Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1062
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  kaasupallo [ 27.04.2009 19:52 ]
Viestin otsikko:  XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Käytin pirssiä päästömittauksessa katsastusta varten, mutta hylky tuli. Muut arvot oli ok, mutta CO-arvo oli liian suuri 0,370 tyhjäkäynnillä ja korotetulla tyhjäkäynnillä 0,407 ( % til ). Paljon ei ollut ylitse, mutta punaista tolppaa mittausmasiina kuitenkin näytti. Olisikohan kellään tietoa, mistä etsiä vikaa? Asentaja , joka mittaili, epäili, että saa liikaa bensaa tyhjäkäynnilläkin, mutta miten sitä säädetään ei ollut hänelläkään hallussa.
Laitetaan tähän nuo muutkin arvot, jos ne antavat osviittaa ongelmasta, eli joutokäynnillä: lambda 1,009, CO2 14,45% til, HC 54 ppm , O2 0,49%, COcor 0,374% joutokäyntinopeus 790r/min
Korotettu joutokäynti 3540r/min: lambda 1,006, CO2 14,40%, HC 23ppm, O2 0,40%, COcor 0,412%

Pirssi on vuosimallia 1991, huoltohistoriasta ei paljon tietoa ole, enkä ole itsekään tuolla ajanut kuin n. 160km.

Kirjoittaja:  sitikkakuski [ 28.04.2009 10:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Itselläni sama ongelma 12 venttiilisen kanssa. Ei mitään säätömahdollisuutta, ainut keino hoitaa homma kohilleen oli katin vaihto. Sen jälkeen katsastusmiehen mukaan kissakaan ei olisi kuollut niihin päästöihin. Katti oli hajonnut, oli vain reikä keskellä kennoa ja riekaleita roikkui reiässä.

Kirjoittaja:  jasu [ 28.04.2009 11:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

12-tappisen Fenix 3B systeemin seoksia pystyy säätämään "vilkkukoodien" kautta, jonkinlaiset ohjeet tuohon löytyis vikakoodilistasta jonka joskus löysin...

Vaan tuossa päästölapussa näyttäis olevan Lambda-arvo pielessä, ettei olis Lambda-anturi väsähtänyt ja antaisi väärää infoa moottorille..? Myös pieni vuoto pakoputkessa ennen Lambdaa osaa tehdä tuollaisen...

Kirjoittaja:  niko [ 28.04.2009 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

jasu kirjoitti:
12-tappisen Fenix 3B systeemin seoksia pystyy säätämään "vilkkukoodien" kautta, jonkinlaiset ohjeet tuohon löytyis vikakoodilistasta jonka joskus löysin...

Näitä minäkin joskus katselin, että olisipahan lysti kokeilla noita säätää. Tokko siitä mitään hyötyä olisi, mutta jotenkin itsellä on XM:n kanssa mennyt jo "yli" tämä säätäminen. MegaSquirtiakin haaveilen...

Onkos jasulla tai muilla kokemusta tuosta alkuperäisen ECUn parametrien säätämisestä?

Kirjoittaja:  jasu [ 28.04.2009 12:11 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Ei siinä montaa säätöparametria ollut, eikä ole mitään kokemusta tuon säätämisestä...

Jos tuollainen itsellä olisi, niin kyllä siihen(kin) Megasquirt tulisi... :roll: Ei säätäminen eikä säätöparametrit sitten ihan heti loppuisi... Äkkiä laskien sen kolmattasataa säädettävää juttua kun tuosta löytyy, mitä Tinskussakin on hieromaan joutunut...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 28.04.2009 14:27 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Jokos Kaasupallo kävi uudelleen XM:n alla? Putkistosihan oli hiivatin reikäinen. Absoluuttisen tärkeää tosiaan on ettei ennen lambada-anturia ole reikiä.
Mietin itekkin että tuo lambadan arvo on niukin naukin korkea, mutta, olen nähnyt noita lukuja ennenkin katsastuksella ja jos muut arvot ovat kohdallaan ei tuota 1.009 arvoa katsota korkeaksi (näin muistasin tapahtuneen) Raja-arvothan ovat luokkaa 0,97-1,03 eli Kaasupallo on täysin rajojen sisällä mielestäni. Entäs kun kerroit että tämä vehje on jossain vaiheessa hotkassut jonkin sortin määrä bensaa raakana katteihin...?

Katteja olen omaankin V6:een katsellut ja ne ovat muuten halvat. Racing katit jotka virtaa huomattavasti paremmin maksaa vain 150 eur/kpl aj V6 tietty syö niitä kaksin kappalein.

http://www.virtalaracing.com/myydaan.htm

Köhöm, korjaan "O2 0,49%" kertoo muuten juurikin sen että putkistossa ei juuri reikiä ole.

Kirjoittaja:  olli__o [ 28.04.2009 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

kaasupallo kirjoitti:
Asentaja , joka mittaili, epäili, että saa liikaa bensaa tyhjäkäynnilläkin, mutta miten sitä säädetään ei ollut hänelläkään hallussa.
Laitetaan tähän nuo muutkin arvot, jos ne antavat osviittaa ongelmasta, eli joutokäynnillä: lambda 1,009, CO2 14,45% til, HC 54 ppm , O2 0,49%, COcor 0,374% joutokäyntinopeus 790r/min
Korotettu joutokäynti 3540r/min: lambda 1,006, CO2 14,40%, HC 23ppm, O2 0,40%, COcor 0,412%


Juu ei minun mielestä saa liikaa bensaa, kaikki muut arvot on oikein hyviä paitsi CO.
=> katalysaattori vialla

Lambda 1,006 on hyvä (raja 1,03) eikä missään nimessä 1,009:ään ole vielä "liian rikkaalla" ja eikö sitäpaitsi yli 1 arvot on kai laihalla puolen ja alle 1 arvot rikkaalla?? (ja siinä tyhjäkäynnillä kaikki arvot hyväksyttäviä). Ennen katalysaattoria tyypillinen CO arvo on 0,6 % lambdaohjauksella varustetuissa autoissa joissa ei ole muuta vikaa. Tuon toki voisi ehkä varmistaa jos tekee reiän/on jo tulpattava reikä ennen kattia mistä mitata. Kaipa se kuitenkin oli lämmin mitattaessa.

Jos ne (sen?) saa irti sinne voi kurkata (koneen puolelta mieluummin) tuollainen yleensä on jo näkyvä vika reikä tms. tai kenno on haurastunut ja edennyt palasina jo seuraavaan vaimentimeen. Tai ehkä mekaaninen vikakin.

[EDIT tarkistus]Juu noinpäin se juuri on:
"Lambda 1,0 on stoikiometrinen seossuhde, rikas seos on alle 1,0 ja laiha seos yli 1,0."
eli vähän voi kyseenalaistaa mittaajan puheita

Kirjoittaja:  kaasupallo [ 28.04.2009 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

No katteihin en ole vielä kurkkinut, kun tänään laitoin uudet tulpat ja putsasin virranjakajan kannen ja pyörijän ja ajattelin, että jos ne vaikuttas...kansi ainakin oli joka nastasta kunnolla hapettunut. Vanhatkin tulpat oli ihan ok näköset, mutta kun oli jo hankittuna originaalitulpat, niin eikun paikalleen.
Siis kattikauppaanko vie tie? Vai käviskö vielä mittauttamassa, kun on tossa kulmilla se nyrkkipaja.
Mikähän se olis järkevin kattivaihtoehto, vai onko niin väliä kun hitsaamalla se kuitenkin sinne pitää masentaa. :roll:

V-kansi maksaa huntin ja piuhasarja puoltoista, niin enpä vielä vaihtanu, jos vaikka ovat kunnossa nuo entiset. :shock:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 28.04.2009 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

"Mikähän se olis järkevin kattivaihtoehto, vai onko niin väliä kun hitsaamalla se kuitenkin sinne pitää masentaa. "

Siis tietenkin racing katit, mistä saisit halvemmat? Et mistään, oletan. Racing katit tuo monta heppaa lisääkin.... Kattihan on pahin vastus pakoputkessa. Vai saiskos biltemaMoponestistä halvemmat? Äh, ne ovat kuitenkin ahtaat...

Muuten, jo pelkästään kunnon kuppa kannen nastoissa on ihan sopivasti heikentämään kipinää tyhmäkäynnillä. Varmista myös että kuppaa ei ole kannen piuhojen lähdöissä. Nehän ovat yleensä aivan vihreät. Muuuutta, kyllä sulla on neidon iässä olevat katit ja ei olis mikään ihme niiden lievä kypsyminen. Kuvastahan näkee että rälläkällä katit lähtee näppärästi ja noi vanhat laipat voi hyvin käyttää uusiksi.

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... kanssa.jpg

Kirjoittaja:  Croisette [ 28.04.2009 21:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Ekana korjauksena kannattaa koittaa antaaa koneelle jenkaa, eli siis motarilla 5-10 km lenkki, kierrokset likellä punarajaa, yleensä moinen riittää, ja arvot on kohdallaan...?

Itse kun ajelen talvella paljon nurkka-ajoa, niin oma XM vaatii aina tuon puhdistusajon, kun pitää päästölappu ottaa, vaikka kattikin on vaihdettu noin 80 tkm sitten..

Kirjoittaja:  olli__o [ 28.04.2009 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

kaasupallo kirjoitti:
Siis kattikauppaanko vie tie?

Ei ainakaan pelkästään minun mielipiteen takia kannata vielä rälläkkää käynnistää eli kyseessä vahva veikkaus kunnes joku kumoaa sen jollain perusteella?

Saako noita muuten hitsata ihan miten miten vaan, eli ei hitsaus huurut tee pahaa kennolle?

:?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=79800

Kirjoittaja:  kaasupallo [ 28.04.2009 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Siis annetaanpa jalkinetta pirssille vielä uudestaan ja otetaan uus päästölappunen. Jos sitten vielä on pärssiiltään, niin katit vaihtoon . Kuis tommonen rosteri tarttuu tavan miggihiiri-langalla?

Kirjoittaja:  vinosilmä [ 28.04.2009 22:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

tuo reikäsyys ennen lambdaa on oikein hyvä vaihtoehto, mutta olempa nähnyt sellaisenkin tapauksen, että kaveri ei saanut millään menemään katsastuksesta läpi, vaikka vikaa haettiin kuinka, mutta sitten löytyi ja syynä oli tuo mieletön käärmeenpesä, jota pakosarjaksi sanotaan, useiden putkien laipanjuuressa oli pieniä halkeamia ja pakosarja vaihtamalla arvot palautuivat normaaliksi eli hyviksi.

Kirjoittaja:  Touché! [ 29.04.2009 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Croisette kirjoitti:
Ekana korjauksena kannattaa koittaa antaaa koneelle jenkaa, eli siis motarilla 5-10 km lenkki, kierrokset likellä punarajaa, yleensä moinen riittää, ja arvot on kohdallaan...?

Itse kun ajelen talvella paljon nurkka-ajoa, niin oma XM vaatii aina tuon puhdistusajon, kun pitää päästölappu ottaa, vaikka kattikin on vaihdettu noin 80 tkm sitten..


Juu, näin toimin itsekin aina V6-xmien kanssa (myös 24v). Reipasta kengitystä moottoritiellä ennen katsastusasemaa. Tosin kun autot olivat automaattivaihteisia, niin melkein riitti, kun laittoi sportti-napin päälle (jolloin kiihdyttää pienemmillä vaihteilla ja korkeammilla kierroksilla pidempään). Jos oli tavisautomaatti, niin ei kun se 3-asento päälle ja karstat pois putkesta :)

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 29.04.2009 12:49 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

kaasupallo kirjoitti:
Siis annetaanpa jalkinetta pirssille vielä uudestaan ja otetaan uus päästölappunen. Jos sitten vielä on pärssiiltään, niin katit vaihtoon . Kuis tommonen rosteri tarttuu tavan miggihiiri-langalla?


Rosteri liimaantuu ihan sievästi tavan mikkilangalla, ainakin omien ja naapurinkin kokemusten perusteella. Jotain varoituksia olen kuullut liittyen hitsauskaasujen hengittelyyn rosterin kanssa pelatessa, niistä voi saada kunnon jysärin, pitkäaikaisvaikutuksista en tiedä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.04.2009 12:54 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Ei katti ota nokkiinsa hitsaushuuruista. Näkyyhän tossa mun kuvassakin hyvin lähellä kattia oleva MIG-sauma.

Esim racing katit eivät ole rosteria mutta ei ole rosteria tuo XM orkkis kattikaan. Toki katin saa rosterisenakin mutta miksi pitäs...

Kirjoittaja:  kaasupallo [ 29.04.2009 20:46 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Nonii... kaahattu on jotta luulis riittävän, mutta ne :evil: :evil: :twisted: päästöt on ihan samat vieläkin. Eli kaipa ne tanan pulsaattorit on sitten ns. morjens, eli uutta lelua pitää ostaa. Täkäläinen paja sano hinnaksi mufflexin palikoilla noin 370 juuroa masennettuna, jos ei tule mitään yllättävää, ja sitähän on aina tiedossa :shock: . Pakko ottaa mikki ite käteen, että jää rahaa serpentiiniin ynnä kuplajuomaan ;)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 30.04.2009 12:44 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

" Täkäläinen paja sano hinnaksi mufflexin palikoilla noin 370 juuroa masennettuna"

Kaksi kattia ja asennus tuohon hintaan. Se on halpa. Vai ymmärsikö paja että kyseessä on kahden katin asennus? Kerro pian miten katit muuttivat päästöjä kun taas pääset mittarin perään.

Kirjoittaja:  kaasupallo [ 30.04.2009 19:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Pajan tuntien tulee kuitenkin halvemmaks ostaa paskakatit piiltemasta ja asentaa niitä ite joku kolme viikonloppua :twisted: .....

Kirjoittaja:  piippumies [ 03.05.2009 09:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Minä veisin pelin ihan oikeaan sitikkakorjaamoon päästömittaukseen.. Saavat yleensä lapun näyttämään paremmalta,niillä on oikeat laitteet tutkia viat ja niiden syyt. Oman auton kohdalla nyrkkipajan mittaukset yli sitten vein sitikalle ja kas päästöt ihan hyvät. Toinen paja pelotteli että katti vaihtoon.. Ei siinä mitään vikaa ollut.. Ammattiukko vaihto yhden anturin ja anto kenkää kunnolla johan päästöt pieneni. Eikä ollut edes kallista sihen nähden että tuli kerrasta kuntoon. Tais olla tuuriakin mukana :)

Kirjoittaja:  pjotrthegreat [ 03.05.2009 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Kaksi sanaa IMU ja VUOTO.

Kirjoittaja:  kaasupallo [ 03.05.2009 21:55 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Yks heppu tossa sano nähtyään päästölapun, että joku ilmamäärä-zydeemi pitäs tarkistaa, samoin kammen asentotunnistin-tamänkin tyypin pitäis tuntea autotekniikkaa työnsä puolesta. No näitä vehkeitä ei täälläpäin kukaan korjaa/mittaile, joten maatkoon pihassa...

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.05.2009 23:08 ]
Viestin otsikko:  Re: XM :n päästöt pielessä ,V6 24v kone

Kuulostaisi kovin kummalta jos vialla olisi imuvuoto tai ilmamäärän mittaus (jos kerran ulostulevan pakokaasun perusteella lambda on kohdallaan)

Myöskään pakoputki ei vuoda mittausten perusteella koska ilmeisesti korjattu CO arvo on lähes sama kuin mitattu.

Jos sytytyspuolella olisi häiriöitä nousisi myös HC arvot.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/