Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 12.01.2012 22:25 

Viestit: 119
Kävi tässä kerran niin, että C5 sammui täydellä kaasulla kiihdytettäessä(mutta vasta ehkä 3 sekunnin jälkeen). Melko reippaasti voi kuitenkin kiihdyttää myöhemmän testauksen perusteella. Vikakoodina löytyi P1112, joka viittaa yhteispainepumpun painesäätimen häiriöön (yli/alipaine), tai jakotukin paineanturin vikaan.

Paineanturi tuli vaihdettua ja muutama viikko menikin hyvin, kunnes taas sammui. Suuttimista mittasin pari tuhatta km sitten ohivuodon, joka oli silloin n. 20 ml/minuutti/suutin keskimäärin kun mittasin vain suuttimien yhteisestä paluuputkesta. Yhteispainepumppuun taas tuli muutama kuukausi sitten vaihdettua tiivisteet pienen "kellotustarpeen" takia varsin huolellisesti ja puhtain kumihanskoin. Autolla on päästy nyt eteenpäin 429 t ja "kellotus" tehtiin suunnilleen 423t kohdalla.

Sellainen kummallinen juttu on vielä, että auton käynnistyminen on ottanut myös lämpimänä pari viikkoa jo ehkä yhden ylimääräisen sekunnin, ikään kuin jokin suutin hieman vuotaisi. Lisäksi dieseltankin uppopumppu kohottaa polttoainelinjan painetta useita sekunteja liian pitkään aikaisempaan verrattuna. Vaihdoin polttoainesuodattimen myös pari tuhatta km sitten.

Mitä näistä voisi arvailla, ei nimittäin ole Lexiaa, että voisi ajossa todeta meneekö jakotukin paine liian korkeaksi vai liian matalaksi.
-yhteispainepumpun painesäädin voisi olla likainen kuulan paikkeilta tai sähköosat vetää viimeisiään (pidettiin ulkomaan palstoilla yleisenä)
-tankin uppopumppu vetää viimeisiään, eikä anna riittävästi tuottoa täydelle teholle ja yhteispainepumpun imupaine romahtaa
-joku suutin vuotaa liikaa ja romahduttaa railipaineen täysteholla.

Olisiko jollain arvailua tai vaikka Lexiaa pääkaupunkiseudulla tai etelä-karjalassa. Tutkin tietysti viikonlopun aikana painesäätimen ja vaihdan tankin uppopumpun, koska sellainen tuli hankittua hajoamisen pelossa tähän liittymättä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 12.01.2012 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Meillä teki Xsara aikoinaan samaa, kun virittelin siihen ns. evry-modin eli vastuksen paineanturin rinnalle. Tosin, vaikka vastuksen sääti riittävän suureksi, eli se toimi normaalisti hyvin, joskus satunnaisesti moottori kuitenkin sammui kesken lennon, juurikin täyskaasukiihdytyksessä. Auton seuraavalle omistajallekin se on tehnyt kerran niin, vaikka hölläsin säätöä melko reilusti ennen myyntiä. Itse pähkäilin silloin niin, että soppaa ei tosiaankaan riittäisi tarpeeksi, mutta se jäi arvailuksi, kun ei silloin Lexiaa ollut. Nyt olisi, jos tarvista on. ;)

Ai niin: on sillä Xsaralla nyt ajettu muutama kymmenen tuhatta lisää ensimmäisen sammumisen jälkeen, että en tiedä oliko syyllinen oikeasti kuitenkaan siirtopumppu. Tai jos olikin, niin luultavasti ei vanhuuttaan kuitenkaan.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 15.01.2012 01:07 

Viestit: 119
Asia alkoi selvitä mittailun jälkeen. Yksi suutin antaa ohivuotoa n. 80 ml minuutissa tyhjäkäynnillä kun muista tulee yhteensä n. 40 ml. Edellisestä parin kuukauden takaisesta yhteismittauksesta on siis lisävuotoa 40 ml/min. Uutena noitten ei pitäisi pahemmin vuotaa (ilmeisesti jotain 20 ml/min/suutin enintään) ja tuollainen hillitön vuoto taitaa jo ylittää pumpun suorituskyvyn sekä käynnistyksessä että täyttä painetta ja tuottoa pyydettäessä.

Erittäin kummallinen ohjelmointi vaan, että pitää moottori sammuttaa liian pienellä ruiskutuspaineella, kun ei se mitenkään vaaraksi ole koneelle ja vaihtoehtojakin olisi. Jos jostain löytäisin vaan asiansa osaavan koodaajan.

Uppopumppu tankissa ei vielä ollut syyllinen mihinkään, mutta ei nyt pelota ajaa synkissä korvissa niin paljon. Kansi oli poikkeuksellisen hankala saada kierteilleen, jota ei voi kun ihmetellä miksi se on niin tiukaksi pitänyt tehdä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 15.01.2012 18:45 

Viestit: 369
ruutuvihko kirjoitti:
Uppopumppu tankissa ei vielä ollut syyllinen mihinkään, mutta ei nyt pelota ajaa synkissä korvissa niin paljon. Kansi oli poikkeuksellisen hankala saada kierteilleen, jota ei voi kun ihmetellä miksi se on niin tiukaksi pitänyt tehdä.


Taitaa käytetty muovi turvota dieselin vaikutuksesta. Kokeiles ajaa jotakin suuttimien puhdistusainetta läpi, josko auttaisi tuohon ohivuotoon. Omakohtaisesta kokemuksesta helpottaa jonkinverran aina ajaa puteli silloin tällöin tankillisessa. Tosin omassa on oireena tyhjäkäynnillä "hörpöttämistä", eli antaa yhdelle pytylle liian vähän ainetta ilmeisesti. Ei vielä oireile sammumalla ajossa, mutta lexia antaa ohivuotoa reilusti vähemmän 2 ja 3 pytyn suuttimille, kuin 1 ja 4


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 17.01.2012 15:05 

Viestit: 119
Ei tässä kohtaa enää tekohengitys auta puhdistusaineilla. On vähän turhan jännää pelätä auton sammumista jokaisen ohituksen ja kiihdytyksen kohdalla kun tulee oltua maanteillä aika paljon.

Oikea asia tässä on kuitenkin hieman hintatietoa, jos joku muu on samanlaisessa tilanteessa. Suomessa Turkulaisessa kaupassa suutin 440 €, kun siellä hieman yleisemmät suuttimet pääasiassa 280 €. Tässä siis halpa hinta. Finjector-verkkokaupassa vähän vaille 600 (mutu kun en muista tarkkaan). Bosch diesel korjaamossa korjaushinta n. 250 hieman korjaustarpeesta riippuen.

Englannissa tehdaskorjattu suutin maksaa 180 puntaa isossa kaupassa ja postikulut, jotka varmaan kohta saan. Ajattelin sellaista että ostan uuden suuttimen englannista ja lähetän vuotavan ajan kanssa PP-dieseliin korjattavaksi, joka ainakin palstojen mukaan on huomattavan eri hintainen kuin Boschin omat korjaamot. Varasuutinta tarvitsee aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin oli se sitten alkuperäisillä työmenetelmillä tai ei korjattu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 17.01.2012 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ruutuvihko kirjoitti:
Erittäin kummallinen ohjelmointi vaan, että pitää moottori sammuttaa liian pienellä ruiskutuspaineella, kun ei se mitenkään vaaraksi ole koneelle ja vaihtoehtojakin olisi. Jos jostain löytäisin vaan asiansa osaavan koodaajan.

Jos se ei sammuttaisi niin käyttäjä jatkaisi vaan käyttöä ja polttaisi suurilla pisaroilla isolla kuormalla männän rakoille. Toinen, ei niin hyvä, syy on nykyiset päästömääräykset. Pienellä paineella ruiskutettu löpö kun palaa vähän erilailla kuin oikein ruiskuteltu.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 20.01.2012 19:14 

Viestit: 119
Ohjelmassa on jo valmiina vikamoodi, jossa rajoitetaan tehoa. Useimmille lienee jo tuttu "antipollution fault" ilmoituksen kanssa tietyissä tilanteissa. Sama moodi rajoittaa ne päästötkin, mutta 2002 ei tainnut olla niin kovin tiukat tyyppihyväksyntärajat ja tyyppihyväksyntä on kuitenkin haettu vielä aikaisemmin. Mutta kuten edellä, tällä ei ole merkitystä. Ruiskutuspainehan tuossa säätyy kuorman mukaan, joten ei ole mitään tarvetta rajoittaa tehoa edes alemmas kuin mitatun ylimmän painetason kuormalle. Tietysti tällaista adaptiivista ohjausta ei ole tehty.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 21.01.2012 19:35 

Viestit: 369
ruutuvihko kirjoitti:
Ei tässä kohtaa enää tekohengitys auta puhdistusaineilla. On vähän turhan jännää pelätä auton sammumista jokaisen ohituksen ja kiihdytyksen kohdalla kun tulee oltua maanteillä aika paljon.

Oikea asia tässä on kuitenkin hieman hintatietoa, jos joku muu on samanlaisessa tilanteessa. Suomessa Turkulaisessa kaupassa suutin 440 €, kun siellä hieman yleisemmät suuttimet pääasiassa 280 €. Tässä siis halpa hinta. Finjector-verkkokaupassa vähän vaille 600 (mutu kun en muista tarkkaan). Bosch diesel korjaamossa korjaushinta n. 250 hieman korjaustarpeesta riippuen.

Englannissa tehdaskorjattu suutin maksaa 180 puntaa isossa kaupassa ja postikulut, jotka varmaan kohta saan. Ajattelin sellaista että ostan uuden suuttimen englannista ja lähetän vuotavan ajan kanssa PP-dieseliin korjattavaksi, joka ainakin palstojen mukaan on huomattavan eri hintainen kuin Boschin omat korjaamot. Varasuutinta tarvitsee aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin oli se sitten alkuperäisillä työmenetelmillä tai ei korjattu.


Fixus ketjusta sain suuttimelle hinnaksi ~350e, vanha vaihdossa. Eli sama kuin tuo englantilainen, muttei tarvii puljata postin kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 22.01.2012 03:14 

Viestit: 119
Lisädataa englantilaisesta hintamaailmasta. Kauppana PF Jones Manchesteristä. Noiden eBay kaupassa on vähän halvemmat hinnat, suutin 130 puntaa ja pantti 50 puntaa sekä postikulut 35 puntaa. Jos haluaa pantin takaisin niin sitten vanha suutin pitää lähettää takaisin vaihdossa. koko satsi siis sellaiset 200 euroa ja vanhan suuttimen lähetyskulut, jos sen lähettää takaisin. Maksamalla pantin lopullisesti ja pitämällä vanhan suuttimen tulee hinnaksi suunnilleen 260 euroa.

Bosch huollossa korjauttaminen olisi edelleen kilpailukykyistä postikuluista riippuen, jos ajatellaan että pitää päästä valmistajan menetelmillä valmistajan edellyttämään laatuun. PP-diesel vaihtoehdossa auto seisoo liian kauan etäisyyden takia, joten siksi varasuutin kiinnostaa erittäin paljon ja muutenkin korjaamoissa voi mennä aikaa vaikka yhden suuttimen korjaus ei voi periaatteessa loputtomasti viedä.

Fixuksen hinta on jopa kohtuullinen ja jos olisi kiire niin varmaan olisin jo sieltä osan hakenut ellei ole jotain vanha osa ensin ja sitten saa uuden. Päätös vaan oli että varaosakaupoista ei kysytä nyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 22.01.2012 13:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Kuulostaa kyllä hurjalta että kaikkien suuttimien ohivuoto on selvästi kasvanut ehjästä ja olet silti uusimassa vain yhtä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 23.01.2012 20:35 

Viestit: 527
Itsellä 2.2 hdi kävi kuumana " 3 pytyllä" ja kävi melko huonoa tyhjäkäyntiä muutenkin ja lexia viittasi NO.2 suuttimen ohivuotoon ja samaa sanoi omat äkkinäiset tutkailut aiheesta.
Uusien ja korjattujen hintaa kyseltyäni päätin lähettää kaikki 4 ei bossin huoltoon..
Lähetin kaikki 4 suutinta ei Bossin diesel huoltoon jossa testipenkissä kaikki suutimet ok. (ohivuodot,solenoidin liikematkat etc.. oli bossin toleransseissa.)
NO.4 suuttimesta löytyi jotain jälkeä neulalta ja se taisi käsi pelilläkin siellä jumittaa..
NO. 4 suuttimeen tuli uusi neula/kärki englannista. Muihin vain purku,pesu,silmämääräinen tarkistus ja testaus.
Testiajo hieman kesken mutta nyt käy tyhjää melko paljon paremmin ja ei kuumanakaan käy enää "3pytyllä" tyhjää.
Hinta lystille rahteineen 355e..
Sillä olisi siis saanut 1 suuttimen korjattua bossinkin huollossa mutta olisin vaan korjauttanut väärän suuttimen..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 24.01.2012 21:15 

Viestit: 119
Ei minulla ainakaan ole kuin yhden suuttimen vuoto lisääntynyt. Liekö käsitys tullut siitä kun mainitsin mitanneeni ensimmäisen mittauksen viime syksynä suodattimen paluuputkesta, josta siis saa vain 4 suuttimen keskiarvon. 3 suutinta vuotaa kaikki saman verran (jollain tarkkuudella) ja varsin vähän. Kun noilla suuttimilla pitäisi se 200 t vielä päästä kellotetulla koneella niin pidän toisaalta vähän raskaampaa kertahuoltoa ja toisaalta kustannussäästöä tarpeellisena. Ja sekin vielä että vara-auto on annettu tilapäiseen käyttöön muualle niin ajo ei saisi keskeytyä päiviksi tai viikoiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 24.01.2012 22:23 

Viestit: 369
Tulin siihen uskoon että fixuksen suuttimen saa lunastaa tiskiltä ja sitten tuoda vanha takaisin kun uusi on todettu toimivaksi (=asennettu autoon)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDI 2002 sammuu kiihdytyksessä
ViestiLähetetty: 25.01.2012 00:05 

Viestit: 75
Jos tarvii nii löytyy suuttimia vaikka varalle a70€/kpl Kokkolassa 0500561085


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: