Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10261 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eskere [ 14.12.2011 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Laitanpa uuden ketjun -04 C5 2,0 hdi:n nokkahihnan kampiakselin hammaspyörän kiilaurasta. Irrottaessani apulaitehihnapyörän, katsoin samalla jakoremmiä siltä osin, kuin se on näkyvissä kampiakselin hihnapyörän aukosta. Huomasin myös, että hammaspyörän kiilaura oli reilusti kiilaa leveämpi, eikä se näyttänyt syntyneen hakkautumalla, vaan oli ihan tehdastekoisen näköinen. Miksi ura on noin leveä, miltei puoli hammasta siirtämällä väljät reunasta reunaan? Kumpaan kiilan reunaan hammashihnan pyörä tulisi lukita? Voisiko tästä johtua ajotietokoneen näytössä oleva antipollution fault, ja vikakoodeissa ilmoitus kampiakselin-nokka-akselin asentotunnistimen viasta? Myöskin vakionopeuden säädin on poistunut toiminnasta, onko tämä leveä ura ja mahdollisuus moneen eri kohtaan lukita hammaspyörä syy siihenkin? ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 15.12.2011 00:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Vai oisko edellinen seppä laittanut siihe BeXin kiilan kun on hukannut alkuperäisen sepelipihalle? Moinen tuli vastaan kaverin Xantian jakopäätä tehdessä. Marmoritiskiltä löytyi siihen oikeanlevyinen (6mm) kiila milliä liian kapean tilalle.. Toki kolo oli myös väljä, tarkistapa se kun otat hihnapyörän irti. Onkos C5:ssä muuten toinenkin kiila vielä tuolla hihnapyörän alla? Tuohan on se etummaisempi joka lukitsee vain apulaitehihnan käyttöpyörän? Jos kyllä ja kyllä niin sehän ei vielä ajoitusta määrää, vaan se taaempi kiila (joka oli siis kaverilla väljä). |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 15.12.2011 00:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Tokihan lukitsit kampiakselin vauhtipyörälle ennenkuin irrotit kammenpultin? Muuten saat ajoittaa jakopään uudestaan. edit: ura kuuluu olla juuri noin väljä. Mahdollistaa remmin siirron kun kiristetään. |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.12.2011 09:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Ekassa viestissä, oliko kiila jämpti akselilla. Viimeinen viesti antoi viitteitä siihen. |
Kirjoittaja: | 1-xantia [ 15.12.2011 12:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Ohi aiheen... Mutta ainakin pari "ammattimiestä" on tuossa jakopäässä jo räpeltänyt ![]() Hampaiden väreistä vaan päättelin ![]() |
Kirjoittaja: | 1-xantia [ 15.12.2011 12:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Ja aiheesta.. Kampiakseli lukitaan vauhtipyörältä, työkalulla. Nokka tietysti myös lukitaan. Kun asennat hihnaa paikoilleen kierretään kammen ratas vastapäivään kiilaan kiinni, kun kiristät hihnaa, ratas pääsee pyörimään myötäpäivään tarvittavan matkan. |
Kirjoittaja: | svc [ 15.12.2011 16:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
eskere kirjoitti: Myöskin vakionopeuden säädin on poistunut toiminnasta, onko tämä leveä ura ja mahdollisuus moneen eri kohtaan lukita hammaspyörä syy siihenkin? Ei. Perus-cruise käyttää tulotietona yleensä vain nopeussignaalia. Lisäksi jarru- ja kytkinpolkimilta tulee tieto, mkäli jompaa kumpaa poljetaan.Nykyaikaiset moottorinohjaukseen integroidut systeemit voivat toki käyttää tarkempaakin ajotiladataa ei tunnistimilta, mutta jakopään ajoituksen ei siihen pitäisi vaikuttaa, ellei sitten "limp-home" toiminto estä cruisen toimintaa. |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 15.12.2011 18:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
1-xantia kirjoitti: Ja aiheesta.. Kampiakseli lukitaan vauhtipyörältä, työkalulla. Nokka tietysti myös lukitaan. Kun asennat hihnaa paikoilleen kierretään kammen ratas vastapäivään kiilaan kiinni, kun kiristät hihnaa, ratas pääsee pyörimään myötäpäivään tarvittavan matkan. Ei vaan osutetaan keskelle uraa!!!!! Sitä varten on jopa erikoistyökalu, jonka pitäisi olla paikallaan ensimmäisen kiristyksen aikana. Saamissani hihnan vaihto ohjeissa neuvotaan tarkistamaan uran kiilan keskelläolo ennen lopullista kasaamista (niissä ohjeistetaan myös uusimaan vesipumppu, kiristin ja ohjaus pyörät sekä apulaitehihnan kiristin jokaisen jakohihnan vaihdon yhteydessä på svenska ja kilometrit ovat 240tkm huoltovälikin 06 HDI:lle lännessä 30tkm) |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 16.12.2011 09:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Muistaakseni alkuasennuksessa kiilauraan laitetaan 1,5mm poranterä/ viitaten edelliseen. |
Kirjoittaja: | 1-xantia [ 16.12.2011 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Niin... Työkaluakin käyttäen se ratas menee kiilauran reunaan, ja kiristyksen jälkeen on n. keskiasennossa ![]() |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 16.12.2011 12:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
http://www.ccw-tools.com/uploads/images ... VS4820.PDF Linkin alla työkalusetti jakohihnan vaihtoa helpottamaan. RHR koneessa ainakin allenkey keskitetään, vanhemmissa on myös toisin |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 16.12.2011 14:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Hmh, tuollainenhan ei olisi kauhean kallis setti, n. 170 puntaa posteineen... Parikin remminvaihtoa, niin pääsisi jo plussan puolelle... Pistetäänpä muistiin, kun alkaa vaihto lähestyä. ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 16.12.2011 19:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
NÄPERTELYÄ |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 17.12.2011 02:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
kokemjne kirjoitti: NÄPERTELYÄ MILLÄ PERUSTEELLA |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 17.12.2011 18:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Kokekin taitaa olla kalakukkomiehiä ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 17.12.2011 18:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Helppo tehdä noi tapit sun muut tai sorvauttaa on aika kalliit lelut. |
Kirjoittaja: | eskere [ 17.12.2011 19:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
eskere kirjoitti: Irrottaessani apulaitehihnapyörän, katsoin samalla jakoremmiä siltä osin, kuin se on näkyvissä kampiakselin hihnapyörän aukosta. Huomasin myös, että hammaspyörän kiilaura oli reilusti kiilaa leveämpi, eikä se näyttänyt syntyneen hakkautumalla, vaan oli ihan tehdastekoisen näköinen. Miksi ura on noin leveä, miltei puoli hammasta siirtämällä väljät reunasta reunaan? Kumpaan kiilan reunaan hammashihnan pyörä tulisi lukita? Voisiko tästä johtua ajotietokoneen näytössä oleva antipollution fault, ja vikakoodeissa ilmoitus kampiakselin-nokka-akselin asentotunnistimen viasta? Myöskin vakionopeuden säädin on poistunut toiminnasta, onko tämä leveä ura ja mahdollisuus moneen eri kohtaan lukita hammaspyörä syy siihenkin? Tämä keskustelu on tuonut paljon uutta tietoa liittyen tuohon välykseen ![]() Kerronpa hiukan lisää seurantakokemuksista ko. tapaukseen liittyen. Sitikkapuoskari kirjoitti: Tokihan lukitsit kampiakselin vauhtipyörälle ennenkuin irrotit kammenpultin? Muuten saat ajoittaa jakopään uudestaan. edit: ura kuuluu olla juuri noin väljä. Mahdollistaa remmin siirron kun kiristetään. Enhän minä lukinnut vauhtipyörää mitenkään ![]() Lukitsin kampiakselin hihnapyörän kuvassa olleeseen asentoon, kun se aikaisemmin oli lukittuna kiilauran toiseen laitaan. Poistin vikakoodit. Nyt antipollutin faultti on pysynyt poissa useamman päivän, kun se aikaisemmin pysyi poissa vain katsastuksen ajan, eli muutaman kymmen km. ![]() svc kirjoitti: eskere kirjoitti: Myöskin vakionopeuden säädin on poistunut toiminnasta, onko tämä leveä ura ja mahdollisuus moneen eri kohtaan lukita hammaspyörä syy siihenkin? Ei. Perus-cruise käyttää tulotietona yleensä vain nopeussignaalia. Lisäksi jarru- ja kytkinpolkimilta tulee tieto, mkäli jompaa kumpaa poljetaan.Nykyaikaiset moottorinohjaukseen integroidut systeemit voivat toki käyttää tarkempaakin ajotiladataa ei tunnistimilta, mutta jakopään ajoituksen ei siihen pitäisi vaikuttaa, ellei sitten "limp-home" toiminto estä cruisen toimintaa. Nyt "uudella säädöllä" vakionopeuden säädinkin rupesikin toimimaan, kuten joku arvelikin vakkarin viaksi toisaalla. Eli sekin saa todella komentoja tästä häiriötilasta. Aikaisemmin pelkän vikakoodin poiston jälkeen vakkari ei kuitenkaan ruvennut toimimaan. Johtuiko se siitä, että vaikka vikakoodi oli poistettu, mutta häiriö oli edelleen olemassa väärästä välyksestä johtuen. Nyt se kuitenkin on toimii. ![]() Kampiakselin-nokka-akselin asentotunnistin on melko tarkka, koska kuvassa oleva hahlon välys riittää jo antamaan herjan väärästä k-aks/n-aks välisestä asennosta. ![]() |
Kirjoittaja: | RPekka [ 18.12.2011 00:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
eskere kirjoitti: Kampiakselin-nokka-akselin asentotunnistin on melko tarkka, koska kuvassa oleva hahlon välys riittää jo antamaan herjan väärästä k-aks/n-aks välisestä asennosta. ![]() Onhan siellä monta monituista astetta virhettä. Ruiskutusajankohta on kuitenkin sen verran tarkka juttu jos halutaan pitää typenoksidit kurissa että se on ihan liikaa. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 18.12.2011 11:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Unohtakaa se, että maapallo on pyöreä kiekko! Selitys siitä, että kiilaura on leveä, jotta hihnan saisi oikealle kireydelle pitää paikkansa. Ajatelkaa tämä asia niin, että olisitte ammattikoulussa ja teidän pitäisi kiristää opetusmoottorin hihna oikealle kireydelle. Opetusmoottorin kampi- ja nokka-akseli olisi hitsattu kiinni moottorin runkoon, jotta näiden osien pyöriminen ei häiritsisi kiristämistä. Me teemme saman lukitsemalla moottorin osat oikeaan synkroniin=ajoitukseen, kukin tavallaan, esim lukitusraudoilla. Saisitte täyden kympin, jos hihna olisi samalla, oikealla kireydellä jokaisen hihnapyörän välistä mitattuna. Huomatkaa, että moottorinne on siis hitsattu jumiin (=lukittu raudoilla). Kysehän on dieselistä ja mekaanisen pumpun hienosäätöön leveä kiilaura on mainio keksintö! Se kiilaura ososittaa, että kiristys on tehty oikein, jos kiila ei kanna eteen-tai taaksepäin, muuten hihna olisi eri kireydellä asennusvaiheessa ja kireys tasoittuisi(= synkroni katoaisi) kun lukitus vapautetaan. Tämä tasoittumien muuttaa hihnan kireyden ja ajoituksen, mutta tosimies vaihtaa sitten vaimonsa auton, kun eihän näistä sitikoista oo mihinkään, saatanan säkättäjiä ja jokin v-n valo taas vilkkuu taulussa. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 18.12.2011 11:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
tuplana viesti poistettu |
Kirjoittaja: | svc [ 18.12.2011 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Sitruunaseppä kirjoitti: Kysehän on dieselistä ja mekaanisen pumpun hienosäätöön leveä kiilaura on mainio keksintö! Se kiilaura ososittaa, että kiristys on tehty oikein, jos kiila ei kanna eteen-tai taaksepäin, muuten hihna olisi eri kireydellä asennusvaiheessa ja kireys tasoittuisi(= synkroni katoaisi) kun lukitus vapautetaan. Nyt lienee kyse kuitenkin DW-moottorista, jossa ainoastaan nokka- ja kampiakselin keskinäisellä ajoituksella on merkitystä? XUD:ssä hihnan kireys vaikuttaa toki myös syöttöpumpun ajoitukseen, mutta oliko XUD:ssa myös leveä kiilaura? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 18.12.2011 13:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kampiakselin hammashihnapyörän kiilaura |
Asia on juuri niin kuin Sitruunaseppä kertoo. Yritän tavata saman tässä hieman eri tavalla: Löysä hihnapyörän liitos sallii hihnankireyden jakautua tasan koko hihnan matkalle kiristysvaiheessa, eli hihna ei saisi välittää väntömomenttia pyöriltä toisille kiristysvaiheessa. Hihnan kiristyksen aikana kampiakselin pultin tulee olla löysällä jotta asettuminen on mahdollista ja kiilan vapaa reunakosketuksesta jotta momenttia ei välittyisi. Tällöin hihnan kiristys kannattaa aloittaa kiila keskellä tai mieluiten toisessa reunassa koska tuppaa kiertymään aina samaan suuntaan. Käyttövoiman on tarkoitus välittyä kampiakselin pultin kiristyksen aiheuttaman otsapintojen kitkan avulla, ei kiilan välityksellä. Kiila on varmistuksena jotta em. liitoksen löystyessä pyörän vapaa pyöriminen ei aiheuttaisi katastrofia. Tärkeätä on että kiila ei kanna voimaa ja pyörä on kiristetty oikealle kireydelle, liian löysä pyörä voi luistaa kiilaa vasten ja jako hieman pieleen. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |