|
Kirjoittaja |
Viesti |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 24.10.2009 14:41 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Keskipakosäätimen männänrenkaita on usein poikki, samalla voi putsata itse säätimen. Voi tehdä autoonpäin. Väittiäisin ettei saa pelkkää laatikkoa pois keulalta ilman koneenpoisottoa. Itse ollaan aina otettu koko paketti pois.
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 24.10.2009 18:19 |
Viestit: 255
|
Itsellekin ajankohtainen aihe, onhan koko käytössä oleva kalusto automaatteja 4HP18 laatikoiden eri versioilla. Olen yrittänyt julistaa kuinka Dex II -luokan öljy on ainoa oikea ZF 4HP18 laatikolle, mutta aina olen tullut lytätyksi niiden toimesta jotka sanovat Dex III:n olevan parempi ja täysin yhteensopiva alaspäin. Sikäli mukava havaita etten ole ihan yksin uskossani.
Epäilemättä Dex III on kehittynempi öljy, mutta jos se on myös "liukkaampi", niin siinä voi piillä kolikon kääntöpuoli; kitkaa tarvitaan jotta pannat ja kytkimet laatikossa toimisivat. Voi olla että uudemmat laatikot toimivat liukkaillakin öljyillä, mutta mutu -tuntumana vanhat ZF:n 4HP- sarjan laatikot eivät tykkää liian liukkaista öljyistä. Voi toki myös olla että omalle kohdalle on sattunut aina kuluneita laatikoita, jotka sen vuoksi ovat herkempiä öljylaadulle. Mutta jos edelleen jatkan keittiöfilosofointiani, niin kysyn että jos vanha/kulunut laatikko toimii paremmin DEX II:lla, niin eikö se olisi parempaa myös vielä täysin iskussa olevalle laatikolle?
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 25.10.2009 01:28 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Kyllähän sen koneen sieltä pellin alta nappaa samalla pois, kun lootankin. Toki tarvitsee kunnon moottorinosturin, mutta ei tuo nyt niin ihme operaatio ole, että kannattaisi alkaa laatikkoa siellä ahtaassa konehuonneessa irroitella.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 25.10.2009 10:56 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Piti vielä ihmetellä tuota laatikon poistoa ja sen mahdollisuutta ilman moottorin irroitusta, mutta eipä taida onnistua mistään versiosta..: XM:n Korjaamokäsikirja kirjoitti: DEMONTERING Automatlådan kan inte demonteras utan att enheten motor-automatlåda lyfts ur. Ja tämä tieto siis löytyi täältä, jossa on myös kivasti kuvia laatikon sisältäkin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Ilmari
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 25.10.2009 12:19 |
Viestit: 133
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 26.10.2009 21:06 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Keskipakosäätimen männänrenkaita on usein poikki, samalla voi putsata itse säätimen. Voi tehdä autoonpäin. ..niin mitenkä tämä vika ilmenee ? Vielä öljyaiheesta: Saab 9000 vm.´97 laatikossa on tarra: " use only Dexron II" (siis sama ZF-loota), eli jotakin faktaa siinä on. (Arvelen syyksi sen , että Dex III tuli n. '95 )
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 27.10.2009 21:11 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Jos tarvetta on, niin minulta löytyy ZF:n venttiilikoneistoissa käyttämien jousien ja kuristusprikkojen taulukko eli mitat osanumeron perusteella. Jos löytyy ko. laatikkoversion varaosakirja, niin sen avulla voi vertailla ovatko jouset hyvinkin pahasti kuoleentuneita eli olisiko uusimisesta apua. Varsinainen amerikan temppu on sitten tietysti päätellä, mitä mikäkin yksittäinen jousi tekee ja miten sen väsyminen vaikuttaa 
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 01.11.2009 20:55 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Noniin, homma jatkuu, kun löytyi lisää dokumentteja ja infoa... nyt on sitten sielu purettu, putsattu ja kasattu, enään puuttuu kokeilu, joka tosin saattaa jäädä "kevväämmälle"  Liitteet:
4HP18-s10p.JPG [ 51.7 KiB | Katsottu 15135 kertaa ]
tässä sielu pää-osissaan Liitteet:
4HP18-s11p.JPG [ 71.26 KiB | Katsottu 15124 kertaa ]
"upper valvebody" Liitteet:
4HP18-s12p.JPG [ 76.31 KiB | Katsottu 15123 kertaa ]
"lower valvebody"
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 01.11.2009 21:02 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Sitten löytyi "pinteitä" joista ri ollu oikeastaan mitään tietoa dokkareissa, varsinkaan paikasta / asennosta, jotan kameralle taas töitä: Liitteet:
4HP18-s13p.JPG [ 92.22 KiB | Katsottu 15552 kertaa ]
"clipsit" Liitteet:
4HP18-s14p.JPG [ 75.59 KiB | Katsottu 15546 kertaa ]
main valvebody:n eteläpääty Liitteet:
4HP18-s15p.JPG [ 77.55 KiB | Katsottu 15547 kertaa ]
ja pohjoispääty mitään mekaanista vikaa ei osasista löytynyt, joten kaippa lika ja moska vaan jumitti luisteja... tai jotain 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 03.11.2009 21:42 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Loistava dokumenttityö - kiitos
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 04.11.2009 01:17 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mahtavaa, kiitos! Ja ken kertoo tuon labyrintin toimintatavan? No ei kukaan, se on vain valmistajan kulissia ja harhaanjohtoa sille että olis vaikeampi ymmärtää automaagin toimintaa  Se on vain kauniin utopistista lisäpinta-alaa öljyn jäähdytykselle. Tuo Dexron II vs III on varmaan sama kuin noissa vaiheistoöljyissä GL 4 va GL 5. Olen havainnut että Dexron II:sta ei saa juuri mistään "normaalikaupasta" Misäs sitä myydään 20 litran pääläreissä? En ole jaksanut moottiröljyäkään enää ostaa pienemmissä astioissa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 04.11.2009 08:56 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Täällä meillä päin IKH:sta saa Mobilin ATF:ää 20L kannussa ja Voitelukeskuksesta Petro Canadaa ehkä hiukan edullisemmin. Joku Agrimarket tai raskaan kaluston putka saattaa myydä myös.
Hassua muuten, että ATF:ää myydään yleisesti 1L pulloissa vaikka vaihtotilavuus on lähes aina useita litroja. Onko kukaan koskaan missään nähnyt 4L tai 5L kannua?
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 04.11.2009 09:13 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Väittiäisin ettei saa pelkkää laatikkoa pois keulalta ilman koneenpoisottoa. Ei ainakaan 2.1TD:n perästä onnistu. Vajaan 10cm saa koneesta irti, jos meinaan tarvii vauhtipyörää kopeloida. Nimim. 4 tai 5 kertaa tuon tehnyt, laskuissa jo seonnut
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 04.11.2009 12:45 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Cikatti kirjoitti: Ja ken kertoo tuon labyrintin toimintatavan? No ei kukaan, se on vain valmistajan kulissia ja harhaanjohtoa sille että olis vaikeampi ymmärtää automaagin toimintaa  Se on vain kauniin utopistista lisäpinta-alaa öljyn jäähdytykselle. Tuohon sieluun löytyy kuvat, joista selviää mitä mikäkin luisti tekee... Eikä nuo muodot ole jäähdytyksen takia, vaan ne ovat öljykanavia joista se öljy kulkee luistien välillä..! Varsinkin 4hp18 laatikossa, kun tuo sielu on käytännössä öljyn seassa "likoamassa", ei sen jäähdytysfunktio siitä parantuisi vaikka siinä olisi minkälaisia muotoja sen sisällä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 05.11.2009 00:38 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Tässä Mobil sivulta vinkkiä = (pääkaupunki seudulla myy ainakin Hessumobiili ) "Mobil ATF 220 on erittäin suorituskykyinen automaattivaihteistoöljy, joka on tarkoitettu vanhempiin, Dexron IID -luokituksen mukaista öljyä vaativiin autoihin. Lisäksi öljy sopii tiettyjen järjestelmien hydrauliikkaöljyksi.
Edut ja ominaisuudet
Mobil ATF 220 valmistetaan erittäin laadukkaista tavanomaisista perusöljyistä ja erityisistä lisäaineista, jotka parantavat viskositeetti-indeksiä ja hapettumiskestävyyttä ja vähentävät vaahdonmuodostusta. Tämän ansiosta öljyllä on juuri sopivat kitka- ja kulumisenesto-ominaisuudet. Ennen vuotta 1994 valmistettuihin autoihin tarkoitettu öljy varmistaa ongelmattoman ajon vaihtelevissakin käyttöolosuhteissa."
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 05.11.2009 19:46 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Voihan varmaankin tuo Mobilin sotkea esim.Esson kanssa.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 06.11.2009 23:15 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tapsa 550 kirjoitti: Voihan varmaankin tuo Mobilin sotkea esim.Esson kanssa. Kyllä noita litkuja aika vapaasti voi sekoitella.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Exclusive
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 08.11.2009 19:35 |
Viestit: 12
|
Sattuuko joku tietämään, että minkä kokoiset o-renkaat on suodattimessa ja sen kannessa? Tässä muuten ZF:n virallinen suositus öljyistä: ZF TE-ML 11
XM V6 Aut. Exclusive -96
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 22.08.2010 20:07 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
 Dodii, seuraava potilas... eli kohteena olisi jälleen XM V6-12:n ZF 4hp18, oireina ettei vaihda isommalle, P,R,N ja 1-vaihde toimii ok, D:llä siis kulkee eteenpäin, muttei vaihda isommalle. ("parempi" tapaus siis, kun kulkee sentään eteen- ja taakse-päin  ) Liitteet:
VirheeKuukka2p.jpg [ 77.43 KiB | Katsottu 15496 kertaa ]
tämän näköinen potilas. Liitteet:
VirheeKuukka1p.jpg [ 83.08 KiB | Katsottu 15495 kertaa ]
tämäkin ihan tuttu... vielä ei ole ryhdytty aktiivisiin toimenpiteisiin, mutta tietoa ja näkemyksiä otetaan vastaan yksi ehdotus on, että kuvernööri olisi syypää, ja sen saattaisi saada vaihdettua tässä versiossa ihan autossapäin?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 27.08.2010 23:02 |
Viestit: 725
|
jasu kirjoitti: Piti vielä ihmetellä tuota laatikon poistoa ja sen mahdollisuutta ilman moottorin irroitusta, mutta eipä taida onnistua mistään versiosta..: XM:n Korjaamokäsikirja kirjoitti: DEMONTERING Automatlådan kan inte demonteras utan att enheten motor-automatlåda lyfts ur. Ja tämä tieto siis löytyi täältä, jossa on myös kivasti kuvia laatikon sisältäkin... Kyllä onnistuu, auton etualatukirunko pois niin mahtuu laatikkokin irtoamaan.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 20.10.2013 17:27 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Nostetaas tätä ketjua esiin, kun itse ainakin koen sen ajankohtaiseksi. Tutkin äsken tuon sielun syövereitä. Ainakin löytyi yksi n.6 mm:n pätkä kierrejousen jousilankaa. Se oli "etelälohkon" toinen luisti oikealta luistimännän ja suojakannen välisestä jousesta katkennut. Jäljellä oleva jousen pituus on 38 mm. Laitoin jousen takaisin ehjä pää luistiinpäin. En usko, että tuo olisi kuitenkaan automaatin toimimattomuuden syy. Ja ne pikkuprikat ne vasta kivoja ovat. 5:lle löysin paikan, kuudes on jo mysteeri. 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 24.10.2013 22:13 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Ei löytynyt sielusta vikaa, tai sitten en ollut riittävän hyvä psykiatri tuolle 4 HP 18:lle  . Loota ei tosiaan tee mitään. Vaijeri tuntuisi olevan kunnossa, ja kääntää jotakin vipua lootan takana. Nostin etupyörät ilmaan ja kokeilin kaikkia asentoja. Pyörät eivät edes yritä pyöriä kumpaankaan suuntaan. Olisin myös kurkannut lootan päädystä sisään, mutta ruuvitpa ovatkin tiukassa. Ainakin Biltemasarjojen T-27 kärjet rapsahtelivat poikki,  kun yritin ruuveja avata. Minkä merkkiset kärjet kestäisivät, tai onko muita hyviä konsteja saada päädyn ruuveja auki?? 
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 25.10.2013 07:12 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
puuttuisiko öljyn paineet laatikosta? muistelisin, että jonkun propun takaa pystyi mittaamaan tuon paineen?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 25.10.2013 20:19 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: ZF 4HP18 (XM V6-12) Lähetetty: 26.10.2013 00:07 |
Viestit: 2642 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Välittyykö veto moottorista laatikolle? Ettei ole vetolevy murtunut irtipoikki.. Eli kukkuuluukku auki ennenkuin isompaa remonttia alkaa tekemään?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
|