Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia relekannan vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10012 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | avbx [ 17.11.2011 23:49 ] |
Viestin otsikko: | Xantia relekannan vaihto |
Ajovaloautomatiikan rele ja sen kanta ovat vähän huonossa hapessa, osittain sulaneita ja palaneita (keskinasta). Onko se relekanta vaihdettavissa helposti. Kurkkimalla huonolla valolla näyttäisi vähän että olisi. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 18.11.2011 08:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
avbx kirjoitti: Ajovaloautomatiikan rele ja sen kanta ovat vähän huonossa hapessa, osittain sulaneita ja palaneita (keskinasta). Onko se relekanta vaihdettavissa helposti. Kurkkimalla huonolla valolla näyttäisi vähän että olisi. Kerron sitten kun olen vaihtanut.ensi viikolla.. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 18.11.2011 09:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
Yksi konsti olisi irrottaa liittimet entisestä relepitimestä ja siirtää ne uuteen, joka olisi poistettu jostain. Liittimet saattaa irrota pienellä ruuvarilla liittimen jotain kielekettä painaen. Jos näin toimii, niin ennen uuteen laittoa kieleke pitäisi taas vähän nostaa, jotta lukittuisi. Ps. Käytin tässä "pidintä", koska niin se on lampuissakin, lampunpidin on se usein "kannaksi" mainittu. Lampun kanta on lampun, polttimon kantaosa, joka voi olla tyypiltään esim. vaikka E27, B15a. E on kierteellinen Edison-kanta, B on bajonettikanta. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 18.11.2011 10:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
Hiukan ahdashan tuo paikka on ja alkuperäisten johtojen pituuskin ( lyhyys ) hankaloittaa vaihtoa. Kanta on normali 5-napaisen releen kanta joita saa autosähköliikkeistä. Osta sellainen jossa on liittimet ja johdot valmiina ja jatka kutisteabikoilla. Vanhoja liittimiä ei kannata käyttää , tai sulla on taas kohta sulanut relekanta ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 18.11.2011 12:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
ealab kirjoitti: Ps. Käytin tässä "pidintä", koska niin se on lampuissakin, lampunpidin on se usein "kannaksi" mainittu. Lampun kanta on lampun, polttimon kantaosa, joka voi olla tyypiltään esim. vaikka E27, B15a. E on kierteellinen Edison-kanta, B on bajonettikanta. Kanta on se BJT:ssä emitterin ja kollektorin välissä oleva osa, se on selvää. Matematiikassakin esimerkiksi kantaluvun merkitys on varmasti jokaiselle selvä. Muissa yhteyksissä kanta onkin sitten hieman epämääräisempi termi.Pohjolainen, S. 1999. Nykyelektroniikan suursanakirja englanti-suomi. WSOY kirjoitti: relay socket, relekanta, releistukka
Istukka, johon esimerkiksi kamparele astetaan ja kiinnitetään kalusteisiin kuuluvalla sangalla. socket, 1. vastake, 2. pistokekanta, pistorasia, istukka Naaraspuolinen liitin, istukka, kanta tms. joka toimii elektroniputken, sähkölampun tai jonkin komponentin tukena ja mahdollistaa sähköisen kytkennän siihen. Vertaa: jack, receptacle, plug, connector jack, jakkiliitin, vastake, pistukka, jakki Vastakeliitin, johon tulppapistoke kytketään. receptacle, 1. vastake, vastakeliitin 2. kojevastake, pistukka, pistorasia Yleensä kaksiosaisen liittimen se puolisko, jossa on naaraspuoliset koskettimet ja joka voi olla vapaa johtoon asennettu vastake, laitteeseen kiinteästi asennettu kojevastake tai seinässä oleva antennijärjestelmän tai sähköverkon pistorasia. connector, liitin, yhdistin Sähköisen tai mekaanisen kytkennän aikaansaava yksi- tai monikosttiminen mekaaninen laiteosa, joka voi olla "koiraspuolinen" pistoke tai "naaraspuolinen" vstake. Se mahdollistaa johtimien liittämisen ja erottamisen toiseen liittimeen, piirikorttiin tai liitäntätappiin. Ideaalinen liitin on täysin sovitettu eikäv aimenna signaalia. Käytännössä liittimet aiheuttavat pienen epäjatkuvuuden, joten ylimääräsiten liitinten käyttöä kannattaa aina välttää. Taajuuden kasvaessa liittimien laadun merkitys entisestään kasvaa. |
Kirjoittaja: | avbx [ 18.11.2011 13:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
Näytti että metalliosat olisivat ok, mutta muovit ovat sulaneet. Releenpidin tai kanta on kiinni reikälevyssä, johon se kiinnittyy kääntämällä, ei siis ole standardikanta. Varaosa-auto (93 1.8i berline) on pihassa, joten uusi osakin löytyisi. Automatiikkarele oli vaan siinä ilmeisesti korvattu tavallisella, ainakaan ei ollut samassa paikassa kuin tuossa breakissa. Automatiikkareleessä näytti olevan pari sisäistä diodia, samoin kuin aiemmin kyselemässäni beksin ruiskun releessä. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 18.11.2011 13:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
Jos metalliosat olisivat OK, mikäpä sen kannan sulattaisi? Kyllä se sulaa siksi että liittimien kontakti on huono ja siinä kehittyy lämpöä. Vähintään hienolla hiomapaperilla putsaus ja rasva päälle ennen uudelleenasennusta. Tosin uusien liittimien vaihto on vähemmän aikaavievä toimenpide, olettaen että kuparipiuhat ei ole tummanvihreiksi hapettuneita, jolloin johdotkin pitää hioa kirkkaiksi ennen uuden liittimen puristamista.. |
Kirjoittaja: | wanhustiina [ 18.11.2011 16:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
Emännän relepohjan vaihtoivat liikkeessä - ottivat etupenkin pois, jotta on mukavampi makoilla asennustöiden tauoilla. |
Kirjoittaja: | ealab [ 18.11.2011 19:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
Kanta on kanta ja pidin on pidin, varsinkin, kun on lampuista kyse. 1/2-johdetekniikka sitten vielä erikseen. Itse kukin tietysti käyttää nimikkeitä, miten parhaaksi katsoo. Vaikkapa lampunpidintä kannaksi, siihen sitten lampun, mikä osa. Relepohjakin,-kantakin, -pistokanta on hyvä nimike. Tai ammattikielessä relepe..e. ![]() |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 19.11.2011 10:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia relekannan vaihto |
Pää-asia kun asia tulee ymmärrettyä. Alkuperäistä sinne on hiukan vaikea mykertää. Tarvikemalli johdoilla, niin homma helpottuu puolella. Nipparilla rele vaan johtosasrjaan kiinni. Tuo sulaminen tosiaankin johtuu huonosta johtumisesta ( ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |