Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX - Pyöränkulmien säädöstä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10483
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  avbx [ 09.01.2012 22:43 ]
Viestin otsikko:  BX - Pyöränkulmien säädöstä

Tuli tuossa vaihdettua hammastanko beksiin. Uusin kuskin puolelle raidetangon ulkopään ja repsikan puolelle sisäpään. Laskin tunnollisesti kierrokset molemmin puolin (20/22). Sain lopulta auton nippuun ja koeajolle. Eipä meinannut tiellä pysyä, aivan kuin olisi tyhjät renkaat alla. Koeajo loppui hyvin lyhyeen, auto takaisin talliin ja pähkimään tilannetta. Pikamittaus rullamitalla, 100 mm aurausta.

Tänään sitten tutkimaan uudestaan. Tein kahdesta 2m rautaputkesta, autopukeista ja rautalangasta suuntausapuvälineen, sen mukaan toisella puolella oli 10 mm aurausta ja toisella 15 mm. Ei nyt ihan 100 mm, mutta reippaasti kuitenkin. Sitten säätämään. Ratin laitoin suoraan mittaamalla tehostinsylinterin liikematkan puolivälin kohdan ja sitten lankoihin mittaamalla säädin molemmat puolet lähes nollaan. Jousitus oli tietysti yläasennossa, mutta tein tietysti tarkistusmittauksen jousitus ajoasennossa. Koeajolle ja nyt auto meni suoraan, ei vedellyt kiihdytyksessä eikä jarrutuksessa eikä urissa. Palautus oli ehkä heikompi kuin ennen. Hyvä niin, nyt kuitenkin uskaltaa ajaa johonkin korjaamolle suuntaukseen.

Vasemman puolen sisänivelessä ei ollut avaimelle mitään koloja? Uudessa osassa oikealla oli 12 mm avaimelle sopiva ja vanhassa oli molemmin puolin. Mitenköhän tuo malli on tarkoitettu käännettäväksi, kun pihtejäkään en saanut mahtumaan. Tein veivin mallisen säätöavaimen, jolla ylettyi kääntämään sisäniveltä (vain oikealla). Tuntui kuitenkin, että säätövarat loppuisivat ennenkuin 3 mm haritus syntyisi, nytkin mentiin aika rajalle. Raidetangot menivät huomattavasti syvemmälle kuin ennen. Jotain mätää tuossa hommassa on, suunniteltu ainakin Pastis-pöhnässä. Voihan olla että alunperin kulmat oli säädetty väärin auraukselle. Hammastankoja ei liene erilaisia, ainakaan varaosakirjan mukaan 16 valvessa on sama kuin muissa. Raidetankoja vertaamalla, uudet oli samanlaisia kuin vanhat. Voihan olla että tekemäni mittaus ei ole pätevä, mutta lopputulos oli kuitenkin kohtuullinen.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 09.01.2012 23:57 ]
Viestin otsikko:  Re: BX - Pyöränkulmien säädöstä

Onkos prikat tallella apurungon ja raidetangon välissä?

Kirjoittaja:  Croisette [ 10.01.2012 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: BX - Pyöränkulmien säädöstä

Beksin ulkonivelen mitat ovat hyvinkin erillaisia, eli säätämään joutuu liki aina...

Kirjoittaja:  avbx [ 10.01.2012 00:32 ]
Viestin otsikko:  Re: BX - Pyöränkulmien säädöstä

On prikat tallella. Säilöin ne tarkasti, että menevät jopa omille puolilleen ja puhdistin vielä apurungonkin möhnästä, ettei jää mitään ylimääräistä väliin. Olikin muuten tatinaa. Ajattelin samalla vähän puhdistella paikkoja, sillai vähän liuotinta ja kevyttä pesua tyyliin. Taltan kanssa sitten vuolin sentin paksuisia siivuja apurungosta, että sain ohjaustehostimen putken vaihdettua. :lol: Pähkäilin myös pitkään vanhan ohjausventtiilin jättämistä, se kun ei vuoda. Tämä vaihto-osa näyttää hieman vuotavan ainakin ulospäin, joten vaihtohommia lienee edessä. Hammastanko muuten tulee pois ja menee takaisin ilman apurunkoon koskemista, kun ottaa rättinivelen ja ohjausventtiilin + sylinterin irti. Takaisinlaitossa suojasin ohjausventtiilin reiän teipillä.

Vertailuissa näytti, että kaikki osat olisivat olleet silmämääräisesti samanmittaisia. Ainakin se uusi ulompi nivel. Toiselle puolelle menikin vanha. Kierroslasku tietysti menee mönkään jos sisänivelten kierteiden määrä on erilainen. Ainakin valmistaja on eri, kerta vanhoissa oli mutterin tapainen, uudessa oli kaksitahoinen ja vaihtohammastangon nivelestä en löytänyt minkäänlaista kiertoon tarkoitettua osiota. Croisettehan osaa sanoa kuka Tampereella osaisi halvalla säätää kulmat kohdalleen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/