|
Kirjoittaja |
Viesti |
kanttori
|
Viestin otsikko: Re: xm,jarrut Lähetetty: 25.11.2009 22:36 |
Viestit: 74
|
Näin tekniikasta tietämättömänä en ota nyt kantaa tuohon kuorman mukaan säätyvään venttiiliin vaan mä muistelen nyt näitä kaupallisia nimiä. Nimittäin minulla on hyvin vahva mielikuva siitä, että Honda markkinoi 80-luvulla ns. lukkiutumattomia jarrujaan ALB-jarruiksi. Miksi ? Koska ne eivät olleet aivan täydellisiä ABS-jarruja, Hondan ALB-systeemi nimittäin antoi yhden renkaan lukkiutua, joten se ei ollut täysin lukkiutumaton. Tästä olen noin 99,99% varma mutta jätän toki takaportin auki paremmalle tiedolle.
Muuhun keskusteluun... No, onhan sitä, kaikenlaista... Kortilla tai ilman....
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: xm,jarrut Lähetetty: 25.11.2009 22:47 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ainakin se Hondan systeemi oli surkea, se on fakta. Tosin vielä surkeampi oli Escortin/Orionin 80-luvun absit, hammashihnakäyttöisellä pumpulla... Tai se että jenkit nimesi absiksi nekin joissa oli abs vain takajarruilla. Eikä siis tuo ALB jonka ajatus on estää takajarrujen lukkiutuminen kuorman perusteella, vaan ihan pyörintätunnistimellinen.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xm,jarrut Lähetetty: 26.11.2009 09:47 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
ALB lienee vain säätänyt takajarrutustehoa kuorman perusteella. Varsinaisen lukkiutumisen kannalta ei niin merkityksellistä.
|
|
|
|
 |
|
|