Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM jousitus
ViestiLähetetty: 14.10.2011 18:17 

Viestit: 29
Terve! Eli semmoista vikaa on XM:ään ilmaantunut että jousitus, varsinkin edessä, muuttuu välillä erittäin kovaksi. Eli toisinaan toimii ihan hyvin ja pehmeästi, sitten taas muuttuu tuollaiseksi kovaksi, ihan kuin jousipallot olisivat lopussa, vaikkei niiden vaihdosta kovinkaan kauaa pitäisi olla. Mikä tuollaista voisi aiheuttaa? Jossain venttiilissä tukos tms? Kiitoksia avusta etukäteen!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 14.10.2011 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
Pikku tarkennus alkuun, eli Y3 vai Y4? (siis karkeasti <-94 vai 95->). ja vaikuttaako jousituksen sport-nappi mitään? (Y3:ssa pitäisi eron olla selkeä).



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 15.10.2011 09:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Jos olet varma että muutos kovaksi tapahtuu vain edessä, niin anturiviat jotka laittavat jousituksen kovaksi voinee sulkea pois koska vaikuttavat molempiin päihin.
Jäljelle jää aktiiviventtiilin hyde viat tai ohjauksen viat. Voi olla venttiilin jumittamista, mutta veikkaisin kuitenkin sähköpuolen vikaa, joka voi olla ihan vain huono kontakti venttilin johdossa. Jos sähkövika niin veikkaisin diodivikaa venttiilissä ja tai ECUn fetin juotoksia. Minulla teki vastaavaa kun korjasin diodit juottamalla uudet ecun piirilevylle, niin hyvin toimi muuten, mutta jonkun 15-20 min ajon jälkeen alkoi pelkkä etupää kovistelemaan muuttuen lyhyeksi aikaa pehmeäksi välillä.
Olin diodirempan yhteydessä korjannut ohjausfettien jalkojen juotokset mutta en ottanut levyä kokonaan purkista ja komponenttien puoli jäi katsomatta. Levyn läpi näki että toinen fetti oli lämmennyt kovasti aiemmin. Purin uudestaan ecun ja huomasin että tummuneen levyn kohdalla olevasta fetistä oli selän juotos piirilevystä irti. Juotin sen kiinni jonka jälkeen etupääkin on pysynyt pehmeänä. Päättelin että fetti pääsee kuumenemaan jonkin ajon jälkeen liikaa kun lämmönjohtavuus piirilevyyn huono ja kytkeytyy pois ja hieman jäähdyttyään uudelleen päälle? Mitään maadoitustarkoitusta tuolla juotoksella ei ole.
Tämä koskee Y4:sta jossa omat fetit molemmille venttiileille.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 15.10.2011 11:36 

Viestit: 29
Vm. -92 eli Y3 tuo vissiinkin on. Kun jousitus toimii niin sport-napilla on selvä ero, eli se ainakin toimii. Ihan varma en ole tuosta takapäästä tekeekö se samaa, voisin melkein käydä testaamassa jossain välissä. Jos on anturivika niin mistäpäin moisia autosta löytyy? Ja tuo aktiiviventtiili, missä se sijaitsee? Voisin sitten niitä liitoksia puhdistella jne jos se vaikka auttaisi. Kiitoksia vastauksista!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 15.10.2011 13:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Juu, eipä ole ihme että ECUt lämpeää konetilan muovipurkissa. Koteloon menee tuuman kokoinen jäähyilmaputki ja sekin on yleenäs täynnä koivun ja haavan lehtiä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 17.10.2011 23:41 

Viestit: 29
Niin, elikkäs mitä tuolle nyt kannattaisi ruveta tekemään? Auton alla käväisin ja pari liitintä sieltä puhdistin eikä auttanut. Mielestäni siis vain etupää on kova, takapää tuntuisi olevan kunnossa. LHM on myös vaihdettu äskettäin (n. 3000km sitten). Kannattaisiko tuo ecu tarkistaa (näkeekö ihan paljaalla silmällä jos sieltä jotain on mennyt)? Ja onko tuo aktiiviventtiili missäpäin autoa? Mahdollisesti alla, josta liittimen jo saatoin puhdistaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 17.10.2011 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Y3 Hydractivessa ei ole erillistä ohjausta etu- ja takapäälle, eli kuulostaisi mahdolliselta etupään aktiivipallon pettämiseltä, tai aktiiviventtiilin jumittamiselta..?

Ei ole mielestäni sähköperäinen vika tuo...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 17.10.2011 23:55 

Viestit: 29
Selvä, onkohan tuo venttiili miten helposti purettavissa/puhdistettavissa? Ja missä päin autoa se sijaitsee?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 19.10.2011 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo se on Y3 ja ja Y4 hydemysteerio ihan eri galaksista. Y4:ssä on keskipalloissa sähköinen ohjausvena ja Y3:ssa on vain hydeputket mutta ei sähköä.

Mutta tuota ja sitä piti kysymäni että kun huomaat jousituksen kovan tilan niin syttyykö samaan aikaan kojetauluun oranssi jousen kuva? Eli Y3:ssakin on se sport-mode ja se voi mennä itekseen päällä jos kytkin siinä keskikonsolissa on likainen. Tai jos ei syty niin ei syty siksi että merkkivalosin on kuollut. Oireet kuulostaa tutuilta ja se on hyvin ärsyttävä piirre. Itselläni tätä oli tarjolla Y3:Ssa kun konsolin AUTO/SPORT kytkin oli saastainen ja rasvainen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 19.10.2011 00:23 

Viestit: 29
Ei syty mitään valoa, mutta kun ihan napista pistää sportin päälle niin näyttöön ilmestyy "spo suspension" (joo se kusee jostain syystä, ihmeellisiä ilmoituksia lykkii aina :D). Huomenna vaihdan keskilisäpallon, jos siitä vaikka jotain apua olisi. Se pallo siis on ilmeisesti kiinni siinä aktiiviventtiilissä, jossa voisi olla joku tukos?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 19.10.2011 07:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
Y3:ssa on sähköllä ohjattava solenoidiventtiili, josta sitten lähtee hydepaineella ohjaus varsinaisille jousitukseen vaikuttaville venttiileille, jotka sijaitsevat keskipallon jalassa edessä ja takana.

tuossa jokinlainen kuvatus: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hydrosoft.gif

tosin jossain on sen unkarilaisen tekemä aika hyvä tutkielma XM:n hydeistä...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 20.10.2011 13:20 

Viestit: 29
Noniin, eli nyt on vaihdettu eteen keskipallo, puhdisteltu muutamat liittimet auton alta jne, mutta vika se vaan pysyy. Tänään vielä yritän, josko jotain tapahtuisi irrottamalla ja puhdistamalla noita venttiilejä auton alta. Tuntuu välillä kyllä siltä, että takapääkin olisi kova vian ollessa päällä :roll: . Wesa mainitsikin että tällöin voisi kyseessä olla anturivika. Mikäli vika ei korjaannu venttiilien puhdistuksella, onko ruvettava epäilemään anturivikaa? Jos se on sitä, miten sitä sitten pitäisi ruveta selvittämään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 24.10.2011 22:48 

Viestit: 29
Terve taas, nyt on puhdisteltu venttiileitä ym auton alta; etukeskipallon jalka, etukorkeudensäädin, varoventtiili vai mikä onkaan, sekä jousituksen sähköventtiili, ja vieläkin on aivan yhtä jäykkä jousitus. Nyt lienee syytä jo kääntyä anturivian puoleen, koska takapää tuntuu sittenkin olevan samanlailla jäykkä, joten mitä teen seuraavaksi tämän kanssa? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 28.10.2011 21:27 

Viestit: 11
-_-antti kirjoitti:
Terve taas, nyt on puhdisteltu venttiileitä ym auton alta; etukeskipallon jalka, etukorkeudensäädin, varoventtiili vai mikä onkaan, sekä jousituksen sähköventtiili, ja vieläkin on aivan yhtä jäykkä jousitus. Nyt lienee syytä jo kääntyä anturivian puoleen, koska takapää tuntuu sittenkin olevan samanlailla jäykkä, joten mitä teen seuraavaksi tämän kanssa? :roll:


Sieltä Hydractiven eculta kannattaa yrittää ekana lukea vikakoodit ennen kuin alkaa summamutikassa vaihtelemaan antureita. Onnistuu samanlaisella ledi/nappivirityksellä kuin moottorinohjausyksiköltäkin, sininen liitin löytyy sieltä ECUkotelosta. Jos ei mittaristoon sitä jousituksen merkkivaloa syty missään tilanteessa niin ko. lamppu lienee joko palanut, otettu pois paikoiltaan tai ECU on hajalla.

Ohjeet vikakoodien lukemiseen ja vikakoodien selitykset löytyy tästä: http://cx.podolsk.ru/xm/garage/calc/ecutest.xls


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 29.10.2011 11:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Oletko koettanut kuunnella radio Hydractivea? Olikos se vanhassa jotain 190-193 MHz?
Kertoo saako magneettivena ohjaussignaalia.
Muistan myös jonkun havainneen vastaavassa tilanteessa että esim. takaluukku auki ajo olisi muuttanut pehmeäksi ohittamalla normaalin ohjauksen jolloin vika liittyi antureihin?
Meneekö pehmeäksi kun ovet sulkee ja naksahtaako venttiili kovaksi jonkin ajan kuluttua?
Joka tapauksessa vilkaisisin ECUn sisään. Aika paljon on noissa ollut nettikeskustelujen mukaan kylmiä juotoksia tai niiden pettämisiä etenkin H1:ssä jonkun vastuksen osalta.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 29.10.2011 21:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Ne on varmaan kilohertsejä (kHz), eli am-alueella.
Autoradoilla voi olla hankala päästä 190 MHZ:n.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 29.10.2011 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
JEP



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 30.10.2011 01:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Kannattaa tutkia myös konehuoneen maadoitukset ja nopeusmittarivaijerin yhteydessä oleva anturi. Minulla on Y3:ssa molemmat aiheuttaneet turhaa jäykistelyä.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 31.10.2011 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Wesa kirjoitti:
Oletko koettanut kuunnella radio Hydractivea? Olikos se vanhassa jotain 190-193 MHz?
...
Muistan myös jonkun havainneen vastaavassa tilanteessa että esim. takaluukku auki ajo olisi muuttanut pehmeäksi ohittamalla normaalin ohjauksen...



...ja näin ne essonbaaritarinat syntyvät :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 31.10.2011 22:51 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Wesa kirjoitti:
Oletko koettanut kuunnella radio Hydractivea? Olikos se vanhassa jotain 190-193 MHz?
Kertoo saako magneettivena ohjaussignaalia.

Mites tuo radio hydractiven kuuntelu nyt menikään? Olen tuon joskus jostain bongannut, muttei mitään ohjetta ole tallella. Radiosta siis etsitään joku tietty taajuus ja ajaessa kuunnellaan vinkunaa. Mutta miten sitä vinkunaa tulkittiinkaan?



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 31.10.2011 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Vinkuu pehmeässä tilassa, on hiljaa kovassa tilassa. Sitten vaan ajellaan, ja "härnätään" systeemiä, ja yritetään tulkita toimiiko suurinkaanpiirtein suunnitellusti... :lol:

Omassani enimmäkseen toimii, ohjauksen anturi toimii kuten pitääkin, kuten myös jarrupaineen ja kaasupetaalin, ilmeisesti etujousituksen liikeanturi ei liiemmin signaalia anna, tai sitten keula ei elä tarpeeksi..? Sport/normal -nappulasta menee mittaritaululle asti komento, mutta ECUlle asti sitä tietoa ei mene, ainakaan mitään ei tapahdu tuosta nappulasta... Ja nopeuden kasvaessa mm. ohjauksen liikkeen vaikutus herkistyy sujuvasti...

Ei tuota ainakaan tällä päällä pitkään viitti kuunnella, on sen verran ärsyttävä vinkuminen minkä pitää, mutta kyllä sitä toisinaan sen verran viitsii että tietää toimiiko... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 01.11.2011 01:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Minä kävin sitten tänään kokeilemassa ensimmäistä kertaa 24-venttiilistä XM:ää. Olipahan räyhäkkäät vedot. Ihan eri auto kuin tuo mun on. Siinä jopa toimi sport-asento, huomasin selvän eron jousituksessa. Tässä yksilössä vaan oli outo sivuääni kiihdytyksen jälkeen, outo räpätys jostain taka-akselin suunnalta hetken kiihdytyksen jälkeen. Mikähän se mahtaa olla? Jotenkin tuli mieleen, että voiko siellä joku hydrauliventtiili hätäillä? Ei kyllä hajuakaan ole että onko siellä sellaista ja voiko näin olla.

Oma XM on valohoidossa, koska sivulöydöksenä havaittiin etujousipallon hydrayliputkineen olevan vain yhdellä peltilirpakkeella kiinnitetty koripeltiin, ei sille varattuihin jenkoihin. Putki oli jo alkanut murtumaan ja vain huoltomiehen tarkkaavaisuus ja pieleen mennyt hakureissu paljastivat vaurion, huoltohallin lattialle oli ilmestynyt lehmäläikkä. Olisi saattanut turskauttaa nesteensä pihalle vaikka ihan kohta. Ei kuulemma löytynyt kyseistä putkea ja tarvittavia osia Suomesta. Joku edellinen omistaja on tehnyt pielavetisen korjauksen/asennuksen.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 01.11.2011 10:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Minä kävin sitten tänään kokeilemassa ensimmäistä kertaa 24-venttiilistä XM:ää. Olipahan räyhäkkäät vedot. Ihan eri auto kuin tuo mun on"

Heh, se on NIIN eri vehjes kuin V6 12 valve. Siinä on miellyttävä vääntö koska tuo V6 12 valve on uskomattoman laiska alakierroksilla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 01.11.2011 19:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Onhan siinä laatikkokin viritetty eri tavalla jotta vastaa kaasuun. Mutta joka tapauksessa pirteä tapaus.

Kuitenkaan en nyt vaihtamaa rupee. Mulle käy rauhallinenkin lähtö kunhan on mukava. Koskee autoja, moottoripyörän ei tarvi edes olla mukavakaan :twisted:


Mutta meni ohi aiheen, antakee anteeksi.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousitus
ViestiLähetetty: 01.11.2011 22:46 

Viestit: 29
Joo täytynee tuota radio systeemiä testata josko jotain selviäisi. Kyllä ainakin kun moottorin sammuttaa, poistuu autosta ja sulkee oven niin kuuluu naksahdus hetken kuluttua, eli ainakin joku venttiili siellä toimii :D ECU:n sisäänkin on tullut kurkattua eikä ainakaan silminnähden mitään ollut palanut. Sport-asennon merkkivalonkin vaihdoin äskettäin mittaritaulusta kun oli palanut, eipä se vian päällä ollessa pala, samalla myös sen sport-asennon kytkimen puhdistin. Sen kallistuksenvakaajaan kiinnittyvän anturinkin käytin irti ja auki mutta sekin oli silminnähden ehjä.. Mitenkäs tuo nopeusmittarin vaijerin anturi muuten vaikuttaa asiaan? Tuossa autossa ei vielä ole ECU:lla sitä diagnoosipistoketta ja ilman sitä ei vissiin voi vikakoodeja lukea..? Kuulin tuossa myös että mikäli se anturi jonka avasin onkin rikki, niin sen voi selvittää jousituksen ollessa pehmeässä tilassa irrottamalla kyseisen anturin liittimen, jolloin pitäisi jousituksen myös pysyä pehmeänä, pitääkö tämä paikkansa? Ja kiitoksia avusta kaikille :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: