Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ruostevesi=LDS
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10354
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  catmatti [ 26.12.2011 13:02 ]
Viestin otsikko:  Ruostevesi=LDS

Varaajakuulan vaihto ja siinä ilmennyt "ruostevesi" No nyt oli aikaa tarkistaa lhm säiliö ja siinä oleva neste on ruosteen väristä, taitaa olla edellinen omistaja vaihtanut synteettiseen, tai onko se puhdistusaineen jättämää?

Kirjoittaja:  catmatti [ 26.12.2011 17:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Noniin siivottu, mikä sotku, säiliö ja filteripinnat täynnä liejumaista pintaa, aivan ruskeaa, ei tepsinyt edes moottorinpesuaine, no uudet on nyt sisällä, pitää seurata tilannetta ja vaihtaa, viikon parin päästä, ohjaustehostin parani huomattavasti! Olikohan alkuperäiset öljyt? meneekö ruskeaksi? 160tkm.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 27.12.2011 00:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Jostain on lörähtänyt vettä systeemiin, ei tuolla ole mitään tekemistä LDS:n kanssa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.12.2011 00:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Tai veden lörähdyksen sijasta tosiaan alkuperäiset litkut. Ei kai sekään mahdotonta ole? Tummaksihan nuo yleensä vanhemmiten menevät, mutta jos yli kymmenen vuotta on samat litkut, niin voi sieltä löytyä ihan mitä vaan.

Kirjoittaja:  catmatti [ 27.12.2011 01:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Kyllä minäkin vettä veikkaan, se rähmä oli kuin vanhaa kaakaota, harmittaa vaan kun auton mukana tuli kaikki kuitit jokaisesta huollosta ja korjauksesta, niin en tullut vilkaiseeksi siihen säiliöön! Höh, huolimattomuutta :cry: on kai mahollista että olis koneen pesyt korkeapaineella ja töhöttänyt juuri siihen säiliön päälle, niin siitä tiivisteen välistä kyllä vesi lentää sisään.Mutta nyt ainakin toimii, pysyy ylhäällä ainakin 3 päivää!

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.12.2011 02:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

catmatti kirjoitti:
Mutta nyt ainakin toimii, pysyy ylhäällä ainakin 3 päivää!
Kuinkas jumissa kynkänlaakerit ovat? :roll:

Kirjoittaja:  jarruventtiili [ 27.12.2011 07:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Oletan että kyseessä on C5, vaikka sitä ei mainittu? Eikös C5:n hydrauliikka pitänyt olla huoltovapaa ja se selittäisi töhkän? :lol:

Kirjoittaja:  catmatti [ 27.12.2011 19:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi

Ei kynkhän laakereissa mithään vikhaa ole :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.12.2011 21:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi

catmatti kirjoitti:
Ei kynkhän laakereissa mithään vikhaa ole :lol:
Rasvaa on siis lisäilty niihin lähivuosina? Hyvä juttu.

Kirjoittaja:  maddis [ 27.12.2011 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

C5 pysyy kyllä, kunnossa ollessaan, ylhäällä vaikka viikon. Itsellä kerkes sen verran vajuta, että just ja just huomas auton nousun ovea aukastessa viikon seisonnan jälkeen.

Kun takajousisylinteri vuosi niin perse istu maahan tunnissa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 28.12.2011 01:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

maddis kirjoitti:
C5 pysyy kyllä
No tämä kyseessä oleva kulkine tuskin on C5, kun mainitaan LHM-säiliö olevan. Veikkaisin tässä puhuttavan Xantiasta. Ja jos on vajoamisenestollinen Xantia, niin sen yhteydessä tuskin tarvitsee vajoamisesta mitään puhua, kun ei se vajoa. Vajoamisenestoton taitaa vajota aika lailla samaan tapaan kuin beksikin.

Kirjoittaja:  catmatti [ 28.12.2011 02:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

TCT-97 Break, ei niihin laakereihin rasvaa voi lisätä ;)

Kirjoittaja:  laakeri [ 28.12.2011 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

catmatti kirjoitti:
TCT-97 Break, ei niihin laakereihin rasvaa voi lisätä ;)
Kyllä voi. Noin vuosi sitten lisäsin oman breakkini kynkänlaakereihin. Ja unohdetaan ne vajoamisesta puhumiset sitten, kun on '97. Eihän se vajoa mihinkään, vaikka antaisit sen olla viikon parkissa...

Kirjoittaja:  maddis [ 28.12.2011 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

laakeri kirjoitti:
maddis kirjoitti:
C5 pysyy kyllä
No tämä kyseessä oleva kulkine tuskin on C5, kun mainitaan LHM-säiliö olevan. Veikkaisin tässä puhuttavan Xantiasta. Ja jos on vajoamisenestollinen Xantia, niin sen yhteydessä tuskin tarvitsee vajoamisesta mitään puhua, kun ei se vajoa. Vajoamisenestoton taitaa vajota aika lailla samaan tapaan kuin beksikin.

Sitä ei mainittu ja tuolla jo aiemmin oletettiin kulkinetta C5:ksi ja puhutaan LDS:stä. Noh, sehän on perus patonkia, että ei voi kertoa mistä kulkineesta on kyse.

Kirjoittaja:  catmatti [ 29.12.2011 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Tyhmästi tehty jättää pois, mikä malli on kysymyksessä, mutta sitä joskus hermostuu kun löytää ikävän yllätyksen ja pitää vissiin itestään selvänä, että kaikki muutkin tietävät mistä vehkeestä on kysymys, pitää koettaa seuraavalla kerralla muistaa, eikä siihen varmasti kauan mene, sitikasta ei yllätykset lopu ja siksi en siitä luovu 8-)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.12.2011 00:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Vettä hydesysteemiin on helppo järjestää ja siihen on varmuudella kolme tapaa:

1. Viedään kerran vuorokaudessa auto talvella lämpimään talliin
2. Pidetään monta viikkoa talvella hydeliemipurkkia takapaksissa
3. Pesetetään moottoritila hölmöllä painepesurin käyttäjällä

Kohtiin 1 ja 2 varmaan turha kommentoida. Delta T hoitaa vettä sinne purkin sisään. Ja kohtaa 3 tuskin tarvii selittää. Hydetankkihan hengittää ulkoilmaan.
Itse lisäsin hydelientä takaluukussa olleesta purkista muutama vuosi sitten ja hämmennys oli valtava, delta T oli järkännyt purkkiin vettä, paljon. Kumma juttu, miten ihmeessä vettä menee purkkiin joka on kiinni, suljettu yms yms ;)

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 29.12.2011 01:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Cikatti kirjoitti:
..Delta T .... delta T oli järkännyt purkkiin vettä, paljon.

Delta-auton salajuoni jotta ostettais jotkut kiat!??! :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.12.2011 01:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Huomasin tässä taas että Patonki toimii vastaustilanteessa erittäin huonosti. Hyi ja jopa v***u mitä pa**aa...
Eli vastaan ilman loggausta ja ohjaus kusee.
Admin onneksi nukkuu ja imee peukkua.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 29.12.2011 08:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

"Varaajakuulan vaihto" sekä säiliön ja suodattimien pesu paljastaa, että kyse tuskin oli C5:stä, vaan jostain LHM-vehkeestä. ;) Ihan vain sivukommenttina.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 30.12.2011 02:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Pahoittelut kryptisyydestäni ja hirveän rumasta kielenkäytöstä. Delta T on siis tämä kotimaan sää eli valtavat lämpötilan vaihtelut.

Itse kaadoin kerran CX:n säiliöön purkista LHM:ää... huomasin kaataesani että ensimmäinen luraus oli silkkaa vettä :shock: ...LHM purkki oli ollut vaihtelevissa lämpötiloissa takaloosterissa monta kuukautta ja kas, ihan suljettuun purkkiin oli kulkeutunut vettä.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 14.01.2012 21:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Cikatti kirjoitti:
Pahoittelut kryptisyydestäni ja hirveän rumasta kielenkäytöstä. Delta T on siis tämä kotimaan sää eli valtavat lämpötilan vaihtelut.

Itse kaadoin kerran CX:n säiliöön purkista LHM:ää... huomasin kaataesani että ensimmäinen luraus oli silkkaa vettä :shock: ...LHM purkki oli ollut vaihtelevissa lämpötiloissa takaloosterissa monta kuukautta ja kas, ihan suljettuun purkkiin oli kulkeutunut vettä.


Jos purkki on ollut SULJETTU, niin sinne ei voi tulla (paljoa) vettä.Vesi ei synny lämpötilaeroista. Piste.

Jos sen sijaan tarkoitat säiliöön ilmasta kondensoituvaa vettä, niin sitä voi kyllä kyllä ilmetä, mutta todennäköisesti niin vähän, ettei sitä juuri silmällä havaitse. Tässä vähän teoreettista tietoa: +20 C lämpötilassa ilman suhteellisen kosteuden ollessa 100%, ilman vesipitoisuus on 15g/ilmakilo = 0,018g/ilmalitra.(Lähde: Mollier-diagrammi). Jos litran purkissa on vain tippa LHM:ää, ja loppu on ilmaa maksimikosteudella, niin litran purkissa on siis ilman mukana tullutta vettä 0,018g. Pystytkö havaitsemaan tuon kokoisen tipan? Jos kyseessä on uusi, tehtaalla täytetty LHM purkki, niin minimaalisessa ilmatilassa on ollut vettä n. 0,0003g, vaikka se olisi takapaksissa 20 v.

LHM öljysäiliö kyllä "hengittää" ulkoilmaan. Mutta jos se aiheuttaisi ongelman, niin silloinhan sama ongelma olisi jokaisessa talvella käytettävässä Sitikassa.

Vielä. Onko LHM vettä painavampaa? Käsittääkseni ei ole. Jos joku tietää paremmin, niin kertokaa. Kyllä purkkia saa aika taitavasti ravistaa, jos haluaa kaataa ENSIMMÄISEKSI veden ulos öljyn alta, ja lopuksi kevyempää öljyä pinnalta. Voisiko kyseessä olla esim. hämärässä sattunut havaintovirhe?

Mutta eiväthän teoria ja käytäntö aina kohtaa toisiaan. :roll:

Kirjoittaja:  laakeri [ 15.01.2012 02:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

XM-Hannu kirjoitti:
Jos purkki on ollut SULJETTU, niin sinne ei voi tulla (paljoa) vettä.
Ja uusi purkki on melkoisen tiiviskin. Olikos Yaccoissa se metallisinettikin päällä? Joko Yaccon tai Totalin purkista muistelisin niitä repineeni pois päältä, mutta nyt en uskalla sanoa, kumman ja oliko varmasti juuri LHM-törpäköt. Molemmilta valmistajilta kun on tullut käytettyä muitakin litkuja (täytyy vaihtaa muuten Yaccot Totalien tilalle laatikkoon, että toimii paremmin...).
XM-Hannu kirjoitti:
Onko LHM vettä painavampaa? Käsittääkseni ei ole.
Juuri näin. Käyttöturvallisuustiedote (Yacco) sanoo:
Lainaa:
- Masse volumique : env. 838.0 kg/m3 à 15°C.

Kirjoittaja:  RPekka [ 15.01.2012 14:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Ruostevesi=LDS

Cikatti kirjoitti:
Itse kaadoin kerran CX:n säiliöön purkista LHM:ää... huomasin kaataesani että ensimmäinen luraus oli silkkaa vettä

Vajaan purkin sisäpintaan tiivistynyttä vettä joka kallistaessa lähti liikkeelle. Kyllä sitä väkisin tiivistyy säiliönkin seinämille vapaasti huohottavaan LHM-säiliöön. LDS-säiliö (samoin kuin useimpien työkoneiden hydr.öljysäiliöt) on paineistettu mm jottei sinne vettä tulisi.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/