Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 13.02.2012 13:14 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
Terve vaan,

xsara hukkaa vähäsen jäähylientä. Auto on ollut mulla vajaan vuoden ja 25kkm, nyt 399kkm mittarissa. Tuossa eräänä aamuna mittariston liemivalo paloi puolisen minuuttia startin jälkeen mutta sammui sitten.

Jäähylientä hukkuu siis jonnekin jonkun verran, ei nyt paljon, mutta sillei että pitäisi ehkä kaataa sitä lisää pönttöön. Pitääkö sinne lantrata punaista vai sinivihreää glykolia? Kurkkasin paisarin korkista sisään lampun kanssa ja liemen väri muistutti tomaattikeittoa jossa hienostunut vivahde ripulipaskaa. Olisko sitten punainen litku? Vaihdatin xsaraan jakohihnan hiljattain Rekarassa ja ne vaihtoi nesteet samalla joten kai siellä on nyt oikeantyyppistä kamaa niiden jäljiltä.

Minnehän se lientä häviää? Jäähdytin näytti hyväkuntoiselta ja ehjältä enkä äkkiä nähnyt siinä vuodon merkkejä ainakaan takapuolella mihin voi nähdä kun avaa konepellin. Öljy näytti ihan suht ok:lta, eli sellasta tummanharmaalta kun yleensä dieselmoottoreissa, ja öljyn määrä ei ollut yhtään epäilyttävän korkea (vajaa sentti ylämerkistä).

Onko noissa kansissa tyypillisesti jotain vikaa? Pitäiskö siitä huolestua? Ei huvittaisi alkaa korjata ellei ole oikeasti ihan pakko.



Xsara break hdi '99, Clio '01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 13.02.2012 13:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
kaasujeesus kirjoitti:
Jäähylientä hukkuu siis jonnekin jonkun verran, ei nyt paljon, mutta sillei että pitäisi ehkä kaataa sitä lisää pönttöön.
Eikös Xsarassa ole sama kenno, kuin Xantiassa ja ZX:ssäkin? Tuoksahtaako jäähdytysneste kabiinissa? Onko tuulilasin sisäpinnalla rasvainen kalvo? Haiseeko jäähdytysneste moottoritilassa? Kupliiko paisuntasäiliössä?

kaasujeesus kirjoitti:
Pitääkö sinne lantrata punaista vai sinivihreää glykolia? Kurkkasin paisarin korkista sisään lampun kanssa ja liemen väri muistutti tomaattikeittoa jossa hienostunut vivahde ripulipaskaa. Olisko sitten punainen litku? Vaihdatin xsaraan jakohihnan hiljattain Rekarassa ja ne vaihtoi nesteet samalla joten kai siellä on nyt oikeantyyppistä kamaa niiden jäljiltä.


Kysy, mitä laittoivat ja laita samaa, tai sellaista, jonka luvataan olevan sekoituskelpoista moottorissa jo olevan seoksen kanssa.

Rekarassa laittoivat ihan surutta toista nestettä autossa olleen punaisen nesteen sekaan vaikka korkin vieressä oli iso keltainen tarra, jossa oli nesteen tyyppi ja vaihtopäivämäärä 6 kk aiemmin. (Olivat onneksi tällä kertaa sekoituskelpoisia.)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 13.02.2012 13:41 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
svc kirjoitti:
kaasujeesus kirjoitti:
Jäähylientä hukkuu siis jonnekin jonkun verran, ei nyt paljon, mutta sillei että pitäisi ehkä kaataa sitä lisää pönttöön.
Eikös Xsarassa ole sama kenno, kuin Xantiassa ja ZX:ssäkin? Tuoksahtaako jäähdytysneste kabiinissa? Onko tuulilasin sisäpinnalla rasvainen kalvo? Haiseeko jäähdytysneste moottoritilassa? Kupliiko paisuntasäiliössä?

Ei se lämppärinkennosta vuoda, kun sisällä ei haise ja ikkunat pysyy ihan kirkkaina. Eikä moottoritila haise glykolille. En oo kurkannut paisariin moottorin käydessä.

Auto kyllä höyryää (pakoputkesta) toisinaan ehkä normaalia enemmän kylmästartin jälkeen, joten kun se liemi ei kerran tule matkustamoon tai moottoritilaan tai öljytilaan niin kai se litku sitte poistuu pakoputken kautta kun en keksi muitakaan vaihtoehtoja.

svc kirjoitti:
Kysy, mitä laittoivat ja laita samaa, tai sellaista, jonka luvataan olevan sekoituskelpoista moottorissa jo olevan seoksen kanssa.

Rekarassa laittoivat ihan surutta toista nestettä autossa olleen punaisen nesteen sekaan vaikka korkin vieressä oli iso keltainen tarra, jossa oli nesteen tyyppi ja vaihtopäivämäärä 6 kk aiemmin. (Olivat onneksi tällä kertaa sekoituskelpoisia.)


No joo, mä varmaan soitan sinne rekaraan ja kysyn...



Xsara break hdi '99, Clio '01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 13.02.2012 13:53 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
kaasujeesus kirjoitti:
No joo, mä varmaan soitan sinne rekaraan ja kysyn...


Soitin sinne ja ne kertoi että pitää olla "gm-sekoituskelpoista" litkua ja sitä ne sinne oli kaataneetkin. Olen kätevästi töissä Auto-Artikkelin naapurista, joten saan sieltä lisää litkua.

Rekara oli sitä mieltä että jos sitä litkua ei kovin paljon häviä, niin ei kannata huolestua, eikä välttämättä edes korjata koska se on iso ja vittumainen homma.



Xsara break hdi '99, Clio '01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 13.02.2012 14:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
kaasujeesus kirjoitti:
Öljy näytti ihan suht ok:lta, eli sellasta tummanharmaalta kun yleensä dieselmoottoreissa, ja öljyn määrä ei ollut yhtään epäilyttävän korkea (vajaa sentti ylämerkistä).
Nyt vasta huomasin tämän. Oletko varma tuosta sävystä? Dieselin öljyn pitäisi olla kyllä olla ihan pikimustaa aika piankin vaihdon jälkeen siihen sekoittuneen noen takia. Harmaata sen ei pitäisi olla oikeastaan koskaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 13.02.2012 14:12 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
svc kirjoitti:
kaasujeesus kirjoitti:
Öljy näytti ihan suht ok:lta, eli sellasta tummanharmaalta kun yleensä dieselmoottoreissa, ja öljyn määrä ei ollut yhtään epäilyttävän korkea (vajaa sentti ylämerkistä).
Nyt vasta huomasin tämän. Oletko varma tuosta sävystä? Dieselin öljyn pitäisi olla kyllä olla ihan pikimustaa aika piankin vaihdon jälkeen siihen sekoittuneen noen takia. Harmaata sen ei pitäisi olla oikeastaan koskaan.


No en mä siitä väristä nyt varma ole... tutkin sitä eilen taskulampun kanssa. Ei se minusta kovin paljoa mustasta eronnut ja oli aika paksua. Viime keväänä vaihdoin autoon viimeksi öljyt ja kyllä se öljy pysyi ruskeana aika pitkään. Nyt ne öljyt on 4000km ajettu, vaihtoivat siellä rekarassa sen jakohihnapuuhan yhteydessä.



Xsara break hdi '99, Clio '01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 02.03.2012 15:13 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
Päivitänpä tänne vielä. Hain pullon litkua Auto-Artikkelista ja lorotin sinne paisariin puoli litraa ja jäljistä päätellen siitä on ainakin osa tullut ulos siitä ylivuotoputkesta. Öljyt ja liemen väri edelleen OK... mahtaako olla niin että kun paisari näyttää aika pieneltä, niin oikean ja liian vähän (merkkivalo syttyy) liemimäärän välillä on ehkä desi tai kaksi. Nyt muutama tkm myöhemmin litkua ei enää tule paisarista ulos eikä merkkivalo pala. Arvelisin että kone on näiltä osin kunnossa.



Xsara break hdi '99, Clio '01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 02.03.2012 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kärähtänyt kansipahvi voi myöskin sylkeä lientä ulos, mutta tässä tilanteessa veikkaisin että rekaran miehet ei ole malttaneet ilmata järjestelmää kunnolla. Seuraa tilannetta, jos vielä nestettä häviää (ja varsinkin jos se tulee ylivuotoreiästä), asialle saattaa olla tarpeellista tehdä jotain.. Pese ylivuotoputken ympärystä puhtaaksi seuraamisen helpottamiseksi.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 03.03.2012 09:59 

Viestit: 65
Tervehdys: No Hdi Xsaran kilometrien mukaan on aika ilmeistä että kannen-pultit ovat löystyneet,,,, kannen tiiviste ei vielä välttämättä ole palanut,,,,,kovin kauan kun tuo kansi saa löysällä olla ettei sitä korjata tekee se ikävät "hankauma" jäljet alumiini-kanteen ,,,, eli jos mitään muuta syytä ei löydy nesteen haukkaantumiselle ja paisunta säiliöön tulee lievää ylipainetta normaalista poiketen ,,, on syynä kannenpulttien venyminen,,,, ominaisuus ilmenee ilmeisesti kaikissa Hdi moottoreissa,,, C5 ja Xsaroista olen vikaa tavannut ,,,, kannet eivät halkeile kovinkaan helposti,,, jos siellä "hankauma syöpymät" löytyy rittää kevyt tason oikaisu,,,, mutta silloin tulee mitoittaa puristus-suhde oikeaksi oikean paksuisella kannen tiivisteellä,,, liian pienestä puristus tilasta on seurauksena moottorin palotilojen ylikuumeneminen ja liian suuresta palotilasta puolestaa epätäydellinenpalaminen eli savutuksen kasvu ja se on katalysaattorille tuhoisaa. (tämän kirjoitti Diesel-moottoreihin ja polttoneste laitteisiin erikoistunut asentaja)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 03.03.2012 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä se sama ilmiö koskee kaikkia moottoreita joissa kannen ja lohkon materiaali on erilainen. ite oon ajankulukseni varmistanu tuonkin ongelman ottamalla sopivan työkalun ( = oikean kokoinen hylsy tai torxi ) ja metrinen vääntövarsi ja jokaista pulttia tasaisesti 45 astetta kylmänä. eioo kärynny koskaan kansipahvit minun aikanani. lisäksi järjestelmäpaine on minimoitu tai jopa kokonaan poistettu . eikä mitään ongelmia .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 04.03.2012 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 165
Paikkakunta: Otalampi, Vihti
kokemjne kirjoitti:
kyllä se sama ilmiö koskee kaikkia moottoreita joissa kannen ja lohkon materiaali on erilainen. ite oon ajankulukseni varmistanu tuonkin ongelman ottamalla sopivan työkalun ( = oikean kokoinen hylsy tai torxi ) ja metrinen vääntövarsi ja jokaista pulttia tasaisesti 45 astetta kylmänä. eioo kärynny koskaan kansipahvit minun aikanani. lisäksi järjestelmäpaine on minimoitu tai jopa kokonaan poistettu . eikä mitään ongelmia .

Milläs kilometrimäärällä olet tätä hommaa harrastanut?
Pitäisikö mun nyt uusimmasta hankinnastakin, mennä kiristämään noita kansipultteja?
Viime viikolla hommasin xsaran tilalle C5 II 2.0HDI Break vm.-06 ja kilometrejä siinä on n.260tkm.



Tesla Model 3, vm.-20
Ex. C4 1.2 Puretech 130, vm.-16
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 05.03.2012 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Venymäpulteissa on se hassu juttu, että ne on tehty joustamaan. Kuinkahan tiukassa ne ovat alkuperäisen kiristyksen jälkeen ja paljonkohan niissä on loppujen lopuksi varaa kiristää? Alkuperäinen kireyshän on 20 Nm + 60 Nm + 220 astetta.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 05.03.2012 09:13 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nämä pultit taitavat olla sellaisia, että kestävät yhden kiristyksen, sen jälkeen venymäkyky/kimmoisuus on pelattu pois. Seuraava vaihe olisi katkeaminen. Näin kävi bensaBX:ssä. Kestäisikö kansitiiviste, jos vaihtaisi pultin kerrallaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 05.03.2012 10:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Dieselin kansiasiaa Koneviestissä

Venymäpultit ovat aika pitkälle kertakäyttöisiä etenkin dieseleissä. Ne kiristetään valmiiksi aika lähelle myötärajaansa ja kuten lujarin opettajanikin monesti totesi: "myötörajalta ei ole paluuta".

Jos pulttia kiristetään liikaa, sen joustovara ei enää olekaan sitä mitä sen pitäisi olla ja pultin käyttöikä lyhenee. Toki kiristysvoima kasvaa joksikin aikaa mutta onko siitä saatava hyöty kolme vai viisi vuotta, on aika mahdotonta sanoa.

Jälleen tullaan siihen, että tehdas mitoittaa pultit auton suunnitelluksi eliniäksi, ei ikuisiksi. :roll:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 15.05.2012 13:37 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
Päivitänpä tätä ketjua, koska sain selville jotain...

Paisari tosiaan pissaa pienet tipat ulos aina lämpöisenä. Tulin katsoneeksi paisarin korkkia hieman paremmin... se korkin alin/uloin tiivistepinta on aina ihan märkä ja korkki näyttää muutenkin huonolta, ja joku sanoi että järjestelmän normipaine olisi jotain 1.4bar. Korkki menee sillei hieman löysänlaisesti kiinni paikalleen, eli ei varmaan ole oikein tiivis. Laitanpa citikkaan uuden korkin ja katson pysyykö liemet sitten sisällä. Pitäis pysyä, koska moottori vaikuttaa muuten terveeltä.



Xsara break hdi '99, Clio '01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 15.05.2012 19:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
laitappa uus korkki kokeeks ja ala haistella sisätiloja tarkemmin. pääset sitten uusimaan kennon päätytiivisteitä. ja halutessas koko kennonkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 16.05.2012 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
itsellä xsarassa oli korkki auki,kun paisarilta lähtevä letku oli heikossa hapessa ja Ranskasta piti odotella uutta.
Ei se kuohuttanut nesteitä paisarista,pari viikkoa odottelin osaa ja nesteet pysyi normirajassa. Etsisin vikaa muualta kuin korkista.
Ehjä korkki olisi tietty asiallista hankkia,mutta suosittelisin teettämään sen kansipahvitestin osaavalla autokorjaamolla.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 18.05.2012 09:41 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
No nyt on uusi korkki ollut paikallaan muutaman päivän ja liemet ovat pysyneet sisällä ja auto toimii muutenkin ihan normaalisti. Ei muita vuotoja havaittavissa, joten se siitä sitten...

black_van, tuskinpa paisarissa olis painekorkki ellei se olisi tarpeellinen... minusta on fysikaalisesti mahdotonta, että suljettu ja tiivis jäähdytysjärjestelmä toimisi vakiopaineessa eri lämpötiloissa -20C -- yli 100C. Eikä se korkkivuoto huonolla korkilla kovin isokaan ollut, ehkä desi per tuhat kilometriä.



Xsara break hdi '99, Clio '01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsara hdi:n kansi ja liemet, '99
ViestiLähetetty: 18.05.2012 09:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
kaasujeesus kirjoitti:
No nyt on uusi korkki ollut paikallaan muutaman päivän ja liemet ovat pysyneet sisällä ja auto toimii muutenkin ihan normaalisti. Ei muita vuotoja havaittavissa, joten se siitä sitten...

black_van, tuskinpa paisarissa olis painekorkki ellei se olisi tarpeellinen... minusta on fysikaalisesti mahdotonta, että suljettu ja tiivis jäähdytysjärjestelmä toimisi vakiopaineessa eri lämpötiloissa -20C -- yli 100C. Eikä se korkkivuoto huonolla korkilla kovin isokaan ollut, ehkä desi per tuhat kilometriä.

olen samaa mieltä.kyllä korkki on oltava ehjä ja järjestelmä suljettu,ihan syystä viisaimmat on suunnitelleet painejärjestelmän. tosin sitä painetta saa olla liikaa järjestelmässä,silloin se kielii viasta. kun mä jouduin pitämään korkkia raollaan säiliön ollessa yli puolillaan,niin ei mulla tullut siitäkään huolimatta tippaakaan yli



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: