta siellä eräällä rivillä luki tila "soft" ja siitä huolimatta kyyti on kuin lähtisi paikat hampaista. Nyt viimeisen 3vkon aikana on pahentunut edelleen, tuntuu jo kun ajelisi japsiautolla.
Onko tuo "soft"-teksti nyt avain ongelmaan? Pystyykö siitä päättelemään sen, että jousitus oli koko ajan pehmeässä tilassa? Ruudulla numerot muuttuivat kun sport-nappia painoi mutta ajossa sillä ei tosiaankaan tunnu olevan juuri mitään virkaa. Jos jousitus on soft-tilassa koko ajan niin voisiko siinä tapauksessa pallojen vaihto helpottaa mukavuuden suhteen?
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 02.05.2016 15:52 |
Viestit: 2666
|
Ruudulta katsottaessa ei näe nopeita soft/hard tilan vaihtoja keskiventtiileissä kovinkaan hyvin. Parempi olisi ottaa Lexialla logi ja katsoa käppyrästä myöhemmin, siellä näkyy hyvin ne tilavaihdot.
Jos Lexia-logia katsottaessa auto on pääosan aikaa ja varsinkin rauhallisesti suoraan ajeltaessa koko ajan soft-tilassa ja silti tuntuu jäykältä, on kyseessä pallovika tai keskiventtiiliblokin vika, tai sitten etujousisylinterit ovat "tahkeassa jumissa".
Vielä lisävikamahdollisuus johon en ole kyllä itse näissä uudemmissa sähköpumppuisissa usein törmännyt, en se että systeemin sisällä on ilmaa pieninä kuplina. Wesan ansiokkaiden raporttien mukaan se vie nimenomaan pintapehmeyden mennessään vaikka laajoissa heitossa joustoa tuntuu olevan hyvinkin. Näissä sähköpumppuisissa ilman sisälläolo viittaa sähköpumpun hydrauliosan tiivistevikaan tai "mystiseen ilmavuotoon sisälle päin joustoliikkeissä" esimerkiksi etujousisylintereissä.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 02.05.2016 17:37 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
On hyvä muistaa että Lexian Soft/Firm näkymät kertovan vain "älyn" komennon halutusta tilasta. Se ei edes kerro, ainakaan H2:ssa, meneekö venttiileille sähköä ja tai onko diodit kunnossa. Lexan näkymä on hyvä/ainoa jolla voi luotettavasti tutkia eri antureiden oikeata toimintaa, eli sitä onko älyn puolesta edes mahdollista mennä pehmeään tilaan? Ledit lisäämällä näkee jo sen että meneekö venttileille sähköä ja sen korkeampijännitteisen alkupulssin. En tiedä miten led palaa jos diodit eivät ole ehjät? Mitä mystiseen sylinterien ilmavuotoon tulee, niin teoriani, jota en välttämättä nosta uskomukseni, vaan on vielä epäilyksen tasolla, pohjautuu seuraaviin seikkoihin: 1. Mistä muualta se ilma tulee, mikäli röykytyksen tai nopean ulosjouston seurauksena syntyy kovuutta joka tuntuu ilman aiheuttamalta ja poistuu seisottamalla tai jumppaamalla? 2. Pyörän ulosjoustokiihtyvyys määräytyy painovoimasta ja jousipallo(je)n voimasta. Pallot kiihdyttävät pyörän käytännössä vaimenninventtilien määräämään nopeuteen. Kun ulosjoustossa paine pallossa laskee, tai etenkin Hydractivessa keskipallo äkisti sulkeutuu, tahtoo pyörä jatkaa matkaa samalla vauhdilla mutta kakkua ei riitä enää männänpäälle sen liikenopeuden vaatimaan tahtiin ja syntynee alipaine nopeasti, sillä neste (kuplaton  ) ei jousta? Näin etenkin joustintukiversioissa. Cx:n tanko sylinterin sisällä ei vedä mäntää eikä em ilmiötä tapahdu. 3. Pidän mahdollisena että jos alipainetilanteita pääsee tulemaan, voisi etenkin kuluneilla tiivisteillä/varsilla syntyä ilmavuotoa sisäänpäin? 4. tiivisteet ovat tyypillisesti paineella tiivistyviä eikä kuluneet tiivistä juurikaan ilman riittävää paine-eroa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 02.05.2016 17:46 |
Viestit: 2666
|
Wesa kirjoitti: On hyvä muistaa että Lexian Soft/Firm näkymät kertovan vain "älyn" komennon halutusta tilasta. Se ei edes kerro, ainakaan H2:ssa, meneekö venttiileille sähköä ja tai onko diodit kunnossa. Lexan näkymä on hyvä/ainoa jolla voi luotettavasti tutkia eri antureiden oikeata toimintaa, eli sitä onko älyn puolesta edes mahdollista mennä pehmeään tilaan? Ledit lisäämällä näkee jo sen että meneekö venttileille sähköä ja sen korkeampijännitteisen alkupulssin. En tiedä miten led palaa jos diodit eivät ole ehjät? Mitä mystiseen sylinterien ilmavuotoon tulee, niin teoriani, jota en välttämättä nosta uskomukseni, vaan on vielä epäilyksen tasolla, pohjautuu seuraaviin seikkoihin: 1. Mistä muualta se ilma tulee, mikäli röykytyksen tai nopean ulosjouston seurauksena syntyy kovuutta joka tuntuu ilman aiheuttamalta ja poistuu seisottamalla tai jumppaamalla? 2. Pyörän ulosjoustokiihtyvyys määräytyy painovoimasta ja jousipallo(je)n voimasta. Pallot kiihdyttävät pyörän käytännössä vaimenninventtilien määräämään nopeuteen. Kun ulosjoustossa paine pallossa laskee, tai etenkin Hydractivessa keskipallo äkisti sulkeutuu, tahtoo pyörä jatkaa matkaa samalla vauhdilla mutta kakkua ei riitä enää männänpäälle sen liikenopeuden vaatimaan tahtiin ja syntynee alipaine nopeasti, sillä neste (kuplaton  ) ei jousta? Näin etenkin joustintukiversioissa. Cx:n tanko sylinterin sisällä ei vedä mäntää eikä em ilmiötä tapahdu. 3. Pidän mahdollisena että jos alipainetilanteita pääsee tulemaan, voisi etenkin kuluneilla tiivisteillä/varsilla syntyä ilmavuotoa sisäänpäin? 4. tiivisteet ovat tyypillisesti paineella tiivistyviä eikä kuluneet tiivistä juurikaan ilman riittävää paine-eroa. BHI:ssä on "älykkäät transistorit" jotka diagnosoivat jos hydraulisolenoidi on open circuit tai short circuit-tilassa, niistä tulee kyllä vikakoodit jos venttiilin sähköinen osa ei toimi suurinpiirtein oikealla vastusarvolla. Sen sijaan keskiventtiiliblokin mekaanista toimintaa ei vikakoodeista näe. Siellä on monenlaista hydraulipaineella toimivaa jousta ja venttiiliä sisällä. Ilman sisäänvuototeoriasi on aivan validi. Tämä on yksi olennaisia tutkimuspolkuja kun pintakovuutta yritetään selvitellä näissä hydejousitetuissa. Kuten jo moneen kertaan todettu, hyvin suuri osa vanhoja H3/H3+/H3+ Amvar - autoja ajaa jotenkin rikkonaisella jousituksella kuskin sitä edes tietämättä.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 02.05.2016 21:35 |
Viestit: 708
|
Ääni jousipallo/hydraulibloki vialle. Etujousitolppia ei ole mennyt rikki C5 I/II:ssa, toisin kuin C5 X7 ja C6 malleissa, toki kaikkihan on aina mahdollista.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 21.06.2016 00:34 |
Viestit: 169
|
Noniin pitkästä aikaa päivitystä täältäkin. Mitenhän nämä oikein toimii?! Romuista löytyi 2kpl jousipalloja, mistä lie ilmaiseksi saatuja. Painemerkintä 52bar (paikallaolleissa 57bar, jotka on vaihdettu joskus vuosia sitten tavallisesta H3-mallista). Vaihdoin nuo etuakselille ja huomasin että paikallaan ollessa auto on sairaan jäykkä painella nurkista. Silti ajaminen on kuin silkkiä verrattuna vanhoihin 57bar palloihin. Miten tämä voi olla selitettävissä? Mietin pallojen keskireiän suurentamista. Tarkempi tutkiminen osoitti että pallon keskireässä näyttä olevan poikittainen tappi, reikä siis näyttää hullulta. Vähän kuin kirkkovene. Uskaltaako tämmöistä mennä porailemaan? Entä onko joku täällä kokeillut tuollaisia: http://www.tecnosirstore.com/valvole-va ... 00-c5.htmlOnko jossain päin Suomea paja, joka saa kaasua palloihin noiden liittimien läpi?
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 21.06.2016 01:13 |
Viestit: 1721 Paikkakunta: Parainen
|
kimmoa kirjoitti: Noniin pitkästä aikaa päivitystä täältäkin. Mitenhän nämä oikein toimii?! Romuista löytyi 2kpl jousipalloja, mistä lie ilmaiseksi saatuja. Painemerkintä 52bar (paikallaolleissa 57bar, jotka on vaihdettu joskus vuosia sitten tavallisesta H3-mallista). Vaihdoin nuo etuakselille ja huomasin että paikallaan ollessa auto on sairaan jäykkä painella nurkista. Silti ajaminen on kuin silkkiä verrattuna vanhoihin 57bar palloihin. Miten tämä voi olla selitettävissä? Mietin pallojen keskireiän suurentamista. Tarkempi tutkiminen osoitti että pallon keskireässä näyttä olevan poikittainen tappi, reikä siis näyttää hullulta. Vähän kuin kirkkovene. Uskaltaako tämmöistä mennä porailemaan? Entä onko joku täällä kokeillut tuollaisia: http://www.tecnosirstore.com/valvole-va ... 00-c5.htmlOnko jossain päin Suomea paja, joka saa kaasua palloihin noiden liittimien läpi? Tässäpä noista on viimeksi jauhettu. Paraisilla saa ainakin painetta palloihin, missä lie vaikuttanet? viewtopic.php?f=4&t=23559&p=220291&hilit=valprex#p220291
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 21.06.2016 16:47 |
Viestit: 169
|
Ylivieskan liepeillä vaikutan. Parainen on melko kaukana lähteä paineistamaan palloja ja äskeinen soitto Franceen ainakin tuotti vesiperän, siellä ei tiedetty tästä mitään. Laitoin kyselyä tuohon vihjaamaasi ketjuun.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: H3+ -jousitusongelmia. Lähetetty: 21.06.2016 21:55 |
Viestit: 5065
|
kimmoa kirjoitti: Ylivieskan liepeillä vaikutan. Parainen on melko kaukana lähteä paineistamaan palloja ja äskeinen soitto Franceen ainakin tuotti vesiperän, siellä ei tiedetty tästä mitään. Laitoin kyselyä tuohon vihjaamaasi ketjuun. Mihin Franceen soitit, vai oliko kesäapulainen puhelimessa? lainaus Tampereelta http://www.france-moteur.fi/ : "France-Moteur on Tampereella toimiva Citroen autokorjaamo. Meiltä Citroen huollot ja -korjaukset. Teemme myös jousipallojen paineistukset ja testaukset." [Edit] Eikun taisi ollakin kyse C5:n uudemman mallisten pallojen virittämista venttiilillä, niitä ei varmaan moni liike tee, tekeeköhän yksikään?
|
|
|
|
 |
|
|