Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian jäähdytys, tai edes lämmitys! http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10725 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ealab [ 11.02.2012 10:09 ] |
Viestin otsikko: | Xantian jäähdytys, tai edes lämmitys! |
On alkanut jättää lämmöt nousemati, vain vähän 60:n päälle. Yläletku lämpiää. Pitää ajaa jonkin verran, ennenkuin alkaa lämmöt nousta normaaliin. Kohta vaihdan termostaatiksi Behr 83-asteisen. Nyt on jokin motonetistä ostettu. Nesteeksi tarjotaan punaista (Zero), jonka pitäisi olla alumiinimasiinoille passelia. Pitää vain systeemistä huuhdella kaikki vihreät pois. Tästä nestelaadusta ja -väristä kommentteja? Viimasuoja on, viime talvena oli lisäksi öljypohjassa tarrakiinnitteinen eriste, sitä alumiinifoliopintaista. |
Kirjoittaja: | avbx [ 11.02.2012 13:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jäähdytys, tai edes lämmitys! |
83 asteinen on aika matala, itse laittaisin 88 asteisen. Motonetin termareissa on kumitiiviste, juuri vaihdoin sellaisen pois Xantiasta (laitoin tosin uuden samanlaisen tilalle). Vanhan kumitiivisteessä oli palkeenkieli, jonka ansioista termari jäi auki. |
Kirjoittaja: | svc [ 12.02.2012 15:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jäähdytys, tai edes lämmitys! |
ealab kirjoitti: Nyt on jokin motonetistä ostettu. Nesteeksi tarjotaan punaista (Zero), jonka pitäisi olla alumiinimasiinoille passelia. Pitää vain systeemistä huuhdella kaikki vihreät pois. Tästä nestelaadusta ja -väristä kommentteja? Xantiassa ei ole alumiinimoottoria, eikä nesteen väri ei kerro jäähdytysnesteen laadusta tai sopivuudesta yhtään mitään. Vanhempi originaalineste on vaaleanvihreää, uudempi sinistä mutta luokituksen mukaista nestettä on myös vaalean-, oranssin- tai purppuranpunaisena. Mutta saahan sinne laittaa minkä väristä vaan, joka pakkasta kestää. Pitkäaikainen sopivuus on eri juttu, kuten olen monesti kirjoittanut. |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 12.02.2012 20:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jäähdytys, tai edes lämmitys! |
Juu tuo termari on avainasiassa, mä käytin BX td:ssä 88 termaria kesät talvet. Kansipahvi petti jossain 450tkm+ jälkeen, mutta silloi oli jo ajettu n.200tkm 1,3bar ahdoilla. Kunhan flektin ohjaus toimii ei ongelmia kesälläkään tule. Td:ssä piti peittää cooleri, kun lämpötola laski alle -15 meni niin paljon kylmää siitä koneen taakse. Kerran ajettiin liki puolikesää maskisuoja paikallaan ja ihmeteltiin vaan, kun kaupunkiin tulleessa syttyi aina keltainen varoitusvalo lämpömittarin viereen (auto silloin enoleasing siskontytöllä). |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.02.2012 21:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jäähdytys, tai edes lämmitys! |
No jotain kevytmetallia sitten, on 1,8 16V-masiina, sylinteriputkia ja liikkuvia osia lukuunottamatta. ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 13.02.2012 11:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian jäähdytys, tai edes lämmitys! |
ealab kirjoitti: No jotain kevytmetallia sitten, on 1,8 16V-masiina, sylinteriputkia ja liikkuvia osia lukuunottamatta. Siellä on sekaisin valurautaa ja -terästä, alumiinia, ehkä messinkiä ja muoveja.![]() Valmistajan mielestä nestepurkin kyljessä pitäisi lukea "PSA B 71 5110" tai "G33". G30-nestekin kelpaa, mutta korroosiosuoja-aineiden kestoiäksi luvataan vain 2-3 vuotta. Sopivasta nesteestä olen kirjoitellut tälle foorumille aiemminkin, mutta minulle on täällä monesti paremmin tietävien toimesta vakuutettu, että auto- tai nestevalmistajan suosituksia ei tarvitse välittää, joten jääköön nesteen valinta sinun päätettäväksesi. Mainittakoon kuitenkin, että Citroenin oma neste marmoritiskillä, tai tarvikevalmistajan kannu suosituksen mukaista nestettä erään ison ketjun myymälässä maksoi tammikuussa 30e / 5 litraa ollen siis halvempaa kuin tuo mainitsemasi punainen Zero samassa kaupassa. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |