|
Kirjoittaja |
Viesti |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 23.08.2011 19:50 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ja ei pidä unohtaa sitä että voi lyhyt kestoikä olla myös asennusvirheestä johtuvaa. Prässätessä lähtee helposti vähän vinoon menemään 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 23.08.2011 23:02 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuon vetarin tukilaakerin saa varmaan tarkastettua ajamalla renkaat ilmassa, jolloin pyöränlaakerien ulina vähenee kuorman poistuessa ja ulkokoolin kuormittuessa eri puolelta. Voit myös nauhoittaa läppärillä ja mikillä ääntä esim. ilmaisella Audacity softalla ja katsoa tallenteesta spektrin. Jos ulina korvin selvästi taustasta eroittuva, pitäisi tonaalisuus näkyä spektrissä piikkinä. Tässä on tärkeätä että äänitys tapahtuu vakinopeudella, muuten piikki leviää.. Piikin taajuudesta voi päätellä paljonkin. Esimerkiksi laakerin tyyppinumeron perusteella sille löytää ns. vikataajudet joilla vierintä elimet pyörii, ja joilla ne ohittaa saman pisteen ulko- tai sisärenkaassa. Kun tiedät ajonopeuden ja tai välityksen ja mootorin nopeuden voit laskea vetoakselin pyörimisnopeuden ja esim. SKF:n kalkulaattorilla vastaavat laakerin vikataajuudet. Esim. jos satasen vauhdissa vetari pyörii 860 rpm ja laakerityyppi on 6206, niin oheisen esimerkin mukaisesti sisärenkaan vikataajuus (yleisin vaurio) syntyy taajuudelle 78 Hz. Nyt jos ulina/jurina näkyy spektrissä noin tällä taajuudella sekä sen kerrannaisilla 156, 234 jne. Hz, on tapaus varsin selvä. Oikeasti nuo mitataan herkillä värähtely antureilla ja viat havaitaan teollisuuden kunnonvalvonnassa jopa silmin erottumattomasta vauriosta vierintäradalla. Jos kuuluu ulos riittää tähän myös ulkoinen mikrofoni mittaus. http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... i=860&ne=0Jos kuuluu vain ajaessa ja taajuus on korkeampi, veikkaan jotakin ilmavirrassa vinkuvaa resonaattoria? Voihan se toki tulla jarruista, johon viittaa hieman palojen epätasainen kuluminen satulan huonon kellunnan takia. Jarrutuksen pitäisi vaikuttaa silloin ääneen. Pyöränlaakereita on erittäin helppo vaurioittaa asennettaessa esim. vasaramenetelmiä käytettäessä. Toisaalta pyöränlaakerien lyhyt mitoituskestoikä käytännössä muutama tuhat tuntia kertoo laakerin voimakkaasta kuormasta ja yli 2000 MPa pintapaineista. Tämän tyypillinen laakeriteräs 100Cr6 hyvin kestää, mutta ei sitä tarvitse paljoa huonommasta tavarasta tehdä kun väsymiskestoikä romahtaa muutamiin satoihin tunteihin. Piraatteja on paljon liikkeellä jokaisella teollisuuden alalla. Eräs Suomalaisen Kuulalaakeri Firman ruotsalainen alalla yli 30 vuotta toiminut asiantuntija kertoi nähneensä pakkausen holgrammeja myöten niin tarkkoja kopioita heidän laakereistaan ettei pystynyt päällisin puolin erottamaan aitoa piraatista. Materiaalianalyysillä oikea selvisi.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 24.08.2011 11:51 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Koolien kulumissa on huomattu pintarikkoumia kuulajaon mukaisesti**. Kun syntyy I monttu, se ei enää kanna, rasitus jakautuu viereisille, jne. Mikä rikkoo vierintäradan, liian suuri asennustiukkuusko, paine, kiristys. Huono voitelu? Laahaavien jarrujen aiheuttama kuumuusko, kuivattaa voitelun? Äskettäin näin xantian, johon vaihdettiin jo kolmatta laakeria lyhyen? ajan sisällä. Toisenkin pyörän jarrut melko jumissa. Eräs syy ehkä se, että taas vaihdettiin koko napa, käytetty. Halpaa takuuremonttia. Samoin erään pikkupojan fillarin keskiö meni uusiksi*, kesän ajelun jälkeen. Syy liiallinen kiristys, asennus. Tämä vika pyöränlaakereita myöten on ollut kaikissa huushollimme uusissa fillareissa. Säätöjen jälkeen rullaakin köykäsemmin. Tilalle Bilteman rivilaakerikeskiö, ei säätöjä. ** Näin molemmissa vierinradoissa, samoin kohdin. Ei ihme, että soi! Olisiko apua sitä, etä toisessa rivissä olisi eri määrä kuulia, ehkä eri kokoisiakin.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 24.08.2011 17:09 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
ealab kirjoitti: Koolien kulumissa on huomattu pintarikkoumia kuulajaon mukaisesti**. Kuulajaolla olevat vauriot voivat syntyä esim. auton heilahtelusta (rautatiekuljetus joskus aiheuttanut) false brinellingin muodossa, pitkästä seisonnasta korroosion muodossa tai asenuksessa aiheutettuna vauriona jolloin koolien asennusvoimat välittyvät vierintäelimien kautta. Hyvin pieni pintavaurio (jälki) kuulajaolla riittää siihen että vaurio alkaa tällaisessa tapauksessa kiihtymään nopeasti koska jokainen kuula kokee "kuopan" takareunan iskun samaan aikaan. Yksittäinen kolo vierintäradassa ei ole niin paha koska viereiset kuulat kantavat kuorman hieman lisäkuormittuen.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 24.08.2011 17:24 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 JUMATSUKKA, nyt minä ymmärrän miksi nuo psykologit/psykiatrit ovat niin hyvin palkattuja. minäkin oisin oikeestaan voinu valita uran toisin ja ruveta analysoimaan laakerien kulumistaajuuksia. tähän asti oon luottanu siihen ,että valmistaja on säästäny tavaran laadussa ja mitoittanu sen määrä-ikäiseksi = km/ml / ikä mä oon ollu väärässä. onneks. ei enää tarvii lisäkoulutusta ymmärtääkseen laakerien anatomiaa. 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 25.08.2011 18:11 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Kuulajaolla olevat vauriot voivat syntyä esim. auton heilahtelusta (rautatiekuljetus joskus aiheuttanut) false brinellingin muodossa"
Jep, just tän takia esim lentomoottorien kuljetus pajalle on varmistettu niin että VAIN ja ainoastaan logistessa ketjussa sallitaan ILMAJOUSET.
Kyllä pyörän laakerin jyräämisen tunnistaminen on helppoa. Jos kuskin puolen laakeri niin motarilla kaarto oikealla hiljentää laakerin ja jos oikean puolen laakeri jyrää niin kaarto vasemmalle hiljentää. Vetoakselin tukilaakeri taasen laulaa ihan jatkuvalla syötöllä.
KOKEMNJE: "tähän asti oon luottanu siihen ,että valmistaja on säästäny tavaran laadussa ja mitoittanu sen määrä-ikäiseksi = km/ml / ikä mä oon ollu väärässä"
Hmm, CX: ei vaadi juuri koskaan laakerin vaihtoja, Tojota Cortsu: ei vaadi juuri koskaan laakerin vaihtoja.
Mutta, asia vaan on niin että laakerin valmistus ei ole enää nykyään Ruotsissa tehtyä SKF:ää.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
peteK
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 25.08.2011 19:17 |
Viestit: 4
|
Tää menee jo insinööripornon puolelle T: LVI-insinööri
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 25.08.2011 19:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Kyllä pyörän laakerin jyräämisen tunnistaminen on helppoa. Jos kuskin puolen laakeri niin motarilla kaarto oikealla hiljentää laakerin ja jos oikean puolen laakeri jyrää niin kaarto vasemmalle hiljentää. Tai toisinpäin, riippuu tuurista. BX:ssä kuskinpuolen pyöränlaakeri hiljeni vasemmalle kaartamalla, Xantiassa oikealle kaartamalla. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 26.08.2011 13:09 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Totta LAAKERI Tuo on autokohtaista. XM toimi kuvaamallani tavalla vasen kun jyräs niin kaarto oikealle hiljensi. Se tietty on vähän siitäkin kiinni että kumpi kehä siellä laakerissa jyrää koska niitä noin yleensä sentään on kaksi yhdessä navassa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
dnapekko
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 26.08.2011 16:15 |
Viestit: 73 Paikkakunta: Kajaani
|
Minun Xantiassani ei kaartelulla ollut havaittavaa vaikutusta, mutta nyt soittivat huollosta ja sanoivat äänen hävinneen laakerinvaihdolla. Nyt on laakerina SKF, saas näkee, onko kopio vai alkuperäinen, tai ihan sama kun vaan kestää.
Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 26.08.2011 17:58 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 26.08.2011 18:40 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Mun C4:ssä kuulu kanssa "väärinpäin" meteliä, epäiltiin että vasemmalta edestä on laakeri valmis mutta olikin oikealta.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 27.08.2011 00:40 |
Viestit: 725
|
Jos epäileenkin tukilaakeria, niin miksi sitä voi yksinkertaisesti vaan vaihtaa? Maksaa laakerikaupassa kaikki ~20€ + oma viitseliäisyys vaihtoon. Minkä merkkisiä pyöränlaakereita olette asennellut jos niiden kesto on ollut luokkaa 10tkm tai vuosi? Älkää vaan jumalauta sanoko nimiä Motonet ja Powerdrive... Noh, pitihän se itsekin ensin kokea ennen kuin sen tajusi. Lainattua @ Peugeot-foorumi: Lainaa: Oma kokemus kyseisestä laakerista:
Minulla sentään kesti kaikki muutama tuhat kilometriä Powerdrive -merkkinen laakeri. On sellasta paskaa että oksat pois. Ei meinannut myyjä millään tajuta osan paskuutta vaikka kuinka sitä laakeri kädessä kerroin. Intti vaan kovasti asennustapaa ja miten se pitäisi tehdä merkkiliikeessä... Hyvä etten lempannut murikkaa sen otsikkoon kun laakeristakin oli juuri mennyt takuukin umpeen eli ei hyvitystä.
Poimittua @ Variantclub: Lainaus Mulle tuli kans powerdriven laakeri, kun ei ollut skf:ää just saatavilla. On se jo reilun 10tkm kestänyt. --> Lainaus Ei perkele oo todellista . Nyt se laakeri huutaa taas. Alle 15tkm on nyt tullut ajettua sillä, ja eilen rupesi möykkä taas kuulumaan. Tänään käväisin nosturilla, niin selvä välyshän siellä tuntuu. Jospa nyt laittaisi sen SKF:n. Oli kyllä viimeinen pilipalilaakeri, mitä mun autoon ikinä tulee.
Citroen-foorumi: Lainaus Vaihdoin kanssa tässä powerdrive merkkiset laakerit xsaran etupyöriin. Seuraava operaatio olikin aika pian koko auton vaihto. Jurnuttaahan ne alko aika pian. Ja laakerit vaihdettiin kaikkien sääntöjen mukaan.
Sitruunapatonki: Lainaus Powerdrive-merkkiset laakerit menivät vaihtoon Xsarassa 10kk ja 45tkm jälkeen. En suosittele kenellekkään, vaikka hinta oli halpa 30€. Nyt on SNR:llä ajettu jo 60tkm ja 2v.
Audiclub: Lainaus Alle vuoden kesti etupyörän laakeri c4:ssä. Ajoa tuli n.50tkm. Laakeri oli Motonetistä ostettu halvempi malli ("ei SKF"). Tilalle laitoin SKF:n (made in Italy). Toivottavasti kestää pitempään. Vielä kun löytäisi ostokuitin jostakin. Vuoden takuu on Motonetin tuotteissa. Vanhan laakerin merkki Powerdrive??
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy Lähetetty: 27.08.2011 12:17 |
Viestit: 2821
|
Janne L kirjoitti: Älkää vaan jumalauta sanoko nimiä Motonet ja Powerdrive... Noh, pitihän se itsekin ensin kokea ennen kuin sen tajusi.
Omakohtainen kokemus, ei kyllä laakerista mutta kuitenkin. On tuo ZX:n taka-akseli tuossa odotellut sitä inspiraatiota. Kannatin kumit uudet eli ei ole vielä ollut alla edes ja kilometrejä 0. Takakumit jotka on juuri tuolta Moponetistä on HALKI  Eli sellaista laatua siellä. Seuraavat ei tule kyllä siitä puljusta... Suomalaisen vaan on kokeiltava itse vaikka kuinka toiset sanois mitä.
|
|
|
|
 |
|
|