Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 10.01.2012 13:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mitattiin moottori käyden, valot palaen, > 0,6V:n jännitehäviö akun miinusnavan ja moottorin välillä. Syyksi paljastui toosan liitos. Siinä on kytkinvaijerin pään kiinteä kahveli, jonka laitimmaisin kiinnityspultti on toosassa, siinä maadoituskin. Jännite oli vaihdetun kaapelin kengän ja kahvelin/toosan välillä. Siispä pultti vaan pois ja putsaus...lähti, kun katkesi toosan pinnasta. Poraten 5mm:llä ensin, mahdollisimman linjaan vähän vinottain, kun ei muuten mahtunut porakone. Sitten 6,5mm, olikin pultti jo niin kovaa terästä, että terää teroitettiin tusina kertaa. Saatiin kuitenkin pultin läpi. Uutta kierrettä 8mm ykköstapilla, varovaisesti, sitten kolmostapilla, päästiin pohjaan saakka, osin alumiinia myöten. Uusi 8mm vaarnaruuvi ja siihen vermeet kiinni. Nyt jännitehäviö kohtuullisesti 0,02V. Hommaan liittyi myös miinuskaapelien vaihto, pluskengän uusiminen.
Bilteman akun vihreä silmä kyllä loisti, silti akun jännite käynnistyshetkellä n. 9,6V. Mitattu tallentavalla mittarilla.
Tällaisissa tapauksissa voisi olla hyvä hakea heti vaan toosasta toinen maadoituspaikka, sitä ei nyt sen enemmän funtsittu.
Kaiketi pultin kierre oli sen verran jumiin hapettunut, ettei enää kunnolla johtanut ja kun kahvelin paikat olivat hiukan ruosteiset. Voisi olla hyvä tarkistaa ja kunnostaa paikat, förskottina, jos vielä saa auki. Tapilla kierre puhtaaksi, jne.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 10.01.2012 15:18 

Viestit: 1242
Puoltoääni operaatiolle! Vanhojen ranskisten omistajien kannattaa kiinnittää ylimääräinen maajohdin moottorin ja auton rungon väliin. Lagunan startti teki parit blackoutit (aina marketin pihalla), kunnes tuikkasin yhden maajohdon lisää.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 10.01.2012 15:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Mitattiin moottori käyden, valot palaen, > 0,6V:n jännitehäviö akun miinusnavan ja moottorin välillä. Syyksi paljastui toosan liitos. Siinä on kytkinvaijerin pään kiinteä kahveli, jonka laitimmaisin kiinnityspultti on toosassa, siinä maadoituskin.
Onko tässä kyse vanhakoppaisesta, vai eikö 2.0:ssa olekkaan samalla tavalla kuin 1.8:ssa? Eli ihan oma reikänsä maadoitusliitokselle? Kytkinvaijerin päähän tulee sillä muoviklipsillä kiinni lootaan ainakin näissä uudemmissa. Kaivelen kuvia aiheesta, kunhan olen kotona...
Sitruunaseppä kirjoitti:
kannattaa kiinnittää ylimääräinen maajohdin moottorin ja auton rungon väliin.
Miksi ei yksi kunnollinen riitä, miksi siellä pitää se huonokin olla jäljellä? :?
Itselläkin on Xantiasta menossa nuo "isot maadoitukset" uusiksi, kunhan kerkeän sopivat kaapelikengät jostain etsiä. Pitänee ottaa raadosta vaan tuo maadoitusjohdon pätkä malliksi, niin on helppo tehdä kerralla sopiva.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 10.01.2012 20:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Uuskoppanen oli. Taitaa 2.0 breakissa olla tukevampi kytkin, siksi rakenne on erilainen. Muutoin paikassa olisi kiinni vain maadoitus, nyt siinä oli tuo kahvelikin, vähän hevonkengän muotoinen. Ja vaijerivaippa liikkuu, on kytkinvivussa, tai ainakin näytti olevan, kuten on -99 Fiat Brava 1,6:kin. Akku saattaa olla hieman väsähtänyt, koska ei varmaankaan ole saanut pitkään aikaan täyttä jännitettä laturilta. Sopivaa, paksua 25-35mm2, erittäin hienosäikeistä, taipuisaa kaapelia löytynee myös autohifiosastolta. Kaapelikenkiä, tukevia, puristettavia(on hyvä juottaakin)kutistemuovia, sähköliikkeistä. Tässäkin oli "lootalta koriin"-pätkä autohifikaapelia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 10.01.2012 21:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Uuskoppanen oli. Taitaa 2.0 breakissa olla tukevampi kytkin, siksi rakenne on erilainen.
Juu 2.0:ssa on vetokytkin, mutta eikös noissa molemmissa sama kytkinvaijeri ole kuitenkin vaiko eikö?

Liitteet:
18_16v_lootan_maa.jpg
18_16v_lootan_maa.jpg [ 114.84 KiB | Katsottu 6748 kertaa ]
Tässä on 1.8 16V:n lootan maapiuhan liitäntä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 11.01.2012 11:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä, pitää sanoa, mielestäni näyttää luokattomalta tuo liitos. Kenkä taitaa kyllä olla juotettu kaapeliin, mutta muu..Mahtaisiko pultti vielä irrota ehjänä. Jos, niin kierteen putsaus tapilla, uusi pultti, prikat, jne. Suojarasvana näissäkin kierteissä käytän Al-tahnan ja propelliakselirasvan sekoitusta (n.50/50), joka toimii hyvin jarrupalahommissakin. Pelkkä Al/Cu-tahna kyllä häipyy helposti ilman vedenkestoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 11.01.2012 14:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kevyesti kääntämällä irtosi jokunen hetki tuon kuvan ottamisen jälkeen. Kytkinremppaa noissa kuvissa tehdään siis. Kierre oli molemmin puolin siisti. Ryppyaluslevyn "monttujen" kohdalla oli hapettumaa liitospinnassa. Kaapelit ovat vaihtaneet ainakin pinnasta väriä kyllä melko tehokkaasti. Eipä tuolle siis oikeastaan mitään tarvitse tehdä, kun piuhat vaihtelen. Kun vaan nyt jostain löytäisi sopivia kenkiä. Motonetissä ei näyttänyt hyllyssä oikein sopivia olevan. No, täytyy vielä varmistaa niiden koriin tulevien kenkien keskireikien koot ennen kuin lähtee tarkemmin etsiskelemään.

Ja kaikkiin kierteisiin, mihin ei laiteta lukitetta, laitetaan tietenkin rasvaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 11.01.2012 14:53 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kun on noin, niin kannattaisiko ensin mittailla jännitteet, saattaa olla kunnossakin! Mittausjärjestys tiedetään? kukin liitos erikseen, jos lootan rungon ja akun -navan välillä on enemmän jännitettä. Omassa mitattu 0,09V, heti käynnistyksen jälkeen ja juuri päivitetyssä 0,02V, nämä hyvät, vertailukohteeksi, kun kone käy, valot palavat. Ongelmia on enemmänkin ollut plussan akunkengän puristusliitoksessa. Siinä kun on 4 kaapelia, niin kaiketi aikaa myöten kaapelisäienippu sopeutuu likistykseen. Ja missään ei näy ongelmapaikkaa, kun liitoksen avaa, kaikki on niin kirkasta!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 11.01.2012 16:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Kun on noin, niin kannattaisiko ensin mittailla jännitteet, saattaa olla kunnossakin!
Njää, vaihtoon vaan tuollaiset narut ja kunnollista tilalle. Eivät ne kengät niin paljoa maksa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 13.01.2012 09:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Uuskoppanen oli. Taitaa 2.0 breakissa olla tukevampi kytkin, siksi rakenne on erilainen. Muutoin paikassa olisi kiinni vain maadoitus, nyt siinä oli tuo kahvelikin, vähän hevonkengän muotoinen.
No nyt tuli kurkattua ajatuksen kanssa 2.0:n pellin alle, kun moisesta irrotin päämaadoituspiuhan malliksi. Siinähän onkin tosiaan vaihdettu se liikesuunta kiinnittämällä se vaijerin normaalisti liikkuva pää hevosenkenkään jne. Jostain syystä ei ole tullut ikinä toteutusta ajateltua, vaikka olen moisesta kytkintä säädellytkin usein :roll:

Oli kyllä aika hirveässä kunnossa se maadoituspiuhan kiinnitys laatikkoon tuossakin, mistä otin malliksi. Otan valokuvia sitten, kun saan tehtyä uuden, vähän tukevamman piuhan, niin voi vertailla sitten.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 14.01.2012 00:14 

Viestit: 1242
En ihan tajuu; jos ne pultit ja paikat on tasaraha hapettuneet, eikä alkuperäisiä pinnotteita ole missään jäljellä, miksei tuikkaa ylimääräistä maapiuhaa johonkin tuoreeseen paikkaan ja unohtaa ne vanhat kupparemelit paikalleen, minne Akir ja Moustafa on ne viime vuosituhannella vaivannut?



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xa 2,0 16V, Bk, huomioita sähköistä!
ViestiLähetetty: 14.01.2012 02:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Sitruunaseppä kirjoitti:
En ihan tajuu; jos ne pultit ja paikat on tasaraha hapettuneet, eikä alkuperäisiä pinnotteita ole missään jäljellä, miksei tuikkaa ylimääräistä maapiuhaa johonkin tuoreeseen paikkaan ja unohtaa ne vanhat kupparemelit paikalleen, minne Akir ja Moustafa on ne viime vuosituhannella vaivannut?
Miksi ei vaan ota niitä vanhoja pois häiritsemästä, kun siinä menee ehkä viisi minuuttia (kolme ruuvia auki) ja uhraa sitten kymmentä minuuttia niiden kiinnityskohtien siistimiseen ja lätkäise sitten siihen valmiiksi vanhojen mittojen mukaan tehdyn uuden piuhan paikoilleen. Tietty jos haluaa, niin voi sen sillai hankalastikin tehdä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron