Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/7 [ 154 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 13.10.2010 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Lainaa:
C5 TAKAJARRUSATULAN KIINNITYSPULTTI 3,5 Eur

Löytypä tuollanen Sitrosen hinnastosta, sama pultti käsittääkseni käy "kaikkiin" Sm-Cx-Gs-Bx-Xantia-C5, ainakin satulan mitat ja pultin kierre on kovin liki kaikissa..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 13.10.2010 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Mulla ei ainakaan riitänyt, kun pultti katkesi satulaan eli siihen normaalin pultin kierteeseen. Kyllä se tumppi piti varovasti poraten sieltä poistaa. Ja kyllä muuten xantun satuloissa riittää porausvara vaikka m 10 jengalle/pultille. Kun ei löydy yli 120 mm pultteja noita kokoja ei ainakaan täältä länsirannikolta. Luulen, että xantian orkkis pultin pituus on 176 mm x m9 tai ainakin pirun liki sellaisia ei vaan kiloruuveista kyllä löydy.
Vakioruuvit eivät kestäneet edes avaamista, joten laitoit vähän heikommat siis varmuudeksi? M6-ruuveja löytyy 12.9:nä ainakin tuota reilusti pidempinä täkäläisestä pulttikaupasta (polkupyörän ohjauskannattimeen löytyi, siellä kokeilin aluksi 8.8:ia, joka iloisesti pamahti poikki, ennen kuin alkoi kannatin yhtään edes kiristyä oleellisesti, 12.9:n sai tiukata tiukkaan), tuskin on siis isommillekaan ruuveille mahdoton mitta. Standardien mukaisiahan eivät silloin tietenkään ole.

Muttamutta, esim. takapaksillisen Xantia II:n takajarruja katsellessa Servicestä:
14.....4405 26........04......JARRUSAT.RUUVI, 10X125-140
Takapaksittomaan tarjotaan:
14.....96 172 064....04......JARRUSAT.RUUVI, 9X125-135

Jälkimmäisille hinta taitaa olla vitosen luokkaa? Kyllä kannattaa säästää taas oikeassa paikassa... Mutta minkä mallisesssa ne mainitut M9x176-ruuvit ovat?

Satulaan isompien reikien poraamisen taidan nyt jättää ihan kokonaan kommentoimatta.
idefix kirjoitti:
Sorry nyt vaan, mutta tuo on nyt taas sitä teoreettista huuhaata jota yrität syöttää. Taidat olla yksi niistä, jotka vannovat vain originaali ja merkkiliikkeiden osien myynninedistämikampanjaan. Tässä maassa ajetaan kymmenillä ellei jopa sadoilla tuhansilla autoilla joissa ei ole varaosina alkuperäisten osien kaltaisia varaosia. Ja ihan yhtä hyviä ja katsastettuja pelejä ovat kuin kalliimmilla varaosilla varustetut autot.
On hieman eri asia esimerkiksi vaihtaa öljynputsariksi joku muu kuin purflux kuin korvata jarrusatulan kiinnitysruuvit alimitoitetulla rojulle. Sitä ei tehdä onneksi kuin erittäin harvoin. Valitettavasti katsastusmiehetkään eivät ehdi kaikkia "kyläseppien patentteja" huomata, eivät edes kaikkia sellaisia, minkä keskivertoihminenkin tajuaa vaaralliseksi.
Tankkitäyteen kirjoitti:
Mikähän on toimivin tapa saada Xantun takajarrujen (Satula -tukivarsi) pultit irti? Voiko kuumentaa, aikaa liotella kyllä on, kelpaisko vaikka polttoöljy? Vasta neljä Xantiaa pihassa.
Takajarrusatuloiden kiinnitysruuvit lähtevät aika näppärästi MoS2-liottelulla.
jasu kirjoitti:
sama pultti käsittääkseni käy "kaikkiin" Sm-Cx-Gs-Bx-Xantia-C5, ainakin satulan mitat ja pultin kierre on kovin liki kaikissa..?
Tosiaan ei ole, takapaksittomassa Xantiassa on ainakin erilainen kuin takapaksillisessa. Takapaksittomaan C5 I:een serviissi tarjoaa:
14.....4405 50........04......JARRUSAT.RUUVI, 10X125-150
Kaapelimies kirjoitti:
Tällä yritetään ehkäistä sitä että joku tietämättään muuttaa osan rakennetta siten ettei se enää kestä alkuperäisen suunnitelman mukaisia voimia.
Eli kyse on niin sanotusti "idioottivarmasta ratkaisusta", mutta kuten koneturvallisuudessakin on huomattu vastaavan asian kanssa, niin ne idiootit ovat yllättävän kekseliäitä, kuten taas saimme huomata...

BTW, olisiko tuon Xantian rekisterinumeroa saatavilla, että muutkin osaavat vältellä sen ostamista?


Ai prkl, miehän en ois varmaan saanut kommentoida edes, kun oon insinööri :?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 08:52 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
idefix kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Metrijenkassa olisi huomioitava teräslaatu, että olisi samaa, kuin orkinaalipultitkin, 8.8? Jos siitä huolimatta törmäilee ja vaktark. löytää DIY-pultteja......Tuo M9 lienee optimaalinen lujuuden ja painon-/materiaalisäästön kannalta, 10 liian paksu, 8 liian hentoa....


Enpä ole mikään insinööri tai asiantuntia, mutta väittäisin kuitenkin että esim m8 metrijenka on käytännössä ihan yhtä lujaa tavaraa kuin m9. Eli käytännön elämässä lujuus kysymys on teoreettinen. Varmasti joillain matemaattisilla kaavoilla saadaan todistettua tämäkin asia todeksi, mutta käytännöelämässä on yks hailee millainen pultin kemiallinen seos on. Eiköhän sen teräksen laatu ratkaista siellä valimossa, eikä siinä että minkä kokoista jenkaa tullaan tiettyyn metallitappiin tekemään.


En ole inssi minäkään, tarkoitin vain, että kun kierretankoa voi olla myyntitelineessä 3 kolmea eri teräksen lujuusluokkaa, laatua: 4.8-- 5.6, sitten 8.8 ja ruostumatontakin. Nuo ensiksi mainitut ovat aivan liian pehmeätä tavaraa, venyvät vain momenttiin laitettaessa, ei tule tarvittavaa tiukkuutta, pysyvää vetojännitystä pultteihin. Lisäksi venyessään rasittaa enemmän lähempänä pintaa olevia kierteitä, kynkässä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 11:33 

Viestit: 295
Selaistakin sattui noiden Xantian takasatulan pulttien kanssa keran vanhaa, Veholta sain väärät, siis mitoiltaan olevat pultit. Kantsii mielestäni varmistaa, ottamalla malli mukaan tai mitat, jotta saa mitä haluaaaa. Toisena asiana, en alkaisi jarruja virittelemään omatekoisilla tai vanhoilla "venyneillä" pulteilla. Tuntuu tuo turvallisuus vanhastakin ukosta tarpeelliselta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 11:35 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Uusia pultteja kannattaa tosiaan varata, itsellä oli molemmat alapultit vääntyneet, koita niillä sitten saada satulaa suoraan, uusia sai marmoritiskiltä ihan kohtuuhinnalla hyllystä.

Ja toivottavasti moiset kierretanko viritykset katkeaa, katsastuskonttorin jarrutestissä eikä liikenteessä :twisted:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Tokkopa tuossa mistään vinoilusta oli kyse...

Ehkä viimeisimmän viestin loppukaneettia lukuunottamatta palaute oli mielestäni varsin asiallista. Vaikka takajarruille ei normikäytössä paljoa painetta tulekaan, niin lienee silti suotavaa että ne ovat turvallisessa käyttökunnossa myös mahdollisia raskaamman kuormituksen- ja hätätilanteita varten.

Ja kun saavutettu kustannussäästökin on olemattoman pieni ja alkup. pultteja vielä saa, niin on mielestäni vähintäänkin kohtuullista kyseenalaistaa tuo korjausmenetelmäsi.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Jos todella kuvittelet ettei mikään siis ei mikään voi korvata turvallisesti jotain pulttia
Toki voi korvata, nyt ei olekaan kyse siintä. Kyse on siitä, että jarrusatulan kiinnitysruuvi korvataan selvästi heikommalla. Ja kuitenkin puhutaan aivan varmasti alle 10 euron osasta.
idefix kirjoitti:
tokko edes olet nyrkkejäsi rasvaan edes tahrinut.
Kädet nyrkissä saakin remontit melko huonosti tehtyä usein.
idefix kirjoitti:
BTW Laita puh numerosi
Löytyy helposti pienellä etsimisellä, jos tarvetta on.
idefix kirjoitti:
olit välillä kotkasta
Asun sentään jossain ja olen jostain kotoisinkin jopa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
idefix kirjoitti:
Paina mielees että, joillain on elämän kokemusta ja sen myötä tuomaa viisautta iän mukana karttunut remonttihommiin, ei joku vaippaikäinen paskahousu sitä muuksi muuta. Sinunkin viisautesi pitkälti perustuu palstalla lainauksiin ja linkityksiin tokko edes olet nyrkkejäsi rasvaan edes tahrinut.
Ja tämäkö on aikuisen kirjoitamaa?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:35 
svc kirjoitti:
idefix kirjoitti:
Paina mielees että, joillain on elämän kokemusta ja sen myötä tuomaa viisautta iän mukana karttunut remonttihommiin, ei joku vaippaikäinen paskahousu sitä muuksi muuta. Sinunkin viisautesi pitkälti perustuu palstalla lainauksiin ja linkityksiin tokko edes olet nyrkkejäsi rasvaan edes tahrinut.
Ja tämäkö on aikuisen kirjoitamaa?

Ei voi muuta kuin ihmetellä tuollaista käytöstä. :roll:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tuolta voi huvikseen vertailla erilaatuisten ruuvien murto- ja myötölujuuksia:
http://www.pultti.com/murtokuormat.html



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:45 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Bumper kirjoitti:
Tokkopa tuossa mistään vinoilusta oli kyse...

Ehkä viimeisimmän viestin loppukaneettia lukuunottamatta palaute oli mielestäni varsin asiallista. Vaikka takajarruille ei normikäytössä paljoa painetta tulekaan, niin lienee silti suotavaa että ne ovat turvallisessa käyttökunnossa myös mahdollisia raskaamman kuormituksen- ja hätätilanteita varten.

Ja kun saavutettu kustannussäästökin on olemattoman pieni ja alkup. pultteja vielä saa, niin on mielestäni vähintäänkin kohtuullista kyseenalaistaa tuo korjausmenetelmäsi.


En minäkään nyt mistään pultin hinnasta vikise, vaan kysehän oli satulan toiseen ( sisempään) puoliskoon katkennut pultin pätkä joka tavalla tai toisella piti poistaa. En kyllä saanut siihen mitään kierretappiakaan porattua vaan ratkaisu oli porata se jämä kokonaan pois ja silloinhan alkuperäiset kierteet väkisinkin tuhoutuvat. Vaihtoeto on siis ostaa uusi satula tai korvata alkuperäinen läpiasti ulottuva pultti toisella läpipultilla. Etsinnöistä huolimatta en löytänyt uutta tarpeeksi pitkää pulttia , joten tein sellaisen itse. Jos argumentit ovat, että sisemmässä satulassa alkuperäiset kierteet ovat lujemmat kuin uudessa läpipultissa ja mutterilla varustetussa pultissa niin uskallampa epäillä.

En kertakaikkiaan näe mitään liikenneturvallisuutta vaarantavaa seikkaa, jos sellainen olisi eipä esim volvoissakaan vakiona olisi tällainen ratkaisu. Vanhemmissa saabeissakin oli vastaava ratkaisu eikä ikinä ole ollut ongelmia teknisen ratkaisun kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:47 

Viestit: 5065
Ääni myös sille ettei jarruissa mitään pultteja korvata kierretangosta tehdyillä, ainakaan jos ei tietoa tangon lujuudesta.
Halvemmat peruskierretangot kun eivät ole kuin 4.6 lujia (näin huonoja kuusioruuveja ei juuri edes valmisteta), yleensä lujemmissa on päässä värillinen merkki tai joku muu merkintätapa tai pintakäsittelystä erottaa
Peruskuraa:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=88-0028

Lujempana samaa saa (8.8)
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=88-0078

Jos kyse oli M8; 4.6 ja M9; 12.9, niin kestävyydessä on aika tarkkaan nelinkertainen ero, en uskoisi että tuollaista varmuusmarginaalia on tarjolla useinkaan. Toisin ajateltuna tuo M8 kierretanko 4,6 lujana on yhtä kestävä kuin 5 mm ruuvi 12.9 lujana, näin päin käännettynä: 5 mm ruuvi tuossa kohtaa näyttäisi varmaan jo melko pelottavalta?

Mutta ääni myös sille ettei muita haukuta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Etsinnöistä huolimatta en löytänyt uutta tarpeeksi pitkää pulttia , joten tein sellaisen itse.
Eikö niitä muka oikeasti enää saa "marmoritiskiltä"? :shock:
idefix kirjoitti:
eipä esim volvoissakaan vakiona olisi tällainen ratkaisu. Vanhemmissa saabeissakin oli vastaava ratkaisu eikä ikinä ole ollut ongelmia teknisen ratkaisun kanssa.
Onkohan niissä nyt ihan varmasti tuntematonta lujuutta oleva kierretanko pitämässä satulaa paikoillaan? Ja onko siihen kierretankoon vaikuttava voima sama kuin Xantiassa? Pieniltä tuntuvat asiat voivat käytännössä merkitä yllättävän paljon.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 21:56 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Jouko kirjoitti:
Ei voi muuta kuin ihmetellä tuollaista käytöstä. :roll:


Joillain voi mennä hermot turhaan keljuiluun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 22:07 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Kiitos kaikille palautetta antaneille. Otan asiakseni selvittää mistä voisin saada tarpeellisen " lujuuden" omaavan läpipultin. Kysehän ei mielestänne ole itse ratkaisusta vaan materiaalin valinnasta ? niinkö.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2617
Paikkakunta: Päijät-Häme
idefix kirjoitti:
Jos argumentit ovat, että sisemmässä satulassa alkuperäiset kierteet ovat lujemmat kuin uudessa läpipultissa ja mutterilla varustetussa pultissa niin uskallampa epäillä.

Ei siellä satulassa mitään kierrettä ole, vaan takatukivarressa. Kun irrottaa paloja kiinnipitävän pultin ja jarrusatulan kiinnityspultit, käteen jää kaksi jarrusatulan puolikasta.

Kyse kaikenkaikkiaan on siitä, että turvallisuudella ei pidä leikkiä. Jos alkuperäinen ratkaisu jarruissa korvataan toisella, pitää varmistua että se on vähintään yhtä luja kuin alkuperäinen. Siinä kun on kyse muidenkin hengestä tuolla tienpäällä..
Hermojaan on turha menettää, siitä tulee vatsahaava ennenpitkää.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 14.10.2010 23:01 

Viestit: 5065
Läpipultti voi kai olla kestävämpikin kuin alkuperäinen, ainakin jos kynkästä (tukivarresta) on kierteet vähän irroituksessa vioittuneet ja sen mutterin vastaan tuleva puoli on suorassa.
Lujaa suht. pitkää tavaraa löytyy helpoiten kuusiokoloruuveista, alan kaupasta, muttereitakin löytyy normia lujempana.
Esim:
http://www.ruuvilinja.fi/ruuvinet/index ... &tyyppi=MU


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 15.10.2010 07:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Jos laittaa läpipultin (M9)vastamutterin vastinpinta pitäisi olla, kuten jo mainittukin, kohtisuora pulttiin nähden, muuten...Miten olisi vaihtokynkkä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 15.10.2010 07:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Miten olisi vaihtokynkkä.
Tai -kierre? Helicoil siis.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 15.10.2010 10:39 

Viestit: 684
En kyllä minäkään kehoita ketään käyttämään ainakaan kierretankoa korvaamaan alkuperäistä pulttia. Jo maalaisjärkikin sanoo että pitäisi käyttää ainakin alkuperäisen kaltaista pulttia, ellei ole saatavana orkkista. Tähän olisi katsastusmiehelläkin varmaan sanansa sanottavana. Mulla muuten olisi uudenveroinen farkun jarrusatula hyllyssä jos jollain on huutava pula moisesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 15.10.2010 17:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eipä taida läpipultti onnistua, mutterille ei ole koneistettu suoraa tasopintaa. Olisiko kynkän kierre niin "valmis", että M9-tapilla putsattunakaan ei pitäisi. Kynkkää sitten....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 15.10.2010 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tai pora ja 10.5 mm terä satuloita varten ja sitten tekee siihen tukivarteen vaikka m10 jengat ja tietenkin pultit jotka ovat pituudeltaan/kovuudeltaan ja vielä mielellään tuohon tuoreeseen jenkaan sopivia.
ensin kuitenkin ite kattoisin ne jengat tukivarresta ja sopivalla kierretapilla siivoaisin ne. sitten testaten orkkispulteilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 15.10.2010 22:06 

Viestit: 2699
Kappas vaan. Onhan niitä muutamia takajarrusatulan pultteja tullut avattua, mutta ei ikuna yhtään ole katkennut. Tiukassa yleensä ovat. Ja koko jarrusatulan seutu paskanen. Kyllä autojen mukana on tullut kuitattua laskua, joissa merkintöjä huolloista ja LHM:ien vaihdoista. Suuri summia on kuiteissa. Ilmaa niissä.

Kokemuksia jonniin verran BX:n takajarruista ja siitä minkä kuntoisia ovat. Voivat kyllä olla melkoisen murheellisen näköiset, niin leiman niillä saa. Mutta kunnollisia jarruja ei autossa ole. Ei ensimmäistäkään autoa ole maailmalta löytynyt, jossa takajarrut olisivat olleet kunnolla huolletut.

Tää korutont' on kertomaa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 16.10.2010 04:09 

Viestit: 59
Paikkakunta: Siikalatva
Absit kyllä helpottaa takalevyjen kirkkaana pysymistä. Ajelee vaikka pehmeellä hiekalla ja antaa auton luiskassa hiljalleen liukua järveen. Jos ei hoksaa vetää käsijarrua tai moottorijarrutuksella. Moni on liukkaalla säikähtynyt, kun ei meinaakaan pysähtyä, naputtelee vaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet
ViestiLähetetty: 16.10.2010 09:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tankkitäyteen kirjoitti:
Absit kyllä helpottaa takalevyjen kirkkaana pysymistä. Ajelee vaikka pehmeellä hiekalla ja antaa auton luiskassa hiljalleen liukua järveen. Jos ei hoksaa vetää käsijarrua tai moottorijarrutuksella. Moni on liukkaalla säikähtynyt, kun ei meinaakaan pysähtyä, naputtelee vaan.
Nyt täytyy kyllä sanoa, etten ymmärtänyt tämän syvintä ajatusta. Kyllä meillä ainakin on ABSillisissa täytynyt ihan saman verran tehdä töitä takalevyjen kirkkaina pitämiseksi kuin ABSittomissakin. Eihän normaalijarrutuksessa ABSillisessa ja ABSittomassa mitään eroa ole edes, eivätkä ne ABSit halua normaaliajossa milloinkaan nakutella edes.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/7 [ 154 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: