Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: XM - alempi lentokorkeus
ViestiLähetetty: 28.03.2009 13:11 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Onko kukaan kokeillut ottaa MEKAANISESTI irti tuota asennontunnistinta?
"Ainakin hitaammissa vauhdeissa, kuten hidastustöyssyt, ärsyttää tuo jousituksen koveneminen."

Minä kun aikoinaan hankin XM kulkimen niin koskaan en ollut varma onko se pehmeämpi vai jäykempi asento missä mennään. Aina tuntui olevan jäykempi mode verrattuna meidän toiseen kulkimeen CX:ään. Lopuksi heitin jousituksen ohjaimen tallin nurkkaan, katkoin piuhat ja virittelin siihen oman ohjaimen joka on aina pehmeämmässä asennossa. Tekniikka kuitenkin on pirullisen ovela tässä jousituksen ohjaimessa. En tekisi enään sitä vaan nykytietämyksellä testaisin anturit ja laittaisin merkkivalon joka näyttää jousituksen todellisen asennon.
Minun muutos teki sellasia ominaisuuksia että kun esim. tankkaa auton ja menee sisälle ja vääntää virran päälle niin perä putoaa alas ja säikäyttää takapenkillä olijat kuoliaaksi, ainakin jos on läppävikasia.
Seuraavaksi tein siihen kolmen minuutin viiveen ja otin leveän hymyn naamalle että nyt on täydellinen. Ninhän se olikin kun olin ajanut sillä vähän aikaisemmin. Kun aamulla lähdin töihin niin perkule yllätti taas. Keskimmäiset pallot oli yön aikana päästäneet ylimääräset paineet pois ja kolmen minuutin kuluttua kun taimeri laittoi pehmeän asennon niin paineet katosi keskimmäisiin palloihin ja taas pelästytti putoamalla alas. Meinasin että jospa keskimmäiset pallot on heikossa typessä, vajaapaineiset ja ostin kaiki pallot uusiksi. Tilanne ehkä hiukan parempi. Aloin viritellä parempaa ohjainyksikköä ja sillä välin käänsin jousituksen pehmeällä omassa virityksessä vasta kun olin ajellut puolisen tuntia, silloin ei pudonut yhtä pahasti. Seuraavaan versioon tein toisen 0,1 sekuntia tikittävän taimerin. Kolmen minuutin kuluttua tämä taimeri kytkeen jousituksen 0.1 sekunnin ajaksi pehmeämpään tilaan ja odottaa muutaman sekunnin. Tämä jatkuu kymmenen kertaa kunnes on pehmeä asento pysyvästi käytössä. Tällä 0,1 sekunin pulssilla kori ei juuri ehdi pudota, juuri huomaan pienen nykäisyn.
Tästä kytkennästä tuli aika monimutkainen mutta sopii samaan tilaan kuin alkuperäinen ECU.
Nyt aina katsastuksessa jännittää että jos vaatii alkuperäistä. Laitan aina jousituksen jäykempään tilaan eikä kukaan ole valittanut paitsi yhden kerran eräällä asemalla oli aika jäärä. Se nuljutti joka kulmaa ja valitti että jousitus on rikki, liian jäykkä. Lopuksi se kirjoitti että jousitus korjattava ensi tilassa ja hyväksyi ja leima tuli. Minä ajoin tyytyväisenä auton pihalle ja käänsin vivusta jousituksen pehmeämpään asentoon. En ruvennut opastamaan sitä kun ei tiennyt että niissä on jäykkä ja pehmeä asento ja että jousitus on jäykemmässä asennossa katsastusta varten ettei riko puskuria kun runtelee sen jarrutesterille.
Muilla asemilla ei koskaan mitään ongelmaa.
Mites se alkuperäinen ECU käyttäytyy kun ottaa auton käyttöön muutaman päivän tai viikon seisonnan jälkeen. Putoaako kori missän vaiheessa. Tiedän että se laittaa pehmeän asennon alkuun mutta silloin ei missään ole paineita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM - alempi lentokorkeus
ViestiLähetetty: 28.03.2009 22:53 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
En edes lukenut koko topiccia, mutta kiitos vinkistä. Madaltamaan en ala senttiäkään, mutta noin 9mm (säätövivussa) ylemmäs voisi tehdä omaan Xm:ään kolon sitten kun mulla sellainen on. Lähipiirissä ainoassa Xm:ssä vipu on miltei aina siinä kohtaa ilman koloa. Xm:n säädin on siitä hyvä että sen saa ainakin tuossa edellämainitussa säädettyä kitkalla aika portaattomasti.

Miä kun meinaan sitten tuunata sen suht pehmeäksi ja olla sitten miettimättä niitä töyssyjä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM - alempi lentokorkeus
ViestiLähetetty: 28.03.2009 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Roplaaja kirjoitti:
Mites se alkuperäinen ECU käyttäytyy kun ottaa auton käyttöön muutaman päivän tai viikon seisonnan jälkeen. Putoaako kori missän vaiheessa.

Tuota pitää ehken kysyä joltain kenellä tuo pysyy vähän pitempään tolpillaa kuin miulla, sillä käyttöpelini tuntuu putoavan välillä jo kun sille selkänsä kääntää... :lol:

Kovan työn kyllä olet tehnyt tuon "oman ECUn" kanssa, stetsonia sille nostella pitää..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron