Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 14.03.2017 12:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Milläs irrotit tuon keskipallon takaa?

Omassani ajattelin tuon vaihtaa/asentaa venttiilin, kun on nyt tuossa hyvin esillä. Ei oikein tahdo irrota. Väänsin metrisellä varrella niin lujaa, että meinasi tuo jalustan kiinnitys ruveta vääntymään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 14.03.2017 19:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
hogander kirjoitti:
Milläs irrotit tuon keskipallon takaa?

Omassani ajattelin tuon vaihtaa/asentaa venttiilin, kun on nyt tuossa hyvin esillä. Ei oikein tahdo irrota. Väänsin metrisellä varrella niin lujaa, että meinasi tuo jalustan kiinnitys ruveta vääntymään.


Tuolla 6-7 viestiä sitten kerroin. Alkoi: Olihan savotta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 14.03.2017 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
XM-Hannu kirjoitti:
Toivottavasti nyt rengasmelu pysyy ulkopuolella...

Niin, ja vähän käytetyt Nokialaiset kitkarenkaat alle vastamaalatuille vanteille. Pitäisi olla hiljaiset renkaat, en vielä käynyt maantiellä kokeilemassa.


Vähän käytetyt, niinkuin totesin. Kaveri laittoi vanteille, ja tasapainotti. Joka renkaassa oli hiekoitus sepeliä kuvioiden välissä. Suht koht tasaisesti kylläkin, mutta...
75-80 nopeudessa vähän täristää, mutta 95-105 nopeudessa tasaiset ja entisiä hiljaisemmat. Täytyy tänään vielä tarkistaa aurauskulmat. Sekä aluvanteet ovat vanhat, ei ne maalilla uusiudu, muuten kuin ulkonäöltään :roll: 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 14.03.2017 20:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
XM-Hannu kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Milläs irrotit tuon keskipallon takaa?

Omassani ajattelin tuon vaihtaa/asentaa venttiilin, kun on nyt tuossa hyvin esillä. Ei oikein tahdo irrota. Väänsin metrisellä varrella niin lujaa, että meinasi tuo jalustan kiinnitys ruveta vääntymään.


Tuolla 6-7 viestiä sitten kerroin. Alkoi: Olihan savotta...


Ohhoh. Kuulostaa aika urakalta. Taidan odotella vielä inspiraatiota omani kohdalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 19.04.2017 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Mittailin vaihteeksi kulutusta. 11.04 täysi tankki. Tänään tankkasin ABC:llä 10,1 l ja nesteellä täyteen 78,2 l. Kilometrejä ehti tulla väliin 1410, tekee siis keskiarvoksi 6,26 l/100 km Nesteen Futura-lientä. 3/4 matka-ajoa ja 1/4 pätkä-ajoa. Alla Nokian kitkat, n.6 mm pintaa jäljellä.

Tuo nykyinen kone elää nyt kolmatta elämäänsä. Uutena myyty Ruotsissa, sieltä purkukoneena Suomeen jossa korvasi vihreän farkun nokalla bensakoneen. Käytössä tod.näk. 6-7 vuotta, kulkeutui meidän perhepiiriin 2008, Sittemmin seisoi 5 vuotta, nyt tässä käytössä 150 000. Koneen ja lootan matkaikä n.450 - 550 000 km. Öljytkin on vaihdettu ainakin kahdesti :oops: minun aikana...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 25.04.2017 19:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Joskus keskusteltiin XM:n tankin koosta, Tänään tankkasin tasan 88 l kerralla. Saattoipa olla jo lähellä tyhjää :oops: , koska Pukaron 3 km pitkällä suoralla vauhti hiipui 100:sta 55:een. Oli suuri helpotus kurvata vaihde vapaalla huoltamon pihaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 25.04.2017 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
On se varmasti vähissä ollut, mutta sellaisen havainnon tulin tehneeksi että mikäli tankin ollessa tyhjillään on pitkä/jyrkkä kaarre oikeaan, saattaa soppa loppua yllättäen, mutta meno "palautuu" kun kaartaa jyrkästi vasemmalle. Ikävämpi ylläri oli lähellä kun tuon kokemaan menin, vilkkaan liikenteen keskelle oli lähellä hyytyä, hetki tienvarressa menikin ihmetellessä...

Sillä kertaa mahtui "vain" 92 litraa, eikä mitään oireiluja ollut kun Xm hetken oli tien reunassa sopivasti kallellaan, jolloin bensaa sai taas virtaamaan...

Ja joo, ekalla yksilöllä sain kertaalleen tankattua 97 litraa, ilman mitään oireiluja loppumisesta. Kassalle maksaessa oli aika kysyvä ilme myyjätytöllä, kysyi että "mihin ihmeeseen sait noin paljon mahtumaan, valvontakameran näytössäkään ei näy kuin yksinäinen henkilöauto". Piti sitten siihen mutista jotain ohkasista tankkausletkuista...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 04.05.2017 22:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Ohjaustehostin takkuaa, on ollut jo pari vuotta vähän normaalia raskaampi ohjaus. Pumppu vaihdettu, ei vaikutusta. Puoli vuotta (?) sitten painevaraaja ja virtauksenjakoventtiili vaihdettu, ei vaikutusta. :cry: Siis tehostin kyllä tehostaa, mutta ei riittävästi, normaalisti.

Mutta: Vappupäivänä, kun lähdin kaupassa käymään, ohjaus oli kevyt. Oliko dieselin seassa etanolia, vai mikä sai auton niin kevytmieliseksi, mutta päivän se toimi niin kuin pitäisikin. Vaan sitten koitti arki, toistuva harmaa arki (vaikkakin aurinkoinen), ja ohjaus on jälleen arkisen raskas.

Mistä lie kysymys? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 04.05.2017 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Ääni imuletkun tai säiliön "tulpan" ilmavuodolle.
Kummalla pumpulla tuo on?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 04.05.2017 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Y3, eli yksilähtöisellä pumpulla ja jakoventtiilillä.
Täytyypä vähän tutkiskella imuletkua. Tehostuksen heikkous on tosiaan vaivannut ainakin 1,5 vuotta, kenties moottorinvaihdosta 3 v sitten lähtien. Olen siihen siis täysin tottunut. Vaan tuo vappupäivä, ohjaus ihmeellisen kevyenä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 04.05.2017 23:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Y4:ssä se tehostimen painelinja oli herkkä sille imuvuodolle ja välillä toimi paremmin, välillä huonommin ja hitaasti paheni. Korjautui täysin putken imumutkan (säiliön päällä) korjauksella. Halkeama oli alla piilossa ei juuri vuotanut ulospäin. En tiedä onko tuo mäntäpumppu yhtä herkkä tai onko tehostin eri pumpusta riippuen?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 21.05.2017 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Lyhyt kysymys: 2,1 td:n kytkinlevy on hyväkuntoinen ja 7,8 mm paksu. Onko riittävä? En nyt muista uuden levyn paksuutta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 22.05.2017 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Uusi kytkinlevy lienee 8,5 mm paksu, joten tuo 7,8 mm tarkoittaa, että levyn käyttökelpoisesta iästä vasta 20% on takanapäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 28.05.2017 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
2,1 TD:n öljypumpun ketju on tolkuttoman löysä. Kun toinen puoli on suorana, niin jättöpuoli rallattaa 3 cm toleranssilla. Ketju nousee 4 mm, kun isomman ketjupyörän selästä kokeilee. Onko siis ketju tiensä päässä? Tuolla ketjulla ei ole lainkaan kiristäjää.

Voisiko polypropeenimuovista tehdä laahaimen , joka poistaisi rallatuksen? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 20.06.2017 22:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Onkohan tuohon 2,1 TD:hen saatavissa pikaisesti männänrenkaita? Onnistuin :oops: motonetin pantamallisella männänrengaspuristimella katkaisemaan ekan männän öljyrenkaan. Tai jos jollakulla olisi vaikka käytetty 85 millinen Dieselin mäntä ehjin renkain. Mieluiten Hki- Porvoo-Kouvola suunnalla.

Tein sitten itse pellistä ja isosta klemmarista puristimen, jolla loput männät renkaineen sujahtivat paikoilleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 21.06.2017 18:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Vantaalta renkaat löytyivät.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: