Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 11.08.2014 17:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Tuollainen pallo (2 kpl) lähti pois Breakin etupäästä:
Kuva
Olivat pintakovat.

Tilalle meni käytetyt CX:n pitkulaiset pallerot pienellä viisteellä varustettuna.
Kuva

Muuttui aivan hemmetististi mukavampaan suuntaan. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 11.08.2014 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kävin juuri Francessa täytättämässä pojan Xantian pallot, samassa yhteydessä puolityhjät comfortit edestä lähti mäkeen ja normi 55 bariset meni tilalle. Comfortit olivatkin vain tilapäisesti siellä keulalla.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 11.08.2014 21:53 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Olisiko tuo viiste alkuperäinen, vai itse tehty. Mikä merkitys viisteellä, lyhyempi reikä?=herkempi virtaus? Entä jos reiän reunat vielä pyöristäisi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 11.08.2014 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Olisiko tuo viiste alkuperäinen, vai itse tehty. Mikä merkitys viisteellä, lyhyempi reikä?=herkempi virtaus? Entä jos reiän reunat vielä pyöristäisi?

Olisi, jos pallo olisi alkuperäinen 70-luvulta oleva. Niissä oli viisteitä tehty, ehkä vielä jonkin aikaa uudemmissakin..?

Virtauksen laminaarisuudesta puhuivat, että viisteen kanssa virtaisi jouheammin, olikohan jossain Ranskalaisella vai Brittien sivustolla juttua aiheesta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 11.08.2014 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
ealab kirjoitti:
Olisiko tuo viiste alkuperäinen, vai itse tehty. Mikä merkitys viisteellä, lyhyempi reikä?=herkempi virtaus? Entä jos reiän reunat vielä pyöristäisi?

Viisteen tein itse Cikatin ohjeiden mukaan. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 12.08.2014 07:50 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Siis n. 8mm:n poranterällä pienen matkaa.? Ja lastut magneetilla pois. Ps. Uudelleentäytössä laitettiin Xantia 1,8 16V alkuperäisiin eteen se normi-55, +10. Ei hassumpaa. Seuraavaan täyttöönkin vähän enemmän matkaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 12.08.2014 08:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tollasilla itse tehdyillä viisteillä ja 2mm terällä tein Xantun comfort-palloista edes vähän siedettävämmät.

Aidoissa CX:n palloissa on tämän näköiset:

Kuva



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 12.08.2014 08:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
ealab kirjoitti:
Siis n. 8mm:n poranterällä pienen matkaa.? Ja lastut magneetilla pois. Ps. Uudelleentäytössä laitettiin Xantia 1,8 16V alkuperäisiin eteen se normi-55, +10. Ei hassumpaa. Seuraavaan täyttöönkin vähän enemmän matkaa.

Käytin ekaa terää, joka sormiin osui, tais olla 10 mm.
Lastuja tuli tasan kaksi. :)
Puhaltelin paineilmalla vielä varmuudeksi.



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.08.2014 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Miksi viiste reiän alkuun... Noh, jos viite tehdään niin fluidi lopettaa jonkin verran ja paljonkin sen hullun pyörteilyn ja pienen virtaussekoilun ja sujahtaa reikään paljon kivemmin. Onko kätevää kaataa nestettä suppiloon (tratti) vai suoraan ängetä neste pullon suusta sisään? Ei, koska pullon suu "oksentaa" jos siitä enemmän ängetään.
Iskunvaimennuksesta vaan ihan aidosti tulee hienovaraisempaa tuon viisteen avulla. Se poistaa sitä kuuluisaa "pintakovuutta"
Eli, kyse on siis laminaarisuudesta virtauksessa. Terävät kulmat reiässä aiheittavat vain pyörteilyä ja vastusta.

Jokainen tekee sitten ihan omalla vastuulla :D



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 16.08.2014 14:29 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kun juttu nyt lipsahti porailuihin, niin porasinpa etucomforteihin syvennystä ja pyöristin vielä reiän reunat. Ajaessa ei ollut enää tietoakaan comfort-pintakovuudesta. Jotenkin huomaamattomammin menee. Ja paremmin sopii yhteen takapallojen kanssa(1,9D etu-) Perä ei enää tunnu notkuvan niin paljon, verrattuna etupäähän. Mitä mahtaa siitä tulla, kun saan vähän isommat alkuperäiset etupallot uudelleentäytettyä (60:iin)ja teen niihinkin syvennystä, ainakin vähän. Ja jos vielä takapallojen reikää....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 17.08.2014 08:09 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kun mainittiin pintakovuus, niin se taitaa olla eri asia, kuin kovuus. Pintakova pallo voi kyllä toimia jousena, mutta iskunvaimennusventtiili ja sen reikä tekevät pintakovaksi, vrt. IFHS:n comfortit, niitä ei ole pehmeiksi moitittu. Kova pallo on tyhjä, joustamaton. Näin olen käsittänyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 17.08.2014 12:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Teuski. Mikä pallo tuo on? Ei ainakaan orkkis..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 17.08.2014 12:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Teuski. Mikä pallo tuo on? Ei ainakaan orkkis..

Pallosta en tiedä, mutta tuontapainen iv-venttiilin reikä mulla oli palloissa joiden oletan olleen CX:n orkkikset.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 17.08.2014 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
IHmettelin tuota irroitettavaa helaa iskaripaketin ympärillä. Ihan kuin olisi D-mallin pallo..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 17.08.2014 14:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Sitikkapuoskari kirjoitti:
IHmettelin tuota irroitettavaa helaa iskaripaketin ympärillä. Ihan kuin olisi D-mallin pallo..

Vastaavalla toteutuksella olevat pallot löytyivät kaverin -70 Ds:stä, autosta joka oli melko uutena jäänyt ajosta pois. Saattaa olla jopa alkuperäiset, mutta mistäs sen tietäisi vaikka olisi 70-luvun lopun tarvikepallot..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 17.08.2014 15:20 

Viestit: 50
Sorry. OT juttu. Yritän tavoitella JASUA

Et viitsisi jasu antaa vinkkiä äskettäin aloittamaani XM:n lämmitysongelmaan. Sain kerran aikaisemmin hyviä ohjeita. terv. Gallialainen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.10.2014 17:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Kylläpä C5 II muuttui aivan eri MUKAVAKSI kun porasin (8.5mm. terä) etupalloihin (Xantia 70bar.) viisteen reiän alkuun, pintakovuus hävisi. Femma ei ole muuttunut näin paljon millään pallotuksella (posittivisesti). Taakse täytynee tehdä sama homma (BX farkku pallerot 500/40/1.1). Uskoisin vakiopalloisesta C5:stä tulevan kohtuullisen hyvä jos palloihin ajaa viisteen. NAM!!



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.10.2014 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Täytetyt BX pitkät pallot farkussani takana ovat alkaneet hieman ärsyttää ja nyt mietinkin myös taakse CX:n palloja. Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana? Onko kokemusperäistä fiilistä kummat olisivat omimmillaan Xantiassa CX etupallojen kavereina?



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.10.2014 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Akaile kirjoitti:
Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana?

On. Breakissa halkaistavat 700cc pallot, Berlinessä hitsatut, kokoa en niille muista...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.10.2014 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Akaile kirjoitti:
Täytetyt BX pitkät pallot farkussani takana ovat alkaneet hieman ärsyttää ja nyt mietinkin myös taakse CX:n palloja. Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana? Onko kokemusperäistä fiilistä kummat olisivat omimmillaan Xantiassa CX etupallojen kavereina?


Paineista ne, ja laita 55 bar painetta, toimii nimimerkillä kokemusta on ;) . BX:n breakin pallo on nykyisin sama kuin CX Berlinen takapallo, eli siis TT= Toutes Types koko on 500 cc. Alunperin nuo ei toki olleet samoja, mutta ei niitä alkuperäisen kaltaisia saa enään uusia. Jos vielä lisää pehmennystä haluat, niin poraa reikää 0,1mm isommaksi, ja siis porailu aina max 0.1mm kerrallaan, tekee ison eron tuo pienikin keskireijän isontaminen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.10.2014 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tuon toisen foorumin puolella xmxantiaetc osastossa keskustelua myös noista viisteistä ym. Mielenkiintoiset ovat nuo C5:n kolmireikäiset tarvikepallot. C5:stä ei itsellä kokemusta, tietääkö joku onko noita useampireikäisiä myös tehdastekoisena?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 14.10.2014 21:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Ei taida olla tuollaisia kolmireikäisiä C5:sissa ollut alkuperäisenä? Tosin oli sitten sellaisia, joissa keskireijässä oli kuula, moisia en taasen ole tarvikepalloissa nähnyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 15.10.2014 08:20 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kuula olisikin hifistelyä. Luultavasti päästää palloon, mutta ulos venttiilin läpi. Vaikutus: töyssyt ei tunnu, paluuliike rauhallinen. Ei hytky. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 15.10.2014 09:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Croisette kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Täytetyt BX pitkät pallot farkussani takana ovat alkaneet hieman ärsyttää ja nyt mietinkin myös taakse CX:n palloja. Kymysyksiä: Onko CX Berlinessä ja Breakissa eri pallot takana? Onko kokemusperäistä fiilistä kummat olisivat omimmillaan Xantiassa CX etupallojen kavereina?


Paineista ne, ja laita 55 bar painetta, toimii nimimerkillä kokemusta on ;) . BX:n breakin pallo on nykyisin sama kuin CX Berlinen takapallo, eli siis TT= Toutes Types koko on 500 cc. Alunperin nuo ei toki olleet samoja, mutta ei niitä alkuperäisen kaltaisia saa enään uusia. Jos vielä lisää pehmennystä haluat, niin poraa reikää 0,1mm isommaksi, ja siis porailu aina max 0.1mm kerrallaan, tekee ison eron tuo pienikin keskireijän isontaminen.


55 niihin oli jo paineistettu aikaisemmin...Jos ne kerta on samat noiden CX berliiniläisten kanssa niin taidan tyytyä viisteen poraamiseen ja uusiotäyttöön.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallojen vaihto xantiaan ???
ViestiLähetetty: 15.10.2014 13:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mitä eroa saadaan aikaiseksi keskireiän isontamisella, tai syvennyksen poraamisella= keskireiän lyhentämisellä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/7 [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: