Raaseri kirjoitti:
BX 1.6 gti -91
Viime kesänä tätä tuli pohdiskeltua täällä. Kengurubensaa lähinnä 1500-2000rpm pienillä vaihteilla ja pintakaasulla. Ilmeisesti pahenee lämpöisellä kelillä.
Tyhjäkäynti vähän höpsöttää ainakin kuumana.
Tällasia asioita olen tutkinut jo:
-Ilmamäärämittarin potikan koskettimen säätelin uudelle puhtaalle pinnalle.
-Virranjakajan alipainesäätimen kalvo
-Alipaineletkut
-Sytytyksen johtoliitokset on tarkastettu ja käsitelty crc:llä.
-Tulppien kärkivälit 0.7mm ja tulpat muuten kunnossa
-Lisäilmaluisti liotettu puhtaaksi ja kiinnitetty kunnolla kun puuttui toinen ruuvi
-Suuttimien sihdit korvattu yhdellä suodattimella
-Kaasuläpän asentokatkaisijaa säädelty: johtoa kokeiltu irti sekä kokeiltu johto kytkettynä mutta säädetty niin ettei katkaise syöttöä.
Vielä varmaan pitäis:
-Kokeilla eri tulppia
-Tutkia ilmavuotoja kompuran ja saippuaveden kanssa
-Jostain pierasta se maaginen sininen bosch sytytysyksikkö
Ehdotuksia?? Onko jollakin tuollaista sytty-yksikköä myydä mulle?
Tämä Raaserin BX päätyi parin väliomistajan kautta minulle ja sama nykiminen oli edelleen tallella. Syyksi paljastui tuo aikaisemmin mainittu ilmamassamittarin kupariliuska. Liuskan vastinlevy on hieman kovera, eikä liuska ottanut liikeratansa keskivaiheilla lainkaan kiinni vastinpintaan. Liuskaan piti taivuttaa hieman jännitystä ja - uskokaa tai älkää - nykiminen poistui.
Uudeksi ongelmaksi ilmaantui hieman aikaisempaa korkeampi käyntilämpötila. Moottorin lämpömittari jämähtää näyttämään 90 astetta kun ennen se oli kummenisen astetta matalampi. Syynä on ilmeisesti liian laiha seos?
Muuten auto pelaa loistavasti. Sitä parjattua alavääntöäkin on aivan riittävästi. Kolmosella pystyy vaivatta kääntymään risteyksistä.