Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen?
ViestiLähetetty: 26.10.2011 20:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:


Veekasi-SOHC, 60-luvulta. L24 on 60-luvulta sekin, mutta tuossa "ihan halpa ja yleinen" moderni kisaviritys. Mitsuja ja Hondia, joita löytyy Suomestaa kourallinen tai kaksi...

laakeri kirjoitti:
Öö, miten niin toinen kaksilitrainen? SR:stä on olemassa myös 1.6- ja 1.8-litraiset versiot.


Ja taas jotain, jota ei ole edes Eurooppaan tullut. Ei ihme kun ei täällä raportoida hyväksi tai huonoksi :mrgreen:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen?
ViestiLähetetty: 26.10.2011 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Pasis kirjoitti:
Ei se vielä todista, että jakoketju on hihnaa huonompi, jos Nissanissa ja Opelissa on ollut ketjun katkeamisongelmia. Opelissahan oli myös paljon hihnaongelmia. Varmaan löytyy myös automerkkejä, joissa jakoketjuja ei juurikaan ole katkennut.

Ja BMW ja PSA ja Mini ja VAG, listan kasvaessa sitä mukaa kun tulee lisää uusia ketjukoneita. Nissan ja Opel nyt vaan oli jo varhain ketjuun palanneita, BMW sentään osasi laittaa osaan moottoreitansa tarpeeksi tuhtia.
Tuoreita mutta ongelmattomia ketjullisia onkin sitten vähän. Mersu nyt ainakin, tosin niillä ei ole koskaan leikitty jakopään kestävyydellä.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen?
ViestiLähetetty: 26.10.2011 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Hammaspyörävälitys on OHC moottoriin kalliimpi, kuin ketju tai hihna. Suorahampaisena äänekäs, vinohampailla hiljainen mutta vielä kalliimpi.

Fordin 1.6 ja 1.8 litraisissa dieseleissä 80-luvulla jakajapumppua pyöritettiin vielä suorahampaisella hammasvälityksellä. Pumpun akselilta meni sitten hihna nokka-akselille.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen?
ViestiLähetetty: 26.10.2011 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Hessu kirjoitti:
Solenoideilla avattavia venttiileitä tms. odottaessa pitäisi palauttaa kunniaan tosi vanhojen premium-autojen kardaanivetoinen nokka. Siis kulmavaihde sekä kampiakselin että nokka-akselin päässä ja keppi siinä välissä.
Kasawikahan toi 1990-luvun lopulla markkinoille retropyörän, jossa on kuningasakseli. Onhan se toki melko lailla varma ratkaisu, mutta eivätkö kulmavaihteet hukkaa melkoisesti tehoa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen?
ViestiLähetetty: 27.10.2011 11:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tähän malliin keppiveto nokka-akseleille:

Kuva

Ducati on käyttänyt myös ns. desmodromista venttiilikoneistoa, jossa venttiili suljetaan mekaanisesti. Ei siis jousella. Kestää ainakin kierroksia.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen?
ViestiLähetetty: 28.10.2011 09:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Off-topiccia jatkuu:

Tällaisesta palloventtiilirakenteesta tais olla jo 90-luvulla juttua TM:ssä, ei sen jälkeen.. Liekö jotain ongelmia ollut kun ei ole kauheasti mainostettu..

http://www.coatesengine.com/csrv-system.html



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen?
ViestiLähetetty: 28.10.2011 09:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
sitikkaporo kirjoitti:
Tällaisesta palloventtiilirakenteesta tais olla jo 90-luvulla juttua TM:ssä, ei sen jälkeen.. Liekö jotain ongelmia ollut kun ei ole kauheasti mainostettu..
Tekstin perusteella väittää sieltä, että kehittäjien mielestä ainakin tiivistysongelmat on saatu ratkaistua, mutta mitenhän lie ihan käytännössä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron