Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 16:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
olen tietoinen sen releen piireistä ja kytkennöistä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 18:38 

Viestit: 59
kokemjne kirjoitti:
eioo näkyny sellaisia tietoja


Chekkasin just yv:t ja oon sählänny.

Laitoin sulle yv:n 1.7.

Mutta se onkin tullut multa itseltäni mulle itselle.

Varmaan oon puhelimen näkymästä laittanut, niin meni väärin.

Luulin tuolloin nähdessäni saapuneen viestin sen olevan lähtenyt viesti sulle.

Uusi foorumilla :shock:

Laitan nyt uudelleen saman yv:n sulle :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 19:02 

Viestit: 301
Paikkakunta: Hämeenlinna
Nonnih ,kannatti ottaa puheeksi :) Koke pääsee auttamaan ja saadaan tämäkin sitikka takaisin elävien joukkoon ja keissi pakettiin. Täytyy kyllä hattua nostaa, itehän oisin luultavasti luovuttanu jo akun tyhjäksi sahaamisen jälkeen jos ei pienintäkään elonmerkkiä näkyvillä :lol:



Ooppelipeli
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 19:33 

Viestit: 93
Hattua täytyy tosiaan nostaa kaikille asianosaisille jos tää ajamalla tosta lähtee.

Semmoinen tuli mieleen, että jos se bensapumppu surahtaa hyppylangalla, niin eikö sitä kannattaisi yrittää käyntiin sen surahduksen jälkeen. Jos se hörähtää, niin tiedetään että sytytyspuoli on kunnossa. Vaikka se nyt taitaa olla aika selvää että bensapuolella se vika on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jto kirjoitti:
Vaikka se nyt taitaa olla aika selvää että bensapuolella se vika on.
Ja on selvillä jo melko tarkastikin, missä siellä...


Liitteet:
xsara.jpg
xsara.jpg [ 79.58 KiB | Katsottu 8362 kertaa ]

VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 21:14 

Viestit: 526
Kohtahan se täytyy oikeesti perustaa iskuryhmä että saadaan tuo tuolta liikenteeseen..yks mokoman moottori tykötarpeineen löytyy hyllystä ja enken johtosarja megasquirtteineen..
Niillä luulisi lähtevän jos ei mokoman pensiini pumppulaa muuten saada pyörimään.. ( ite voisin vaikka tuota koittaa käymään vaikka pyörittämällä sitä pumppulaa sillä jumpilla)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 21:41 

Viestit: 59
Kiitos kaikille vinkeistä!

Starttaamistestauksesta:

On tullut kokeiltua käyntiin aina silloin tällöin mittausten välillä.

Esim. uutta ja vanhaa relettä välillä vaihtaen.
Ja mm. kolarikytkimen heiluttelun jälkeen jne.

Jos olisi joku kosketusvika, joka tulisi "korjattua" huomaamatta johtojen heiluttelulla tai osien irroitus/kiinnitysvaiheessa.
Edes väliaikaisesti auton siirtämiseksi.

Ei edes lupaa, pyörittää kyllä boosterin kanssa hyvin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 21:47 

Viestit: 93
Citroënperhonen kirjoitti:
Kiitos kaikille vinkeistä!

Starttaamistestauksesta:

On tullut kokeiltua käyntiin aina silloin tällöin mittausten välillä.

Esim. uutta ja vanhaa relettä välillä vaihtaen.
Ja mm. kolarikytkimen heiluttelun jälkeen jne.

Jos olisi joku kosketusvika, joka tulisi "korjattua" huomaamatta johtojen heiluttelulla tai osien irroitus/kiinnitysvaiheessa.
Edes väliaikaisesti auton siirtämiseksi.

Ei edes lupaa, pyörittää kyllä boosterin kanssa hyvin.


Joo, mutta laita se hyppylanka akun plus-navalta sulakkeelle F9 => bensapumppu surisee ja tässä vaiheessa yritä käymään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 22:06 

Viestit: 59
Bensapumppuun viritin myös taannoin johdot akkuboosterin erillisestä 12 V ulostulojohdosta, jonka molemmissa päissä on (uros)tupakansytytinpistoke + siihen teippaamastani (sivuun miinus, päähän plus) lyhyistä hyppyjohdoista.

Boosteri etulattialla.

Mutta joku boosterin elektroniikka tms. ei antanut virtaa näin, tarkistin sähkökynällä tai yleismittarilla.

Sitten taas kun laittoi saman boosterin 12 V johdon auton tupakansytyttimeen, alkoi se "hidaslataamaan" autoa (valo syttyy johdon pistokkeessa).

---

Se on vielä kokeilematta, että vetäisi edestä asti (tai esim. jonkun matkustamon sulakkeen väliin johdon tunkemalla) sähköt bensapumpulle ja kokeilisi starttaako. Ajaisi sitten virityksellä autuaammille autonkorjausmaille, jos onnistuisi.

Pidempää johtoa ei ollut tuolloin tarjolla ja kaupat olivat jo kiinni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 22:18 

Viestit: 526
Ja tosiaan tuo jumpilla käymään sulkee sitten pois muut mahdolliset viat. Eli että on tosiaan vain pensaa vailla. Toki en seurannut/ tutkinut miltä muulta on sähkö uupelossa jos noille F9/F11 ei sieltä releeltä sähköä tule. Ja tosiaan näiden johtosarjat on mysteerisiä siinä mielessä että voi johdot vaihtaa väriä, määrää ja kokoa keskellä johtonippua.. (vai oliko tässä sellaista vaihtoehtoa tuon releen ja D2/C2 välillä? Tai tietysti tuo haara on jossain siellä johtosarjan syövereissä )
No niin tai näin voinen tulla karanteenin kuluttua tarjoamaan ainakin jompin verran apuja jos ei ennen selkene.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 22:37 

Viestit: 59
jto kirjoitti:
Citroënperhonen kirjoitti:
Kiitos kaikille vinkeistä!

Starttaamistestauksesta:

On tullut kokeiltua käyntiin aina silloin tällöin mittausten välillä.

Esim. uutta ja vanhaa relettä välillä vaihtaen.
Ja mm. kolarikytkimen heiluttelun jälkeen jne.

Jos olisi joku kosketusvika, joka tulisi "korjattua" huomaamatta johtojen heiluttelulla tai osien irroitus/kiinnitysvaiheessa.
Edes väliaikaisesti auton siirtämiseksi.

Ei edes lupaa, pyörittää kyllä boosterin kanssa hyvin.


Joo, mutta laita se hyppylanka akun plus-navalta sulakkeelle F9 => bensapumppu surisee ja tässä vaiheessa yritä käymään.


Ahaa, testataan!
Kiitos!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
vtsbx kirjoitti:
Ja tosiaan näiden johtosarjat on mysteerisiä siinä mielessä että voi johdot vaihtaa väriä, määrää ja kokoa keskellä johtonippua.. (vai oliko tässä sellaista vaihtoehtoa tuon releen ja D2/C2 välillä? Tai tietysti tuo haara on jossain siellä johtosarjan syövereissä )
Eiköhän se vika ennemmin löydy liitoskohdista tai sulakerasiasta. Johtosarja kun ei ole tuolla välillä liikkeelle alttiina ja ainakin isommissa nuo haarautumiset on tehty ihan luotettavan oloisesti. Mutta mittaamallahan tämä kaikki selviää. Tuskin tuohon kovin kauaa menee, kun mittaa, mihin tuossa jää.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 12.08.2020 23:40 

Viestit: 59
Update

1.)

Viritin ensin sähkökynän hyppyjohtoon, olisi joku kuorma

Sitten moottoritilan pikkusulakkeen 9 ulommmaiseen nastaan
ja toinen pää akun plus

sähkökynän valo syttyi
mutta bensapumppu ei pyörinyt, oliko kynän valo liikaa?

Taannoin 6.8. testatessani suoralla johdolla saman välin bensapumppu pyöri jo kun virrat ei päällä

2.)

Sitten aloin puuhaamaan jto:n vinkkaamaa testiä.

Citroen-foorumin puolella ehdotettiin samaa testiä, akun plussasta hyppyjohto molemmille sulake 9:n pesille sekä varmuuden vuoksi sulakkeet hyppyjohdon haaroissa

Viritin hyppyjohdon, jossa y-haara ja molemmissa y:n jakohaaroissa 15A lattasulake teipattuna johdon väliin

Se sitten moottoritilan sulakkeen 9 taempaan pesään sulakerasiassa (rullalle sormissa pyöritetty kuorittu johto)

Ja laittaessani toista karvaa sulakkeen 9 etummaiseen pesään sulakerasiassa näkyi samanlainen pikkukipinä, kun jos ohuen johdon, jossa olisi pääll oleva sähkölaite laittaisi suoraan akun plussaan
Kuului ääntä, hetken kuunneltuani tajusin sen olevan bensapumppu (takaistuimen puolikas ylhäällä, pumpun suojakansi irti, ovi raollaan).

Tämä siis jo ennen kuin ehdin kytkeä Y:n haaraa akun plussaan

Virrat olivat pois

3.)

Toistin testin ja annoin pumpun pyöriä pidempään, noin 10 sek

Sitten pumpun pyöriessä starttausyritys noin 5 sek, ei edes luvannut

Uudelleen noin 5 sek starttausyritys, ei luvannut

Kun avaimen palautti virrat kiinni asentoon, kuuli pumpun äänestä, että se alkoi pyörimään hieman nopeammin, ilmeisesti joku oli vienyt virtaa virrat päällä asennossa

4.)

Yritin toistaa testiä

Enää pumppu ei pyörinytkään

Oliko karvaliitos sulakerasian pesään liian epävarma?

Vai pettikö y-haaran sormin pyöritetty liitos teippauksen alta?

Vai onko juuri sulakkeen 9 liittimet sulakerasiassa jotenkin epävarmat?

5.)

Kokeilin vielä laittaa Y:n haaran akun plussaan

Sama tulos, enää pumppu ei pyörinyt

Sitten alkoi sataa enkä viitsinyt t-paitasillani jatkaa, kun kyseessä ei ole kiireinen korjaus Le Mansin 24 h ajojen varikolla. Oli taas jo pimeäkin. :D

Hauska havainto: Kohdalla olevan talon asukkaat ovat alkaneet jo tervehtimään paria poikkeusta lukuunottamatta.

Saako joku teistä osaajista jotain irti yllä olevasta vikadiagnoosin suhteen?


Viimeksi muokannut Citroënperhonen päivämäärä 12.08.2020 23:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 12.08.2020 23:44 

Viestit: 59
Fiilishavainto:

Minusta on koko ajan tuntunut siltä, että kun käynti loppui leikaten, eikä ollut takeltelevaa käyntiä eikä sivuääniä, niin sytytys katkesi.

Kun sitten bensakaan ei tuoksunut tulppa irti startatessa tuntui siltä, että mahdollisesti sekä sytytys että bensansyöttö katkesivat.

Saatan toki autosähköjen suhteen rookiena hyvin olla väärässä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 12.08.2020 23:58 

Viestit: 526
Niin olihan tuolla tarinan alussa jo että kipinäkin hukassa.. ( nyt vasta kävin lukemassa)
Kellä nyt kuvat oli niin mistäs kipinättömyys voi johtua? (Jos F9 pumpulle niin mihkäs tuo F11 johtaa?)
Ja tosiaan menikö tänään tehty testi niin että Sähkö meni ”oikealle” puolelle sulaketta ja myös siis F11 ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 01:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
vtsbx kirjoitti:
Niin olihan tuolla tarinan alussa jo että kipinäkin hukassa.. ( nyt vasta kävin lukemassa)
Kellä nyt kuvat oli niin mistäs kipinättömyys voi johtua? (Jos F9 pumpulle niin mihkäs tuo F11 johtaa?)
Ja tosiaan menikö tänään tehty testi niin että Sähkö meni ”oikealle” puolelle sulaketta ja myös siis F11 ?
F11 perässä on lambdan lämmitys, jonka puuttuminen tuskin käynnistymättömyyttä aiheuttaa.

Tuplareleen kanta epäilyttää enemmän, kun bensapumpun kanssa saman koskettimen perässä ovat sytytyspuola ja suuttimet. Kun sitä sähkön menoa tuplareleeltä sulakerasialle ei ilmeisesti saa selvitettyä, niin voisikin mittailla, pääseekö se suuttimien 1-nastoille ja sytytyspuolan 4-nastalle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 11:19 

Viestit: 526
laakeri kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
Niin olihan tuolla tarinan alussa jo että kipinäkin hukassa.. ( nyt vasta kävin lukemassa)
Kellä nyt kuvat oli niin mistäs kipinättömyys voi johtua? (Jos F9 pumpulle niin mihkäs tuo F11 johtaa?)
Ja tosiaan menikö tänään tehty testi niin että Sähkö meni ”oikealle” puolelle sulaketta ja myös siis F11 ?
F11 perässä on lambdan lämmitys, jonka puuttuminen tuskin käynnistymättömyyttä aiheuttaa.

Tuplareleen kanta epäilyttää enemmän, kun bensapumpun kanssa saman koskettimen perässä ovat sytytyspuola ja suuttimet. Kun sitä sähkön menoa tuplareleeltä sulakerasialle ei ilmeisesti saa selvitettyä, niin voisikin mittailla, pääseekö se suuttimien 1-nastoille ja sytytyspuolan 4-nastalle.

Niin tuolta releeltä lähtee 6,4 ja 13 liittimillä sama sähkö toisaalle. Mutta siis mittaamalla tuohon 5 liittimeen on sähkö tullut jossain kohtaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 14:39 

Viestit: 59
vtsbx kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
Niin olihan tuolla tarinan alussa jo että kipinäkin hukassa.. ( nyt vasta kävin lukemassa)
Kellä nyt kuvat oli niin mistäs kipinättömyys voi johtua? (Jos F9 pumpulle niin mihkäs tuo F11 johtaa?)
Ja tosiaan menikö tänään tehty testi niin että Sähkö meni ”oikealle” puolelle sulaketta ja myös siis F11 ?
F11 perässä on lambdan lämmitys, jonka puuttuminen tuskin käynnistymättömyyttä aiheuttaa.

Tuplareleen kanta epäilyttää enemmän, kun bensapumpun kanssa saman koskettimen perässä ovat sytytyspuola ja suuttimet. Kun sitä sähkön menoa tuplareleeltä sulakerasialle ei ilmeisesti saa selvitettyä, niin voisikin mittailla, pääseekö se suuttimien 1-nastoille ja sytytyspuolan 4-nastalle.

Niin tuolta releeltä lähtee 6,4 ja 13 liittimillä sama sähkö toisaalle. Mutta siis mittaamalla tuohon 5 liittimeen on sähkö tullut jossain kohtaa?


Kopio 5.8.2020 viestistä

Mitattu tuplareleen pistokkeelta (naaraspuoliset liittimet)

Tuplarele irti, boosteri edelleen kiinni

Tuplareleen malli 240107 Bitron.

-------

Virtalukko kiinni asennossa mitattu

EDIT: korjattu alle nastojen numerointi oikein (aikanaan oli vahingossa "peilikuva")

Pidempi rivi, 8 nastaa
8 = 12,15 V
7 = 0 V
6 = 0 V
5 = 0 V
4 = 0 V
3 = 0 V
2 = 12,62 V
1 = 3,96 V

Lyhyempi rivi, 7 nastaa
15 = 12,10 V
14 = 0 V
13 = 0 V
12 = 0 V
11 = 12,08 V
10 = 0 V
9 = 0 V

-------

Tuplareleen liittimeltä (naaraspuoli)

Akkuboosteri kiinni

Virrat päällä ajoasento virtalukossa

Akku = 12,21 V

EDIT: korjattu alle nastojen numerointi oikein (oli vahingossa "peilikuva")

Pidempi rivi (8 napaa)
8 = 11,69 V
7 = 0 V
6 = 0 V
5 = 0 V
4 = 0 V
3 = 0 V
2 = 12,14 V
1 = 1,41 V

Lyhyempi rivi (7 napaa)
15 = 11,63 V
14 = 11,96 V
13 = 0 V
12 = 12,10 V
11 = 11,68 V
10 = 0 V
9 = 0 V

-------

Kopio 6.8. viestistä:

Testattu miten pikkusulakkeille tulee virtaa

Niinpä testasin tänään 12 V koetinkynällä, tuleeko moottoritilan pikkusulakkeille miten virtaa.

Nyt numerot oikein, katsottu taskulampulla rasiaa valaisten :D

Kokeiltu numeroiden puolelta, joka yllä kerrotussa bensapumpun hyppyjohtotestillä päätelty sulakerasian tulopuoleksi.

Virrat virtalukosta pois päältä

15 (10A) = Ei
13 (10A) = Ei
11 (15A) = Ei
9 (15A) = Ei
7 (tyhjä) = Tulee
5 (20 A) = Tulee
3 (20A) = Tulee

14 (10A) = Ei
12 (10A) = Ei
10 (10A) = Ei
8 (15A) = Tulee
6 (20A) = Tulee
4 (tyhjä) = Tulee
2 (tyhjä) = Tulee

Virrat päällä = virtalukko ajoasennossa

15 (10A) = Ei
13 (10A) = Ei
11 (15A) = Ei
9 (15A) = Ei
7 (tyhjä) = Tulee
5 (20 A) = Tulee
3 (20A) = Tulee

14 (10A) = Ei
12 (10A) = Ei
10 (10A) = Ei
8 (15A) = Tulee
6 (20A) = Tulee
4 (tyhjä) = Tulee
2 (tyhjä) = Tulee

Eli moottoritilan pikkusulakkeille tulee virtaa samalla lailla niin virrat pois kuin virrat päällä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 14:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
vtsbx kirjoitti:
Niin tuolta releeltä lähtee 6,4 ja 13 liittimillä sama sähkö toisaalle. Mutta siis mittaamalla tuohon 5 liittimeen on sähkö tullut jossain kohtaa?
Mielestäni noilta nastoilta 4, 5, 6 ja 13 ei ole missään vaiheessa mitattu jännitettä rele kiinnitettynä. Ilmeisesti ei saanut mittaria ujutettua väliin. Sitä en tiedä, miksi ei ole onnistunut mittaamaan sulakerasian 10MR-liittimen nastoilta D2 ja C2, kun se jo asiaa valottaisi. Sitten olisi vielä nuo edellä mainitut vaihtoehdot ja kaasuläppäkotelon lämmityksen liittimen 1-nastakin kiinnostavana mittauskohteena.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 14:55 

Viestit: 59
laakeri kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
Niin tuolta releeltä lähtee 6,4 ja 13 liittimillä sama sähkö toisaalle. Mutta siis mittaamalla tuohon 5 liittimeen on sähkö tullut jossain kohtaa?
Mielestäni noilta nastoilta 4, 5, 6 ja 13 ei ole missään vaiheessa mitattu jännitettä rele kiinnitettynä. Ilmeisesti ei saanut mittaria ujutettua väliin. Sitä en tiedä, miksi ei ole onnistunut mittaamaan sulakerasian 10MR-liittimen nastoilta D2 ja C2, kun se jo asiaa valottaisi. Sitten olisi vielä nuo edellä mainitut vaihtoehdot ja kaasuläppäkotelon lämmityksen liittimen 1-nastakin kiinnostavana mittauskohteena.


Juuri näin, rele on ollut irti.

En ole saanut sulakerasiaa irti ja nostettua.
Rikoin vain yhden kohdan sormivoimin.

Johtosarjojen liittimet ovat alapuolella piilossa.
Kuvia laitoin taannoin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 19:10 

Viestit: 526
Ja siis tuo rele vetää kun starttaa? Siis korvakuulolta edes tutkittu? Vai vain koestinkynällä ”pakotettu” vetämään?
Kohta joutuu korottaa tarjousta eli jumpin lisäksi otan fluken matkaan.
Ja Tosiaan mitkä vaan noista Laakerin mainitsemista mittaus pisteistä voisi valaista asiaa .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 21:25 

Viestit: 59
Rele naksahtaa, kun kääntää virrat päälle.

(Korvakuulolla, koska vaikka pitkä olenkin aivan en yletä yhtä aikaa pitämään sormia releellä ja toista kättä virta-avaimella.)

Naks-naks kuuluu nopealla tahdilla, kun laittaa virrat päälle.

Virrat pois niin kuuluu naks.

5 sekuntia myöhemmin moottoritilassa kuuluu vielä kerran naks.


Näin on muistaakseni ollut koko ajan, kun vikaa olen etsinyt.

Foorumilaisten avulla, josta taas kerran kiitos!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 22:19 

Viestit: 59
laakeri kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
Niin olihan tuolla tarinan alussa jo että kipinäkin hukassa.. ( nyt vasta kävin lukemassa)
Kellä nyt kuvat oli niin mistäs kipinättömyys voi johtua? (Jos F9 pumpulle niin mihkäs tuo F11 johtaa?)
Ja tosiaan menikö tänään tehty testi niin että Sähkö meni ”oikealle” puolelle sulaketta ja myös siis F11 ?
F11 perässä on lambdan lämmitys, jonka puuttuminen tuskin käynnistymättömyyttä aiheuttaa.

Tuplareleen kanta epäilyttää enemmän, kun bensapumpun kanssa saman koskettimen perässä ovat sytytyspuola ja suuttimet. Kun sitä sähkön menoa tuplareleeltä sulakerasialle ei ilmeisesti saa selvitettyä, niin voisikin mittailla, pääseekö se suuttimien 1-nastoille ja sytytyspuolan 4-nastalle.


Mitattu 4. sylinterin suuttimen johdon liittimeltä

Yleismittarin plus suuttimen liittimellä, miinus akun miinusnavassa.

Virrat pois:

Jakopään puoleinen liitin = 0 V

Kytkimen puoleinen liitin = 0 V

Virrat päällä:

Jakopään puoleinen liitin = 0 V

Kytkimen puoleinen liitin = 0,08 V

Startatessa:

Jakopään puoleinen liitin = välähtää 0,2 V, sitten menee 0 V (joku virrat purkautuu hommeli?)

Kytkimen puoleinen liitin = laskee heti startatessa 0,08 V -> 0,0 V

Mittaukset toistettu kolme kertaa.


Viimeksi muokannut Citroënperhonen päivämäärä 13.08.2020 22:24, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 22:21 

Viestit: 59
vtsbx kirjoitti:
Ja siis tuo rele vetää kun starttaa? Siis korvakuulolta edes tutkittu? Vai vain koestinkynällä ”pakotettu” vetämään?


Varmuuden vuoksi sama quoten kanssa, niin vtsbx saa ilmoituksen:

Testasin, kyllä naksuu kun virrat laittaa päälle.

Ks. tarkemmin kaksi viestiä ylempää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.08.2020 22:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
vtsbx kirjoitti:
Ja siis tuo rele vetää kun starttaa? Siis korvakuulolta edes tutkittu?
Vähän huono tehdä täydellistä tutkimusta korvakuulolta, kun siinä releessä on kaksi erillistä kelaa ja kosketinta. Molemmille keloille on erillinen ohjaus.
Citroënperhonen kirjoitti:
Mitattu 4. sylinterin suuttimen johdon liittimeltä

Yleismittarin plus suuttimen liittimellä, miinus akun miinusnavassa.
Citroënperhonen kirjoitti:
Virrat päällä:
Jakopään puoleinen liitin = 0 V
Kytkimen puoleinen liitin = 0,08 V
Startatessa:
Jakopään puoleinen liitin = välähtää 0,2 V, sitten menee 0 V (joku virrat purkautuu hommeli?)
Kytkimen puoleinen liitin = laskee heti startatessa 0,08 V -> 0,0 V
Tuskin on kannasta kaksi nastaa sopivasti samalla kerralla pettänyt (vaikka ei mahdotonta ole), joten rele sökö tai ohjaus puuttuu. Ohjauksen plussa vaikutti olevan kuitenkin kunnossa mittausten perusteella, joten siitä ei ole kiinni. Miinuskin kokeiltiin jomppaamalla kolarikytkimeltä ja sehän aiheutti samanlaisen naksauksen jne ja naksaus puuttui, jos liitin oli auki (+jomppi puuttui)? Ohjaus siis tuntuisi kaikkinensa toimivan.

Kokeile tarjota irralliselle releelle suoraan +12 V kelalle ja mitata koskettimen toimintaa. Jos ei mitään 12 VDC-pistorasiapoweria/labrapoweria löydy, niin viritä sulake väliin (esim. 1 A) ja ota sähkö akulta. Tee ensin valmiiksi kytkentä sulake --> releen nasta 14 ja kytke valmiiksi myös piuha releen nastaan 7. Sitten kun on muuten valmista, niin kytke sulakkeen vapaalta puolelta piuha akun plusnapaan ja releen nastaan 7 kytkemäsi piuha akun miinusnapaan. Releen pitäisi vetää ja yleismittarilla mittaamalla pitäisi löytyä yhteys (<1 ohm) releen nastojen 8/15 ja 4/5/6/13 väliltä. Sitten kun irrotat piuhat akulta, ei tuota yhteyttä enää pitäisi löytyä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: