Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 7/11 [ 270 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 19.04.2012 14:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5843
Paikkakunta: Tuusula
"Toihan on kun jotain vanhaa kaasutinkonetta veivais käyntiin."

Juu kyllä vaan mutta het kun ulkoilma on noin pari astetta yli nollan niin räjähtää käymään kerrasta.



Citroen Saxo, Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 19.04.2012 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1529
Paikkakunta: Tampere
Tampereella Lielahden ABC:llä oli tänään E85:n litrahinta 0,850€. Lienee varmaan joku asiakasomistajapäiviin liittyvä tarjous. En meinaan millään jaksa uskoa että polttoaineen hinta voisi Suomessa laskea... :P




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 19.04.2012 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4401
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ite oon ollu tyytyväinen sekotukseen 1 kolmas 98:a ja loput viinaa. ei edes enää nikottele pahemmin kylmänäkään eikä polttele häiriövaloo. tankki 52 litraa. ja beksi 1.6 TZi ykspiste vuodelta 1991/2


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 19.04.2012 20:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1231
Paikkakunta: The City of Häijää
Heitettiin tänään Biopower-softa emännän kulkineeseen (Ruotsalainen Lentokone Osake Yhtiö). Pettymys oli kirvelevä kun Tampereen Hatanpään jakelupiste oli pimeänä eli ei päässyt tankkaamaan kunnon ainetta. Tuo saatavuus on kyllä aika kehnoa ja kuuleman mukaan aine on usein loppu.



DS 21 Pallas BVH 1966, BX 14 TGE BVM 1990, ZX reflex 1993, Xantia 2.0 SX BVA 1997, C6 3.0 Exclusive BVA 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 19.04.2012 22:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4082
Paikkakunta: Eteläkärki
Palloilija kirjoitti:
Olisiko kenelläkään valistunutta arvausta miten käy E85 kaasutinmoottoriseen BX 16TRS vm:88:iin?
Jos ei puututa komponenttien kestoon, niin sanoisin, että riippuu täysin bensan ja E85:n seoksesta. Pelkällä E85:llä moottori käy melko varmasti melkoisen laihalla, jos ylipäätään käy lainkaan. Onkos tuossa vielä käsirikastin? Sillä voisi ehkä korjata tilannetta.
Mikä kaasutin tuossa on?

Kaasutinmoottorissa ei moottoriin tulevaa ilmamäärää ei varsinaisesti mitata vaan kaasuttimen kurkun paine-ero imee polttoaineen suuttimen läpi eli seossuhde määräytyy käytännössä suuttim(i)en läpimitasta. Eri kaasuttimissa voi olla omat suuttimet osa- ja täyskuormalle.
Toisaalta seosta voi helposti säätää suuttimia vaihtamalla mutta eri seossuhteet vaativat hieman eri suuttimet, eli kannattaa hakea se bensaseos / suutinyhdistelmä, millä moottori vielä toimii.

Voi olla työlästä mutta jos intoa riittää niin miitä vaan kokeilemaan, millä seoksella moottorin saa vielä käymään.
Joku 10-20% E85:ttä bensan seassa voi mennä ihan sellaisenaankin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, C5 2.0 16V Exclusive -06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 19.04.2012 22:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Kokeilin meiän porakaivon vettä aluksi 10 proosenttia pensan sekaan.
Hyvin kävi.
Ehkä raadon auttaa.
Jatketaan kokeilua.
Kaivon tuotto on 5000 litraa vuorokaudessa.
Myyn tarjouksien perusteella, ilman takuuta sopivuudesta mihinkään moottoriin. :lol: ;) :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 19.04.2012 23:10 

Viestit: 14
Paikkakunta: Pohjanmaa
svc kirjoitti:
Palloilija kirjoitti:
Olisiko kenelläkään valistunutta arvausta miten käy E85 kaasutinmoottoriseen BX 16TRS vm:88:iin?
Jos ei puututa komponenttien kestoon, niin sanoisin, että riippuu täysin bensan ja E85:n seoksesta. Pelkällä E85:llä moottori käy melko varmasti melkoisen laihalla, jos ylipäätään käy lainkaan. Onkos tuossa vielä käsirikastin? Sillä voisi ehkä korjata tilannetta.
Mikä kaasutin tuossa on?

kaksikurkkuinen Solex, automaattirikastimella.

Kaasutinmoottorissa ei moottoriin tulevaa ilmamäärää ei varsinaisesti mitata vaan kaasuttimen kurkun paine-ero imee polttoaineen suuttimen läpi eli seossuhde määräytyy käytännössä suuttim(i)en läpimitasta. Eri kaasuttimissa voi olla omat suuttimet osa- ja täyskuormalle.
Toisaalta seosta voi helposti säätää suuttimia vaihtamalla mutta eri seossuhteet vaativat hieman eri suuttimet, eli kannattaa hakea se bensaseos / suutinyhdistelmä, millä moottori vielä toimii.

Kyseisellä beksillä on ajettu yli 300tkm ja sen kulutus on nykyään aina yli 9litraa/100km joten seos saattaisi olla "luonnostaan" riittävän rikas ;)
(15 vuotta sitten kun auton ostin, pääsi sillä pitkällä matkalla kesäkelillä jopa 7,2l/100km.)

Voi olla työlästä mutta jos intoa riittää niin miitä vaan kokeilemaan, millä seoksella moottorin saa vielä käymään.
Joku 10-20% E85:ttä bensan seassa voi mennä ihan sellaisenaankin.


Kokeilen ja raportoin sitten tänne tuloksista. Tiettyä hankaluutta saattaa tietysti testaukseen tuoda se, ettei k.o. kulkinetta aina tahdo saada käyntiin edes kesällä 98:llakaan :mrgreen:

(Eipä nyt oikein onnistunut tuo "quote" kun meni omat kommentit tuolla välissä muka lainatuksi tekstiksi :? )



--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Palloilua BX 16TRS -88:lla 1994-02.05.2012 ja CX 25GTI -85:llä vuodesta 2006 lähtien. Nyt myös 07/2016-> Xantia break 2.0i -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 20.04.2012 00:31 

Viestit: 3674
Etanoli pisaroituu enemmän imusarjan seiniin kylmänä ja vaatisi reilusti enemmän rikastusta (joskus on kokeiltu myös sähkövastuslämmitystä ja paineilmalla ruiskutussuuttimen perässä ruiskun lisähajottamista käynnistettäessä)

Cikatti kirjoitti:
Toi on muuten hyvä referenssi sillä muistan itekkin miten Honda Monkey sumuisena kesäaamuna kulki varmaan 2 km/h kovempaa sumun takia ja moottorin vastaaminen kaasuun oli selkeästi herkempi. Asiallinen ruuttaratkaisu vapariin kyllä siis toimii hyvin mutta sen järkevyys on tosi kyseenalainen.

Sitten varmaan löytyy joku esimerkki vaparikoneesta joka tuota käyttää hyväkseen... (mutta tutkailepa silti ensin kaavoista mitenpäin ilmankosteus vaikuttaa moottoritehoon)

Ehkäpä esimerkikkina joku muu kuin BMW 100->115 km/h, äkkiseltä voi kuulostaa uskottavalta, mutta tasaisen nopeuden pitäminen suuremmassa nopeudessa (jossa ilmanvastus on merkittävässä osassa) vaatii enemmän tehoa kuin prosentuaalinen nopeuden nosto, joka tässä on jo 15 %. Jo15 % tehonnousukin olisi jo huikea saavutus ja varmaan joku sitä käyttäisi ja mainostaisi. Reaalimaailmassa jos moottorin teho kasvaa 15 % päästään 100 km/h sijasta 104 km/h hyvälläkin aerodynamiikalla (esimerkiksi 13 kW vs. 15 kW voisi olla nuo tasaiset nopeudet).
115 km/h tasaisen nopeuden pitäminen vaatii 35...40 % enemmän tehoa kuin tasainen 100 km/h, eli en tuollaista usko: vapari+vesiruisku, sehän olisi tehokkaampaa tehonlisäystä kuin turbon lisääminen ja yleisesti ihmiset pitää vaparin virittämistä kalliina :)

Ilman lämpötila vaikuttaa, ilmanpaine vaikuttaa ja ilmankosteus vaikuttaa (ilman tiheyteen) seokseen ja tehoon (esimerkiksi motocrossarit hifistelevät kaasuttimen säädöillä eri olosuhteissa), mutta nykyautoissa on imuilman lämpötila-anturi sekä ilmanpaineen tai imusarjanpaineen anturi (MUTTA lisääntyvä kosteus vaikuttaa negatiivisesti tehoon, mutta onneksi melko vähän ja veikkaan että kun on märkää on myös kylmää ja kylmyys nostaa tehoa paljon enemmän kuin märkyys => siitä ehkä uskomus että kostealla on enemmän tehoa...

Tässä vaikka lainaus Wikistä: Lentäjän sääoppi
Lainaa:
Korkea lämpötila ja suuri kosteus alentavat muun muassa moottorin suoritusarvoja.


Voi kokeilla myös calculaattorilla mitä kosteus (ja paine ja lämpötila vaikuttaa ja miten päin):
http://wahiduddin.net/calc/calc_hp.htm
ugh olen puhunut...

Käyttelen moottoripyörässä puolet ja puolet bensa/RE85 seosta aina välillä, siinä voi hieman kikkailla vanhan open-loop ruiskun säädoillä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 20.04.2012 13:39 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Noniin, vihdoin tuli etanolipurkki. En malttanut odotella vaikka satoikin ihan huomattavasti, vaan asensin heti kun pääsin posteja hakemasta. Ohjeissa lambda-autoille suositeltiin Auto-asentoa, joten sen myös laitoin. Aluksi Xantia kävi erittäin raskaasti, hyvä että kävi ollenkaan. Sai sitä hetken pyörittääkin. Poltti se vikavaloakin. Kuitenkin hetken mietittyään käynti muuttui koko ajan paremmaksi. Noin 30-60s käynnistyksestä käynti oli jo normaalia ja kevyttä, eikä pakokaasukaan enää haissut siltä että auto kävisi rikkaalla ja vikavalo katosi. Niin ja minulla on siis tankissa pelkkää 95E10:ä. Noo, nythän sitä pitää mennä laskemaan E85:sta tankkiin :mrgreen:

Edit: niin ja Saxo mietti muutaman pyöräytyksen ensimmäisessä kylmäkäynnistyksessä, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia. Tekeeköhän tuo jonkun "kylmäkäynnistysprofiilin", jota se sitten tuolla ensimmäisellä kerralla muutti? Kulutus muuttui 6,3l:sta 6,0l:aan. Tämä tosin varmaan johtui siitä, että aiemmassa tankissa noin puolet ajosta oli talvirenkailla ja tässä tankissa kokonaan kesärenkailla.
Edit2: lisätään nyt vielä että Saxon seos on noin 60% bensiiniä ja 40% etanolia.



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 20.04.2012 15:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5843
Paikkakunta: Tuusula
Aake, onko tuo Bio Fuel purkki saman kuin CXTB2:lla?

Siinä on ryyppy-mode ja se on semmoinen että laitetaan virta päälle ja odotetaan 5 sekuntia niin purkki toimii niin että tulee lisäruuttaa.



Citroen Saxo, Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 20.04.2012 21:28 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Joo samanlainen on. Ei ilmennyt tuota ongelmaa enää seuraavilla käynnistyksillä lainkaan. Nyt pärähtää suoraan päälle ja oikeille kierroksille, eikä käy liian rikkaalla.



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 20.04.2012 22:57 

Viestit: 3674
Tuon raskaan käynnin selitys tulikin tuolla jo aiemmin: auto mode on nimensä vastaisesti kiinteä 20 % rikastus => nyt ECU on sitten vastaavasti sovittanut itsensä syöttämään vastaavan määrän vähemmän bensiiniä, eli sama sovittelu on taas edessä kun tankkaa jotain E85 seosta. Jos varmasti tietää että on bensaa, niin ehkä mieluummin bensalla voisi olla bensa asennossa, ettei tule taas uutta turhaa opetteluaikaa E85:lle, mutta eipä ole käytännön kokemusta noista...

Eli AUTO tarkoittaa että käytetään hyväkseen normaalia ECUn toimintaa, noin ?vartissa? moottorinohjaus sovittaa automattisesti "long term fuel trim" suihkutusmäärät erilaisiin kulumiin tms. muutoksiin sekä toleransseihin antureissa, ruiskuissa, bensapaineensäätimessä tms. tai tässä tapauksessa laitteeseen joka on ruiskujen välissä pidentämässä ECUn ohjaamia ruiskutusaikoja 20 %. Osalla autoja ECUn fuel trimmit saa resetoitua eri tavoin tehdasalkuarvoihin, jos haluaa alkaa opetuksen alusta. Mitenköhän sitikassa (ja eri valmistajien ECUissa) resetointi?

20 % lisäys on siksi, että ECUn trimmi ei yleensä voi muuttua ihan riittävästi E85:lle, joka pahimmillaan vaatiin jopa yli 40 % ruiskutusajan lisäystä (että saadaan grammoissa riittävä määrä kevyempää E85:sta tuottamaan sama energiamäärä) silloin +20 % ruiskutusajan muutos on jonkin matkaa puolivälissä bensaa ja puhdasta E85:sta => ECUn automatiikka joutuu korjaamaan trimmiä automaattisesti saman verran suuntaan tai toiseen, mutta absoluuttisesti vähemmän kuin jos kaikki muutos olisi vain ajan pidennyksen suuntaan.

Ja täydellä kaasullahan tuo ei yleensä riitä, suuttimien aukioloaikaa ei ole yleensä varaa kasvattaa riittävästi, voi olla että jo normaalisti täyskaasulla ja täysteholla suuttimet on jo 85...90 % ajasta auki ja suutinten pitäisi olla 130 % ajasta auki E85:lla...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 20.04.2012 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1529
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Osalla autoja ECUn fuel trimmit saa resetoitua eri tavoin tehdasalkuarvoihin, jos haluaa alkaa opetuksen alusta. Mitenköhän sitikassa (ja eri valmistajien ECUissa) resetointi?

Tossa Jagulaarissa syttyy vikavalo kun LTFT ylittää +/-20%. Ja resetointi kuulemma onnistuu irrottamalla akkukengät akusta, ja yhdistämällä ne hetkeksi toisiinsa. Proscan OBD2-softa tosin väittää että vikakoodien resetointi resetoi myös LTFT:n, mutta ei se sitä kyllä tossa tee...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 21.04.2012 01:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5843
Paikkakunta: Tuusula
Jaahas, Käkkylä juo kiitettävästi VIINAA! Mutta, vikakoodit eivät ole muuttuneet ja mitään moottoriin liittyvää koodia ei ole edes vilahtanut. Nyt kun ollut kylmiä öitä nii ka on kasvanut lisää, se on jo liki 15 l/100km.



Citroen Saxo, Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 21.04.2012 12:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
eikös näissä suomen oloissa voi tehdä niin että kylmään vuodenaikaan ajaa bensalla ja kesällä vastaavasti viinalla. mielestäni turhaa näillä keleillä leikkiä moisen aineen kanssa,kerta ei näytä pelaavan



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 21.04.2012 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4401
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
sopivalla lantringilla pelaa ihan hyvin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 21.04.2012 15:42 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Tuon Bioadapterin lisäryypyn oletusarvo on aaaaivan liian suuri (100%, eli kaksinkertainen määrä polttoainetta). Ensimmäinen minuutti oli taas aivan liian rikkaalla, helpotti sen jälkeen. Onneksi tuota ryyppyä voi säätää, taidan ekana kokeilla 30%.



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 22.04.2012 17:21 

Viestit: 3674
Aake kirjoitti:
Tuon Bioadapterin lisäryypyn oletusarvo on aaaaivan liian suuri (100%, eli kaksinkertainen määrä polttoainetta). Ensimmäinen minuutti oli taas aivan liian rikkaalla, helpotti sen jälkeen. Onneksi tuota ryyppyä voi säätää, taidan ekana kokeilla 30%.


Joko ajat puhtaalla E85:lla, tai aika tuhdilla seoksella, muullahan ei tuota kylmän lisärikastusta ei edes tarvita, bensalla ei olleenkaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 22.04.2012 19:00 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
olli__o kirjoitti:
Joko ajat puhtaalla E85:lla, tai aika tuhdilla seoksella, muullahan ei tuota kylmän lisärikastusta ei edes tarvita, bensalla ei olleenkaan?


No nyt on seos noin 65% etanolia, eli aika vähän 95:sta enää tankissa. Ohjeissa suositeltiin käyttämään kylmäkäynnistystoimintoa jos ilmanlämpötila on alle 15 astetta, joten kokeilin sitä kun lämpöä oli noin 10 astetta. Ilman kylmäkäynnistystoimintoa tuo pomppaa heti normisti käyntiin. Tänään säädin rikastuksen 30%:iin, pitää kokeilla kunhan tulee kylmä aamu. Mutta veikkaisin että on vähän liioiteltu tuo 15 asteen raja... ehkä se onkin Fahrenheiteja? :D



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 22.04.2012 23:40 

Viestit: 163
Paikkakunta: Tampere
Prof. Dr. Holzauge kirjoitti:
Kas,

Tällainen löytyi, unkarilaista tekoa: http://e85power.de/

Ei ole hirveän kallis, ja vastaantulleista muunnossarjoista tämä vaikuttaa tolkuimmalta siksi, että palikka ottaa huomioon sen, mitä lambda, kaasuläpän asentoanturi ja moottorinlämpöanturi kertovat. Osaa siis säätää kaiken automaattisesti riippumatta tankissa olevasta bensa/etanoliseoksesta.

Asioita selvitetty; laite osoittautui varsin kiinnostavaksi. Vekottimessa on USB-liitäntä, ja se on siten hienosäädettävissä itse. Kun laittaa asennuksen jälkeiset lokitiedostot laitteesta sähköpostitse valmistajalle, he osaavat neuvoa autokohtaiset hienosäätösuositukset. Valittavissa kuusi eri toimintamoodia, ja laitteesta löytyy mm. eko-moodi, jossa osakuormalla ajettaessa seosta laihennetaan, mutta ECU:lle uskotellaan normaalia lambda-arvoa ja polttoainetta säästyy. Google translate osaa kertoa lisää: http://translate.google.fi/translate?hl ... ower.hu%2F

Tällainen lähtee tilaukseen lähiaikoina. Kyselin Unkarista hinnat. 146 euroa sis. sikäläisen ALVin 27 %, veroton hinta 115 euroa. Postikulut 24 euroa, mutta kolmen tai useamman laitteen tilaukset ilman postikuluja. Jos on kimppatilauksesta kiinnostuneita niin laittakaa yksityisviestiä 27.4.2012 mennessä. Tarjoavat etukäteismaksua, pistin kyselyn josko luottokortti tai PayPal kävisivät kuitenkin.



C5 II 3.0 V6 Break
ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 23.04.2012 11:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5843
Paikkakunta: Tuusula
olli__o kirjoitti:
Aake kirjoitti:
Tuon Bioadapterin lisäryypyn oletusarvo on aaaaivan liian suuri (100%, eli kaksinkertainen määrä polttoainetta). Ensimmäinen minuutti oli taas aivan liian rikkaalla, helpotti sen jälkeen. Onneksi tuota ryyppyä voi säätää, taidan ekana kokeilla 30%.


Joko ajat puhtaalla E85:lla, tai aika tuhdilla seoksella, muullahan ei tuota kylmän lisärikastusta ei edes tarvita, bensalla ei olleenkaan?


Bensiinimoottori saa aina näillä keleillä lisäryyppyä kylmäkäynnistyksessä... esim ruiskuboksi seuraa moottoriveden lämpöä ja se muuttaa ruiskutusta kylmissä/viileissä olosuhteissä esim 10 asteen välein. Bioboksin 100% on takuulla liian suuri ryypytys. Vaikka olis kesä niin kyllä vaan ecu antaa pientä ruiskutuslisää aamun ekalla kylmäkäynnistylksellä.



Citroen Saxo, Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 23.04.2012 16:01 

Viestit: 3674
Cikatti kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Aake kirjoitti:
Tuon Bioadapterin lisäryypyn oletusarvo on aaaaivan liian suuri (100%, eli kaksinkertainen määrä polttoainetta). Ensimmäinen minuutti oli taas aivan liian rikkaalla, helpotti sen jälkeen. Onneksi tuota ryyppyä voi säätää, taidan ekana kokeilla 30%.


Joko ajat puhtaalla E85:lla, tai aika tuhdilla seoksella, muullahan ei tuota kylmän lisärikastusta ei edes tarvita, bensalla ei olleenkaan?


Bensiinimoottori saa aina näillä keleillä lisäryyppyä kylmäkäynnistyksessä... esim ruiskuboksi seuraa moottoriveden lämpöä ja se muuttaa ruiskutusta kylmissä/viileissä olosuhteissä esim 10 asteen välein. Bioboksin 100% on takuulla liian suuri ryypytys. Vaikka olis kesä niin kyllä vaan ecu antaa pientä ruiskutuslisää aamun ekalla kylmäkäynnistylksellä.

Jeps, ilmaisin hiukka epäselvästi, tarkoitin tietysti että bioadapterin tekemä kylmän lisälisärikastus on tarpeeton bensalla, vaikken sitä sanonutkaan. Etanolilla on tarpeen rikastaa vielä enemmän kylmänä kuin bensalla, eli ECUn lisärikastusta rikastetaan vielä bioadapterilla lisää kasvattamalla ruiskutusaikoja (normaalin adapterin tekemän korjauksen lisäksi) alle minuutin aikana käynnistyksestä tasaisesti laskevasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 23.04.2012 21:54 

Viestit: 7
Tankkasin muutama viikko sitten 31 litraa E85 95E10 joukkoon, eli 50/50. Auto hyytyi tankkauksen jälkeen ekaan risteykseen, ei kestänyt käynnisssä kuin kaasua painamalla. Ajaessa vedot hukassa ja kaasua lisättäessä kulku miettivän nykivää. Maantienopeuksissa kaasua painaessa miettii ennen kuin laiskasti kiihtyy. Seuraavanaa päivänä käytin akun kengän irti, testailin uudestaan. Pakkasyön jälkeen kylmänä lähti hyvin käyntiin, tyhjäkäynti normi alueella, ajaessa veto kateissa alakierroksilla ja epävarmuutta havaittavissa. Maantienopeuksissa lämmällä koneella välillä pientä nykimistä, vetoja puuttuu kiihdyttäessä, miettii. Auton ollessa auringon paisteessa päivän ja siitä käynnistys, tyhjäkäynti alhainen hyvä että käynnnissä kestää. Moottorin lämmetessä käynti korjaantuu.

Auto 2.0 Xantia XU10J2C

Saako ecun syöttämään lisää bensaa jos lisään imuilman lämpotila-anturin kanssa sarjaan vastuksen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 23.04.2012 22:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
en käsität tätä yhtään. ensin kohistaan kun 95.seen lisätään 10% etanolia. sitten porukka siirtyy käyttämään vanhoissa laitteissa täysin e85.sta. Menikö multa jotain ohi? Katsotaan kuin pian rupeaa kyykkimään vanhemmat laitteet moisella toiminnalla :mrgreen:



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 23.04.2012 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5843
Paikkakunta: Tuusula
No onko Eteläisen Amerikan vielä vanhempi autonkanta kyykähtänyt 30 vuotisen viinan käytön takia? Siellä ei juuri muulla ole ajettukaan.



Citroen Saxo, Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 7/11 [ 270 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: