Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 28.01.2012 18:18 

Viestit: 474
Nyt ilmeni kylmäkäynnistysongelma Xantia -99 2.0 16v kulkimessa. Auto ei vaan käynnisty, saattaa tarkkaan kuulostellessa hieman luvata, mutta ei vaan käynnisty. Akku on uusi ja ladattu ja apuvirtaakin on tarjottu, mutta mikään ei rakkaalleni tunnu kelpaavan. Mistä lähtisin vikaa etsimään?



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 28.01.2012 19:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
miten ois jos lorauttaisit bensaa tankkiin. ? :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 28.01.2012 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Jos aluksi tosiaan selvittäisi, että kummasta jää vajaaksi: bensasta vai kipinästä.

Vaihtoehtoja tarjolla aluksi vaikkapa:
- bensa loppu
- kampiakselin asentotunnistin sökö (tai liitosvika)
- kolarikytkin väärässä asennossa
- bensapumpussa tai sen releessä häikkää
- akku sökö (ei se startin pyöriminen sitä meinaa että olisi ehjä... miulla lähti kyllä käymään mutta sammui heti kuolleella akulla)
- jakohihna poikki

Bensapumpun pyörimisenhän voisi ihan aluksi vaikka kuunnella ainakin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 29.01.2012 00:04 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Lämpeneekö akun(+)kenkä/kengät käynnistysyrityksissä. Näinkin on sattunut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 29.01.2012 16:20 

Viestit: 474
Tankissa on n. 50 litraa lientä, kipinää tulee ja akun vaihdoin takuuna kun ajattelin että viime kesänä hankittu uusi akku olisi jostain syystä kuollut. Sain koneeseen eloa start pilotilla ja nyt se käy hyvin ja kulkee mukavasti, mutta kylmänä sitä saa houkutella yhteistyöhön oikein urakalla. Täytyy varmaan viedä se pajalle kun ulkona ei tässä säässä pitkiä vian etsintäsessioita viitsi järjestää.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 29.01.2012 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
PietuG kirjoitti:
kipinää tulee
Tuleekos bensaakin (ja riittävästi) ja pyörivätkö nokka-akselitkin?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 30.01.2012 09:38 

Viestit: 474
Koneen saa käyntiin start pilotilla, ja sen jälkeen se toimii hienosti, joten eiköhän ne nokatkin pyöri ja lientäkin tuli reilusti letkusta kun irroitin sen.

Siinä on muuten ilmennyt eräs outous, nimittäin jälkikäynti. Mistä ihmeestä se voi johtua? Bensa on 98E5.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 30.01.2012 10:00 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Moottorinlämpöanturi, ja näitä on kaksi, toinen mittarille ja toinen moottorinohjaimelle. Voi vaihtaa vaikka ristiin kokeilussa.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 30.01.2012 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Jankos kirjoitti:
Moottorinlämpöanturi, ja näitä on kaksi, toinen mittarille ja toinen moottorinohjaimelle. Voi vaihtaa vaikka ristiin kokeilussa.
Kolmehan niitä on, eivätkä ole edes samanlaisia keskenään. Ristikkäin kokeilu saattaa kyllä onnistua.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 30.01.2012 15:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei taida ihan ristikkäin, pistokkeiden haitatkin erilaiset, myös antureiden vastusarvot. Moottorianturin vastus jossain 0-asteessa 6kOhm luokkaa. Jos enemmän, ryypin puolelle mennee. Kolmas anturi (-ei mies), siinä on kosketin, flektin ohjausta varten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 30.01.2012 18:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
olikos tuossa värkissä se "legendaarinen" tyhmäkäyntimoottori? josko se olisi vaan jumissa...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 30.01.2012 19:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
cxtb2 kirjoitti:
olikos tuossa värkissä se "legendaarinen" tyhmäkäyntimoottori? josko se olisi vaan jumissa...
Legendaarisesta en tiedä, mutta tyhjäkäyntiä siellä väittäisin olevan säätelemässä Magneti-Marellin venttiili. Viallinen MAP:han voi muutes aiheuttaa myös vaikka mitä hauskaa...
PietuG kirjoitti:
Siinä on muuten ilmennyt eräs outous, nimittäin jälkikäynti. Mistä ihmeestä se voi johtua? Bensa on 98E5.
Kävikös se ihan normaalisti ja oliko voimaa normaaliin tapaan koko kierrosalueella?

Minkäs firman bensaa muutes on? Miulla yksi kinneri kävi aina jälkikäyntiä Shellin bensalla, tosin sitä sai sillä sahata käyntiinkin pitkään. Citikoiden en kyllä ole ikinä huomannut välittävän siitä, minkä firman bensaa tankissa on.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 31.01.2012 20:46 

Viestit: 474
Tyhjäkäyntimoottori on vaihdettu viime syksynä ja tankissa on Nesteen 98E5-liemet. NAP-on oikeastaan ainoa kikkula jota en syksyllä vaihtanut kun se on hieman hankalassa paikassa :oops:

Kone käy hyvin koko kierrosalueella ja vetää hienosti, mitä nyt koneen vikavalo syttyy hetkeksi aika ajoin ilman mitään vaikutusta käyntiin.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 01.02.2012 00:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
PietuG kirjoitti:
en syksyllä vaihtanut kun se on hieman hankalassa paikassa
Olipa aika, hmm, ystävällisesti ilmaistu tuo "hieman hankalassa paikassa". :) Jos on normaalilla kuusiokannalla, eikä kuusiokololla, niin sen siihen auttaa erikoistyökalu: lenkkiavain (10 mm), josta katkaistaan avopää pois, käännetään avain mutkalle ja kevennetään umpilenkin ulkokehää, että se mahtuu paikoilleen.
PietuG kirjoitti:
Kone käy hyvin koko kierrosalueella ja vetää hienosti, mitä nyt koneen vikavalo syttyy hetkeksi aika ajoin ilman mitään vaikutusta käyntiin.
Kun lähdet kiihdyttämään ylämäkeen niin vetääkö tasaisesti, eikä tunnu nykäisyä lambdalle vaihdettaessa? Jos näin, niin kai se MAP sitten ainakin jotenkuten pelaa. MAP sekaisin ei jaksa välttämättä vetää ylämäkeen ja toisaalta voi olla kiihdytyksessä hieman hukassa ja työntää väärää seosta, kunnes vaihtuu lambdasäädölle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 01.02.2012 16:49 

Viestit: 474
laakeri kirjoitti:
Kun lähdet kiihdyttämään ylämäkeen niin vetääkö tasaisesti, eikä tunnu nykäisyä lambdalle vaihdettaessa? Jos näin, niin kai se MAP sitten ainakin jotenkuten pelaa. MAP sekaisin ei jaksa välttämättä vetää ylämäkeen ja toisaalta voi olla kiihdytyksessä hieman hukassa ja työntää väärää seosta, kunnes vaihtuu lambdasäädölle.


Asiaa tarkemmin tutkiessa huomasin, että vikavalo voi palaa pitkäänkin joutokäynnin aikana. Ja ajossa pienen nykäisyn tosiaan tuntee siinä 2000 rpm nurkilla kun kierroksia nostaa rauhallisesti.

Millähän saisi tuon pienen nypytyksen pois kiihdyttäessä? Se on vaivannut kuulemma jo pidempään. Tulpat on vaihdettu merkkiliikkeen suosittelemiin joulukuussa.

Pitää näköjään ottaa tavaksi käydä tällä rouvan autolla kerran viikossa koeajolla :x



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 01.02.2012 18:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
pietu lopettaa nyt uskomasta kaiken maailman kynttilän vaihtoihin jos niissä ei näy selvää mekaanista vikaa. eikä tervii lukee camppioonii eikä ekujemmiä. kunhan ovat muuten kelvolliset kyseiseen kulkimeen. KÄRKIVÄLI on oleellisessa asiassa syttylaitteitten toiminnan suhteen . jos ohjearvo on vaikka 1mm ,niin laita siihen mieluummin 0.8-09 mm . kuormittaa vähemmän puolaa /puolia. kynttilän merkillä on yhtäpaljon merkitystä kuin vessapaperilla perseen pyyhinässä. sama koskee syttypiuhoja .
sen sijaan tuo MAP kannattaisi uusia ( eikä tarvii lukee sitikka , kunhan on käypänen ) tempprautatunnistin = pick up = se musta motikkä joka lukee temppuraudan asentoo kytkinkopassa ja on kiinni yleensä m6 pultilla , kannatta putsata metallijauhosta. ja liitin myös. sitten sen struutan lämpöanturi olisi syytä uuusia. vaikuttaa siltä ettei seos ole syttykelpoinen kylmänä. eli seos ei rikastu riittävästi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 01.02.2012 19:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
pietu lopettaa nyt uskomasta kaiken maailman kynttilän vaihtoihin jos niissä ei näy selvää mekaanista vikaa. eikä tervii lukee camppioonii eikä ekujemmiä.
Paitsi, että ekujemmat ainakin voivat olla jo uutena hajalla ilman näkyvää vikaa. Tästähän on ollut puhetta ennenkin.[/quote]



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 02.02.2012 10:24 

Viestit: 474
kokemjne kirjoitti:
pietu lopettaa nyt uskomasta kaiken maailman kynttilän vaihtoihin jos niissä ei näy selvää mekaanista vikaa. eikä tervii lukee camppioonii eikä ekujemmiä. kunhan ovat muuten kelvolliset kyseiseen kulkimeen. KÄRKIVÄLI on oleellisessa asiassa syttylaitteitten toiminnan suhteen . jos ohjearvo on vaikka 1mm ,niin laita siihen mieluummin 0.8-09 mm . kuormittaa vähemmän puolaa /puolia. kynttilän merkillä on yhtäpaljon merkitystä kuin vessapaperilla perseen pyyhinässä. sama koskee syttypiuhoja.


Loppukesän/syksyn tulpanvaihto johtui ihan vaan normaalista määräaikaishuollosta. En vain ole koskaan aiemmin tähän kotteroon hankkinut tulppia merkkiliikkeestä... Kärkiväli näytti olevan 0,9mm ja tulppien väri hyvä, ei karstaa, joten sillä puolella tuskin mitään suurempaa ongelmaa on. Mutta jostain tuo nypytys johtuu ja olisi kiva tietää mistä on kyse. Vaihdan tuon MAPin kunhan ulkolämpötila nousee siedettävälle tasolle.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v kylmäkäynnistys
ViestiLähetetty: 02.02.2012 16:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
1.8 16V-00. Vähän aikaa oli 1-kärkiset sampijoonit, en muista tyyppiä, mutta mäkeen lähtivät, nykimisen vuoksi. Nyt Brisk A-23, mukavasti ja nätisti toimii, ei yhtään huonommin, kuin vastaavilla ekumeeneillä. Vaan priskin kärkivälit oli syytä tarkistaa! Lähes järjestään toinen kärki alle ja toinen yli nimellismittojen, olisiko syystä, tässä merkissä?! Näistä tulpista (ja ehkä kunnossa olevista akku- ja maadoitusliitoksista) johtunee tärinätön käynti. Aiemmin tuntui ratissakin. Jos näin on, niin moottorianturit antavat boxille oikeata, ideaalista tietoa, toimii ehkä parhaiten näin.
Nypytykseen vaikuttanee myös moottorilämpöanturin toiminta. Jos on liian suuri vastusarvo, lämpimänä. Omassa viallisessa mitattu 0-asteisena 6600 Ohm, uusi 6000 Ohm.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: