|
Kirjoittaja |
Viesti |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 11.08.2014 17:28 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Tuollainen pallo (2 kpl) lähti pois Breakin etupäästä:  Olivat pintakovat. Tilalle meni käytetyt CX:n pitkulaiset pallerot pienellä viisteellä varustettuna.  Muuttui aivan hemmetististi mukavampaan suuntaan. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 11.08.2014 20:13 |
Viestit: 1128
|
Kävin juuri Francessa täytättämässä pojan Xantian pallot, samassa yhteydessä puolityhjät comfortit edestä lähti mäkeen ja normi 55 bariset meni tilalle. Comfortit olivatkin vain tilapäisesti siellä keulalla.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 11.08.2014 21:53 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Olisiko tuo viiste alkuperäinen, vai itse tehty. Mikä merkitys viisteellä, lyhyempi reikä?=herkempi virtaus? Entä jos reiän reunat vielä pyöristäisi?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 11.08.2014 22:09 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
ealab kirjoitti: Olisiko tuo viiste alkuperäinen, vai itse tehty. Mikä merkitys viisteellä, lyhyempi reikä?=herkempi virtaus? Entä jos reiän reunat vielä pyöristäisi? Olisi, jos pallo olisi alkuperäinen 70-luvulta oleva. Niissä oli viisteitä tehty, ehkä vielä jonkin aikaa uudemmissakin..? Virtauksen laminaarisuudesta puhuivat, että viisteen kanssa virtaisi jouheammin, olikohan jossain Ranskalaisella vai Brittien sivustolla juttua aiheesta...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 11.08.2014 22:28 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
ealab kirjoitti: Olisiko tuo viiste alkuperäinen, vai itse tehty. Mikä merkitys viisteellä, lyhyempi reikä?=herkempi virtaus? Entä jos reiän reunat vielä pyöristäisi? Viisteen tein itse Cikatin ohjeiden mukaan. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 12.08.2014 07:50 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Siis n. 8mm:n poranterällä pienen matkaa.? Ja lastut magneetilla pois. Ps. Uudelleentäytössä laitettiin Xantia 1,8 16V alkuperäisiin eteen se normi-55, +10. Ei hassumpaa. Seuraavaan täyttöönkin vähän enemmän matkaa.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 12.08.2014 08:15 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tollasilla itse tehdyillä viisteillä ja 2mm terällä tein Xantun comfort-palloista edes vähän siedettävämmät. Aidoissa CX:n palloissa on tämän näköiset: 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 12.08.2014 08:36 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
ealab kirjoitti: Siis n. 8mm:n poranterällä pienen matkaa.? Ja lastut magneetilla pois. Ps. Uudelleentäytössä laitettiin Xantia 1,8 16V alkuperäisiin eteen se normi-55, +10. Ei hassumpaa. Seuraavaan täyttöönkin vähän enemmän matkaa. Käytin ekaa terää, joka sormiin osui, tais olla 10 mm. Lastuja tuli tasan kaksi. Puhaltelin paineilmalla vielä varmuudeksi.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 14.08.2014 23:28 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Miksi viiste reiän alkuun... Noh, jos viite tehdään niin fluidi lopettaa jonkin verran ja paljonkin sen hullun pyörteilyn ja pienen virtaussekoilun ja sujahtaa reikään paljon kivemmin. Onko kätevää kaataa nestettä suppiloon (tratti) vai suoraan ängetä neste pullon suusta sisään? Ei, koska pullon suu "oksentaa" jos siitä enemmän ängetään. Iskunvaimennuksesta vaan ihan aidosti tulee hienovaraisempaa tuon viisteen avulla. Se poistaa sitä kuuluisaa "pintakovuutta" Eli, kyse on siis laminaarisuudesta virtauksessa. Terävät kulmat reiässä aiheittavat vain pyörteilyä ja vastusta. Jokainen tekee sitten ihan omalla vastuulla 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 16.08.2014 14:29 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kun juttu nyt lipsahti porailuihin, niin porasinpa etucomforteihin syvennystä ja pyöristin vielä reiän reunat. Ajaessa ei ollut enää tietoakaan comfort-pintakovuudesta. Jotenkin huomaamattomammin menee. Ja paremmin sopii yhteen takapallojen kanssa(1,9D etu-) Perä ei enää tunnu notkuvan niin paljon, verrattuna etupäähän. Mitä mahtaa siitä tulla, kun saan vähän isommat alkuperäiset etupallot uudelleentäytettyä (60:iin)ja teen niihinkin syvennystä, ainakin vähän. Ja jos vielä takapallojen reikää....
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 17.08.2014 08:09 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kun mainittiin pintakovuus, niin se taitaa olla eri asia, kuin kovuus. Pintakova pallo voi kyllä toimia jousena, mutta iskunvaimennusventtiili ja sen reikä tekevät pintakovaksi, vrt. IFHS:n comfortit, niitä ei ole pehmeiksi moitittu. Kova pallo on tyhjä, joustamaton. Näin olen käsittänyt.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 17.08.2014 12:04 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Teuski. Mikä pallo tuo on? Ei ainakaan orkkis..
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 17.08.2014 12:41 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Teuski. Mikä pallo tuo on? Ei ainakaan orkkis.. Pallosta en tiedä, mutta tuontapainen iv-venttiilin reikä mulla oli palloissa joiden oletan olleen CX:n orkkikset.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 17.08.2014 13:43 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
IHmettelin tuota irroitettavaa helaa iskaripaketin ympärillä. Ihan kuin olisi D-mallin pallo..
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 17.08.2014 14:26 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: IHmettelin tuota irroitettavaa helaa iskaripaketin ympärillä. Ihan kuin olisi D-mallin pallo.. Vastaavalla toteutuksella olevat pallot löytyivät kaverin -70 Ds:stä, autosta joka oli melko uutena jäänyt ajosta pois. Saattaa olla jopa alkuperäiset, mutta mistäs sen tietäisi vaikka olisi 70-luvun lopun tarvikepallot..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 17.08.2014 15:20 |
Viestit: 50
|
Sorry. OT juttu. Yritän tavoitella JASUA
Et viitsisi jasu antaa vinkkiä äskettäin aloittamaani XM:n lämmitysongelmaan. Sain kerran aikaisemmin hyviä ohjeita. terv. Gallialainen
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 14.10.2014 17:25 |
Viestit: 708
|
Kylläpä C5 II muuttui aivan eri MUKAVAKSI kun porasin (8.5mm. terä) etupalloihin (Xantia 70bar.) viisteen reiän alkuun, pintakovuus hävisi. Femma ei ole muuttunut näin paljon millään pallotuksella (posittivisesti). Taakse täytynee tehdä sama homma (BX farkku pallerot 500/40/1.1). Uskoisin vakiopalloisesta C5:stä tulevan kohtuullisen hyvä jos palloihin ajaa viisteen. NAM!!
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 14.10.2014 19:46 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Täytetyt BX pitkät pallot farkussani takana ovat alkaneet hieman ärsyttää ja nyt mietinkin myös taakse CX:n palloja. Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana? Onko kokemusperäistä fiilistä kummat olisivat omimmillaan Xantiassa CX etupallojen kavereina?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 14.10.2014 20:10 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Akaile kirjoitti: Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana? On. Breakissa halkaistavat 700cc pallot, Berlinessä hitsatut, kokoa en niille muista...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 14.10.2014 21:02 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Akaile kirjoitti: Täytetyt BX pitkät pallot farkussani takana ovat alkaneet hieman ärsyttää ja nyt mietinkin myös taakse CX:n palloja. Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana? Onko kokemusperäistä fiilistä kummat olisivat omimmillaan Xantiassa CX etupallojen kavereina? Paineista ne, ja laita 55 bar painetta, toimii nimimerkillä kokemusta on  . BX:n breakin pallo on nykyisin sama kuin CX Berlinen takapallo, eli siis TT= Toutes Types koko on 500 cc. Alunperin nuo ei toki olleet samoja, mutta ei niitä alkuperäisen kaltaisia saa enään uusia. Jos vielä lisää pehmennystä haluat, niin poraa reikää 0,1mm isommaksi, ja siis porailu aina max 0.1mm kerrallaan, tekee ison eron tuo pienikin keskireijän isontaminen.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 14.10.2014 21:03 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuon toisen foorumin puolella xmxantiaetc osastossa keskustelua myös noista viisteistä ym. Mielenkiintoiset ovat nuo C5:n kolmireikäiset tarvikepallot. C5:stä ei itsellä kokemusta, tietääkö joku onko noita useampireikäisiä myös tehdastekoisena?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 14.10.2014 21:05 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Ei taida olla tuollaisia kolmireikäisiä C5:sissa ollut alkuperäisenä? Tosin oli sitten sellaisia, joissa keskireijässä oli kuula, moisia en taasen ole tarvikepalloissa nähnyt.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 15.10.2014 08:20 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kuula olisikin hifistelyä. Luultavasti päästää palloon, mutta ulos venttiilin läpi. Vaikutus: töyssyt ei tunnu, paluuliike rauhallinen. Ei hytky. 
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 15.10.2014 09:31 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Croisette kirjoitti: Akaile kirjoitti: Täytetyt BX pitkät pallot farkussani takana ovat alkaneet hieman ärsyttää ja nyt mietinkin myös taakse CX:n palloja. Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana? Onko kokemusperäistä fiilistä kummat olisivat omimmillaan Xantiassa CX etupallojen kavereina? Paineista ne, ja laita 55 bar painetta, toimii nimimerkillä kokemusta on  . BX:n breakin pallo on nykyisin sama kuin CX Berlinen takapallo, eli siis TT= Toutes Types koko on 500 cc. Alunperin nuo ei toki olleet samoja, mutta ei niitä alkuperäisen kaltaisia saa enään uusia. Jos vielä lisää pehmennystä haluat, niin poraa reikää 0,1mm isommaksi, ja siis porailu aina max 0.1mm kerrallaan, tekee ison eron tuo pienikin keskireijän isontaminen. 55 niihin oli jo paineistettu aikaisemmin...Jos ne kerta on samat noiden CX berliiniläisten kanssa niin taidan tyytyä viisteen poraamiseen ja uusiotäyttöön.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ??? Lähetetty: 15.10.2014 13:05 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mitä eroa saadaan aikaiseksi keskireiän isontamisella, tai syvennyksen poraamisella= keskireiän lyhentämisellä.
|
|
|
|
 |
|
|