Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/5 [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 07:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
svc kirjoitti:
Pojan Piaggio mopo vaatisi ehdottomasti Selenia merkkistä öljyä.

Samaten tuo Sevelissä oleva Iveco (Sofim). Sitähän kyllä saisi vaikka täältä. Taidanpa kuitenkin olla kerettiläinen ja laittaa Castrolia tai LukOilia...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 08:43 

Viestit: 1496
laakeri kirjoitti:
Jos ei ole tarvis pitää sitä sitikkaa kauan, niin mikä ettei sitä Mobiliakin, jos halvalla saa.


Tälle väitteelle ei siis löytynyt mitään todellisuuteen pohjautuvaa tietoa. Vai? Viittaan aiempiin kysymyksiini tässä viestiketjussa. Kovin tuntuu olevan mielipiteitä yhdestä jos toisestakin tuotemerkistä (ei pelkästään öljyistä), mutta kun tarkemmin aletaan perusteita mielipiteeseen kyselemään niin ennakkoluuloja ja "työkaverin emännän serkulle" sattuneita juttuja tunnutaan totuutena huudeltavan...

Ja tätä en kysele sillä, että minulla olisi jokin suosikkiöljymerkki. Muutamilla vaan tuntuu olevan tyylinä haukkua jokin asia kuraksi tai huonoksi ilman perusteita. Olen itsekin syyllistynyt siihen :oops: . Etenkin autoihin liittyvissä keskusteluissa tälläiset kommentit ovat yleisesti edustettuina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 10:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Cikatti kirjoitti:
Fordin aikanaan tekemä soppari öljyistä on järkyttää rahastusta ja aivopesua.
Sitähän se kaikilla autovalmistajilla. Autolla tehtävä voitto tulee pitkälle jälkimarkkinoinnista.

Hoppaan kelpaa mikä tahansa öljy, jonka purkin kyljestä löytyy vähintään samat speksit, kuin mitä FoMoCo öljyiltä vaatii.

Kuten moni muukin on todennut, niin öljymerkki ei ole olennainen, vaan se, että käytetään sopivaa öljyä. Ja sitten kun ei ymmärretä mitään luokitusten perään, käytetään jotain paljon mainostettua öljyä ja valitetaan julkisesti, kuinka se ja se öljy on aivan kuraa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 14:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
svc kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Fordin aikanaan tekemä soppari öljyistä on järkyttää rahastusta ja aivopesua.
Sitähän se kaikilla autovalmistajilla. Autolla tehtävä voitto tulee pitkälle jälkimarkkinoinnista.

Hoppaan kelpaa mikä tahansa öljy, jonka purkin kyljestä löytyy vähintään samat speksit, kuin mitä FoMoCo öljyiltä vaatii.

Kuten moni muukin on todennut, niin öljymerkki ei ole olennainen, vaan se, että käytetään sopivaa öljyä. Ja sitten kun ei ymmärretä mitään luokitusten perään, käytetään jotain paljon mainostettua öljyä ja valitetaan julkisesti, kuinka se ja se öljy on aivan kuraa.


Mun kokemusten mukaan kaikki öljyt ovat moottorista poistettaessa olleet kuraa tai ainakin sisältäneet eitoivottuja partikkeleita.
Vika on siis kaikissa moottoreissa, eikä oljyissä, poislukien eräs takavuosien Mobilin halpisöljy, joka sisälsi näkyvää sakkaa jo uutena purkissaan. :shock:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 17:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Kyllä GM.n tietyissä malleissa on syytä käyttää valmistajan nimeämää öljyä,juurikin nostajien/nokan takia. Ainakin Astrassa yläkerta vaatii tiettyä ainesosaa. Jos epäilee että paskaa puhun niin tervetuloa kuuntelemaan pihaan miltä kuullostaa -06 astra kylmänä jossa käytetty 140tkm ajan kaikkea muuta öljyä kuin valmistajan nimeämää.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 17:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Jos Fordien vaatimukset täyttävä öljy on erityisen notkeaa ja matalakitkatyyppiä, niin tuo General Mistaken speksien versio 5W-30 on paljon perinteisempää ACEA-A3/B3/B4. Jo kannua hölskyttämällä noissa kahdessa tuntuu iso ero. Ja ei tosiaan toimi ristiin, vaikka viskositeetti on sama! Hoppaliemi on liiankin lirua Oppeliin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 21:11 

Viestit: 725
http://www.carbibles.com/engineoil_bibl ... tml#return
Tuolta kun vakoilee, niin loppuu pahempi luuleminen.

http://www.carbibles.com/additives.html
Myös lisäaine artikkeli on todella mielenkiintoinen... Kannattaa lukea!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 23:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ketkä käyttävät, tai ovat käyttäneet Castrol Magnatecia. Varsinkin 1.8 16V:ssä. Täällä riitti kerta. Tai sitten vika oli/tuli öljypumpussa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Öljykeskustelu... voi kun tulis mode ja ampuis otsaan, puukottaa voi myös :lol:



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 08.10.2012 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
ealab kirjoitti:
Ketkä käyttävät, tai ovat käyttäneet Castrol Magnatecia. Varsinkin 1.8 16V:ssä. Täällä riitti kerta. Tai sitten vika oli/tuli öljypumpussa.
Kerropa ekana mitkä ovat Magnatecin luokitukset ja viskositeetti. Magnateciä kun on 15 eri laatua.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Cikatti kirjoitti:
Öljykeskustelu... voi kun tulis mode ja ampuis otsaan, puukottaa voi myös :lol:
Kuitenkin luet tätä ketjua? Vai pakottaako joku? :mrgreen:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 00:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
svc kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Öljykeskustelu... voi kun tulis mode ja ampuis otsaan, puukottaa voi myös :lol:
Kuitenkin luet tätä ketjua? Vai pakottaako joku? :mrgreen:


Masokismin jäänteitä... no siis tämähän on silkkaa viihdettä vailla järjen häivää, pakko lukea. Öljyt testataan tosioloissa, ei Citikan pannuhuoneessa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 07:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
svc kirjoitti:
Kerropa ekana mitkä ovat Magnatecin luokitukset ja viskositeetti. Magnateciä kun on 15 eri laatua.


Tämän pitäisi auttaa valitsemaan oikea Castrol ihan rekisterinumeron perusteella. Löytää mitä löytää... :? Vaikka kylläpä tuo meidän Visankin löysi ja sille öljyehdotuksen. :o



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 08:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ja nuo öljysuositussivut toimivat käytännössä kaikki ihan samalla tapaa oikein/väärin. Perustuvat nimittäin Olyslager-nimisen firman pohjaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 11:02 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
svc kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Ketkä käyttävät, tai ovat käyttäneet Castrol Magnatecia. Varsinkin 1.8 16V:ssä. Täällä riitti kerta. Tai sitten vika oli/tuli öljypumpussa.
Kerropa ekana mitkä ovat Magnatecin luokitukset ja viskositeetti. Magnateciä kun on 15 eri laatua.

En enää muista, kuin, että niiltä osin käypästä öljyä oli. Tai piti olla. Voisiko yleisessä myynnissä (mm. Motonet) olla nykyaikaisia öljyjä, joita ei voisi sopimattomina suositella autonmoottoreihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 11:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Voi. Esim Zetecin saa särjettyä ajamalla 20W-50 mineraalilla ympärivuotisesti sen 15 tkm vaihtovälin. Tai jos laittaa johonkin kevyesti väljään perinteiseen 80-luvun moottoriin tuollaista 5W-30 ACEA-A5 öljyä. Mutta kyse on silloin käyttäjän virheestä, ei öljyn viasta.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 13:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
ealab kirjoitti:
Voisiko yleisessä myynnissä (mm. Motonet) olla nykyaikaisia öljyjä, joita ei voisi sopimattomina suositella autonmoottoreihin.
Onhan noita paljonkin. Nykyaikaiset mineraaliöljyt eivät sovi edelleenkään turboahtimella varustettuihin moottoreihin. ACEA A1/B1 ja A5/B5 öljyt sopivat vain niille suunniteltuihin moottoreihin. Diesel-hiukkassuodattimella varustetut autot vaativat sen ACEA C2 tai C3 luokituksen. Eurooppalaisiin moottoreihin eivät välttämättä sovi pelkästään amerikkalaisella SAE luokituksella olevat öljyt. Väärä viskositeetti voi aiheuttaa ongelmia. Jne

Sitten on vielä monia erikoisöljyjä, joiden valmistaja ei halua maksaa luokituksesta ACEA:lle tai SAE:lle mutta vakuuttaa niiden olevan sopivia. Näiden kohdalla on vaikea antaa suositusta ja sopivuudessa ollan valmistajan armoilla, mutta em. öljyt voivat hyvinkin olla käyttökelpoisia ja suorastaan erinomaisia. Luokitus kuitenkin tarkoittaa vain joidenkin minimivaatimusten täyttymistä.

Jopa USA:n markkinoille tehdyt öljyt eroavat Buroopan markkinoille tarkoitetuista eivätkä välttämättä sovi eurooppalaisiin moottoreihin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 19:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Öljy taitaa olla automiehen uskonto. Niin fanaattisesti omaa öljyuskomusta puolustetaan. Mutta on myös meitä ateisteja, joille kelpaa öljy kuin öljy.
Kahta en vaihda. Auto ja öljyt.

Heitänpä taas vettä myllyyn, vai pitäisikö sanoa öljyä liekkeihin.
Tässä täysin tuulesta temmattuja suhdelukuja.
Moottorivalmistajan suosittelema kallein öljy suojaa 99,9% kulumiselta normaaliajossa.
Muut kalliimman luokan synteettiset öljyt ....... 99,8-99,9%
Havemmat synteettiset öljyt ........................99,5-99,7%
Puolisynteettiset öljyt..................................99,2-99,5%
Mineraaliöljyt..............................................98,0-99,0%
Likaiset yli ikäiset öljyt, jos on riittävästi..........96-97% suojaus kulumista vastaan.

Luonnollisesti ajotapa vaikuttaa kulumiseen. Matkanopeutena 135 vaatii yli kaksinkertaisen tehon verrattuna 100 km/h , ja kuluttaa moottoria tietysti kaksinkertaisesti. Kilpa,ja vastaava käyttö rassaa moottoria moninkertaisesti. Ja jos moottorikonstruktio on poikkeuksellisen huono, kuten täällä on kautta rantain kerrottu Fordista, Opelista, ja VW:sta, saattaa moottorin kestoikä olla jollakin nimenomaisella öljyllä hieman pidempi.

Korostan vielä, että nuo luvut ovat täysin hatusta heitettyjä. Mutta kukaties jopa oikeita. Olen öljyasiassa ateisti.Minun XM:ään kelpaa mikä öljy hyvänsä. Kerron sitten kun moottori kajahtaa.

Kuka on uskossaan vahvin ja heittää ensimmäisen kiven?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 09.10.2012 20:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Suomessa on kuitenkin todella vaihtelevat olosuhteet,talvella paukkupakkasesta lämpöasteisiin. Näissä äärioloissa tulee esiin sitten ne pienet erot öljyissä. Pumpattavuus on aika oleellinen asia öljyssä pakkasella ja tässä niitä eroja tuleekin sitten. Pari sekuntia heikohko voitelu käynnistyksessä x 60 käynnistyskertaa pakkasella nii ei voi väittää etteikö vahinkoja synny ajan kanssa.
Jokainen saa tietty käyttää ihan mitä lystää koneessaan,itse jätän nuo 15euron "täyssynteettiset" litkut hyllylle.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 10.10.2012 14:14 

Viestit: 108
Luonnollisesti ajotapa vaikuttaa kulumiseen. Matkanopeutena 135 vaatii yli kaksinkertaisen tehon verrattuna 100 km/h , ja kuluttaa moottoria tietysti kaksinkertaisesti. Kilpa,ja vastaava käyttö rassaa moottoria moninkertaisesti. Ja jos moottorikonstruktio on poikkeuksellisen huono, kuten täällä on kautta rantain kerrottu Fordista, Opelista, ja VW:sta, saattaa moottorin kestoikä olla jollakin nimenomaisella öljyllä hieman pidempi.

Korostan vielä, että nuo luvut ovat täysin hatusta heitettyjä. Mutta kukaties jopa oikeita. Olen öljyasiassa ateisti.Minun XM:ään kelpaa mikä öljy hyvänsä. Kerron sitten kun moottori kajahtaa.

Kuka on uskossaan vahvin ja heittää ensimmäisen kiven?[/quote]

Tämä kait sitten on se ensimmäinen kivi!
Voi tosiaan olla, että XM:ään voi laittaa mitä öljyä hyvänsä, mutta näissä nykyaikaisemmissa sitikoissa ja muissakin autoissa kannattaa käytää auton valmistajan suosituksen mukaisesti oikean luokan laatuöljyjä (Niitä löytyy monen öljyn valmistajan valikoimasta). Ei tarvitse silloin valitella foorumilla öljyvuodoista, takeltelevista venttiileistä, ei ole talvisin vaaraa huohottimen putkien jäätymisestä, eikä tarvitse mietiskellä forte tai muutakaan moottorin sisäpesua. Jotkut öljyt kuten monet muutkin aineet on takoitettu nykyisille museovehkeille toiset taas nykyaikaisille kulkupeleille. Itselläni on kokemusta ajoista jolloin kesäisin moottorissa käytettiin SAE 30 luokan öljyä ja vaihdettiin vähintään 3000 km:n välein ja talvisin SAE 10 öljyä ja vihdettiin 1500 km:n välein. Autoillakin pääsi ilman moottoriremonttia jopa yli 100 tkm. Kestivät minkä kestivät ei kuitenkaan tulisi enää pieneen mieleeni käyttää moisia öljyjä paitsi ruohonleikkurissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 11.10.2012 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Tämä kait sitten on se ensimmäinen kivi!

Juu .Onneksi heitit aika hiljaisen, melkein kuin sulkapallosyöttö.
Jokainen saa käyttää juuri sellaista öljyä, kuin haluaa, ja hyväksi näkee autoaan ajatellen. Onneksi meillä on valinnanmahdollisuuksia yllin kyllin.

Mutta silloin, kun estoitta kehutaan omaa valintaa, ja haukutaan p*****ksi kilpailijan samanlaatuinen öljy, herää aina tarve kommentoida asiaa.

Ja oli tästä keskustelusta sekin hyöty, että aloin miettiä oman auton öljynvaihtoa. Taisi olla kesäkuun loppua, juuri ennen ekaa lapinmatkaa. Eli nykyisillä öljyillä on ajettu 19000-23000km. olen kai kolme kertaa lisännyt vajaan litran kerrallaan. Tänään ostin Teboil Diamond Dieseliä kannun, kun sain samaan rahaan lasinpesunesteen. Muuten tuo Gold sopii paremmin kullankaivajan imagolle. Sekä öljynsuodattimen. Josko viikonloppuna laskisi hyvin palvelleet öljyt eläkkeelle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 11.10.2012 08:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Suomessa on kuitenkin todella vaihtelevat olosuhteet,talvella paukkupakkasesta lämpöasteisiin."

Aivan ja juuri tästä syystä esim itse vaihda öljyt mielelläni vain 5000 - 6000 km intervallilla, olipa öljy mitä hyvänsä. Ilamston vaihtelevuus mm lisää öjyn vesimäärää. Talven kylmimpänä kohtana käytän juurikin jotain halpaa synteettistä litkua koska käynnistyvyys on ihan eri luokkaa. Harvoin sitä lopulta nimittäin saa moottoria töpselin päähän. Kylmäkäynnistys kun kovalla pakkasella ja paksuilla öljyillä vastaa helposti 500 km ajoa kulumiseltaan.

Vain kerran on kone lauennut voitelun takia, 213 000 km ajetussa CX TRD:ssä oli Mobil Delvacit ja jokin laakeri laukesi, kammesta tai männän tapista. Mutta, eipä tuokaan varmasti ollut mobilin syytä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 11.10.2012 12:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
"tulevaisuuden" moottoreissa on mielenkiintoisia öljyjä, esim. uudessa voortin ecobuust 1.0 koneessa 5w-20, jota ei taida valmistaa kuin yksi öljymerkki tällähetkellä... 8-) :ugeek: saapa nähdä, onko 10v. päästä enään yleisesti saatavilla näihin harrastevehkeisiin sopivia öljyjä? :o

Vai mennäänkö siihen, että öljyt menee moottorityyppi kohtaisiksi, joka moottorille oma "erikois"-öljynsä? :geek:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 11.10.2012 12:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
cxtb2 kirjoitti:
5w-20,
:shock: Tuota voi jo sanoa ohueksi.
Mutta onhan noita valmistajia: Mobil, Castrol, Eneos, Valvoline, Pennzoil, Redline...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: öljyt
ViestiLähetetty: 13.10.2012 11:23 

Viestit: 108
svc kirjoitti:
cxtb2 kirjoitti:
5w-20,
:shock: Tuota voi jo sanoa ohueksi.
Mutta onhan noita valmistajia: Mobil, Castrol, Eneos, Valvoline, Pennzoil, Redline...


Se on myös sitä öljyn laadun kehitystä entistä paremmaksi. Viskositeetti eli sisäinen kitka on pieni ja lämpenemisen aiheuttama öljyn oheneminen saatu vähäiseksi (viskositeetti-indeksiä [VI] parannettu lisäaineilla). Lopputuloksena polttoaineen kulutusta on saatu pienemmäksi ja öljyn voitelu- ja muut ominaisuudet ovat pitkäkestoisempia.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/5 [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: