Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10198 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Natero [ 07.12.2011 19:37 ] |
Viestin otsikko: | Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Sattuipa vanhan kaverin 230000km, mittarin mukaan, ajetulle C5 facelift-2.0 HDI:lle (2006) outo moottoririkko. Pikkuisen vituttaa, koska auton ostotilanteessa keväällä (halpa HDI-automaatti Oulusssa, yksityinen myyjä) uskottelin hänelle 2-sarjan C5:sen olevan lämmityslaitetta lukuun ottamatta ihan ok. ja moottorin kestävä. En ollut paikalla silloin, valitettavasti. Vittu, kun vituttaa! Oulun poika oli kussut silmään kunnolla. Vaihteiston huolet ovat asia erikseen, mutta moottorista seuraavaa: Käynti oli koko ajan hiukan höpöttävää, mutta veto ihan ok. Viime viikolla tasaisessa ajossa tuli jokin vikailmoitus ja moottori sammui. Seurauksena hinaus huoltoon. Tänään kävimme korjaamolla, jossa sylinterin kansi oli nostettu pois. Jälki oli karmeaa jälkeä: 4. sylinterin männän laki ruttuun murjottu ja ko. sylinterin venttiilit kannen sisään niittaantuneet. Kansi on kuulemma korjauskelvoton ja mäntä uusittava ja mahdollisesti myös kampikoneistoa? Mielenkiintoista ja outoa mekaniikon mukaan oli 1. sylinterin männässä näkyvät "vierasesineen" jo karstoittuneet jäljet ja toisen imuventtiilin keinutusvivun puuttuminen. Ko. venttiilin jokin hydraulijuttu oli hakattu kanteen kiinni. Lisäksi toisen nokka-akselin ajoitusosasta? puuttui pala. Moottoria oli häneen mukaansa "rajasuutarin" toimesta jo ropeloitu. Kaksi keskimmäistä mäntää ja ko. sylintereiden venttiilit olivat kuulemma kunnossa, jakopää ehjä ja oikein ajoitettu. Kysymykset: 1. Mikä näitä uudempia HDI-moottoreita vaivaa? 2. Onko yleinen ilmiö? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 07.12.2011 20:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Olisikohan nokkahihna katkennut ja venttiilejä vääntynyt, suutari oikonut venttiilejä ja sittemmin oiottu venttiili katkennut? Mutta jos koneesta puuttuu yksi keinuvipu ja sen hydraulinen venttiilinnostin on jotenkin ihmeellisesti viritetty paikoilleen jumiin, niin voihan siellä olla mitä korvikeosia tahansa, vaikka väärän auton jousilautasen lukituspaloja tms. (HDI:ssä ilmeisesti helposti venttiilit väänny, samansuuntaisia kuinmännät ja keinuvivut toimivat sulakkeina) Olikohan HDI:ssa keinuvipujen hajoamisongelmaa joissain malleissa, mutta ei siitäkään mäntään pitäisi jälkiä tulla? |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 07.12.2011 21:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Eipä ole moisia tullut vastaan. Vanhemmista 2,2:sta löytyy väljiä keinuvipuja. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 08.12.2011 13:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Aiheeseen löyhästi liittyen; onko tuossa 170hp 2,2HDi -koneessa ollut jotain yleisempiä ongelmia? Kyseessä siis se kahdella turbolla oleva pata joka taisi olla valikoimassa 2006-2010. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 08.12.2011 13:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Kyllä minustakin kuulostaa siltä, ettei vika välttämättä ole niinkään moottorin, vaan sen ammattitaitoisen rajasuutarin. Jakohihnan vaihtovälihän on Suomessa 140 tkm, vaikka se Keski-Euroopassa taitaa ollakin 200 tkm? |
Kirjoittaja: | Hujane [ 08.12.2011 17:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Ei vaan alkuperäisessä huolto-ohjelmassa puhutaan 240tkm,raskaassa käytössä 160tkm ja vehon(citikan) huoltolapun jota täyttävät jakohihnan vaihtoväliksi merkitty 200tkm...ainakin näin omassasi 2007vm Hdi 16v versiossa,joka lähti 412tkm ajettuna jatkamaan matkaa 3:lle omistajalle... |
Kirjoittaja: | JUKE [ 08.12.2011 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Kylläpä taitaa olla huollonpuuttesta johtuva vika jäänyt jakohiihna vaihtamatta ajallaan HDI.ssa 140 000 tkm.Remmi katkennut sitten tehty sellanen remppa,että saapi sen myynti kuntoon eikä luotettavaan matkantekoon.En panisi kyllä lukemani perusteella vikaa moottorin piikkin. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 08.12.2011 21:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Joo tommosen kötöstysremontin takia tulee satuja nettiin psa yhtymän mootorien kestosta ja ainahan noita ropeltajia riittää. ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 09.12.2011 08:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
Hujane kirjoitti: Ei vaan alkuperäisessä huolto-ohjelmassa puhutaan 240tkm,raskaassa käytössä 160tkm ja vehon(citikan) huoltolapun jota täyttävät jakohihnan vaihtoväliksi merkitty 200tkm...ainakin näin omassasi 2007vm Hdi 16v versiossa,joka lähti 412tkm ajettuna jatkamaan matkaa 3:lle omistajalle... Lieköhän tuo sitten muuttunut jossain vaiheessa? '05-mallisessa on vielä 140 tkm, varmistin myyjältä (Hartikainen) ostaessani tuota. Ja 140:n kohdalla se on myös vaihdettu, en nyt muista, että oliko Hartikaisen vai Vehon leima siinä kohdassa, mutta merkkiliikkeen kuitenkin. |
Kirjoittaja: | Palle [ 11.12.2011 11:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? |
2.0 Hdi:n ( Xsara -05 ) hihnan vaihtoväli on 140 th,itse vaihdatin heti auton oston yhteydessä 112 th kohdalla ja silloinkin oli merkkejä hihnan väsymisestä. Samalla myös kannattaa vaihtaa vesipumppu ja "massapyörä". Kone itsellään on luja, mutta huolimattomalla huollolla saa hajoamaan, tietysti materiaaliviat on oma lukunsa. Hukkasin auton ja vaihdoin tuoreempaan Xsara Picassoon jossa 1.6 HDi, jossa vielä pidempi vaihtoväli, mutta aion vaihdattaa selvästi suositusta aiemmin... Rajasepät tarttis sotkee suohon, etteivät osaamattomuudellaan pilaa laatumerkin mainetta... ![]() ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |