Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM 2,5 Td egr
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1046
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Rychnowo [ 26.04.2009 17:27 ]
Viestin otsikko:  XM 2,5 Td egr

...mitenköhän tuon maan mainion "saastelaitteen" saisi viisaimmin kytkettyä pois käytöstä?
Tarvitaanko siihen joku sokea tulppa johonkin väliin? Alipainepumpun heivasin jo lisälämmittimen asennuksen yhteydessä. Vaan epäilyttää, että haukkaako se nyt jostain lisäilmaa/huohotuskaasuja palotapahtumaan turhan päiten...
Eipä vaan ole saanut aikaiseksi perehtyä tuon egr:n sielunelämään vieläkään...

Kirjoittaja:  RPekka [ 27.04.2009 09:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,5 Td egr

Rychnowo kirjoitti:
...mitenköhän tuon maan mainion "saastelaitteen" saisi viisaimmin kytkettyä pois käytöstä?
Tarvitaanko siihen joku sokea tulppa johonkin väliin? Alipainepumpun heivasin jo lisälämmittimen asennuksen yhteydessä.

Ei se enää kierrätä jos vaan egr-venttiili on ehjä ja yleensä on. Alipaineella se venttiili on tarkoitus avata ja jos pumppu puuttuu niin kovin on vähäistä alipaineen synty.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 27.04.2009 10:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,5 Td egr

Bensakoneissa se EGR-vena kyllä avataan imusarjan alipaineella. Mutta tosiaan turboissa tuo manifoldin paine tuppaa olemaan muuta kuin alipaine...

Siitä huolimatta varmin ja helpoin laitteiston pysäytys on ottaa EGR-venan päästä letku irti ja tulpata se letku. EGR-venan päätä ei tarvitse tulpata.

Kirjoittaja:  jasu [ 27.04.2009 10:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,5 Td egr

Kyllä sitä EGR-venttiiliä käytetään alipainepumpulla Xm td-moottoreissa, tiettävästi muissakin dieseleissä. Ei sillä ole merkitystä onko siellä imu/pakosarjassa sen isompi paine (turbo/vapari), sama periaate sen avaamiseen on...

Tuli meinaan ihmeteltyä kyseistä alipainepumppua 2.1td:ssä, sattuneesta syystä viime aikoina... Siellä se on vänkärin puolella puskurin sisällä, "ällirasiapurkin" alapuolella... Kuten sen magneettiventtiilikin...

Tuntuis kyllä jonkinverran vuotavan läpi tuo venttiili, vaikka se ei ohjauksia enää saisikaan. Omasta 2.1td:stä on pumppu hiljentynyt jo aikaa sitten eikä letkujakaan kaikkia ole, silti imusarja oli aika jännän näköinen, joten lisäksi sitten vielä tulppasin imusarjalle tulevan putken...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 27.04.2009 12:20 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,5 Td egr

Joo, ei olis mikään ihme että EGR_venan istukka olis karstassa ja varmana laskee läpi...

Siis, onkos muuten XM 2.1 TD:ssä aina se EGR? Suomeen tuoduissa vaan vain uitettuissa Saksa-malleissa?

Kirjoittaja:  jasu [ 27.04.2009 12:32 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,5 Td egr

Ei o kaikissa 2.1td:ssä, vain osassa. Tunnistaa helposti siitä että onko keskimmäisten imukanavien välissä EGR:n rosteriputki...

Olikohan vielä niin että EGR:n kanssa olis imusarja "köykämiiniä" ja ilman tuota turhaketta muovia..?

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 27.04.2009 13:19 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,5 Td egr

jasu kirjoitti:
...
Olikohan vielä niin että EGR:n kanssa olis imusarja "köykämiiniä" ja ilman tuota turhaketta muovia..?


Juu ei. Imusarja muuttui kuttaperkasta tehdyksi ihan omia aikojaan. Minulla on -98:ssa plastiikkinen imusarja johon tuli EGR -putki.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 27.04.2009 15:46 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,5 Td egr

jasu kirjoitti:
Ei o kaikissa 2.1td:ssä, vain osassa. Tunnistaa helposti siitä että onko keskimmäisten imukanavien välissä EGR:n rosteriputki...

Olikohan vielä niin että EGR:n kanssa olis imusarja "köykämiiniä" ja ilman tuota turhaketta muovia..?

Ainakin alkusarjan 2,1:ssä on juuri näin. Mulla on belgikone ja muovinen imusarja ilman egr:ää.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/