Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia 2.0 16v MAP-anturi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10755 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | PietuG [ 14.02.2012 16:41 ] |
Viestin otsikko: | Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Nyt on MAP-anturi tullut tiensä päähän kun puhdistuskaan ei auttanut. Kyseessä on siis se wanhempi <-97 anturimalli siihen alumiiniseen imusarjaan. Mistä niitä saa kohtuuhintaan? Veho, Sitronen eikä Auto-artikkeli pysty tässä auttamaan, sillä moisen anturin valmistus on kuulemma lopetettu. |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.02.2012 13:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Kyselepä "Pösön" vastaavaa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.02.2012 13:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Saksan Ebayssa on myös. Juuri katselin, Xantiaankin, erilaisia, kuvien kera. Eikä maksa paljon. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 16.02.2012 11:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Anturi pitäs löytyä,mitenkähän sen tunnistais,liittimen väri,muita vinkkejä... |
Kirjoittaja: | PietuG [ 16.02.2012 11:20 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi | ||
Tapsa 61 kirjoitti: Anturi pitäs löytyä,mitenkähän sen tunnistais,liittimen väri,muita vinkkejä... Anturin kuva liitteenä. On todella kummallisen muotoinen MAPiksi... Myös toimiva käytetty anturi kelpaa.
|
Kirjoittaja: | ealab [ 16.02.2012 14:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Kun tietäisi muidenkin MAP-anturimallien sähköarvot, niin.......? Tietoja voisi löytyä ehkä korjaamoiden OBD-testilaitteiden "kirjastosta", jos vaan auton vuosimallin tiedot löytyvät. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 16.02.2012 14:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Laitoin yv.n |
Kirjoittaja: | PietuG [ 16.02.2012 16:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
ealab kirjoitti: Kun tietäisi muidenkin MAP-anturimallien sähköarvot, niin.......? Tietoja voisi löytyä ehkä korjaamoiden OBD-testilaitteiden "kirjastosta", jos vaan auton vuosimallin tiedot löytyvät. Kone on vuodelta 1996 ja alumiinisella imusarjalla. Anturi on kolmepiikkinen, se ei tuosta kuvasta näy. Jos ei muu auta, niin vaihdan siihen muovisen imusarjan johon vielä löytyy samoilla arvoilla ja liittimellä oleva anturi. |
Kirjoittaja: | PietuG [ 22.02.2012 21:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Ei tuon MAPin vaihtokaan poistanut ongelmaa kokonaan. Pitääkö vielä erikseen poistaa vikakoodit muistista? Jos vikakoodien poistaminen ei auta, mikä voisi sitten olla syynä vedon loppumiseen ajoittain kierrosalueella 1000-2000? Oire tulee esiin ajoittain ja ajaessa tasaista vauhtia kierrosten ollessa 1000-2000 välillä ja välillä se esiintyy myös kiihdyttäessä tuolla kierrosalueella. Uusi puolakansi toimii toisessa autossa. Kaasuläpän asennon tunnistin, tyhjäkäyntimoottori ja kaikki lämpötila-anturit on vaihdettu. Lambdan vaihdoin lokakuussa ja se on joku halpis. |
Kirjoittaja: | Natero [ 22.02.2012 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
MAP=imusarjan painetunnistin (manifold absolute pressure sensor). Sitä käytetään moottorin kuormituksen tunnistamiseen. Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. Lämpöanturi (yleensä 2-johtoinen) on johtavuuden muuttumiseen lämpötilan muuttuessa perustuva laite. Paine/ alipaine tunnistimen johdoista yksi on maatto (jotain kautta koriin ja akun miinusnapaan yhteydessä oleva), toinen on moottorin ohjainlaitteelta tuleva vakio 5V jännite (ei virta, eikä teho ) ja kolmas on toimivassa anturissa ohjainlaitteelle lähtevä jännitearvo, vaihteluvälillä n.1-4.8v, kuormituksen mukaan. |
Kirjoittaja: | jasu [ 22.02.2012 22:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Natero kirjoitti: MAP=imusarjan painetunnistin (manifold absolute pressure sensor). Sitä käytetään moottorin kuormituksen tunnistamiseen. Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. On se, usko vaan. Jos tuollaista ei nähnyt ole, ei sitä meinaa pelkästään kuulopuheiden perusteella haluta uskoa... Itsekin eppäillyt kovasti, mutta taipua piti kun tuollaista käsissä sittemmin hypisteli... ![]() |
Kirjoittaja: | PietuG [ 22.02.2012 23:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Natero kirjoitti: Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. No, tuon kuvan mukaisen laitteen kuitenkin otin imusarjasta, muita antureita siellä ei ole. Ja siinä ON kolme (3) johtoa. Eli kyllä se on paineanturi. Ja se on mallikaasti hoitanut ko. laitteen virkaa jo useamman vuoden. Maahantuojan kuvissa on saman näköinen laite imusarjassa. Tämä moottorimalli on sitikan ainoa jossa on tuon mallinen anturi. |
Kirjoittaja: | Natero [ 23.02.2012 13:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
PietuG kirjoitti: Natero kirjoitti: Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. No, tuon kuvan mukaisen laitteen kuitenkin otin imusarjasta, muita antureita siellä ei ole. Ja siinä ON kolme (3) johtoa. Eli kyllä se on paineanturi. Ja se on mallikaasti hoitanut ko. laitteen virkaa jo useamman vuoden. Maahantuojan kuvissa on saman näköinen laite imusarjassa. Tämä moottorimalli on sitikan ainoa jossa on tuon mallinen anturi. Näin oppii uutta! Tosiaankin dam 7328 saakka anturi on tuon näköinen. Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua? |
Kirjoittaja: | PietuG [ 23.02.2012 16:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Natero kirjoitti: Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua? Tuo adapteri-asia on työn alla. Palaan siihen jos onnistun sellaisia käytössäni olevilla vehkeillä työstämään ![]() Vanhan ja uuden anturin liittimet ja mittausarvot ovat samanlaiset, joten tuon adapterin käytölle ei ole mielestäni esteitä. Täytyy samalla tutkia jos tuon anturin voisi sijoittaa johonkin järkevämpään paikkaan ![]() |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 23.02.2012 19:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
PietuG kirjoitti: Natero kirjoitti: Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua? Tuo adapteri-asia on työn alla. Palaan siihen jos onnistun sellaisia käytössäni olevilla vehkeillä työstämään ![]() Vanhan ja uuden anturin liittimet ja mittausarvot ovat samanlaiset, joten tuon adapterin käytölle ei ole mielestäni esteitä. Täytyy samalla tutkia jos tuon anturin voisi sijoittaa johonkin järkevämpään paikkaan ![]() Eiko ole helpompi etsiä jostain muovinen imusarja ja läppäkotelo,ei sitä anturia kuntoa voi yleismittarilla todeta... |
Kirjoittaja: | Natero [ 23.02.2012 20:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi |
Tapsa 61 kirjoitti: PietuG kirjoitti: Natero kirjoitti: Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua? Tuo adapteri-asia on työn alla. Palaan siihen jos onnistun sellaisia käytössäni olevilla vehkeillä työstämään ![]() Vanhan ja uuden anturin liittimet ja mittausarvot ovat samanlaiset, joten tuon adapterin käytölle ei ole mielestäni esteitä. Täytyy samalla tutkia jos tuon anturin voisi sijoittaa johonkin järkevämpään paikkaan ![]() Eiko ole helpompi etsiä jostain muovinen imusarja ja läppäkotelo,ei sitä anturia kuntoa voi yleismittarilla todeta... Analogisella (viisarinäyttö) yleismittarilla ja alipainepumpulla testaus on helppoa: Virrat päälle, mittari signaalinapaan, yksi niistä kolmesta, yleensä keskellä, pitäisi jännitteen pitäisi liikkua n.1-5v alueella. Tällä menetelmällä myös digitaalimittarilla (tyhmät vilkkuvat ja vaihtuvat arvot) saa jotain tolkkua asiaan. Veikkaisin, että Kenraalimoottorin (GM) pitkään mallisuojattu ulkopuolinen, letkulla imusarjaan yhdistetty laite toimisi hienosti. Näitä on vapaasti kaupan, eikä hinta ole nykyään paha. Se oli silloin ja nyt on nyt, on tukka päästä lähtenyt. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |