Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 07.08.2011 10:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
svc kirjoitti:
black_van kirjoitti:
mitä tuossa vielä pitää tehdä ettei sytyttäisi valoa?
Käydä korjaamolla luetuttamassa se vikavalon syy? Paikallinen Auto-Asi veloittaa 10-15e.


Poistuuko valon palaminen sen jälkeen? Toiminta tosiaan parani, valon palaminen on lähinnä kosmeettinen haitta :)



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 07.08.2011 11:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
black_van kirjoitti:
svc kirjoitti:
black_van kirjoitti:
mitä tuossa vielä pitää tehdä ettei sytyttäisi valoa?
Käydä korjaamolla luetuttamassa se vikavalon syy? Paikallinen Auto-Asi veloittaa 10-15e.
Poistuuko valon palaminen sen jälkeen? Toiminta tosiaan parani, valon palaminen on lähinnä kosmeettinen haitta :)
Poistuuhan se vikavalo, jos korjaat vian, josta se ilmoittaa.

Vikavalo palaa jatkuvasti, jos ECU joutuu esim. jonkun anturivian takia käyttämään oletusarvoja kyseiselle anturille. Jatkuvasti aktiivinen vika aiheuttaa monesti myös tehorajoituksen. (Limp-home toiminto)

Satunnainen vika sytyttää vikavalon, mutta valo sammuu, jos vika ei toistu muistaakseni kolmen peräkkäisen käynnistyksen yhteydessä. Vikakoodi jää kuitenkin muistiin ja vikavalo palaa jatkossa startin yhteydessä muutaman sekunnin pitempään.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 07.08.2011 12:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
vikavalon palamisen aiheuttaa egr venttiilin tulppaaminen,ainoa asia mikä tuossa on korjattavissa on uudelleen liittäminen jolloin egr olisi taas toiminnassa :?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 07.08.2011 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
OK. en siis lukenut riittävän tarkkaan. Hmm. Vikavalon ei pitäisi syttyä, jos ohjaussolenoidi vaan toimii. Bosch EDC12 ei mittaa mitään sellaisia arvoja, jotka voisivat huomata EGR:n puuttumisen. Tein tuohon omaani saman tempun viime syksynä eikä se ainakaan huomannut mitään. Vai joko tuo sinun hodari on Siemensin ruiskulla?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 07.08.2011 14:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
svc kirjoitti:
OK. en siis lukenut riittävän tarkkaan. Hmm. Vikavalon ei pitäisi syttyä, jos ohjaussolenoidi vaan toimii. Bosch EDC12 ei mittaa mitään sellaisia arvoja, jotka voisivat huomata EGR:n puuttumisen. Tein tuohon omaani saman tempun viime syksynä eikä se ainakaan huomannut mitään. Vai joko tuo sinun hodari on Siemensin ruiskulla?


Piti käydä ihan vilaiseen että boschin ruiskulla tuo on. Tulppasin siis tuon mustalta purkilta lähtevän letkut joka menee egr.n alipaineella toimivaan karaan joka sulkee ja avaa pakokaasun menon. Välillä sytyttää ja sitten taas sammuu jne.
Ymmärsin kans ettei tuon pitäisi tunnistaa egr.n puuttumisen, mikähän voi aiheuttaa tuon valon syttymisen sitten?
Testasin egr.n että kyl se pelaa,tiedä sitten kuinka paskainen on. Laitoin alipaineletkun takas ja valo katosi,hmmm.......



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 07.08.2011 15:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Entäs jos se tulppaus ei ole tarpeeksi tiivis ja alipainepiiri ei toimi kunnolla?
http://koti.mbnet.fi/svc/doc/Citroen/HDi_tehonpuute.pdf
Käytännössä tulppa tulee siis tuohon letkuun "A"



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 08.08.2011 14:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kenguru kirjoitti:
No vikavalohan siinä taitaa pakostakin syttyä kun EGR:n tulppaa pois pelistä.
Kait senkin pystyi jotenkin ohjelmallisesti poistamaan tarkkailusta tai näin olen käsittänyt..
Juuri em. syiden takia ajattelin vaihtaa toiset venttiilit kokeeksi :)


By the way, olen testannut ja ei syty vikavalo. Tulppauksen voi yleensä tehdä kahdella tavalla. Alipaineletku tulppaus venttiililtä tai suoraan teräslätkä pakokaasun syöttöön eli ihan fyysisesti estetään pakokaasun kierrätys.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 12:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Pitihän tätä kokeilla... Tein itse niin, että otin sen T-haaran välistä pois ja laitoin alipainepumpulta tulevan letkun suoraan toiseen solenoidiin ja siitä lähtö hukkaportille. Ei syty vikavalo ja kulku parani selvästi, savutuskin on vähän maltillisempaa nyt (tosin savua alkaa tulla pienemmillä kierroksilla kuin aikaisemmin, mutta sellaista mustaa pilveä ei tule missään vaiheessa).

Kyseessä siis "lastutettu" versio HDi:stä, se selittänee tuota savutusta.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 12:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mitenkäs päin tuo turbon hukkaportti toimiikaan? Pitääkö sitä kiinni alipaine vai jousivoima?
Jos hukkis pysyy kiinni alipaineella, niin silloinhan vuoto saisi aikaan sen ennenaikaisen aukeamisen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 14:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Minä olen ollut siinä uskossa, että alipaine vetää sen kiinni, eli jos tosiaan ei ole alipainetta (tai on vuotoa), niin ahtopaineet menevät harakoille. Samoiten muistelen lukeneeni Pösö-foorumilta joskus, että jos laittaa letkun suoraan alipainepumpulta hukkaportille, saa hurjia ahtopaineita, mutta myös melko varman moottorivaurion aikaiseksi. 8-)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 14:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tulsku kirjoitti:
Minä olen ollut siinä uskossa, että alipaine vetää sen kiinni, eli jos tosiaan ei ole alipainetta (tai on vuotoa), niin ahtopaineet menevät harakoille.
Tämä olisi moottorin kannalta turvallisempi tapa, eli mahdolliset alipainevuodot eivät päästäisi ahtopainetta karkaamaan yli rajojen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
svc kirjoitti:
Entäs jos se tulppaus ei ole tarpeeksi tiivis ja alipainepiiri ei toimi kunnolla?
http://koti.mbnet.fi/svc/doc/Citroen/HDi_tehonpuute.pdf
Käytännössä tulppa tulee siis tuohon letkuun "A"


Tulppaus oli tiivis ja juurikin tuon A letkun tulppasin molempiin suuntiin,valo syttyy/palaa satunnaisesti. nyt laitettu letku takas ja pohditaan että mitä tuohon tekisi ja riittääkö mielenkiintoa laittaa sen lätkän sinne väliin



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 19:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no HUIJATKAA sitä älypäätä. antakaa sen hoitaa hommaansa luullen kaiken olevan ok. ja tulpatkaa se rööri pakoputken ja imusarjan välistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 20:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Itse irrotin ja tulppasin ongelmitta vain sen alipaineletkun siitä EGR:n päästä. Hassua, että se toisessa samanlaisessa sytyttää vikavalon ja toisessa ei.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
svc kirjoitti:
Itse irrotin ja tulppasin ongelmitta vain sen alipaineletkun siitä EGR:n päästä. Hassua, että se toisessa samanlaisessa sytyttää vikavalon ja toisessa ei.


Ja vielä samainen vuosimallikin :?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 09.08.2011 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mulla on ongelmana saaran ABS valo joka mollöttää kojelaudassa : jos ei ratkee nopeesti ,niin polttimo pois tai kytkentä pommin merkkivaloon.
ei ne leimaamossa kuitenkaan erota miten ABS valon tulee toimia. kunhan toimii


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 28.08.2011 13:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
No niin,ongelma jatkuu. Elikkä irrotin egr.ltä alipaineletkun ja kas, natsa egr.ltä napsahti poikki :twisted: Mitähän tuossa voisi nyt kokeilla ettei valo palaisi?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 30.08.2011 18:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
valo katosi tukittuani sille purkille tulon josta sitten yksi alipaineputki menee egr.lle,siinä näytti olevan jonkinlainen sähköliitin,eli liekkö se tunnistanut jotain ja sytytti valon. Havaitsin sitten että nyt kun egr on tukittu niin nopeasti kun polkaisee kaasua ja päästää niin kun kierrokset tippuu,kuuluu sellainen naksahteleva imuääni jostain. mistäs kenties se kuuluu?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia HDi "kilisee" alle 3000rpm
ViestiLähetetty: 30.08.2011 18:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no olisko ne venttiilit syynä moiseen ääneen. ja poleksitko ihan huviksesi niitä kierroksia ajellessas. tavallisessa käytössä en oo huomannu moista tarvetta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: