Kerrotaanpa tänne tälläinen tapaus. 80 km:n päässä kotoa c5 istui pihassa ihmeellisesti perse maassa. Vilkaisu alle kertoi pahasta viasta, sillä lds:sää tippui joka puolelta perästä. Akku irti ja saunomaan ja nukkumaan ja murheet seuraavalle päivälle. Kotona paljon mukavampi tehdä remonttia nosturilla kuin hiekkapihalla taivasalla. Mutta miten saada jousitusvaivainnen ja vuotava käyttöauto pajalle?
Jousisylinterin reuna oli hapettunut ja lohjennut, päästäen pallon tiivisteen pullahtamaan urastaan. Ei muuta kun kotiin laina-autolla (vielä vääränmerkkinen rautajousinen) hakemaan tarpeita. Nailontangon pätkä ja jousipallosta sorvattu tulppa, johon hitsattu mutteri.
Liitteet:
tanko.jpg [ 91.82 KiB | Katsottu 7475 kertaa ]
Nailontanko sylinteriin, tiiviste ja tulppa paikoilleen ja lds:sää lisää säiliöön. Ajokorkeus normaali. Tanko oli kuitenkin mitoitettu tarkoituksella liian pitkäksi, että auto katsoisi, että oikea takakulma on niin korkealla, että sinne ei menisi hydraulinestettä. Jousisylinterin reuna oli niin huonokuntoinen, että sitä tuskin saisi tiiviiksi vaikka tulpan pystyikin kiertämään avaimella hyvinkin tiukkaan.
Ja eikun matkaan! Ajattelin körötellä vaikka neljää kymppiä, niin olisin kotona jo parin tunnin päästä. Eka kolme kilometriä kuoppaista hiekkatietä hiljakseen. Mitähän tästä tulee? Asfalttitiellä nopeus kuuteenkymppiin. Tällähän pystyy ajamaan! Kuopat asfaltissa kolahtelee pahemmin kuin hiekkatiellä. Mitähän jos nostaa nopeutta? Kahdeksaa kymppiä, isompi tie satasen rajoitus vauhtia lisää. Normisti yli rajoitusten! Ajomukavuus parempi kuin rautajousisella vaikka toinen takakulma tönkkönä!
Liitteet:
perästä.JPG [ 79.83 KiB | Katsottu 7459 kertaa ]
Kotiin normaalivauhtia, auto nosturille ja uusi jousisylisteri paikoilleen. Sitä ennen kuitenkin kaverin kanssa koeajolenkki vaivaisella kulkimella kun ei ollut uskoa kuinka hienosti se kulkee.