|
Kirjoittaja |
Viesti |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 14.12.2012 12:35 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
svc kirjoitti: Cikatti kirjoitti: "Akaile kirjoitti: Ei kyllä pidä paikkaansa...Citikka on ollut harvoja tehtaita joilla on ollut jo vuosikymmeniä sitten tarkoituksena tehdä vähäruokaisia kulkimia." -86 mallisella Saab 9000i:llä (2.0 16v, 136 hv) pääsi helposti 7 litran keskikulutukseen seka-ajossa. Ja matka ajossa jopa 6 litran pintaan. -99 mallinen Xantia 2.0 16V, 136 hv ei mene oikein millään alle 7,5 litran. Edes 1,8 16V ZX ei mennyt alle 7 litran kuin yhden kerran. Tosin -97 ZX Breakin omamassa on samaa luokkaa kuin -86 Saab 9000:lla  Jos citikat ovat pienikulutuksisia, niin Xsaralla päästäneen vähemmällä kuin esim. Opel Astralla (G)? Moisellahan jää pienellä koneella maantiekulutus tuntuvasti alle kuuden litran.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 14.12.2012 12:59 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Toisaaltas tekis mieli kokeilla, mitä tolla sais aikaan veekuukalle. Taitaa vaan olla rahoille parempaakin käyttöä tässä lähikuukausina.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 14.12.2012 13:00 |
Viestit: 909
|
laakeri kirjoitti: svc kirjoitti: Cikatti kirjoitti: "Akaile kirjoitti: Ei kyllä pidä paikkaansa...Citikka on ollut harvoja tehtaita joilla on ollut jo vuosikymmeniä sitten tarkoituksena tehdä vähäruokaisia kulkimia." -86 mallisella Saab 9000i:llä (2.0 16v, 136 hv) pääsi helposti 7 litran keskikulutukseen seka-ajossa. Ja matka ajossa jopa 6 litran pintaan. -99 mallinen Xantia 2.0 16V, 136 hv ei mene oikein millään alle 7,5 litran. Edes 1,8 16V ZX ei mennyt alle 7 litran kuin yhden kerran. Tosin -97 ZX Breakin omamassa on samaa luokkaa kuin -86 Saab 9000:lla  Jos citikat ovat pienikulutuksisia, niin Xsaralla päästäneen vähemmällä kuin esim. Opel Astralla (G)? Moisellahan jää pienellä koneella maantiekulutus tuntuvasti alle kuuden litran. Onhan Citikan tavoitteena voinut olla vuosikymmeniä tehdä vähäruokaisia kulkimia, mutta jotkut muut vaan ovat onnistuneet siinä ainakin ajoittain paremmin.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 14.12.2012 13:57 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Pasis kirjoitti: Onhan Citikan tavoitteena voinut olla vuosikymmeniä tehdä vähäruokaisia kulkimia, mutta jotkut muut vaan ovat onnistuneet siinä ainakin ajoittain paremmin. Viimeisimmässä Citikka-lehdessä oli saksalaisesta lehdestä suomennettu (ja lyhennetty) autotesti 60-luvulta. Siinä todettiin että ID19 kulutti selvästi vähemmän bensaa kuin vastaavan hintaluokan mersu, bemari, ooppeli, volvo ja fiude. Varsinkin rata-ajossa ero oli huima. 
Viimeksi muokannut Igor päivämäärä 14.12.2012 13:57, muokattu yhteensä 1 kerran
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 14.12.2012 13:57 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Nickroen kirjoitti: laittakaa YV:tä, voin antaa kollegan numeron joka lastuttaa työkseen ajoneuvoja, hänellä varmasti faktaa kertoa mitä hyötyä vaparin lastuttamisessa on jos on. Konkreettinen hyöty on ainakin tarjota toimeentulo lastuttamista tekeville ihmisille 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 14.12.2012 20:26 |
|
Vähäisen älyni mukaan vapariin ei softan muokkauksella voi lisätä woimaa. Polttoaineen kulutuksen vähentäminen on mahdollista, jos päästöistä ei tarvitse välittää. Näin tekivät nousevan auringon autotehtaat aikoinaan, ennen tiukempien päästömääräysten voimaantuloa. Kulutusta saatiin pienemmäksi päästöjen kustannuksella. Jokaikisen, nykyaikaisen, ahtamattoman bensamoottorin kulutusta voitaisiin pudottaa paljon, jos pakokaasupäästöjen raja-arvoja nostettaisiin. Jos nykyisen, halvan, mutta jossain määrin antiikkisen kolmitoimikatin rinnalle, tai sen korvaava uusi tekniikka löytyisi, voisi maailma pelastua.
ps. ja paskat
|
|
|
|
 |
Xsaravts2.0
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 15.12.2012 00:12 |
Viestit: 284 Paikkakunta: Turku/Raisio
|
Natero kirjoitti: Vähäisen älyni mukaan vapariin ei softan muokkauksella voi lisätä woimaa. Polttoaineen kulutuksen vähentäminen on mahdollista, jos päästöistä ei tarvitse välittää. Näin tekivät nousevan auringon autotehtaat aikoinaan, ennen tiukempien päästömääräysten voimaantuloa. Kulutusta saatiin pienemmäksi päästöjen kustannuksella. Jokaikisen, nykyaikaisen, ahtamattoman bensamoottorin kulutusta voitaisiin pudottaa paljon, jos pakokaasupäästöjen raja-arvoja nostettaisiin. Jos nykyisen, halvan, mutta jossain määrin antiikkisen kolmitoimikatin rinnalle, tai sen korvaava uusi tekniikka löytyisi, voisi maailma pelastua.
ps. ja paskat eihän tuolla ecun uudelleen ohjelmoinnista saa ihmeitä aikaan, mut ihan mukavasti toi lisää pirteyttä ja kulutusta pienemmäksi 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 15.12.2012 10:25 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Natero kirjoitti: Vähäisen älyni mukaan vapariin ei softan muokkauksella voi lisätä woimaa. Polttoaineen kulutuksen vähentäminen on mahdollista, jos päästöistä ei tarvitse välittää. Voi vapariinkin vähän saada lisää, jos päästöistä ei tarvitse välittää. Bensakarttaa ja sytytysennakkoa voidaan muokata hieman lisätehon suuntaan. Mutta kuten ekassa kommentissani jo kirjoitin, reilumpi lisäteho vaatisi myös kaasujenvaihdon parantamista, eli imusarjan, nokka-akselin ja pakoputkiston muokkausta.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 17.12.2012 10:01 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Yleensähän vapariin saa mekaanisestikin lisää syöttöä. Tosin näistä aivan uusimmista vapareista en tiedä. Kyllä ehkä kannattaa ostaa jo valmiiksi tehtaalla suunniteltu ja valmistettu voimakas peli jos sitä poweria haluaa. Moottori, kytkin tai vaihteisto LAUKEAA ihan varmuudella nopeammin virittelyn jälkeen. Minullakin on tästä ikävästi kokemusta. CX TRD oli helppo viritettävä pumpustaan ja silti se pysyi päästörajoissa mutta voimaa tuli sikana lisää. Testasin tätä kahdella eri CX turbo dieselillä. Toisen kanssa vielä niin että kun olin lisännyt syöttöä niin nostin myös ahtopainetta 0.3 jotta saatiin savuarvoa kompensoitua ja menihän se 2.6 arvoilla konttorilla (raja 3.0). Sitten noin vuoden verran kenkää kunnes kammen laakeri otti nokkiinsa. Lähes varmuudella tehon lisäys nopeuttaa kuolemaa 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: onko joku lastuttanut tavallista vaparikonetta? Lähetetty: 17.12.2012 10:08 |
Viestit: 330
|
Eikä ne kytkimet sun muut mihinkään hajoa jos edes jotenkin järkevät on arvot lastutuksen jälkeen JA kuljettaja ymmärtää ajaa normaalisti virityksen jälkeenkin. Ite ajoin 300000tkm lastutetuilla bensa-ja diesel turboilla(VAG bensa ja PSA diesel) eikä muuta oiretta ollut kuin että eturenkaat hieman nopeammin kuluivat kuin ennen viritystä. Kytkimet ja vetoakselit kestää kun ei ota stop&go startteja renkaat savuten. Kuljettaja sen auton rikkoo aina eikä viritys. Uusien autojen softissa on aikalailla paljon suojaavia parametrejä, moottori ei ohita siellä olevia parametreja.
|
|
|
|
 |
|
|