Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vesi jäätyy
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10682
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Ajomies [ 03.02.2012 19:43 ]
Viestin otsikko:  Vesi jäätyy

Joku varmaan valittaa, luettuaan kommentteja huohottimen jäätymisestä, että ”taas se alkoi”. Niin muuten alkoi, jutut ja myöskin jäätyminen. Mikä on kun 2L 8V Santussa ei huohotin tukeudu koskaan, 1.8 L 8V oksentaa öljyt useamman kerran talvessa konepellin alle. Joskus mittatikku korkkaa ja sieltä tulee niin paljon öljyä kuin pintaa piisaa tikun suojaputken alapään tasolle. Tikku ei enää kastu, ilmeisesti kuitenkin rasvaa riittää kun ei ö-paineen valo syty eikä kone kolise ainakaan valvomoon saakka. Useinmiten öljyt tursuaa pe.....llisen paineen johdosta lisäyskorkin vanhuuttaan litistyneen o-renkaan välistä. Ei vielä ole onneksi poksauttanut stefoja pihalle (kuten kuulin tapahtuneen eräässä fritziautossa). Öljy oli ennen Mob 5-50, nyt Mob 0-40. Liukkaampi ja kalliimpi öljy tulee näköjään nopeammin ulos ja krakkautuu pitempään kuuman pakosarjan päällä. Näyttäisi siltä että suurin ongelma on venttiilikopan öljynlisäyskorkin ympäristö. Otettuani lämpimän moottorin kaikki letkut siitä irti, sain paine-ilmalla puhalletuksi ulos Saharan kamelin kuukauden vesiannoksen. Olihan siellä kyllä sitä keltaista oksennusta jokaisessa letkussakin. Se plasebovastus huohottimessa on kunnossa (virta kulkee ja on jännitettä). Voisiko muuten joku suomentaa miten se tarkoitettu auttamaan ongelmaa? Rengasvastus yhdessä kohtaa letkua !!. Auto on yleensä lohkolämppärissä 2-3h ennen ajoa (ja lohkis toimii). Syylärin takana on pahvisuoja. Ei se paffi kyllä mitään auta siihen että paineet nousee koneessa melkein heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, eikä suinkaan kuumaan moottoriin. Välillä ajetaan pitempiäkin matkoja jolloin pitäisi kosteuden poistua pakoputken kautta ulkoilmaan . Ei selitykseksi käy myöskään se että ne letkut pitää puhdistaa, ei pidä puhdistaa. Kyllä rakenne täytyy olla, tai muuttaa sellaiseksi ettei sitä paskaa kerry sisuksiin

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 03.02.2012 20:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Kyllähän se vesi jäätyy. Tässä kuitenkin ajettiin jotain muutakin huohotukseen liittyvää takaa, mutta mitä?

Ja juu, kuuden lukukerran jälkeen muistan jokaisen lauseen erikseen, mutta se asian juju on vieläkin hukassa, onko tämä siis esimerkiksi viesti valmistajalle parantaa XU7:n huohotusta, vai valistus olla ostamatta kyseisellä koneella varustettua autoa?

Kirjoittaja:  svc [ 03.02.2012 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Tikun suojaputki irti lohkon kyljestä ja siihen pieni reikä öljypinnan yläpuolelle. Ei auta huohottimen jäätymiseen mutta päästää kampikammion paineen karkaamaan ilman että puhaltaa öljyjä ulos. Tikku vaan hyppää hieman ulospäin.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.02.2012 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

tuossa HDI on oikeassa

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.02.2012 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

tuossa HDI on oikeassa

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.02.2012 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Ajomies kirjoitti:
Syylärin takana on pahvisuoja.
Tuskin siitä mitään haittaa on, jos sieltä syyläriltäkin hönkää lämmintä ilmaa huohottimelle? Viimasuoja puskuriin vaan ja pahvi pois? Jos nyt ei enää mitään muuta keksi, niin pohjapanssaria paikoilleen sitten?

Kirjoittaja:  Ajomies [ 03.02.2012 23:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Palloidiootille
:lol: Yritä edes, eihän sitä tiedä jos vielä joskus ymmärtäisit 8-)

Kirjoittaja:  avbx [ 03.02.2012 23:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Minä putsasin mainitun 1.8 8v putket ja seuraavana päivänä tuli öljyt pihalle alle 40 km ajon jälkeen. Termarin ja öljynvaihdon jälkeen on pysynyt öljyt vähän paremmin, sen verran pakkasta varmaan että ilma on kuivaa. 1.6 koneiseen oli tarkoituksena myös rei'ittää öljytikun putki, mutta sepä ei irronnutkaan. Nousi kyllä viitisen senttiä, mutta siihen jäi. Laitoin lopulta puuttuvan öljynmääräanturin reikään putkiyhteen ja vedin tuumaisen letkun ilmanputsarille tyhjään letkuyhteeseen. Toivon mukaan tuo reikä on öljypinnan yläpuolella. Täytyy tuo modaus tehdä toiseenkin.

Venttiilikopastahan puuttuu tyystin letkuyhde huohotukseen (vrt. BX). Paine ilmeisesti nostaa kopan täyteen öljyä ja puskee sen kiinnitysmuttereiden ja tiivisteen alta pakosarjalle eikä letkun kautta takaisin öljypohjaan. Huohotinletkut liittyvät y-haaralla yhdeksi, joka kääntyy vaakatasoon ja siihenhän se tulppa sitten tulee. Myös venttiilikopan päässä oleva "jakotukki" kerää limaa ja jäätyy. Ja ilmeisesti ajon jälkeen parkisssa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.02.2012 03:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Kyllä nää ranskikset "osaa" ...Isällä oli Volvo 345 vuonna 80-jotain ja kesällä se vaan otti ja hyytyi. VIka löytyi tällä kertaa ilmanputsarista, se oli täynnä keltaista räkää huohottimesta. Kone oli muuten Rellun 1.4.

GS, CX ja XM, ei tosin yhtään raportoitua öljyn oksentamista. Jännä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.02.2012 11:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Cikatti kirjoitti:
GS, CX ja XM, ei tosin yhtään raportoitua öljyn oksentamista. Jännä.
Vastahan täällä kerrottiin XM:n huohottimen jäätyneen.

Kirjoittaja:  RPekka [ 04.02.2012 12:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

avbx kirjoitti:
sen verran pakkasta varmaan että ilma on kuivaa.

Kylläpä se taitaa olla bensan palojäänteestä kotoisin se kosteus koneessa.

Kirjoittaja:  jasu [ 04.02.2012 14:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

laakeri kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
GS, CX ja XM, ei tosin yhtään raportoitua öljyn oksentamista. Jännä.
Vastahan täällä kerrottiin XM:n huohottimen jäätyneen.

Mutta Rättäristäkin on huohotin jiätynä, vaan ei siitä isompaa probleemaa osaa aiheutua, öljytikku "pomppaa" noin sentin ulos ja huohotus tapahtuu sit tikunjuuresta. Ai miks..?

Kuva
Tuossapa tehtaan ratkaisu aiheeseen, tätä on moni yrittäny selittää sanallisesti, vaan kuva on parempi selittäjä. Punaisella ympyröitynä, toivottavasti näkyy..? Rättärissäkin tuo öljytikunputki menee aika pohjille asti, vaan siihen on tällätty reikä öljyn pinnan yläpuolelle, joten mikäli jäätämistä tapahtuu niin tilanne ei ole menetetty...

On tuollasta sit toteutettu uudempiinkin, öljypohjan auki ollessa... :roll:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.02.2012 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Hyvä tuo Jasun esimerkki. Sitähän minäkin olen tolkuttanut pari kertaa että varsin kun Xantia on pahin oksentaja kaikista niin se tikun putki irti ja lyhennys siihen putkeen niin ettei jää pinnan alla tai sitten just tuo eli reikä siihen putkeen pinnan yläpuolelle.
Vai oli XM:n oksentanut... no itse olen ajanut noilla vee-kutvosilla ja niissä on pysynyt hienosti öölit sisällä.

Onko kukaan tutkinut vielä että saako tuon Xantian ohjuriputken irti koneen ollessa paikoillaan? Se olis niiiiin helppo fiksaatio.

Kirjoittaja:  avbx [ 04.02.2012 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Kuten tuolla aiemmin kerroin, niin koetin irroittaa Xantia täyttöputkea. Nousi sen viitisen senttiä ja siihen jäi. Isompaa väkivaltaa en lähtenyt kokeilemaan.

Kirjoittaja:  RPekka [ 05.02.2012 00:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

avbx kirjoitti:
Kuten tuolla aiemmin kerroin, niin koetin irroittaa Xantia täyttöputkea. Nousi sen viitisen senttiä ja siihen jäi. Isompaa väkivaltaa en lähtenyt kokeilemaan.

Kuvan perusteella pitäisi suunnilleen sen verran olla lohkon sisällä sitä putkea. Siellä on varmaan joku ruttu putken päässä ettei karkaa vahingossa. Rohkeat saa koittaa isommalla väkivallalla, ittellä ei ole kuin diesel-Xantia.

Kirjoittaja:  avbx [ 05.02.2012 11:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Voisihan siihen näkyville tulleen osan alareunaan sipaista reiän, onhan se siellä lohkon sisällä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 05.02.2012 11:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

avbx kirjoitti:
Voisihan siihen näkyville tulleen osan alareunaan sipaista reiän, onhan se siellä lohkon sisällä.
Ettei olisi nimenomaan lohkon sisällä kohtalaisen tarkasti halkaisijaltaan samankokoisessa rei'ässä? Pitäisi saada se reikä juuri lohkon alapuolelle.

Kirjoittaja:  RPekka [ 05.02.2012 11:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

laakeri kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Voisihan siihen näkyville tulleen osan alareunaan sipaista reiän, onhan se siellä lohkon sisällä.
Ettei olisi nimenomaan lohkon sisällä kohtalaisen tarkasti halkaisijaltaan samankokoisessa rei'ässä? Pitäisi saada se reikä juuri lohkon alapuolelle.

Jos se putki tulee 5 cm ylös sieltä ja oletetaan että se hirttää vasta ihan päästä kiinni niin silloinhan putkea on "tyhjässä" se 5 cm. Jos lohkossa oleva reikä on vain 4 cm pitkä niin silloin tuo on juuri oikea kohta reiälle. Jos lohkossa on reikää vähemmän kuin tuo 4 cm niin putken "henkireikä" tulee lähemmäksi putken päätä mutta kuitenkin katastrofin sattuessa koneeseen jää se pari senttiä enemmän öljyä. Jos taas lohkon reikä on pitempi kuin tuo mainittu 5 cm niin se ei ole tasapaksu vaan alapäästä väljempi.

Kirjoittaja:  olli__o [ 05.02.2012 12:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Suojaputken pituuttakin voisi ehkä haarukoida kun mittailee ulkona olevaa putkenosaa ja mittatikkua, ainakin varsinainen mittaosa on ulkona putkesta.
Öljynpintaakin saa ehkä selville kun kokeilee imeskellä suojaputkesta, nouseeko öljyä vai ilmaa samalla kun repii putkea ylös (oliko se alaosa erillinen varsinaisesta putkesta ja millainen tiivistys siinä mahtaa olla) veikkailisin myös ettei ainakaan mitään järkisyytä olisi ollut tehdä niin pitkää (5 cm) tiivistä reikä/sisäputki yhdistelmää

(mieluummin ehkä kannattaa imeskellä vaikka käsin puristeltavalla imupumpulla ja käyttää sopivaa läpinäkyvää letkua jatkeena)

Kävisiköhän uusimpien EW koneiden (-06 tms.) ylipaineventtiilillä varustettu korkki XU koneisiin, tuskin sattuu olemaan samainlaista kiinnitystä (eli paineet purkautuisi korkista, ehkä hieman öljyroiskeitakin tulisi, muttei kaikkia öljyjä kuitenkaan)

Kirjoittaja:  laakeri [ 05.02.2012 12:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Pitänee käydä pellin alla katsomassa, mihinkä tuo putki oikeasti kiinnittyy, tuo servicen kuva kun taas on mikä on.
Liitteet:
stidi.png
stidi.png [ 15.04 KiB | Katsottu 17955 kertaa ]


8-venttiilisessähän homma on selkeämpi.
Liitteet:
stidi_8v.png
stidi_8v.png [ 5.72 KiB | Katsottu 17953 kertaa ]

Kirjoittaja:  svc [ 05.02.2012 12:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

olli__o kirjoitti:
Suojaputken pituuttakin voisi ehkä haarukoida kun mittailee ulkona olevaa putkenosaa ja mittatikkua, ainakin varsinainen mittaosa on ulkona putkesta.
Käsittääkseni putki menee aika lähelle öljytilan pohjaa, koska jossain ohjeessa mainitaan sitä voitavan käyttää öljyn imuvaihtoon sellaisenaan. Imuvaihtajan putki tulee siis kiinni suoraan mittatikun putkeen.
Tämän takia öljyt tulevat ulos juuri mittatikun putkesta, jos kampikammion paine nousee.

Kirjoittaja:  ealab [ 06.02.2012 08:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

Tarkistin auki olevasta Xantian 1.8 16V-00- moottorista, öljytikussa ei ollut sisäpuolista putkea, vain lohkon reikä. Sitä en katsonut, paljon öljytikku ylettyisi ulos alapäästä. Putki tuntui olevan tiukassa. Taitaa olla ylemmän kuvan mukainen.

Kirjoittaja:  RPekka [ 06.02.2012 09:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Vesi jäätyy

olli__o kirjoitti:
Suojaputken pituuttakin voisi ehkä haarukoida kun mittailee ulkona olevaa putkenosaa ja mittatikkua, ainakin varsinainen mittaosa on ulkona putkesta.

Tuskin. Jos olisi niin öljyä jäisi koneeseen niin paljon että tikku kastuisi. Kyllä se öljy sinne putkeen nousee kun tikku on pois reiästään pyyhkimisen ajan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/